<3 kesäkuun kullannuput 2013 <3 toukokuussa

Huuh, koko päivä täälläkin touhuiltu ja jaloissa/selässä tuntuu. Nyt olis vauvan vaatteet pestyinä ja oikeilla paikoillaan mutta kaikki muu vähän uupuu edelleen. "Kriiseilen" siitä että minkä kokoset ja mitä vaatteita otan sille vauvalle kotiintulovaatteiksi. Mitä jos se onkin jotain 54 cm pitkä niin eihän sille sitten mitkään 50 senttiset mahdu. Ja miten hyvin semmonen vastasyntynyt pitää pukea kotimatkalle? Laitanko siis vaikka pitkähihasen bodyn ja sitten potkarit ja kypärämyssyn vai mitä sille oikeen kuuluu laittaa :D

Täällä ei oo muuten mitään "oloja" vielä havaittavissa. Alapää tuntuu olevan ihan tiedoton edessä olevasta synnytyksestä. Täytyy vaan toivoa että kroppa tajuaa jossain vaiheessa alkaa hommiin.
 
NelHM sain ohjeeksi että jos menee vedet niin pitäisi heittäytyä vaakatasoon ja lanssilla sairaalaan. Kätilö oli melko ylimalkainen, "näin meidän kuuluu sanoa". Kysyin sitten että enkö voisi tulla vaan taksilla mahdollisimman vaakatasossa niin kätilö sanoi että siitä vaan :D

Siitä ei ollut puhetta että mitäs jos rupeaa supistelemaan! En jotenkin usko siihen skenaarioon itsekään niin ei ole tullut mietittyä, on vauva niiiiiin kaukana ulostulopisteestä että... Peppu on jossain vasemmalla kaukana lähtöpisteestä ja pää niin ylhäällä ettei tosikaan. Maha on todella korkealla myös! Jotenkin tuntuu fyysisesti mahdottomalta että tämä syntyisi alakautta joten ei ole tullut mietittyä ollenkaan mitään normaalia :LOL:

Meillä posahti just pesukone niin täällä ei ole pesty mitään sen turvakaukalon jälkeen. Onneksi posahti nyt eikä myöhemmin! Rahaa menee...

Naene 37+4
 
Viimeksi muokattu:
Nelli juu ihan alatiesynnytys suunnitelmis. Onneks. Se leikkaus jotenki pelottaa edelee. Toki jos jotai sattuu ni sittehä se siihen menee ja näin. Mut ei jaksa liikoi miettii sitä mitä kaikkee voi mennä pielee koska sittehä vaan pää hajois lopullisesti.
Nyt pyörii eniten päässä se et jos esim ens viikol alkavat käynnistelee tai myöhemminki niin ääk. Esikoista yritettii käynnistää 36+4 verenvuodon takia ja voi herran jestas et olin kipee mut mitää ei tapahtun! Herra sitte päätti syntyä ominee muutaman päivän päästä. Jotenkaa noi ns luomu supparit ollu paaaaljo vähempi kipeet.

Minä aattelin tänää mennää kiertää kirppareita. Saa nähä kui käy. Sen jälkee tuskin pääsee liikkeelle. Mut ei jaksa vaa jumittaa :D

Mutta mukavaa viikonloppua kaikille :)

35+6
 
Huomenia. Tänne tuli toissapäivänä kutsu äippäppäällysvolille ens torstaiksi, johtuen siis tuosta vaavin poikkitilasta. Eka perus terkkakäynti ja sit perään lääkärikäynti, pitää kuulemma varata tarpeeksi aikaa reissuun. Tosin sanoen mahdollinen käännösyritys olis sitten samalla. Ollaan kyllä miehen kanssa tässä aikas lailla päätetty, että vauvaa ei yritetä kääntää jos todetaan että se ylipäänsä on mahdollista. Toivon niin kovasti, että kääntyis vielä itse. Hirvee stressi tästä asiasta, johtuen vielä siitä että gyne ennakoi että vaavi lähtis syntymään rv 36-38 aikana, eli laskettuun aikaan ei päästäis. Ja vielä kun esikko syntyi rv 35+6 (joka mulla tästä raskaudesta tänään), niin hui hitsi, jos ne ei ota tätä huomioon jos ja kun määräävät sektiopäivää. Mun pahin pelko tosiaan on se, että vauva poikittain ja vedet menee (ja olen vielä jossain huitsin nevadassa). Joteskin pelkään, että toi muksu ei tuolta pääse enää kääntymään kun on aikas alhaalla jo, toisin kuin Naene sulla.

