3-kymppiset esikoisen saaneet

Huhhei! Täällä kaikki hyvin mutta kauheesti puskenu menoa ja touhua ni eioo ehtiny teit käydä kurkkiis :LOL:. Meillä kitistään ja natistaan hampaita, mitään ei näy mut selkeesti vaivaa. Päivä unet on mitä on mut yöt sujuu hyvin. (y) Aamuyöstä iskee edelleen nälkä et ihan ei koko yötä mee. Ruokaa toi meidän syöttöpossu vetäis niin paljo ku löytyis, mut oon pitäny vielä annokset maltillisena. Kaikesta on tykänny mitä on syötetty o_O keneen lie tullu. Sormiruokailua harjotellaan soseilun ohessa maissisuikeroilla ja hedelmän paloilla. Lattialla pyöritään ympäri mut muuten ei vielä etenemisintoa . Meillä tuntuu myös temperemanttia olevan..
Töihin oon suunnitellu/toivonnu palavaan vasta ku neiti on 2. Tuntuu hassulta et menis töihin katsoon ku toisten lapset oppii uutta ja oman veis hoitoon. Toki talous saattaa olla tästä ihan toista mieltä. Sit oon sitäki miettiny et jis kävisi nii et neiti on meidän ainut ni sit ei kaduta ettei ollu tarpeeks kauan kotona.
Ihania olleet nämä aurinkopäivät! Pukeminen on vaa tooooosi hankalaa..
 
Kiitos kommenteista painoasiaan, noin sen järkeilin itsekin, mutta helpottaa kovasti kuulla, että muutkin ovat samaa mieltä :) Katsoin juuri omakannasta käynnin tietoja, ja siellä oli paljon kommentteja, joita lääkäri ei vaivautunut sanomaan ääneen.. :cautious: Onneksi ne sentään näkee tuolta.

Musicrolle tsemppiä unitaisteluihin! Toivottavasti reissu kuitenkin menisi hyvin, ehkä lentokoneessa uni tulee paremmin kuin autossa. Voin kuvitella, että helposti on hermot kireällä, jos mies tekee pitkää päivää, kun meilläkin menee välillä riitelyksi vaikka miehellä on osa-aikatyö.

Ihanalta kuulostaa Jeniferin vauvan pyöriminen :love: Mietin just tänään, että kohta pitää meidänkin varmaan alkaa laittaa tyttöä lattialle ihmettelemään maailmaa.
En vielä ole ihan varma, kuinka kauan olen kotona. Haluaisin, että lapsi menisi hoitoon noin 2-vuotiaana, mutta taloudellinen tilanne voi tietty tätä aikaistaa. Tosin mun äiti sanoi, että voi mielellään jonkin aikaa hoitaa tyttöä, ja tämä voisikin olla hyvä ratkaisu. :) Lisäksi varmaan tekisin itse lyhennettyä työpäivää.

Poppie, siellähän on jo vauhtia! Meillä on myös kaikenlaisia kiljahteluja välillä, neiti pitää usein varsinkin nukkuessaan merkillisiä ääniä. :LOL:

Kiva kuulla myös Nipsusen kuulumisia. Ja täysin samaa mieltä pukemisesta, tänäänkin oli auringossa tosi kuuma, mutta kovia tuulenpuuskia, jotka tuntui kylmiltä.. :confused: No, hyvin neiti nukkui vaunuissa eikä hänellä vaikuttanut olevan kuuma tai kylmä.
 
Poppie, meillä välistä V mölyää ja kiljahtelee koko kaikukoppansa puolesta. Taitaa vähän hakea huomiota ja toisaalta testailla, minkäslaisia ääniä sitä syntyykään. Hauskan kuulosta menoa.

Jenifer, mä kävin just eilen työpaikalla, ja alustavasti oli puhe että palaan 08/2018 töihin hetkeksi, mies pitää isäkuukauden ja muutaman kk hoitovapaata siinä, ja sit ajatus olis myös jatkaa hoitovapaalla, että lapsi täyttäis 2v. Ja toisaalta eihän sitä tiedä, jos sillon olis sisarus tuloillaan, niin sitten jatkaisin suoraan seuraavaan äitiyslomaan. Jos vaan suinkin talous kestää! Tällä hetkellä näyttäis, että kestää, mutta eihän sitä koskaan lopulta tiedä.

Täällä kanssa V tais eilen oikein kunnolla hoksata mahalleen kääntymisen ja nyt ährää sitä koko ajan. Pari viikkoa sitten pääsi ekan kerran mahalleen, silloin vähän vahingossa. Eilen meni jo monta kertaa! Välistä vähän vielä meinaa kädet jäädä mahan alle jumiin. Ja välistä pitää sitten yrittää jo saada peppua ilmaan mahalla ollessa. Vauhtia olis, mutta taitoja oikein ei. Ja äitiä hirvittää :eek: ei sen perässä varmaan pysy, kun lähtee liikkeelle.

