3,5kk vauva vaan rääkyy tissillä, heruminen hidasta, apuja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äiti tämäkin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äiti tämäkin

Vieras
Eli vähän aikaa menikin jo niin et uskoin maidon riittävyyteen. Mukelo sai ekat 2kk 50-200ml korviketta per päivä. 3kk iässä oli rintaraivareita, mut ne men oh kun imetin seisaallaan, hyssytin ja lauloin. Hvä kun ei päällään tarvinnu imettää.. Yöt menee hyvin ja käyn välillä pumppaamassa tissejä tyhjemmäksi (60ml) mut niin että ovat kuitenkin täynnä seuraavaa syöttöä varten. Alkuiltapäivästä tissihuuto on pahimmillaan ja yleensä anna sillontuon pumpatun maidon.

Mitä muuta voisin keksiä.. Tuntuu että muksulla palaa käämi ihan ekana siihen jos ei heti ala herua, eikä se huuto ja reuhtomnen ainakaan edistä herumista. Me sitten vaan kävellä hyssytellään.. Mulla on vähän suihkutissit ja heti kun ekasta tissistä lakkaa runsas maidon tulo, huuto alkaa taas. Mikä hiton kausi se tämä taas on..

Vauva on kasvanut tasaisesti, sairaalasta kun päästiin oli -10 käyrällä, vähän sen yläpuolelle tasaisesti kivunnut. Pitkä tyttö on, ja suurimmaksi osaksi muuten hyväntuulinen ja perustyytyväinen, jäntevä vauva. neuvolasta on kannustettu jatkamaan imetystä ja kehuttu kasvua.

Tulipas sekava viesti, pakko päästä purkamaan.. Eli kaipaisin neuvoja tähän tissiraivarointiin, sitä kai tää on, ja herumisen nopeuttamiseen. En halua antaa periksi imetyksen suhteen, välillä meni jo tosi hyvin.

Mä vaihtelin vauvaa tissiltä toiselle, kunnes toisesta lähti kunnolla herumaan, ja siirsin vauvan imemään siitä. Mielenkiinto pysyi aina hetken aikaa kun sain "uuden" tissin josta tuli heti vähän maitoa. Meillä oli sama ongelma, ei mullakaan oikein parempaa neuvoa ole :/

Niin ja välillä taas käy niin, et huudon kans syödään, sitten menee isälleen, rauhoittuu, ja tekee isot puklit ympäriinsä. Huoh. Väliin taas ei ongelmia. Vauva rupsutkin välillä haiskahtaa pahalle, ja oon miettinyt maitoallergiaakin... Vauvan ihokn kun pysyy kunnossa vain säännöllisellä rasvauksella. Vai olisk vaan atopiaa..

Älä anna sitä pumpattua, ellei ole pakko. Jos tottuu, että tulee helposti pullosta, voi raivarit taas pahentua. Vaihda joka kerta tissiä, kun tulee huuto. Sieltä toisesta voi taas vähän tulla ja se voi helpottaa. Jos herut pumpulle hyvin, voit pumpata niin, että maito nousee lapselle valmiiksi, sitten lopetat pumppauksen ja lapsi tissille. Tsemppiä!

[QUOTE="vieras";24873664]Mä vaihtelin vauvaa tissiltä toiselle, kunnes toisesta lähti kunnolla herumaan, ja siirsin vauvan imemään siitä. Mielenkiinto pysyi aina hetken aikaa kun sain "uuden" tissin josta tuli heti vähän maitoa. Meillä oli sama ongelma, ei mullakaan oikein parempaa neuvoa ole :/[/QUOTE]

Näin olen tehnyt, joskus auttaa ja joskus ei :/ huolettaa että saakohan tarpeeksi maitoa vaikka pissaa kyllä tulee, ja no, kakkaa harvemmin nyt kun ei ole syönyt korviketta.

