3,5kk syö aaaaivan liian usein, mitä teen? :S

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Phiuf
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Phiuf

Vieras
Katsoin vasta äsken NAN- purkkia tarkemmin ja siinä luki muistaakseni, että 3-5kk maidontarve on NOIN 160-200ml/kerta ja 5krt vuorokaudessa. Eli yhteensä max 2 litraa. Meidän poitsu syö kyllä oikean kokonaismäärän, mutta ei kerralla yleensä enempää kuin 100ml.. Eli syöntikertoja on _monta_. Myös yöllä.

En edes tiedä, kuinka ruokailut tulisi oikeasti rytmittää. :o vauva syö aamulla kun herää n. 9, kun menee päiväunille 10-11, kun herää unilta 12-13, kun menee uusille päikyille 14.30-15.30, kun herää 15.30-16.30, kun menee kolmansille päivätirsoille 17-18, kun herää noin puolen tunnin päästä, kun menee yöunille klo 21. Ja yöunille alettuaankin herää noin puolen tunnin-tunnin päästä syömään lisää ja vielä saman ajan päästä uudestaan. Plus sitten yöllä 4-7 kertaa..

Eli vähintään 10-15 ruokailukertaa vuorokaudessa tuon suositellun viiden sijaan. Mitä voin tehdä? Vai annanko mennä näin kiinteiden aloitukseen saakka? Kannattaisko heti alottaa velli? Ja vauva ei tosiaan suostu syömään yli 100ml kerralla.. Joskus ei mene sitten noinkaan pqljon, mutta kitisee kitisemistään, koska inhottava pikkunälkä. Huoh.

Hän on vauva. Ja vauvoilla on ihan yksilöllinen tuo imemistarve/maidontarve. Eikä kaikilla mahakaan samaa määrää kerralla vedä.

Hitot siitä, mitä tölkki sanoo. Te annatte vauvalle maitoa silloin kun hän haluaa ja sen verran kun hän haluaa syödä.

• Tykkää
Reactions: nannamanna ja Pinki
Anna hyvänen aika lapsen syödä, äläkä tuijota pakettien kylkiä. Erilaisia ruokailultaan ne lapsetkin on. Jos mielestäsi tuntuu maito riittämättömältä ja lapsi kuitenkin kitisee nälkäänsä, voit aivan hyvin tarjota velliä jo. Itse totutin lapset velliin sekoittamalla ensin maidon joukkoon ja pikkuhiljaa lisäsin velliä ja vähensin maitoa.

Pitääkö kaikkea laskea niin tarkkaan? Eiköhän se lapsi parhaiten tiedä miten syödä jos kasvaa normaalisti? Mulla on ollut kaksi tissivauvaa ja molemmat on ollut pienenä sellasia tissitakiaisia että VARMASTI söivät useammin kuin 5 krt vuorokaudessa tuossa iässä. Yölläkin meni tissi suuhun pari kolme kertaa tuossa iässä ja päivällä vähän väliä pienet evästauot. Lapsella tuskin on vielä pahemmin hampaitakaan tuossa vaiheessa, joiden pilalle menoa pitäisi pelätä tiheällä ruokailulla. Itse en pohtisi sen kummemmin, vaan antaisin toisen syödä silloin kun nälkä on ja sen verran kuin maistuu :)

Meillä kanssa 3,5 kk vauva. Syö juurikin vähän kerralla (80-120 ml) ja usein. Noin 1-2 tunnin välein. Yöllä saattaa pitää yhden 3-4 tunnin välin. Mä luulen että massu on vaan pieni eikä sinne enempää kerralla mahdu. Eiköhän ne syöntikerrat siitä joskus harvene.

Kiitos vastauksista! Helpottipa mieltä kovin! :)

Kyllä, on ensimmäinen lapsi. Jostain vaan luin, että mahan pitäisi antaa levätä eli siksi ei pitäisi jatkuvasti olla antamassa ruokaa.. Mistä lie tuo sitten silmään sattunutkaan. Mutta onko se 5krt vuorokaudessa sitten ihan tyhjästä keksitty? K i sillekin jokin peruste on. Vai onko suurin osa lapsista tuollaisia, että syö vain tuon noin viisi kertaa..

Pilipali, ihan sama siis meillä! Joskus nukkuu tuon yhden 3-4h pätkän, joskus jopa kaksi2,5-3h pätkää.. Aika raskastahan tämä on, mutta jaksan kyllä, kunhan vaan tiedän että kaikki on pienellä kunnossa.

Tuohon iltarumbaan toivoisin vaan muutosta, kun herää AINA sen kaksi kertaa, ennen kuin asettuu kokonaan nukkumaan.. Nyt tuntuu lisäksi olevan hirveästi ilmaa mahassa, niin pierutkin kai herättelee välillä. Ja hölmö (?) kun olen ollut, niin lspsi pn oppinut nukahtamaan ainoastaan pullolle.

Kiitos ja huih, tulipa taas romaani. Niin ja jos jollekin jäi epäselväksi, niin olen aloittaja.