Huomenna olis sitten reissuun lähtö, toivotaan että menee jokseenkin hyvin! :LOL:
 
Mä taidan olla ainakin siihen asti kotona, kun poika täyttää 3v.

Mä nyt veikkaan, että joku vilja/viljat ei sovi; niitä nyt annettu puuron muodossa jonkun aikaa ja poika ollut tosi kitisevä ja itkuinen. Mietin, että onko tulossa hampaita vai mikä on mutta veikkaan tosiaan viljoja. Itkun lisäksi ei ole muita oireita kylläkään. Nyt en ole antanut viljoja missään muodossa pariin päivään ja itkut on loppuneet (poika on taas oma helppohoitoinen itsensä). Täytyypä sanoa asiasta neuvolassa ja kysyä pitääkö käydä ihan lääkärissä varmistamassa asiaa...
Luulisi, että selvitellään onko se kaura, vehnä, ruis vai mikä, mikä aiheuttaa oireilua. Onneksi riisi ja maissi sopii ainakin, niin niitä voi antaa puuronkin muodossa.

Täällä on hirveän kiva leikki heitellä leluja, kun joku ne nostaa takaisinkin. Vatsallaan oleminen on välillä aika hurjaa, kun tosiaan pyritään ryömimään eteenpäin ja kääntyillään joka suuntaan.
 
Noniin, eka ulkomaan reissu kutakuinkin kunnialla selätetty!

Pikkumies oli aika hyvää matkaseuraa. Lennot meni melko kivasti, olivat siis vaan 1h 35min suuntaansa, niin ei koneessa juuri kahta tuntia pidempään mennyt. Menomatkalla imetin nousussa, tosin V olis halunnut kuikuilla ympäriinsä, niin imetys nyt oli mitä oli :D sitten aika pian nousun jälkeen hän nukahti, ja heräs kuulutukseen, että valmistaudutaan laskeutumaan. Katteli sitten viimeset 20min sylistä. Laskeutuessa en imettänyt, kun ei herralla ollut mitään mielenkiintoa siihen.

Paluulennolla oli nukahtanut vähän lentokentällä, niin valvo alkulennon ja nukkui loppupuoliskon ja laskeutumisen ajan. Ei vaikuttanut nousut ja laskut käyvän korviin ollenkaan. Jostain luin että aukileet vielä pienillä tasais sitä paineen muutosta, voipi olla. Pientä itkeskelyä tai ehkä enemmänkin kitinää oli molemmilla lennoilla ennen kuin malttoi nukahtaa, kun väsytti ja silti pitäis jaksaa seurata ympäristöä.

Mutta sitten.. nuori mies pisti pystyyn elämänsä kakkashown :poop: Menomatkalla pestiin ekat niskapaskat just ennen kotoa lähtöä, seuraavat hki-vantaalla ja kolmannet koneen laskeuduttua, kun ooteltiin matkatavaroita. Sillä kertaa meni kantoliinakin pesuun. Muutenkin tehtaili joka päivä vähintääm yhdet nipat. :confused: Paluumatkalla tuotokset pysy sentäs vaipan sisällä, mutta niitä vaihdeltiin molemmilla lentokentillä ja kerran askaroitiin koneen kopperossakin. Eli vaihtovaatteita ei käsimatkatavaroissa voi olla liikaa!! Onneks lentokentillä on hyvät lastenhoitohuoneet.

Muuten reissu meni kyllä kivasti, tietty unissa ja nukahtamisissa näkyi, että ollaan poissa kotoa :coffee: rattaisiin sopivalla hetkellä nukahti kyllä minuuteissa, mutta sitten sisällä oli välistä vaikeeta. Ja huoneessa oli vähän huonot pimennysverhot, niin valo tais herättää aina klo 5. Onneks jakso sillon valvoa vaan vajaan tunnin ja sit jatkettiin vielä noin tunti unia. Mut seiskalta oltiin aina aamupalaa syömässä.

Pukemisen kanssa oli välistä vähän haasteita, kun asteita oli kyllä hyvin, mutta tuuli oli ajoittain tosi kova. V on vielä tosi kuumaverinen, niin ei tykännyt yhtään jos oli liikaa päällä. Sekin ehkä teki öistä levottomia, kun oli aika lämmintä.

Nyt eilen tultiin kotiin, ja viime yö nukuttiinkin tosi hyvin. Tietty syö yöllä jokusen kerran, mutta 20:30-07 nukkui muuten. Ja 8:30 alotti nyt ekat päikkärit. Taitaa reissaaminen väsyttää myös pientä miestä :LOL:

Mut näin, nyt oli kyllä täysin omanapa postaus :eek: Mutta tosiaan, rohkeasti reissuun vaan!
 