Olen itse kanssa vähän ulalla, mitä päällysvaatetta tuolle vauvalle pitäis varata kotiintulomatkaksi. Ja kun ilmoistakaan ei tiedä, onko 10 astetta lämmintä vai 25. Onko teillä vastasyntyneille jotain päällysvaatetta hankittuna? Helppohan se sit vaunuilemaan on lähteä, kun voi kääräistä vaikka makuupussiin, mutta kaukaloon sitä ei voi laittaa.

Terese ja pikkutyttönen 35+6
 
Tämä vauva ei ole tosiaan yhden ainutta kertaa vaihtanut asentoa koko raskauden aikana, siis siitä lähtien kun sen pää tuohon kylkiluuhun osui. Oisin voinut 20 viikkoa sitten piirtää vauvan asennon mahalleni ja se olisi tismalleen sama. Ylhäällä on vauva mutta siitä huolimatta sitä ei saa liikautettua edes väkisin, ja nyt ollaan todistetusti yritetty ja monta kertaa. On sillä varmasti persus matalalla mutta se on matalalla vasemmalla, ei lähelläkään mitään ulostumismahdollisuutta :) Se oli suht vahva mieslääkäri joka sitä yritti kiepauttaa ja mä totesinkin että sen ei tarvitse salilla käydä kun se noin paljon voimaa käyttää päivittäisessä työssään :-D

Sanoivat että jos ei olisi eka raskaus voisi mun kohtu antaa paremmin myöten kääntymisen suhteen, nyt se ei ole enää kenenkään mielestä missään mielessä mahdollista.

Mutta mä tosiaan taidan päästä muita helpommalla tällä hetkellä! Tossa kävin vetämässä aamusella salitreenit. Voin kuvitella että jopa salille pääseminen on haastavaa jos pää olisi tosi alhaalla. Itse käppäilin salille ja sieltä pois, vedin hikiset treenit ja nyt mietin että mitäs sitten. Kokoan varmaan huonekaluja.

Naene 37+4
 
  • Tykkää
Reactions: Linneat ja Neminka
Huomenia!

Wau Naene hatunnostot sun salilla käyntiin! Itse en voisi kuvitella lähteä salille huhkimaan mutta hienoa jos ja kun vielä jotkut siihen pystyy! :)

vauvan päällysvaatteista itse olen ajatellut että jos laittaisi Bodyn, potkarit, sukat ja jonkun esim. College haalarin tai velour-puvun ja tietty joku pipo :) Voisihan sitä sitte vaikka jonkun pikkupeiton heittää ulkonaolon ajaksi vauvalle laittaa jos ilma tuntuu kovin viileältä.

Tälläkertaa ei muuta tarinoitavaa :) olo on jotenki outo ja "odottava" :) Eilen tuli muutama mojova supistus mutta siinä se olikin. Tänään on selkää ajoittain särkenyt ja harj.supistukset on napakoituneet. Tosin vielähän tässä on aikaa...

Vielä piti kysellä että onko muilla kummallista mahan napsumista?? Siis kauheaa napsahtelua taas koko eilisen illan kun vauva tuolla venyttely ja kunnolla!! Ei tunnu mutta kuulostaa inhottavalta ja mieskin sen kuuli sohvan toiseen päähän. Haurastuuko kalvot siellä vai mikä tuo on?
Edellisten raskauksien aikana ei tuota napsahtelua ole ollut...:confused:

Sitkeäsissi & muru 36+0 (Poksis)!!
 