Kyllä, on ensimmäinen lapsi. Jostain vaan luin, että mahan pitäisi antaa levätä eli siksi ei pitäisi jatkuvasti olla antamassa ruokaa.. Mistä lie tuo sitten silmään sattunutkaan. Mutta onko se 5krt vuorokaudessa sitten ihan tyhjästä keksitty? K i sillekin jokin peruste on. Vai onko suurin osa lapsista tuollaisia, että syö vain tuon noin viisi kertaa..

Pilipali, ihan sama siis meillä! Joskus nukkuu tuon yhden 3-4h pätkän, joskus jopa kaksi2,5-3h pätkää.. Aika raskastahan tämä on, mutta jaksan kyllä, kunhan vaan tiedän että kaikki on pienellä kunnossa.

Tuohon iltarumbaan toivoisin vaan muutosta, kun herää AINA sen kaksi kertaa, ennen kuin asettuu kokonaan nukkumaan.. Nyt tuntuu lisäksi olevan hirveästi ilmaa mahassa, niin pierutkin kai herättelee välillä. Ja hölmö (?) kun olen ollut, niin lspsi pn oppinut nukahtamaan ainoastaan pullolle.

Kiitos ja huih, tulipa taas romaani. Niin ja jos jollekin jäi epäselväksi, niin olen aloittaja.

Kai sillä viidellä kerralla haetaan sitä aamiainen, lounas, välipala, päivällinen, iltapalarytmiä. Tai arvaushan tämä vain on.
Tyhmää kuitenkin laittaa tuollainen teksti siihen tölkin kylkeen. Se mikä sopii yhdelle, ei taas sovi toiselle.

Ihan omaan tahtiin menette vaan.

Meillä vauva 9kk ja korvikkeella ollut nyt 5 kk. Syö myös hyvin kiinteitä. Silti herää yöllä pullolle kerran tai kaksi. Juo pieniä määriä kerralla.

Meillä on muuten sama juttu illalla. Jos vaikka saan vauvan nukkumaan kello 22 niin jo ennenkuin kello on 23 herää syömään. Ja sitten vielä ennen puolta yötä. Sitten tulee yleensä se pidempi uni jakso. Oisko jonkinlainen tankkaus että jaksaa sen 3-4 tuntia sitten nukkua syömättä :D Meilläkin on oppinut nukahtamaan vaan pullolle. En jaksa stressata vaikka sitä ei kait suositella.

Ihan sama juttu meillä, taisin tehdä eilen keskustelun aiheesta. Meillä tosin 4 kk, jollon kiinteitä muutenkin voi alkaa. Tänään neuvola, kyselen sieltä. Meilläkin tuollainen suursyömäri, mutta toisaalta sitten on jo niin menossa liikkelle ja pyörii ympyrää lattialla/kierii ja yrittää päästä eteenpäin, että kai siihen energiaakin menee. Meillä siis syödään 160ml, voisi kai mennä enemmänkin ja usein parintunnin välein huutaa kovaa nälkäänsä, yölläkin, eikä lakkaa ennen kun annan. Imetyksen lopetin äskettäin, kun ei tuntunut omat riittävän.

Rintamaidollakin vauva syö vähintään sen 10-15 kertaa vuorokaudessa. Itse ajattelen niin, että yksi ateria koostuu 2-4 imetyskerrasta: alkupalaksi oikeaa rintaa, vartti-puoli tuntia huilia, sitten pääruoaksi vasenta rintaa, pikku tauko ja jälkkäriksi vielä toista rintaa. Eli ruokailu taukoineen kestää tunnin, pari, enkä kuvittelekaan laittavani vauvaa yöunille klo 22, jolloin hän aloittelee iltapalaa, vaan silloin puoliltaöin kun masu on täynnä ja rinnat tyhjät. Jos 3,5-kuinen nukkuu 3-4 h yöllä putkeen heräämättä,niin se on jo hyvä. Pienen vauvan kuuluukin syödä elääkseen.

Esikoisen kanssa en vielä tajunnut, että vauva syö puolen tunnin tai tunnin välein, ja se mitä välissä ehtii tehdä, on sitten bonusta. Äkkiä se siitä kasvaa ja syöttövälit pitenee.

Meillä on muuten sama juttu illalla. Jos vaikka saan vauvan nukkumaan kello 22 niin jo ennenkuin kello on 23 herää syömään. Ja sitten vielä ennen puolta yötä. Sitten tulee yleensä se pidempi uni jakso. Oisko jonkinlainen tankkaus että jaksaa sen 3-4 tuntia sitten nukkua syömättä :D Meilläkin on oppinut nukahtamaan vaan pullolle. En jaksa stressata vaikka sitä ei kait suositella.

Just noin meilläki, aika hassua! Niin mäkin olen ajatellut, että jonkinlaista tankkausta varmaan, kun pienen mahaan ei kerralla kai tosiaan sitten tarpeeksi mahdu. Eilen tosin sain illalla menemään 140ml normaalin 100ml:n sijaan, mutta ei ollut mitään vaikutusta. Kahdesti heräsi. Tuokin kyllä vielä on ihan ok, mutta se aina jännittää, että suostuuko nukahtamaan uudestaan. Useimmiten suostuu, mutta joskus herää ihan kuin olisi päiväunilla vaan ollut.