Kiva Musicro, että teidän reissu sujui noinkin hyvin. Hui noita niskakakkoja, meillä ei ole moisia tullut kertaakaan. No onneksi on vaihtovaatteet ja pesut keksitty :)

Meillä jatkuu fysioterapia, kun sitä mahallaan olemista pitää vieläkin harjoitella. Jooh... Noh eihän se sitten auta, kun harjoitella...

Päikkäreille nukahtaminen on hankaloitunut, eikä poika enää nuku pitkiä unia. Onneksi yöt sujuu ihan kivasti.

Hampaita ei ole tullut ainakaan vielä, vaikka vähän odottelin niitä.

Mä olen flunssassa ja nyt jännitän iskeekö se poikaankin. Olin jouluna kipeä, mies myös, mutta ihme kyllä vauva säästyi silloin taudilta. Toivottavasti säästyisi nytkin.
 
Kiva kuulla, että Musicron perheen reissu sujui mukavasti, vaikka joitain haasteita olikin. Olen itse huomannut saman, että kyllä se matkustaminen lasta(kin) väsyttää. Me ollaan reissattu alle 200 km automatkoja vaan, mutta kuitenkin. Itse huomaan jännittäväni erilaisia "poikkeustilanteita", kuten just matkustelua, vaikka nautinkin siitä. Monesti huomaan, kun on ollut jotain erityistä, etten ole edes tiedostanut jännitystä sillä hetkellä, mutta sitten jälkikäteen voi huomata esim. ylivireyttä, kireyttä tms. itsessäni. Jotenkaan ei aina tiedosta stressaavansa, vaikka stressaakin. Etenkin nyt, kun keskittyy tiiviisti lapseen, huomaan, etten ole niin kosketuksissa omiin tunteisiini kuin aiemmin. Oletteko huomanneet itsessänne samaa?

Poppielle pikaista paranemista flunssasta! Täälläkään ei ole vielä hampaita puhjennut. Sama juttu myös noiden päiväunien suhteen. Useimmiten jäävät aiempaa lyhyemmäksi. Välillä on kuitenkin niitäkin päiviä, että päiväunet ovat useamman tunnin putkeen. Ei ole kuitenkaan vaikutusta yöuniin juurikaan, jäävätkö päiväunet lyhyiksi vai pitkiksi.

Sitten yksi asia on tässä viime päivinä mietityttänyt. Meillä lapsi itkee hyvin vähän ylipäätään, mutta ns. tavallinen itkutilanne voi olla esim. sellainen, että herää päiväunilta itkevänä. Otan lapsen sitten vaunuista syliin ja hyssyttelen ja puhelen rauhallisesti. Joskus itku vain yltyy. Sitten vaihdan itse tunnetilaa niin, että laulan lapsen suosikkilaulua ja alan hymyillä ja hassutella. Tuohon lauluun lapsi yleensä jo havahtuu itkustaan ja vähitellen alkaa hymyillä tai jopa nauraa melko nopeastikin. Mietin, että onko väärin tavallaan kääntää lapsen tunnetilaa näin vai pitäisikö vain hiljakseen hyssytellä ja antaa pahan mielen tai säikähdyksen laantua...
 
Kiva kuulla Musicro, että teidän reissu sujui pääasiassa hyvin! :) Ja kiitos vinkeistä, laitan korvan taakse syksyä varten. Kuulostaa kyllä haastavalta tuo vaipan vaihtaminen lentokoneen vessassa, toivon kovasti, että vältytään siltä.. Meillä on hiukan pidemmät lennot, noin kolme ja puoli tuntia, eli riski on kyllä isompi. :eek::poop:

Toivottavasti flunssa ei tartu poikaan, Poppie! Ja pikaista paranemista. Ikävää, että joudutte vielä käymään fysioterapiassa, mutta toisaalta hyvä että siihen on mahdollisuus. Toivottavasti siitä on apua, ja mahalla oleminen alkaa pian sujua.

Jenifer, olen kyllä huomannut vähän tuota, ettei sitä niin kiinnitä huomiota omiin tuntemuksiin, kun lapsi menee aina kaiken edelle.
En uskoisi, että tuosta lapsen tunnetilan kääntämisestä on mitään haittaa, varsinkin jos aluksi yrittää ihan vaan rauhoitella. Meillä tyttö yleensä rauhoittuu aika nopeasti sylissä tai kun saa tutin suuhun, paitsi jos on nälkäinen. Mutta varmasti tämäkin muuttuu sitten, kun on hiukan isompi.

Meillä on vasta parin viikon päästä seuraava neuvola, jotenkin tosi pitkän tuntuinen väli tässä. Haluaisin tietää tytön painon (edelleen jollain tasolla stressaan, että sitä kertyy liikaa :confused: ) ja kysellä mm. hormoninäpyistä (niitä on kauheasti kasvoissa).. Täällä siirryttiin jokin aika sitten keskitettyyn neuvolapuhelinsysteemiin, eli omalle terkkarille ei enää ole puhelinaikoja. Tai kai sellaisen saisi varattua tarvittaessa, mutta en taida pikkujuttujen takia viitsiä kuitenkaan.