Kotiutumisvaatteista mietin että varaan kaksi settiä kuteita matkaan. 50 ja 56 cm siltä varalta että tyttö on pitkä. Potkarien alle pitkähihainen body ja päälle joku verkkahaalari. Jos on tosi kylmä niin sitten vanuhaalari vielä siihen päälle, mutta jos menee suoraan ovelta lämpimään autoon niin ei kai siinä niin ehdi jäätyä?!
 
Mä olen hankkinut vain 56cm vaatteita ja sitä isompia. Lyhin muksu ollut 53cm, eli turhaa ostelisin pienempiä.

Täällä tullut kaksi päivää selässä menkkajomottelua.... Toivottavasti merkkaa jotain.

Mä varautunut ohuehkolla fleece all-in-one puvulla kotimatkaan. Alle body, pöksyt ja sukat. Ja pipo päähän. Huopa/viltti tarvittaessa.
 
Viimeksi muokattu:
heips,
mie en ole juurikaan kirjoitellut tänne alkukuukausien jälkeen, mutta välillä käynyt vähän lueskelemassa. Nyt ajattelin kuitenkin tulla vähän päivittämään..
Mulle tehdään suuniteltu sektio, jotenka lasketun ajan voi vaihtaa 3.6 (tai lisätä sen lasketun ajan perään tuon sektiopäivän..).
Sektio tehdään mulle kun niin kovasti pelkään tuota synnytystä ja mulla on joku kammo tuota "alapääni paljastelua kohtaan". En ole suostunut alatietutkimuksiinkaan mihinkään. En vain uskalla.

Miten teillä muilla? Pelottaako synnytys ja missä määrin?
 
Täällä on yksi raivohullu odottaja, jolta on mennyt tänään hermot ehkä sata kertaa. Välillä raivoan ja välillä itken. Voi perhe parka. Kuopuksen huomiset juhlat kiristää pinnaa vähän liikaa. En löytänyt sisäistä kinuskikissaani tälläkään kertaa. Puolet leivonnaisista voi laittaa suoraan roskiin. Täytekakun koristelua en uskalla vielä edes ajatella.
No, enpä ainakaan ehdi stressata maanantaista poliaikaa. Mä olen toistaiseksi optimistinen käännösyrityksen suhteen. Sen verran runsaasti vauva itsekseenkin muljahtelee mahassa. Mä olen myös lukenut, että uudelleen synnyttäjillä käännösyrityksen onnistuminen on todennäköisempää kuin ensisynnättäjällä. Toisaalta asiaa viikkoja mietittyäni ei keisarinleikkauskaan enää ole sellainen mörkö kuin aikaisemmin.

Kotimatkalle ajattelin varata bodyn ja potkarit ja trikoopuvun sekä hatun tietysti. Jos on kylmä, niin sitten peittoa päälle. Autossahan kuitenkin on ihan lämmin, joten eipä ulkana tarvitse pitkään olla. Meillä ainakin molemmat suhtautuneet nuivasti liikaan kuumuuteen. Musta tuntuu, että kaukalo on melkoinen sauna, hiostaa selkää ja kylkiä mukavasti.
Vaatteista, meillä ei ainakaan ole 50 cm vaatteita juurikaan. Kuopus oli syntyessään 56 cm, joten siirryttiin melkein heti kuuskytsenttisiin. Esikoinenkin kasvoi sellaista vauhtia, ettei 50/56 montaa viikkoa päälle mahtunut. Osasyynä on ollut kestovaipat, jotka tarvitsee enemmän tilaa.

Menkkajomottelua on mullakin ollut, en usko sen tarkoittavan mitään ihmeempää. Selkä on kipeä, nyt on useampana päivänä ollut kaikenlaista useamman tunnin seisoskelua vaativaa toimintaa.

