3 kk vauvan kanssa matkalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kahden vaiheilla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kahden vaiheilla

Vieras
Meillä on 3kk ikäinen vauva ja olemme miettineet miten tämän ikäisen kanssa matkailu on muilla sujunut. Ajatuksissa on ollut Kanarian reissu, mutta lentomatka hieman mietityttää. Lento on melko pitkä (6h), miten vaippojen vaihto sujuu koneessa jne. Miten pienen korvat kestävät nousun ja laskun? Tyttö syö rintaa ja osaa juoda myös pullosta. Apteekit myyvät painetta tasaavia korvatulppia lapsille, mutta voiko niitä käyttää näin pienellä ja onko niistä oikeasti hyötyä? Vinkkejä ja mielipiteitä kaivataan.

En suoraan sanottuna ymmärrä miksi pitää 3kuukauden ikäistä vauvaa lähteä kanarialle kiikuttamaan! Eikö sitä kerkeä matkalle myöhemminkin. Olisitte reissanneet ensin ja suunnitelleet lapsen hankkimista vasta sitten! Antakaa vauvan ensiksi totutella ylipäätänsä elämään masun ulkopuolella, tuollaiset rasittavat ja varmasti korvia särkevät lennot kerkeää todella tehdä myöhemminkin.

Lähtekää vaan reissuun, hyvin se menee. Itsekin lähdemme Thaimaahan alle vuoden ikäisen kanssa. Kun imetät tai annat pulloa nousun ja laskun aikana, niin korvat pysyvät itsestään auki. Vauvoja on joka puolella maailmaa eli en ymmärrä edellisen viestin kirjoittajan jyrkkää asennetta siihen, että kotona vaan pitäisi pysyä. Itse ainakin olemme matkustelleet niin paljon (myös lasten kanssa), että eihän se elämä vauvan kannalta ihmeelliseksi ulkomaillakaan muutu. Samankainen huolenpito ja hoiva jatkuvat sielläkin. Pöpöjä ym. voi tulla täällä Suomessakin vastaan. Hauskaa matkaa teille!

Minä en oikein ymmärrä miksi pienen vauvan kanssa lähdetään etelän aurinkoon, kun vauvaa pitäisi suojata UV-säteilyltä mahdollisimman hyvin. UV-säteily on erittäin vaarallista pikkuvauvalle (ja vanhemmallekin), mutta jos itse kuitenkin haluatte aurinkoa voi tulla käytännön ongelmia. Koittakaa nyt ainakin suojata vauva!

Matkaan vaan!! Niin kuin tossa jo aikaisemmin mainittiin niin imetä tai anna pulloa nousun ja laskun aikana. Vaipan vaihto onnistuu lentokoneen vessassa, niissä on meinaan hoitopöytä WC-istuimen yläpuolella ja jos nyt sattuisi olemaan niin että hoitopöytää ei jostain syystä löydy vaihda vaikka koneen lattialla.

Kun varaatte lentoliput niin pyytäkää samalla sänky vauvalle. Tällä tavalla saatte itse hieman ylimääräistä jalkatilaa ja vauveli voi nukkua ilman että joudutte pitämään sylissä koko lennon ajan.

Kun olette perillä katsokaa että vauveli pysyttelee aurinkovarjon alla, lippis päähän ja ohut, vaalea pitkähihainen puuvilla paita päälle niin ei saa sitten aurinkoa suoraan iholle. Hyvää matkaa :)

Jos vauva on noin pieni, niin onko tosiaan kiire lähteä jo heti ulkomaille? Lähemmäs 1v reissaamisen vielä ymmärrän, mutta alle puolivuotiaan??? Ei mee mun jakeluun...kaikkeen ne pienet nyytit joutuvat :(

Helpompi ja turvallisempi on lähteä noin pienen kanssa kuin isomman lapsen, jota täytyy vahtimalla vahtia, ettei huku, eksy tai jää auton alle. Kolmikuinen ei vielä pahemmin vierasta, ja vanhempien läheisyys tuo turvallisuuden tunnetta. Pitää vaan huolehtia tosiaan siitä nesteytyksestä ja suoran auringonpaisteen välttämisestä. Kaipa ne etelän ihmisetkin vauvoja tekevät, ja tuskin ne vauvat auringosta liiemmin joutuvat kärsimään.

Yhtä hyvin voi sanoa, että on väärin tehdä vauvoja tänne Pohjolan pakkasiin.