Mies lähtee ensi viikoksi työmatkalle, hiukan jännittää jäädä tytön kanssa kahdestaan. Periaatteessa voisin kyllä mennä äidin luokse ainakin osaksi aikaa, mutta jotenkin sekään ei houkuttele. No, etäisyys ei onneksi ole pitkä, niin saan tarvittaessa apua, jos tuntuu seinät kaatuvan päälle. Jälkitarkastus on myös ensi viikolla, mikä on sinänsä ihan hyvä, että nyt on parina päivänä ollut jotain ihme tiputteluvuotoa. Jälkivuoto kuitenkin loppui pari viikkoa sitten, eli kai tämä voi jo olla menkkojen alkusoittoa.. Ei kyllä olis vielä tarvinnut niiden alkaa. :cautious:

Huh, tulipa pitkä viesti! :LOL: Kivaa viikonloppua kaikille jo näin etukäteen!:)
 
Jenifer
Ajattelen niin, että pääasia on itkun loppuminen, joten tuskinpa mistään ns. tunnetilojen vaihtumisesta aiheutuu ongelmia. Joskus itku laantuu sylillä, toisinaan hiljaisella puheella tai vaikka hassuttelulla ja koen tosiaan niin, että se laantuminen on pääasia, eikä niinkään se että johtiko siihen hyssyttely vaiko hassuttelu.

Poika on itkuinen, joten voi olla kipeä/tulossa kipeäksi. Itselläkin flunssa jatkuu.

Hiuksista taisi olla joku aika sitten juttua ja nyt täytyy todeta, että hiukset on onnettoman ohuet raskauden/synnytyksen jälkeen, vaikken imetäkään. Harmillista ja toivon tietysti saavani paksummat hiukset takaisin. Nää on jotenkin niin surkeassa kunnossa.
 
Oi kun mukava kuulla onnistuneista ulkomaan ja kotimaan matkailusta. Meillä kesällä se 4h automatkat suuntaansa js syksyllä sit ekat lennot toivottavasti. Mutta joo tosta oman jännittyneen tilan huomaamisesta, tai muista tuntemuksista, niin itellä kanssa kotoa poissa ollessa moodi päällä et 100%lapsentuntemuksien huomaamiseen ja ennakointiin. Varmaan just siksi unohtelen mitä mulle sanotaan ja mitä piti tehdä. Kotona sitä ehtii sit välillä näitä juttuja kelailla. Ja tosta itkun laannutuksesta ni ite kokisin et tässä iässä vielä tekee just niin mikä itkun saa loppumaan ja pienen olon turvalliseksi. Sitte ku ymmärrystä on vähän enempi ni sanottaa ja puhuu niistä tunteista, hyvistä ja pahoista.
Nyttekin luin teidän kaikkien kirjotukset mut unohin puolet mihin piti vastata :rolleyes:.
Täälläkään ei hampaita, ikenet kyllä pullottaa kovin. Eteenpäin pitäis päästä mut ei onnistu ni hermot menee. Äitiltä lähtee tukka ja kärsitty jo kahet menkat:cautious:
 
Kiitos kommenteista tuohon itkuasiaan liittyen. Näin itsekin ajattelin, että tässä vaiheessa lienee parasta vain saada itku loppumaan mahd. pian. Jotenkin vähän hämmentävääkin, miten tarkkaan lapsi seuraa vanhemman toimia ja tunnetiloja. Meillä lapsosen tunnetila tosiaan vaihtuu kuin napista painaen itkusta iloon, kun aletaan suosikkilaulua laulamaan. Ainakin tähän saakka on toiminut. Varmaan myöhemmin lapsen kasvaessa sitten tulee tuo, mitä Nipsunenkin sanoi, että aletaan sanoittamaan tunteita ja harjoittelmaan niiden kanssa olemista eri tavalla.

Poppie, tulikos teidän pikkuiselle flunssa? Meilläpäin on vesirokkoa ollut monessa lapsiperheessä ja se vähän jänskättää, että jos jotakin kautta tarttuisi. No, eipä auta murehtia etukäteen moista. Eikös muuten vesirokkoon saa nykyään halutessaan rokotteen?

Fabula, jokos miehesi on mennyt työmatkalle ja miten on sujunut babyn kanssa kaksin?

Mulla tukka huononi raskausaikana erityisesti. Ei nytkään mitenkään erityisen tuuhea. Imetys on meillä nyt ihan hiljattain päättynyt. Oma maito kävi tosi vähiin... Kampaaja totesi taannoin, että kun imetys kokonaan päättyy niin sitten voi tulla kova sulkasato. Saas nähdä.