Uhmasta. Mun mielestä lapsen raivokohtaukset on paljon helpompi kestää kuin jatkuva kitinä ja vänkytys silloin kun pitäisi lähteä tai tehdä jotain lapselle ei niin mieluisaa. Lapsen passiivinen vastarinta saa mun raivon kiehahtamaan. Uhmakohtaukset usein niin absurdeja, että suuri työ olla nauramatta. Meillä esikoisella oli kyllä ihana tapa, että,uhma oli niin kokonaisvaltaista, että pissasi aina raivotessaan housuunsa, mikä ei aina jaksanut naurattaa.

Mukavaa viikonlopunjatkoa ihanaisille!

Elselli tasan 36
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Neminka ja Naene
Täällä ollaan ihan fiiliksisssä tän päivän kirpparilöydöistä! Ostin kaksi imetyspaitaa, molemmilla oli hintaa vaivaiset 1 €! Lisäksi löytyi tosi söpöjä unisex-vaatteita vauvalle, hintaa per vaate oli n. 50 senttiä. Kylläpä tulin hyvällä tuulelle noista halvoista ostoksista. :)

Myös mulla on nyt ollut tota menkkajomottelua ja alapään tuikkimista enemmän kuin ennen. Silti uskon, että kesäkuun puolelle tässä mennään. Miehen veikkaus on, että synnyttämään lähdetään 24.5, silloin mulla ois viikkoja 36 ja risat. Jännittäviä aikoja eletään!
Mullakin siis on uhmaikäinen esikoinen ja muakin niin nauratti toi Eulalien lapsen "räkä takas"-juttu :LOL: Mä haluisin niin olla sellainen lehmänhermoinen äiti, mutta valittevan usein hermot menee ja tulee huudettua ja joskus itkettyäkin lapsen kanssa, kun ei vaan jaksa sitä taistelua...

hunajapuu Mulla oli ennen tuollainen samanlainen pelko tosta, että joudun näyttämään alapääni jollekin. Pitkään olin myös käymättä uimahalleissa tai edes sukulaisten kanssa saunassa, kun häpesin niin kamalasti omaa vartaloani. Edelleenkin tunnen nuo tilanteet tosi epämiellyttäviksi, mutta jotenkin oon vaan pakottanut itseni niihin tilanteisiin ja jälkeenpäin on ollut "voittajafiilis". Mulla on ihossa vitiligo-pigmentti-muutoksia ympäri vartaloa, varsinkin tuolla alapäässä, jossa osa karvoistakin on muuttunut valkoisiksi. On kyllä tosi ruman näköistä, mutta kun ei sille asialle mitään voi, niin kai se on tän vartalon kanssa vaan elettävä. Yhden lapsen jo olen synnyttänyt alakautta, ja ei niissä kivuissa onneksi yhtään tullut mietittyä, että miltähän mun alapää näyttää. En siis todellakaan vähättele sun pelkoa ja tota "kammoa", päinvastoin, ymmärrän täysin, miltä susta tuntuu. Hienoa, että sulle järjestyi sektio, kun sitä olet halunnut. Tsemppiä tulevaan! :)

Dynamite ja pikku-Telle 35+3
 
  • Tykkää
Reactions: hunajapuu
Itse olen noissa alapään paljastelutilaisuuksissa miettinyt aina että eipä tuotakaan ihmistä tarvii toiste nähdä ja työssään paljon ränttyjä näkevät ihmiset tuskin edes muistaa tai niitä enää edes kiinnostaa tarkempaa katsella. Enemmän mä nyt olen miettinyt synnytyksessä ponnitusvaiheessa kun monesti synnyttäjällä tulee kakka, niin varmaan myös noita kaasujakin poistuu. Kiva siinä sitten ponnistaessa piereskellä kätilön naamalle :LOL: no eipä tarvi enää niitäkään ihmisiä nähdä kun kotiutuu..

Vauvan pukemisesta meillä oli puhetta kättärin tutustumiskäynnillä jossa kätilö sanoi vauvan pukemissäännöksi että yksi vaatekerta enemmän kuin itsellä. Eli meidän alusvaatekertaa vastaa kesäisin esim. body ja siihen sitten sään mukaan muut vaatteet päälle. Ja vauvan iho suojataan kokonaisuudessaan kesällä auringolta ja talvella kylmältä.