Reissuun vaan!

Miksi ihmeessä ei saisi matkustaa pienen vauvan kanssa?
Tuon ikäinen vauva tosiaankin on tyytyväinen kun saa olla vanhempiensa kanssa, ei kai sillä paikalla ole väliä??

Ihan sinun itsesi kannalta asiaa katsottuna ei kannata lähteä. Olosi voi olla todella hyvä kaikin puolin, mutta hormooni jutut voi tehdä temppuja ym.
ystävälläni nousi kuukauden päästä synnytyksestä todella korkea kuume. Kohdussa tulehdus. Vaati ehdotonta sairaala hoitoa. Itse kärsin rinta tulehduksesta kesä helteellä. Maito pakkautui liian pienten liivien takia. Muuten olen sitä mieltä että vauva pärjää sielä missä äiti on.
Itse kokisin että saisin reissusta enemmän irti jos vauva olisi hiukan vanhempi.
Silti alle vuoden ikäisen kanssa voi mielestäni reissata helpommin kuin esim kaksivuotiaan kanssa.

""Yhtä hyvin voi sanoa, että on väärin tehdä vauvoja tänne Pohjolan pakkasiin."" No joo...

3kk lapsen äitinä en voi vain ymmärtää, että miksi pitää olla lähdössä heti ulkomaille vauvan syntymän jälkeen??? Lapsi on pikkuhiljaa tottunut elämään ja ehkä jo tiettyjä rutiineja on muodostunut kotielämään. Koko perhe on puolin ja toisin tutustunut toisiinsa.
Ja heti kun mahdollista, lähdetään reissuun. En sano, että kotoa ei saisi mennä minnekkään, ei todellakaan. On ihan tervettä irtautua arjesta, mutta joku raja sentään! Tuon ikäinen on kuitenkin aika pieni! Nyt järki käteen!

En kyllä lähtisi tuon ikäiseni kanssa ulkomaille lomailemaan. Kyllä nuin pikkuinen vauva kaipaa vielä tosi rauhallista oloa ja eloa. Itse en välitä lähteä pikkuiseni kanssa mielellään isompiin ihmisjoukkoihinkaan säästyäksemme tarttumisilta.

Siis miksi ei?? Kyllä mielestäni on aivan jees lähteä reissuun vaikka aasiaan, kunhan hoitaa nesteytyksen ja muistaa suojautua auringolta, mitä siitä voi olla haittaakaan. Jos ei missään käy niin immuniteetti ei voi olla kohdallaan, aika sairasta touhua. Me reisattiin ensimmäisen kanssa kun oli alle vuoden ikäinen ja hyvin in kaikki lennot ja matkat menneet, Esikoinen nyt 4v. Ei hurjan kanssa kehtaa minnekkään lähteä :). Kunhan vaavi syntyy taas niin parin kk ikäisenä mentiin sitten vaikka sinne kanarialle ja jätetään esikoinen mummun luo kyläilemään viikoksi, tulevat niin hyvin juttuunkin :). Miksipä ei onhan mummukin kasvattanut 4 lasta :). Elikkäs matkaan vaan, on autuasta aikaa varsinkin kun tuli odotus aika oksenneltua ja sitten odotuksen jälkeen valvottua, vauvakin oli jotenkin reissuilla rauhallisempi. Mutta kaikki jophtuu ihan ihmisestä ja millä asenteella. Hyvää reissua vaan teille!

Minun mielestä voi ihan hyvin lähteä reissuun, jos vain itsestä tuntuu, että jaksaa. Mikäs siellä Kanarialla on ollessa :)

En ihan ymmärrä, mikä näiden ""paapattajien"" mielestä siinä on niin huonoa? Miksi vauvan kanssa ei saisi matkustaa? Vai onko se niin, että jos itsellä ei ole mahdollisuutta/varaa/jaksamista, niin kukaan muukaan ei saisi matkustaa?

Kyllähän se nyt enempi vaatii kuin yksin matkustaminen...mutta ei se mitenkään mahdotonta ole!