Aiomme kokeilla lapsen siirtämistä omaan huoneeseen. Herään itse yöllä tosi herkästi ja uniongelmat taas nostaneet päätään. Lapsi nukkuu pääsääntöisesti koko yön heräämättä, mutta pitää aika usein unissaan ääntä. Saattaa esim. hihkaista, huokailla tai muuten äännähdellä ja herään itse niihin ääniin samantien ja en tahdo saada uudestaan nukuttua. Uskomatonta, että herään jopa huokaukseen välillä, vaikka nukun korvatulpat korvissa! Saas nähdä, miten tuo siirtyminen omaan huoneeseen onnistuu. Tuleeko itselle tai lapselle "vieroitusoireita". ;) Aiemmin tulin jotenkin tosi levottomaksi, jos yritin esim. paikkailla univelkaa toisessa huoneessa nukkuen eikä lapsi ollut ihan siinä vieressä.

Mitenkähän muuten, mahtuuko tällaiseen viestiketjuun miten paljon viestejä vai tuleeko jossain vaiheessa täyteen. Olisi mielestäni kiva, jos tämä ketju olisi näkyvissä vain ketjussa kirjoitteleville, mutta en tiedä, onko sellainen mahdollista.

Pahoittelut taas megapitkästä viestistä! Mukavaa alkanutta viikkoa!
 
Poika taisi selvitä lievällä yskällä ja pienellä öisellä tukkoisuudella. Käsittämätöntä mutta siis hyvä näin :)

Ei taida täällä juu onnistua, että vain meidän joukko näkisi viestit...

Kirjoittelen myöhemmin lisää.
 
Miten Jenifer lapsen siirtäminen omaan huoneeseen onnistui? Toivottavasti nukkuminen helpottuu. :)

Hienoa Poppie, ettei flunssa iskenyt vauvaan pahemmin. (y)

Olis kyllä tosiaan kiva, jos viestit ei näkyisi täällä kaikille, mutta en usko, että se on mahdollista.. Toisaalta en kyllä ole pahemmin perehtynyt tämän palstan ominaisuuksiin, voihan täällä jossain ollakin piilotettuna asetus, jolla ketjun saa "suljettua". Ainakin vauvakuumepuolella oli joitakin toodella pitkiä viestiketjuja, sen perusteella en usko, että ketjujen pituutta olisi rajoitettu.

Mies lähti maanantaina työmatkalle, ja tulee la takaisin. Pääasiassa on mennyt hyvin, vaikka tietty päivittäin on hetkiä, jolloin kaipaisi toista aikuista. Onneksi meillä on ollut ohjelmaa, ja mun äiti on ollut "apukäsinä" joka päivä ainakin hetken. (y) Maanantai-illalla olin kyllä heti helisemässä, kun tyttö ei millään meinannut nukahtaa.. Monta tuntia kitinää, imetystä, seurustelua ja itkua vuorotellen. Siinä pääsi itseltäkin jo itku, kun aloin olla niin poikki. No, kahdentoista jälkeen neiti lopulta simahti ja nukkuikin sitten yhtä soittoa kuuteen asti. :LOL::eek:

Tänään on jo pariin kertaan pesty selästä asti kakkaa ja vaihdettu vaatteet. :poop: Saa nähdä, mitä ilta vielä tuo tullessaan. Pitäisi varmaan ainakin yrittää tehdä kunnon vaunulenkki, kun huomiseksi on kerran luvattu taas sateita.
 
Käytiin 6kk neuvolassa, kaikki ok. Meidän (kirjaimellisesti) pikkumies painaa 6775g ja on 67,5cm pitkä.

Unikoulua vähän ehdoteltiin, koska poika herää edelleen öisin syömään ja mä torjuin idean, koska mun mielestä on ihan normaalia, että tämän ikäinen herää vielä syömään, eikä meillä ole mitään varsinaisia uniongelmia, kuten jatkuvaa heräilyä, öistä valvomista jne.
Taas vähän tuntuu, että kaikkeen puututaan ja joka asiasta pitäisi käydä jollain ns. ammattilaisella. Itse haluan höllätä vähän, enkä jaksa ainakaan enää murehtia joka asiaa.

Seuraava neuvolakäynti on vasta 8kk neuvolalääkäri ja se menee niinkin pitkälle kuin elokuun loppuun o_O

Lihoja maistellaan ja hyvin uppoaa nämäkin soseet. Herkkua on aamulla ohrapuuro + luumusose, päivällä kasvis-broilerisose ja spagetti-jauhelihakastikesose (y)

Kiva fabula, että saat äidiltäsi apua. Kitinät voi olla rankkoja!

Suht pikainen aika omanapainen päivitys tällä kertaa.

Poppie ja poika huomenna tasan 6kk.
 
Mulle poppie sanottiin myös jo 5 kk neuvolassa, että kohta vois koittaa vähentää yösyöttöjä :confused: En nyt ihan ollut asiasta samaa mieltä, kun meneehän tässä vielä kauan ennen kuin lapsi edes syö useamman kerran päivässä. Saatika sitten, että ne kiinteät mahaa jotenkin täyttäis.

