Onpa ikävä tilanne
Piinamiina.
Itse pyrin myös aiemmin toimimaan samalla tavoin kuin tekin tuossa kuvasitte, eli vaikka yritysaikana ei aina ollutkaan niin helppoa olla tekemisissä raskaana olevien tai lapsia jo saaneiden kavereiden kanssa, niin pidin kyllä heihin yhteyttä yhtä paljon kuin aiemminkin. Kävin myös keväällä pareilla vauvakutsuilla, ja olen siitä iloinen. Nämä ihmiset ovat kuitenkin mun ystäviä ja mulle tärkeitä, eikä sen pitäisi musta muuttua mihinkään sen perusteella, onko jollakulla lapsia (tulossa) vai ei.
Viime aikoina olen kyllä huomannut tietynlaista välien viilenemistä joidenkin ystävien kanssa, mutta siihen voi olla muitakin syitä kuin raskaus. Tosin yksi heistä on jo aiemmin kertonut, miten häntä ahdistaa, kun kaikilla ympärillä olevilla on vakavat parisuhteet ja lapsia tai ovat raskaana, ja hän on itse ollut pitkään sinkku. Ymmärrän kyllä, ettei sekään varmasti mukavalta tunnu... Täytyy varmaan jatkossa yrittää olla häneen enemmän yhteydessä ja tukea ja jutella muista jutuista kuin suhteesta tai raskaudesta.
Toisen ystävän kanssa puolestaan olen ehkä päinvastoin lähentynyt, hän sai tänä vuonna esikoisensa ja oli yksi ensimmäisistä, joille kerroin raskaudesta. Ja hän on tietysti kovasti tukena ja kertoo mielellään kokemuksistaan, mistä olen iloinen.
Toivottavasti saat puhuttua asiasta ystävillesi (tai vähintään purettua mieltä neuvolassa) ja toivottavasti heidän "katoamisensa" olisi vain väliaikaista. Muistan kyllä itsekin, kun ensimmäisiltä kavereilta tuli raskausuutisia, että sitä oli jotenkin hukassa, että miten sille nyt puhuu ja voikohan sitä pyytää kahville jne.
Niin tyhmältä kuin se nyt kuulostaakin.
Niin, ja eiköhän niissä mammaryhmissäkin ole suurin osa ihmisistä ihan tavallisia.
Tai näin ainakin luulisin. Tsemppiä!