Kaveri adoptoi 2 vauvaa (kahdella eri kertaa ja ihan niin pienenä kuin ne saa) Kolumbiasta. Siellä sitä sitten oltiin vieraassa maassa kuutisen viikko parikuisen vauvan kanssa ja lennettiin tänne kylmään pohjolaan....toisella kerralla oli sitten tientenkin vielä 1½ -vuotias isovelikin mukana.
Eli ihan miten vaan suhtaudutaan asioihin...

reissatkaa vaan niinpaljon kuin sielu sietää ja retuttakaa lastanne ympäri maailmaa, että voitte sit vanhempana kehua retostella että meidän ""mimmi"" on käyny siellä ja siellä ja raukka pieni ei muista siitä mitään. harmittaa pikkuista ku ei sit isompana pääse, kun on niin paljon vahdittavaa...

Miks, vauvan kans ei voi olla tääl kotosalla ja pieniä matkoja tehdä, yhtähyvin sitä läiheisyyttä tarvitaan tällä. et miksi pitää aikuisten nautinnon mennä vauvan edelle.

Pullottelu tai imettäminen auttaa korvien lukkoon menemisessä.

Mitä tulee näihin onko järkevää-viesteihin.

Olisin itse todella varovainen lähtemään mihinkään ihan vaan näiden lintuinfluenssojen sun muiden takia.

Me kävimme Kanarialla viikon matkalla kun lapsemme oli 6 kk ja todella hyvin meni. Lentomatkat meni hyvin, eikä lapsella ainakaan näyttänyt olevan ongelmia korvien kanssa (ei kyllä vanhemmilakaan oo koskaan ollut, joten voikohan olla jotenkin perinnöllistä). Lapsemme näytti päin vastoin nauttivan lentomatkoista, kun sai olla koko sen ajan äidin ja isän sylissä. Oikeastaan ihanteellinen ikä varmaan juuri tuo alle puoli vuotta matkustamiseen, kun lapsi ei vielä juurikaan liiku ja viihtyy paremmin sylissä kuin lattialla.
Kakkojen pesu lentokoneen vessan hanan alla ei kyllä ainakaan meidän lapsen kanssa onnistunut, mutta meillä oli mukana puhdistuspyyhkeitä, jolla suoritimme kyseisen operaation. Hoitopöytä vessoista kyllä löytyy.
Ja vauvapaikka kannattaa varata siinä vaiheessa kun matkaa varaa. Samoin siitä kannattaa huomauttaa lähtöselvityksessä. Jos huomaa kuitenkin että ei oo sitä paikkaa saanut, niin kannattaa koneessa vielä kysyä lentoemännältä, voisiko olla mahdollista vaihtaa sellaiseen paikkaan.
Ja varmaan ihanteellinen aika pienen lapsen kanssa matkaan lähtöön on juuri tämä Suomen pimein vuodenaika, jolloin kanarialla on juuri sopivat ilmat; ei liian kuumaa (varjossa välillä jopa hiukan vilpoisaa), mutta aurinkoa riittää kuitenkin vanhemmille. Kun olimme kaiket päivät ulkona (lapsi tietenkin aurinkovarjon alla silloin kun aurinko paistoi), niin hän nukkui yötkin paremmin kuin kotona. Muutenkin ulkonaolo näytti lasta miellyttävän ja ongelmia ei siis ollut oikeastaan ollenkaan!

Eikun matkaan vaan, se on varmasti helpompaa nyt kun lapsi ei vielä saa kiinteitä, eikä liiku. Kantoliinasta saattaisi olla matkojen aikana apua, imetys nousujen ja laskujen aikana onkin taidettu jo mainita.

Ei todellakaan ole syytä katkerana kotona netin ääressä kiukutella ihan vaan sen takia että sattunut lapsia haluamaan / saamaan!

En matkustaisi minäkään vielä noin pienen kanssa. Mutta nykyäänhän lapsille ei muutenkaan anneta minkäänlaista kasvurauhaa ja virikkeiden ja elämysten tarjoaminen aloitetaan heti synnäriltä kotiuduttua.
Ilmankos ovat niin levottomia nykyään kun kaikkien aistien kautta tulvii virikettä, viedään harrastuksiin ja puuhamaihin pää kolmantena jalkana ja kun mistään ei kohta saa kiksejä niin panoksia pitää yhä vaan korottaa.

Antakaa lapsille kasvurauha niin saatte rauhallisia lapsia.

Monet lentoyhtiöt ei ota alle 3 kuukauden ikäisiä lapsia lennoille. Teillä tietenkin on jo yli 3 kuukautta.

Niin asiaan; Jos vauva tutittelee niin tutin voi myös laittaa suuhun, ettei korvat tukkiinnu ja sitten vaihtoehtona tosiaan on nuo tissittely ja pulloilu =). Sinällään helppoa jos vauva on pelkällä tissillä toimeen tuleva silloin on ruoka aina mukana minne menikin.