Meillä oli nyt 5 kk neuvolassa kaikki ihan hyvin. Olin ite etukäteen vähän huolissani, onko painoa tullut lainkaan, kun V vaan hyörii ja pyörii eikä meinaa malttaa aina syödä, mutta oli sitä kuitenkin tullut liki 400gr. Nyt oli pituutta 69cm ja painoa 7465 gr. Seuraava neuvola onkin täällä ryhmäneuvola, ja meillä on se vasta 7kk iässä (normaalisti 6kk), kun ei heinäkuussa ole sellasta.

Tänään annettiin sitten ensimmäiset maistiaiset kiinteitä, hitunen porkkanaa. Ei ollut vielä ainakaan suuren suuri menestys, vaikkei ihan kaikkea suusta ulos kolannutkaan. Mutta hiljalleen.. Jotenkin oli mulle hirveän haikeaa ja vaikeaa alottaa nyt kiinteät, niin se mun pieni vaan kasvaa. Mies taas oli ihan innoissaan.

Kiva olis kuulla, miten jeniferillä kävi yöunien, kun lapsi siirtyi omaan huoneeseen! Meillä on vielä nukuttu melkolailla perhepedissä. V nukkuu alkuillasta omassa sängyssään, joka on sivuvaununa, mutta sitten jossain vaiheessa yöllä jätän viereen, kun en jaksa enää siirrellä eestaas. Toistaseks on kaikki nukuttu ihan hyvin, mutta kai sitä joskus täytyy omaan sänkyyn siirtää vauva kokonaan.

Hiuksista, mä en huomannut raskausaikana mitään muutosta siihen, että lähtis vähemmän hiuksia tai olis paremmassa / huonommassa kunnossa hiukset kuin aiemmin. Enkä kyllä oo nyt vielä imetysaikanakaan huomannu mitään. Jotkut sano että 3kk alkaa sulkasato, toiset sanoo 6kk ja jotkut että vasta imetyksen loputtua.. Noh, jää sitten nähtäväksi.
 
Lapsen siirto omaan huoneeseen onnistui siinä mielessä hyvin, että hän nukkuu edelleen hyvin ja ehkä jopa hivenen vielä paremmin. Omiin uniini ei sen sijaan ollut siirrolla ainakaan positiivista vaikutusta. Ehkä odotin liikaa, että nyt sitten alan nukkumaan. Ensimmäinen yö eri huoneissa nukuin itse tosi levottomasti ja ikään kuin kuulostelin koko ajan, että miten toisessa huoneessa menee. Tosi harmi, kun oma kroppa ei toimi, kuten pitäisi ja kun on vielä hyvin nukkuva lapsi! Toivottavasti aikaa myöten korjaantuu. Olen lukenut, että hormonitoiminnasta voisi myös unettomuus johtua.

Fabula, ihanaa, että äitisi auttaa hoitamisessa. :) Apukädet ovat kullanarvoisia ja aina välillä tarpeen.

Poppie, teidän neuvola kuulostaa ääripäältä meidän neuvolaan. Meillä taas tuntuu, ettei mihinkään tartuta. :/ Tällä viikolla neuvolassa terkka selaili omaa puhelintaan aina vähän väliä, mikä ärsytti itseä, mutten viitsinyt sanoa mitään. Välillä ei kuullut ollenkaan mitä sanoin ja pyysi sitä anteeksikin pari kertaa. Meillä on vaihtunut terkka tosi usein. ÄItiysneuvolassa meillä oli tosi hyvä terkka ja lähes aina sama. Se oli mukava juttu.

Positiviista tällä viikolla se, että painoa on tullut kuluneen kuukauden aikana mukavasti ja kiinteät sekä maito maistuu! :) Vauhtia on kovasti ja välillä on haasteita saada vaippaakin laitetuksi, kun potkitaan niin innokkasti. :D
 
Viestiketjusta vielä, että yksityisviestinä/-keskusteluna on mahdollista keskustella ilmeisesti ainakin viiden ihmisen kanssa niin, että vain kutsutut/vastaanottajat näkevät viestit. Sellainen vaihtoehto on siis ainakin olemassa.
 
Jenifer- ihan uskomaton tuo teidän terkka! Mä olisin kyllä antanut palautetta, jos mun edessä näprää omaa puhelinta. Mulla on onneks ollut sama terkka ekasta äitiysneuvolakäynnistä asti, hän jatkaa nyt siis myös V:n lastenneuvolakäynnit, mikä on tosi kiva. Tulee aina juteltua aika kattavasti kaikkea, kun on jo omalla tavallaan tuttu henkilö.

Ja kiva kuulla, että lapsi nukkuu yhä hyvin! Harmi, että sä vielä et. Hormooneilla on kyllä varmasti iso vaikutus tohon valvomiseen ja varmaan myös siihen että uni on kevyempää kun kokoajan vähän kuulostelee kuitenkin vauvaa.