[QUOTE="mamma";24873667]Älä anna sitä pumpattua, ellei ole pakko. Jos tottuu, että tulee helposti pullosta, voi raivarit taas pahentua. Vaihda joka kerta tissiä, kun tulee huuto. Sieltä toisesta voi taas vähän tulla ja se voi helpottaa. Jos herut pumpulle hyvin, voit pumpata niin, että maito nousee lapselle valmiiksi, sitten lopetat pumppauksen ja lapsi tissille. Tsemppiä![/QUOTE]

En annakaan ennen kuin sitkeän yrityksen jälkeen ellei muu auta. Meilä on aventin hidasvirtauksinen tutti, pitäisi olla paras mahdollinen vaihtoehto :). Pumpulle mulla ei juuri herukaan pariakymmentä milliä enempää, ellei tissit ole ihan täynnä :/

Herumista voit nopeuttaa mielikuvaharjoittelulla. Ajattele esim. vesiputousta, joen virtausta, kuinka maitoa kaadetaan kannusta lasiin, sadetta, auttaa pääsemään oikeaan fiilikseen ja rentoutumaan. Mulla ainakin nopeutui, muutaman viikon jälkeen käytännössä ilman vauvaa ei kannattanu ajatella jotain veden roiskumista putouksessa kun paita kastui märäksi.

mä kans ehdottaisin että jos vauva ei suostu imemään, pumppat hetken pumpulla tai käsin ja sitten kun alkaa tulla niin tyrkkäät tissin vauvalle suuhun.
ja jos annat pumpattua niin koita antaa esim hörpyyttämällä, voi olla tosin jos vauva huuttaa pää punasena niin ei onnistu..

Jeps, käsin heruttelu voi auttaa, niin että heruu jo hiukan ennenkuin vauva tulee rinnalle. Suihkutissien kanssa tästä on myös se hyöty, että suurimmat paineet poistuvat. Voit myös huoletta aloittaa samasta rinnasta (ja ehkä samalla herutella pois suurimpia toisesta), tai syöttää vain yhdestä rinnasta kolmisen tuntia jos kasvu kerran on kohdallaan. Toisen rinnan syöttämättä jättäminen kertoo maidontuotannolle, että ihan riittävästi on kiitos, joka voi auttaa myös suihkuamisongelmaan.

Ja heruttelun avuksi tosiaan
Mielikuvat juoksevasta vedestä, maidon virtaamisesta, vauvan imemisestä ja rentoutuminen
Lämpö (lämmin suihku, lämpöpussi)
Kevyt rintojen "heiluttelu" tai hieronta

Kolmen kuukauden kohdalla raivarit ovat yleisiä, silloin tapahtuu kasvupyrähdystä ja vauvat tekevät työtään pyytämällä rinnalle kokoajan (=lisäämään maidontuotantoa kasvaviin tarpeisiin). Lisää vertaistukea rintaraivareihin saa täältä http://maitolaituri.imetys.fi/index.php/topic,6828.0.html

Tsemppiä!

[QUOTE="AaPee";24873666]Niin ja välillä taas käy niin, et huudon kans syödään, sitten menee isälleen, rauhoittuu, ja tekee isot puklit ympäriinsä. Huoh. Väliin taas ei ongelmia. Vauva rupsutkin välillä haiskahtaa pahalle, ja oon miettinyt maitoallergiaakin... Vauvan ihokn kun pysyy kunnossa vain säännöllisellä rasvauksella. Vai olisk vaan atopiaa..[/QUOTE]

Jätäppä itseltäsi maitotuotteet pois pariksi viikoksi. Muista kalkkilisä.

Koetan mielikuvaharjoittelua ja heruttelua. Voi olla vähän hankalaa kyllä rentoutua, kun yksi rääkyy nuppi punaisena, mutta yritän :). Yöllä herumisongelmaa ei käytännössä ole ja syönnit helppoja (ja nyt kyllä koputan puuta niin että soi koska jos yötkin menee tämmösiksi niin vauva ei ole enää ainut joka alkaa itkeä). Noita ruokarajoituksia ei minusta saa mennä omin päin tekemään.