Ainiin, näin muutama yö sitten unen jossa joku potkaisi minua mahaan : / oli kyllä kamala herätä siihen...

Menkkamaista vihlomista ollut täälläkin päivittäin yleensä iltaisin. Mä niin malttamattomana jo odotan että saan tän pienokaisen syliin! Toivottavasti ei menis lasketusta yli, en malta oottaa!
 
Elba, mua jännittää tuo kakka/pieru enemmän ku alapään esittely.. Oon muutenki sellanen kakan pidättäjä vieraissa paikoissa että oksat pois! Liekö joku psykologinen juttu tai jotain? Miehellenikin tuntoja asiasta purin, et eniten mua jännittää se et mulla tulee kakka synnyttäessä... Ja et siksi pelkään et synnytys ei onnistu hyvin kun pidätän sitä pierua niin kovasti! Ongelmansa kullakin..

Ja tulipa tässä kumminkin asiaan liittyen mielikuva vallan nolosta tilanteesta; jos vaikka sattuisi ripuli lentämään kuin varpusparvi... Voi kätilö parkaa :O :D

Mä vaihtelen kotiintulovaatteita vauvalle joka viikko. Fleecehaalari on, mutta ostin myös sellasen kaukalopussin, mikä on kyllä aika paksu mutta saahan sen autossa avattua. Bodya, housuja, sukkia ja hanskoja oon aatellu, lisäksi pipo.
 
Mulla on kotiutumisvaatteina ollu jo pitkään valittuna pitkähihanen body, velourhousut, sukat ja pipo. Mietin pitkään, tarviiko jonku neuletakin tai kollarin tai jotain, mutta mitään kivaa ei oo tullu vastaan ja tuommosia meillä ei oo. Pitää laittaa mies sitte kauppaan, jos on kovin kylmä keli.

Meillä synnytysvalmennuksessa sanottiin, että OYSsissa annetaan synnytysvastaanotolle mentäessä aina peräruiske. Kätilö kertoi ensin, että synnärin oven eessä on 20 minuutin paikkoja, joista herkästi sakotetaan. Seuraavaksi kertoi tuosta peräruiskeesta ja sivulauseessa sano, että tässä vaiheessa ne miehet yleensä siirtää sen auton muualle parkkiin..

Mää alan kans olla kypsä tähän olotilaan. Ei muuten, lenkkeily yms. onnistuu edelleen ihan hyvin, mut tuo turvotus, joka vaan lisäänty ku helteet alko, jatkuva hikoilu ja vessassa juokseminen alkaa kypsyttään. Varsinki öisin. No, eihän tässä oo ku maksimissaan kuus viikkoa..

kodehu 36+1
 
Naene, sä oot kyllä aivan hulvaton emäntä. Sun juttuja on ollut ilo lukea kuluneet kuukaudet, vaikka vastoinkäymisiä ja stressiäkin sulla on ollut. Kiitos näistä ja tuon elämänasenteen viljelystä. :)

Tänne ei kummempaa. Vaivaisjoukkoon olen liittynyt, vähän kaikki liike sattuu jossain kohtaa. Hissuksiin jaksaa kuitenkin porhaltaa ja vauva on yhtä touhukas kuin ennenkin. Saa nähdä mikä sätkynukke on tulossa.

Kotiutumiseen on pitkähihainen kietaisubody, sukat, housut ja hattu. Lisäksi fleecetakki ja -housut sekä töppöset. Viltti päälle autoon siirryttäessä, jos oikein kylmä päivä sattuu. Se kaukalo tosiaan on KUUMA, eikä auton ilmastointia käsittääkseni kannata pitää päällä, joten enemmän mä pohdin sitä, ettei koko käärö kuukahda kuumuuteen. Sään mukaan sitten.