Meillä tulee kanssa hoitopöydällä aikamoinen jumppashow nykyään! On itselle haastetta saada vaippa edes sinnepäin..
 
Kuulostaa kyllä Poppie ja Musicro oudolta, että noin aikaisin (5 tai 6 kk) pitäisi jo päästä yösyötöistä eroon.. Itse olin siinä käsityksessä, että vasta lähempänä vuoden ikää olisi mahdollista, ettei lapsi tarvitse yöllä ruokaa. Tosin meidän neiti vetäisi viime yönä 7 tunnin unet, pari kertaa piti hiukan jotain ääntä, mutta nukahti saman tien uudelleen. On ollut ihan hämmentävän virkeä olo tänään koko päivän :LOL:

Hienoa Poppie, että teillä maistuu soseet hyvin :)

Onkohan Musicro mies innoissaan kiinteiden aloittamisesta siksi, että pääsee nyt enemmän osallistumaan vauvan syöttämiseen? Varmasti on kyllä haikeaa, itse laitoin tänään muutaman pieneksi jääneen bodyn varastoon, ja siitäkin tuli sellainen olo, että voi kauhea miten nopeasti tuo pikkuinen kasvaa.

Jenifer, toivottavasti unettomuus hellittäisi. Hyvä kuitenkin, että lapsi nukkuu hyvin ja että omaan huoneeseen siirto ei sen suhteen aiheuttanut ongelmia. Ehkä hormonien vaikutus vähenee sitä mukaa, mitä pidempi aika synnytyksestä on.
Ja kuulostaa kyllä törkeältä tuo neuvolaterkan käytös! Ehkä siitä tosiaan voisi tehdä valituksen jonnekin. Meilläkin oli lapsella sama kiva terkka kuin äitiysneuvolassa, mutta hän on nyt kuulemma siirtynyt jonnekin muualle töihin (kuulin naapurissa asuvalta kaverilta). Ylihuomenna on 2kk neuvola, siellä sitten nähdään, miten tullaan uuden terkan kanssa juttuun.

Onko kenenkään lapsella muuten ollut sammasta? Meidän neidin kieli on hiukan valkoinen takaosasta, ja googlettelun perusteella kyseessä olisi sammas. Ei kuitenkaan onneksi aiheuta kipua tai mitään, pari kertaa olen nyt "putsannut" kieltä sitruunamehulla, jos sillä pääsisi tästä eroon.
 
Onpa kyllä ikävä terkka, jos kännykkääkin näpläilee...
Juu jännä tämä yösyöttöäasia; noh mutta meilläkin on nyt nukuttu ekat yöt ilman heräämistä tuosta vain, ilman mitään kikkoja.

Sammasta oli pojalla pienenä, laitettiin sitruunamehua ja yks kaks se sitten parani.

Ystävä on synnyttämässä, tulee elävästi mieleen oma joulukuinen koettelemus <3
 
Mie aina nukkumaan mennessä muistan et pitäis lukea teidän kuulumisia. Tein niinkin hurjan tempun tossa taanoin että liityin facebookkiin, lähinnä lastenvaatekirppikset mielessä, mutta siellä jo ollaan joulukuistem vauvojen ryhmässä, simppelissä sormiruokakeittiössä.. Noi kirppisryhmät on olleet kyllä täysin liittymisen arvosia.
Meillä on kans aika hentoisesti kasvanut neiti 6kk mitat oli 68cm 6990g. Mut ei mitään huolta neuvolan puolesta. Hirveesti kyllä on vaihtelua neuvolan tasoissa .
Täällä tyttö nukkuu omassa sängyssä meidän vieressä, herää 5-6 aikasn syömään,jolloin jää kainaloon. Seuraavaksi sänky siirtyy toiselle seinustalle, ennen omaa huonetta.
Meillä on nyt kuukauden ollu aamuyöhulinaa. Klo 4 oltais jo ihan valmiita uuteen päivään. Onko teillä jo hampaat ilmestyny?
Liikkumaan meitin neidolla ei oo näköjään kiire. Makoilee mahallaan mielellän, pylly vähän nousee mut siinä se
Sekava päivitys tämä. Nyt neidille sapuskaa!
 
Fabula- luulen että on joo tuota miehen puolelta, että pääsee osallistumaan vauvan syöttämiseen sitten, meillä kun ei tuttipullokaan oo kelvannut pojulle. Ja hän tuntuu muutenkin odottavan enemmän, että vauva kasvaa ja sen kanssa voi oikeasti puuhailla jotain. Kalareissuja se jo muutaman vuoden päähän kovasti suunnittelee. :) ja äiti on vaan tippa linssissä kun lapsi niin nopeesti kasvaa :cry:

Nipsunen- nuo fb:n lastenvaatekirppikset on ihan mahtavia! Tai mä ainakin tykkään, en tykkää kierrellä perinteisiä kirppiksiä ollenkaan, ne on jotenkin melkein aina niin ahtaita, täynnä tavaraa ja sotkuisia, niin en löydä niistä mitään. Meillä on myös vähän tuota aamuyön hulinaa, tänä aamuna V yritti nousta klo 3. Olis jutellut ihan hirveästi ja yritti ottaa katsekontaktia ja hymyillä. Onneks vielä taintui siitä unia jatkamaan kuitenkin. Jos viideltä alottaa hihkumisen, ei yleensä oo toivoakaan että unet jatkuis. Hampaita ei meillä vielä näy, kovasti kuolaa ja ikeniä hankailee, että jotain vaivaa niistä jo on, mutta mitään ei tosiaan näy eikä tunnu.
 