Itse emme lähteneet reissuun vauvan ollesse ihan nuin pieni....Kannattaa miettiä että tuolla muissa maissa on enemmän ns.kulkutauteja, monessa turistikohteessakin hygienia ei ole kovin kummoista. Tietääkseni siellä ei ole Suomen kaltaista rokotus- systeemiä ? Onko teillä vauvalla kaikki rokotukset kunnossa. Mielestäni kannattaa keskustella terveydenhoitajan kanssa ja miettiä matkaanlähtöä tarkaan. Vauva on kuitenkin siinä iässä ettei paljon maisemat kiinnosta ja rattaisiinkaan ei voi laittaa, kun haluttaisi lähteä katsomaan matkailukohteita.

Vanne kiristää päätä monilla. Varmaan ovat tosi rentoja ja aurinkoisia mamoja kun otsat kurtussa arvostelevat ja moralisoivat niinkin vakavaa asiaa kuin toisten matkasuunnitelmia. Tuskin te nyt kuitenkaan olette laittamassa vauvaanne suoraan auringon paahteeseen :-)

Mun yks kaveripariskunta kävi Jenkeissä kuukauden ikäisen lapsen kanssa ja kaikki meni hyvin. Mut sori, vinkkejä mulla ei ole sen enempää kuin että onnistuu varmasti jos haluatte mennä. Hyvät matkat!

En oikein ymmärrä tätä systeemiä täällä. Ensin pyydetään mielipiteitä ja vinkkejä, mutta sitten ku niitä omia mielipiteitä tuo esille, niin eikös ole jo joku arvostelemassa: ""Vanne kiristää päätä monilla. Varmaan ovat tosi rentoja ja aurinkoisia mamoja kun otsat kurtussa arvostelevat ja moralisoivat niinkin vakavaa asiaa kuin toisten matkasuunnitelmia.""
Jos joku ei ole matkan kannalla, niin ei se heti tarkoita että vanne kiristää päätä tai on kateellinen kun ei itse voi lähteä jne. Tuskin a.p on halunnut tästä mitään yleistä väittelyä, vaan ihan vain niitä mielipiteitä ja vinkkejä!
Lopettakaa aikuiset ihmiset ja äidit toisten sättiminen!!!

Finnair muistaakseni ottaa 2vrk ikäiset jo matkalle.

Itse olen suunnitellut mahd matkaa nimenomaan alle 6kk iässä: jos imetys onnistuu, ei ruokailun kanssa ole ainakaan ongelmia!

Matkustaminen tuo piristystä elämään! Onhan vanhempien hyvä vointi edellytys vauvan hyvinvoinnille. Ei vauvalle ole varmaan tarkoitus tuottaa vielä kulttuurielämyksiä 3kk iässä, kulkee mukana samanlailla kuin suomalaisessa arjessa.

Ja mitä muihin riskeihin: eikös se oma koti ole kaikkein tapaturma-alttein paikka!

Kävimme kuukausi sitten Sveitsissä lastemme kanssa, 3kk ikäisen ja 2-vuotiaan. Lentomatkat meni tosi hyvin, korviin ei sattunut kummallakaan. Isompi jauhoi purkkaa ja pienempi imi yhden nousun aikana rintaa. 3kk vanha tyttömme nukkui melkein koko ajan koneessa. Olimme matkalla lasten ehdoilla ja kävimme eläintarhassa ja ulkoilimme paljon. Mitään ongelmia ei reissun aikana ollut, lentokoneessa ja kentillä saimme erityishyvän kohtelun, kuten myös hotellissa jne.. Meille matkan tarkoitus oli tuoda arkeen vaihtelua ja saimme olla koko perheellä yhdessä, ei tarvinut ajatella talonrakennusprojektia, eikä miehen töitä, jotka kummatkin ovat syöneet paljon yhteistä aikaa tänä syksynä ja talvena. Matkustaminen pienten ja isompien lasten kanssa on paljon omasta asenteesta kiinni ja tuollaiset reissut antavat ehdottomasti uutta puhtia jaksamiseen. 3kk vanha tyttömme ei ollut millänsäkään paikanvaihdoksesta ja 2-vuotias oli aivan innoissaan mm.lentokoneista ja eläintarhan eläimistä. Mukavaa matkaa!

Yhteistyössä