Me tuossa taannoin kanssaodottajan kanssa pohdittiin, että mitä jos vedet ryöpsähtää sänkyyn/autoon tms. Pitäiskö tässä alkaa vuoraamaan paikkoja muoveilla ja pyyhkeillä, ja kuinka hiostava on nukkua jonkun jätesäkin päällä? Mulla kun vedet meni viimeks vasta synnärillä, enkä ekalla kerralla tullut tollasia ajatelleeks. Mut aika vauhdilla ne silloin tuli, määrästä ei tietoa...

Tämmöstä noin.

Neminka 36+2 (?)
 
  • Tykkää
Reactions: Naene
Mäkin mietin tota vesienmenoa vähäsen, vaikka se epätodennäköistä oiskin. Meinaa ehkä se ambulanssikyyti sittenkin ois ihan hyvä. Kun jos ottaisi taksin vesienmenon vuoksi voi varmaan joutua maksumieheksi jos taksin takapenkki lainehtii. Muistan kuulleeni että lapsivesi haisee spermalta. Taksi jonka takapenkki lainehtii spermanhajuista nestettä ei varmaan ole mikään halpa korvattava :LOL:

En mä kyllä kotiinkaan mihinkään halua spermaa litrakaupalla lillumaan. Ehkä voisi kanssa miettiä jotain varasuojausta. :)
 
Mä pakkasin sairaalakassin. Tosiaan kuopuksen kanssa ei supistellut, jalka vaan puutui oudosti. Onneksi menin sairaalaan, 2h siitä niin poika oli tällä puolen mahaa. Peräruiskeen seurauksena meni vedet ja aukesin siltä seisomalta 4cm-->10cm.

Kolmatta päivää jomottelee selkään epämielyttävästi ja sama oikea jalka puutuu kuin kuopuksen kanssa. Suihkussa käyn parantelemassa oloani.. Yöt saan nukuttua (mitä nyt taas yrjö lentänyt), mutta sama jomotus jatkuu, vaikken liikukaan. Huomenna menen näytille, jos ei supistukset ala -- tai olo käy liian tukalaksi. Naurakaa vain, makaan sängyllä alasti, kun ahdistaa tää olo.
 
Myöhäisehtoota kaikille :wave:

Kakkajutuista TAYSissa tyrkättiin kans peräruiske heti eikä paljoa kyselty! KYSissä synnytin edellisen ja pyysin sen kans heti, en ois saanu muuten. Nyt haluan sen kans, jos vaan ehdin saada.. mua kans ällöttää, jos vauva syntyy kakkaan, mua niin ne kätilöt harmita, ammatinvalintakysymys :D ;)

Menkkajomotusta ja kohdunsuun vihlontaaa mullakin koko ajan enemmän... kypsyttelee paikkoja ;)

Itse olen myös kyllästynyt jatkuvaan veskissä ramppaamiseen, hikoiluun ja tuohon hiton turvotukseen jaloissa! Jalat on ihan sika kipeet |O. Ja MiiJane minä makasin kans äsken alasti sohvalla ja kaikki räppänät talossa auki, että tulis läpiveto, ihan kamalaa tää hiotus!

(.) Viime yönä meinas käydä tapahtumaan, tai hetken jo pääsin toivomaan. Neljän maissa heräsin kipeeseen supistukseen ja niitä tuli joitakin 04-06, näihin liittyi tosi kova alapään vihlonta, mikä mulla synnytyssupistuksissa myös ollut. Mietin jo hetken, että joko tässä lähtemään pääsee, mutta sitten olin nukahtanut. Ihan jännittää jo ens yö!! Nyt on illasta tuota alapäänvihlontaa ollut supistaessa, hyvähyvä! Oltiin päivä Matkuksessa ja on tullu käveltyä ihan sikana, verenpaineita nostatteli tuo peli hurreja vastaan, prkl, ja siihen saunaa oikein kunnolla päälle.. että saa nähdä mitä ens yö tuo tullessaan. Ainakin nää kaikki on eteenpäin ja kypsyttelee paikkoja tuolla =).

Nyt dingdong kaikille ja öitä :wave:

Nelli&Rusina 36+4 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Hööpi ja Naene
Eihän sitä oo raaskinu näillä keleillä tulla koneelle...