Menin itsekin facebookiin takaisin lähinnä ryhmien vuoksi mutta ne kirppikset joilla itse olen, on olleet lievä pettymys. Koska postikulut on isot, käytetyt vaatteet voi maksaa saman verran tai enemmän, kuin esim. H&M uudet. Lisäksi myynnissä on reikäisiä, nukkaisia ja paikattuja vaatteita, joita olen itse pitänyt roskistavarana merkistä huolimatta. Koitin myydä uudenveroisia vaatteita, mutta eivät menneet kaupaksi (nämä H&M vaatteet eivät ole ilmeisesti kovinkaan suosittuja). Mutta onhan siellä ryhmiä vaikka kuinka, kaikkiin ei viitsi liittyä :)

Me palailtiin reissusta ja ihan hyvin olisi vielä voinut lomailla. Ei tullut sellaista "jee kotiin"-fiilistä ollenkaan.

Meilläkin mies odottaa paljon sitä, että poika kasvaa ja hänen kanssaan voi puuhata kaikkea. Minusta taas tämä vauva-aika on nyt just aivan ihanaa.
 
Meidän eilinen neuvolakäynti (2 kk) meni hyvin, uusi terkka on tosi mukava ja kokenut. :) Tyttö on kuulemma keskimääräistä pidempi ja sopusuhtainen, 59,5 cm ja 5930 g. :love: Hän oli myös ihmeen rauhallinen koko käynnin ajan, edes rota-rokotteesta ei hermostunut, vaikka se hiukan saikin yskää aikaan. Katsotaan miten sitten ensi kerralla menee pistosten kanssa.. Vähän neiti on tänään pulautellut, mikä varmaan johtuu rokotteesta, kun aiemmin ei käytännössä ole juuri lainkaan tullut maitoa paluupostissa.

Kielestä terkka sanoi, että valkoisuus saattaa olla myös maitorasvaa eikä sammasta, mutta ei kuulemma silti ole mitään haittaa, jos siihen laittaa sitruunamehua.

Täälläkin mies kyselee, että koska lapsi oppii kävelemään jne. eli taitaa myöskin odottaa hänen kasvamistaan enemmän kuin minä. :rolleyes: Tai tavallaan tietty odotan itsekin, että pääsee tekemään lapsen kanssa enemmän juttuja, mutta nautin kyllä kovasti tästä vauva-ajasta. Varsinkin nyt on ihanaa, kun tyttö alkaa ottaa kontaktia, "juttelee" ja hymyilee. :love:

Mulla on taas fb:n käyttö vähentynyt lapsen syntymän jälkeen, muutamissa kirppariryhmissä olen kyllä myös mukana. Ehkä sitten tarkemmin katselen niitä, kun tyttö kasvaa hiukan; vähäksi aikaa on vielä tarpeeksi vaatteita varastossa, mutta 74-kokoisia löytyy vain muutamia. Aika isoja eroja kyllä on kirpparien tarjonnassa ja myyjien hinnoittelussa.

Kivaa viikonloppua kaikille! :)
 
Mulle on kyllä sattunu onnistuneita kauppoja. Ja täällä kiertää hyvin tavara kaupungin omassa fb-kirppis ryhmässä. Oonki löytäny muutaman äipän joiden kanssa vaatemaku kohtaa ni ollaan luvattu ilmotella ennen ku muualle laittaa myyntiin, et tulee kattoo ekaks . Nyt oon kyllä myös perehtyny tarkemmin kotimaiseen lastenvastetarjontaan kun 74 menee sit jo pidemmän aikaa.
Meidän neiti on nyt viimepäivinä ollut vastaan kyllä joka asiassa. Autossa karjutaan, kaupassa karjutaan ja jos lattialle kehtaa jättää niin karjutaan tai saati jos ruoka tulee hitaasti ni karjutaan. :cautious: Muilla tyytymättömiä asiakkaita? Tähän asti onki hyvin viihtyny automatkat ja kauppareissut.
Samaa mieltä et vois vähä hitaammin kasvaa äitin vauva :cry:
Meilläki oli toi sammas muuten sillo 2kk kohilla, sitruunalla meni ohitte.
Taasko se kesä loppu...täällä sataa.
 

Yhteistyössä