3 kk:n karenssi!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kristiina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kristiina"

Vieras
Sain työkkäristä äsken tiedon 3 kuukauden karenssista eli karenssi 15.8.11-13.11.11 välisen ajan. Olen nyt työharjoittelussa 15.9.-13.10 jonka jälkeen työsuhde toivon mukaan jatkuu oppisopimuksena samassa paikassa. Saanko liitosta ollenkaan työttömyyskorvausta työharjoittelun ajan ja oppisopimusta varten palkkaa? Anteeksi tyhmyyteni, mutta kauheaa jos en saakaan rahaa. Ilmeisesti karenssi silti kuluu työharjoittelun ja oppisopimuksen aikana vai miten? Kiitos ja kumarrus jos joku viitsii tai osaa auttaa:)

Ja siis toi harjottelu ei tavallaan auta asiaa yhtään, sillä se karenssi on aiheutettu ennen sen alkua. Liitiolta et myöskään saa mitään, koska sulla on karenssi päällä.

Kiitos paljon vastauksistanne. En pääse soittamalla työkkäriin kysyäkseni asiasta ja liitossa ovat koulutuksessa koko päivän. Siis voiko tuo kumota koko työharjoittelun ja oppisopimuspalkan sillä perusteella, että karenssi alkoi ennen? Tietääkö kukaan tuosta säännöstä tarkemmin?

Liitosta en tiedä mutta jos olet sen karenssin ajan jossain työvoimapoliittisessa koulutuksessa niin se aika kyllä kuluttaa sen karenssin. Ainkaan kela/työkkäri silloin asian niin tulkitsi omalta kohdaltani.

Se karenssi juoksee siellä "alla", jos oot työkkärin harjoittelussa saat sen rahan joten et tavallaan kärsi karenssista. Mutta jos oppisopimus ei toteudu ja jäät pois tuolloin 13.10 niin se kk jää karenssia vielä kärsittäväksi.

Onpa aika monenlaisia vastauksia, kiitos niistä:) Semmoinen asia siis askarruttaa, että kun sain ensin postitse lapun jossa luki, että saan työttömyyskorvausta harjoitteluajaltani eli kuukaudelta. Kumoaakohan tämä viimeinen 3 kk karenssilappunen tämän ensimmäisen lausunnon vai ovatko ne täysin eri asia vaikka 1 kk meneekin päällekäin? Tarkoitan kun tämä 3 kk:n karenssilappu tuli viimeksi, eikä harjoitteluajan korvauslappu. Osaiskohan joku vielä auttaa? Täältä saa aina hyviä vastauksia viisaammilta;)

Siis onko kyseessä työkkärin harjoittelu?

Mulla mies keskeytti kurssin aikoinaan, muutettiin ja sai uudelta kylältä työelämävalmennuspaikan. Karenssi tuli, mutta se ei haitannut mitenkään kun karenssiaika meni työelämävalmennuksen kanssa päällekkäin, tevistä maksettiin siis normaalisti.
Sulle on siis pakko maksaa siitä harjoittelusta jos sen työkkäri on hyväksynyt. Tietysti. Mutta jos oot tosta 15.8. alkaen saanut työttömyyspäivärahaa sinne harjoittelun alkuun, perii kela(?) sen takaisin. Siis ajalta 15.8-15.9 jolloin harjoittelusi on ilm. alkanut.

Siis se on sellainen työelämävalmennus eli työharjoittelu. Hankin paikan itse uudelta alalta eli sosiaalialan puolelta nuortenkodista. Olen saanut positiivista palautetta ja toivonkin, että saan oppisopimuspaikan ja voin opiskella lähihoitaksi. Työkkärissä allekirjoitettiin sopimus ajalta eli hyväksyivät sen ja siinä teksti, että katsotaan oppisopimuspaikkaa harjoittelun jälkeen työharjoittelupaikassa.

Yhteistyössä