Joka päivä yli 25 lämmintä. Ulkona koko ajan. Ja maha palanu sen mukaan, vaikkakin ollu 30 suojakertoilmen aurinkorasvaa. Vissiin herkkää tää venyny iho.

Perinteisesti ekana hellepäivänä aina miehen kanssa pyöräilty keskustaan terassille syömään. En halunnu rikkoa perinnettä, joten keksin suorastaan loistavan idean pyöräilyyn. Kukkamekon alle pehmustetut spinning pyöräilyhousut. Meni meinaan heittämällä 15km:n pyörälenkki :D

Oon niin kesäihminen, että ei näillä keleillä kehtaa, eikä tuu ees mieleen valittaa mistään vaivoista. Mukava varmaan miehen kannaltakin :p

Kotiintulovaatteet vauvalle on meillä 50 ja 56 cm:n housut, pitkähihanen kietasubody + sukat ja myssy. Kaukalossa sit kaukalon lämpöpussi. Jos kylmä, niin vauva pussiin, jos viilee niin vauva pussiin ja autossa pussi auki ja jos lämmin, niin pussin voi heivata kokonaan pois. Jotenkii pelottaa, että jos tunkee monta kerrosta vaatetta päälle, niin sit kesken matkan tulee liian kuuma.

Mukavaa sunnuntain jatkoa kaikille...
Huomenna pilvistä, joten joutaa lueskelemaan ajan kanssa teidän jutut... ;)
 
Täällä kans ehdottomasti yks peräruiskeen toivoja!! Entiä antaako ne automaattisesti KOKSissa niitä, kun menin aina niihin synnytyksiin mukaan vasta ponnistusvaiheen alkaessa, mut lähinnä yhdeltä tais tulla vaan kakkaa, kun ponnistusvaihe piteni yli tuntiin ja loppujen lopuks vauvaa ei edes alakautta saatu ulos! Eli paljoa ainakaan kakkaa en nähnyt :D mut sekin kenellä tuli, ni sanoi, et "nyt tulee kyllä jotain muuta mitä pitäis", ni tosi hyvin ne kätilöt oli siinä sillee, et sillä ei oo mitään väliä nyt, kun se vauva vaan saadaan ulos!! Ja sitä mukaan ku sitä kakkaa tuli, ni kätilö pyyhkäs sen siitä sinne alustaa vasten taitoksilla pois! Eli erittäin huomaamattomasti sekin siinä kävi! :)

Vauvan kotiutumisvaatteista, itsekin pitäs joku kevythaalari varmaan jostain käydä etsimässä...tai sit vaan pitkähihaisten ja pitkäpunttisten +hanskat, sukat ja pipo lisäksi päälle vaan joku kevyt peitto! En nimittäin usko et täällä kuukauteen on vielä tapahtuus mitään, ni sit on jo todennäkösemmin ihan suht lämmintä...tai ettei nyt ihan kylmä...ehkä :D
Ja jos kuuma, ni kai nyt autossa voi hiljaselle sen ilmastointilaitteen laittaa, sillee et olis joku 20 astetta autossa...eli ei kaikkii höökiä päälle :D

Raskausarvista onko jollekin tästä raskaudesta jo tullut? Minulle ei ainakaan vielä, stressaan kovasti, et millo tulee :/ tuleeko lähinnä vasta ihan ennen synnytystä, kun maha isoimmillaan?

Oi, kun täällä monilla on jos jonkun moisia tuntemuksia!! Vähän jännää kuka on seuraava :p täällä ei sitten minkän sortin tuntemuksia ja vauvakin vielä niin ylhäällä, ettei lähelläkään laskeutumista! :/ Onneks tääl on muutaman muukin kellä laskettuaika loppukuusta, ni ei tarvii yksin sit venttailla, kun muilla jo vauvat kotona :D

Elselli täällä kans oltu tää viikko aika kireellä tuulella, kaikki asiat vaan vituttaa, ilman mitään syytä... :/ sääliks käy miestä!! Sit vielä se ihmettelee, et mikä mulla on, hitto kun ei tajuu, et hormoonit ne vaan mitkä velloo täällä!! Perkele!! :D

BF & poitsu 34+6
 
Viimeksi muokattu:
MAANANTAINA viimoinen työpäivä, sit tää jäis kotia kasvattaan massua. Ihan mahtavaa. Ensi viikolla on neuvola, siitä viikon päästä sitten synnytystapa-arvio ultra.

Miijane, toivottavasti teillä kääntyy asiat parhain päin. Hae reippaasti jutteluapua myös itsellesi.

Ja Babyfever koksissa ei anneta peräruiskeita, jos maha on toiminut normaalisti. Itse en tiedä, onko mulla tullut kakkaa vauvojen mukana ja ihan rehellisesti se on siinä tilanteessa aika yhdentekevää. Synnytys on aka kokonaisvaltainen kokemus, jossa on parempi heittää ne omat pelot sikseen ja mennä sitä kipua ja vauvaa kohti. Huutaa jos huudattaa, kakkaa jos kakattaa.

Alapään paljastelusta: ei oo ollu ikinä mikään ongelma. Peilillä kannattaa siihen omaankin tutustua, niin huomaa, että ihan kiva ja nätti peli siellä on. Ja synnytys on mulla ainakin vain parantanut makuuhuone-elämää, joten siitäkään en liiemmin murehdi.

Vauva liikkuu oikein kivasti, möyryilee enimmikseen. Käyrällä kävin viime keskiviikkona kun kävin kätilön kanssa juttelemassa synnytyksestä. Siinä käyrillä ollessani, viereisestä synnytyshuoneesta tuli hälytys ja viiden minuutin kuluttua häläristä kuului vauvan itkua. Uusi elämä oli alkanut. Olo oli jotenkin kovin pyhä. Itku tuli itsellekin silmään.


Sitä odotellessa :heart

Tuulentyttö ja Pompula 34+4
 
Ei toi kakka-juttu oo mulle mikään ongelma, kun itsekin näki kuinka huomaamattomasti se kävi siinä synnytyksen yhteydessä ja kun kätilöitä ei kiinnosta tuleeko kakkaa vai ei ja äidilläkin on parempaa tekemistä, ni hyvähyvä :) Ainut vaan, ettei sit kakka ole hidasteena vauvan tulolle, jonka takia sen peräruiskeen haluausin! Mut mulla on jemmassa kotona muutaman peräruiske, ni voinhan mie ottaa sellasen mukaankin, jos ne ei suostu antamaan mulle sieltä! :D Tai kotona jo tyhjennellä, jos tuntuu, et on aikaa! ;)
 
Peräruiskeesta. Käynnistyksen yhteydessä sain sen, tokassa suoli tyhjeni vauhdikkaasti itsekseen kotona, kun ekat kunnon kipeät supistukset tuli. Se olkoon mulla merkkinä nytkin, koska täytyy lastenvahti hälyyttää.
Lapsevedet meni mulla kotona. Supistuksia oli ollut jonkin aikaa ja menin edellä mainitun vessareissun jälkeen mietä herättämään, etten perkele tässä yksin kärvistele ja samalla hulahti. Lammikko ei kamalan iso ollut, mieshän sen joutui siivoamaan, kun mun piti heittää kyljelleen poikittain olevan vauvan vuoksi. Sen jälkeen laitoin siteen, joka piti loppuvuodot sisällään.
Mä en kyllä ala sänkyä vuoraamaan. Supistusten alettua voin laittaa varmuuden vuoksi siteen, mutta muuten en vaikeuta yhtään nukkumistani.

Joo, nää hormoonit ei kyllä yhtään ole kivoja. Tänäänkin varmaan tulee parku tai raivo, kun sukulaiset päivittelee mahani suuruutta ja kyselevät merkkejä synnytyksestä jne.

Kiva, että siellä pohjoisessa helteet hellii, täällä etelässä tuuli viuhtoo kylmästi ja varjossa ei ilman pitkähihaista pärjää.
 

Yhteistyössä