Miten jos tarjoaisit tuttia välillä ja syliä vaan, että jos vaikka hakeekin itse maidon sijasta vain läheisyyttä ja imemisen tarve muuten kova? Ja jos vauva herää illalla/yöllä 2h päästä nukkumaanmenosta, niin se on NORMAALIA, se on VAUVA!!

Aloita soseet. Meillä vauva joi myöskin valtavia määriä maitoja ja silti oli aina nälkä. Lääkäri sanoi, että anna ruokaa, eihän tuo maidolla näytä elävän. Ja soseet siis aloitettiin 3 kk ikäisenä.

Minulla on vajaa 2kk ikäinen vauva ja jatkuvasti tissiä valla.Ei nuku tuntiakaan yhteen putkeen ja muuta en ehdikkään kun imettää.Heti kun vauva tulee 3kk aloitan kiiteiden annón.Kasvanut on hyvin kyllä,mutta silti jatkuva imetys rasittaa kun mitään muuta ei ehdi tekemään.

En nyt lukenut muita vastauksia, että jos joku muukin jo sanonu samaa... Mutta siis, mun mielestä on turha antaa velliä, koska korvikkeessa ja vellissä on samat ravintoarvot. El ei se velli sen kummenpaa oo.

Miten jos tarjoaisit tuttia välillä ja syliä vaan, että jos vaikka hakeekin itse maidon sijasta vain läheisyyttä ja imemisen tarve muuten kova? Ja jos vauva herää illalla/yöllä 2h päästä nukkumaanmenosta, niin se on NORMAALIA, se on VAUVA!!

Tuttia ei suostu syömään kuin joskus vaunuihin nukkumaan mennessään, kokeiltu on monet kerrat. Eikä siis rauhoitu sylittelyyn tmv., kun ihan selvästi maitoa vaatii. Niin ja nyt ei ollukaan kyse 2h päästä heräämisestä, vaan noin puolen tunnin päästä ja siitä puolen tunnin päästä uudestaan. Liekö sitten iltatankkailua..?

Aloita soseet. Meillä vauva joi myöskin valtavia määriä maitoja ja silti oli aina nälkä. Lääkäri sanoi, että anna ruokaa, eihän tuo maidolla näytä elävän. Ja soseet siis aloitettiin 3 kk ikäisenä.

Pitänee kysellä neuvolasta tarkemmin jos nyt vielä siltä jatkossa tuntuu. Eka lapsi, niin en uskalla/halua itse tuollaisia päätöksiä ilman ammattilaisen neuvoa tehdä.. Seuraavaksi lääkärineuvola, ni jos tässä sinne asti koittas katsella :) niin ja siis vauvan ruokamäärät ei oo valtavat, yleensä korkeintaan 100ml kerrallaan ja 1-3h välein..

[QUOTE="Saana";29459992]En nyt lukenut muita vastauksia, että jos joku muukin jo sanonu samaa... Mutta siis, mun mielestä on turha antaa velliä, koska korvikkeessa ja vellissä on samat ravintoarvot. El ei se velli sen kummenpaa oo.[/QUOTE]

Mutta eikö velli sula hitaammin eli voisiko siksi auttaa noihin heräilyihin alkuyöstä? En mä tiedä, mutta sellaisia kokemuksia olen täältäkin lukenut.

Ensimmäisen kanssa on aika ulalla vai mitä :D Täällä toinen ;) meidän neiti on jo 8 kk ja alkaa olla helpompaa.

Sen olen oppinut että vauvan kanssa ei pidä liikaa lukea opuksia tai yrittää mennä muiden ohjeiden mukaan. Ne muksut on oikeasti niin erilaisia. Yhdelle sopii toinen ja toiselle toinen.

Sun vauva on vielä hyvin pieni. Annat maitoa niin paljon kun hän vaatii, kyllä se syömisen tahti muuttuu vielä moneen kertaan ennen vuoden ikää :)

Alkuperäinen kirjoittaja 3n äiti;29459823:
Esikoisen kanssa en vielä tajunnut, että vauva syö puolen tunnin tai tunnin välein, ja se mitä välissä ehtii tehdä, on sitten bonusta. Äkkiä se siitä kasvaa ja syöttövälit pitenee.

:flower: Näin!

Kaikki tuntuu aina valittavan/ olevan huolissaan, kun vauva syö niin paljon, että eikö maito riitä.. Mutta sitähän ne pienet vauvat tekee pelkästää; syö ja nukkuu, kasvattaa itseään.
Mun mielestä neuvolassakin voitaisiin enemmän puhua tästä, eikä aina ehdottaa vaan lisämaitoa tai aikaista kiinteiden aloitusta (jos siis vauva on kasvanut hyvin).
Muakin otti esikoisen vauva aikana päähän se ainainen imetys (n. ekat 2-3kk). Tokan kohdalla oli paljon leppoisampaa, kun osas just asennoitua että kaikki muu mitä kerkee tekemään ,on vaan bonusta :D

Saanko kysyä miksi et imetä? Mulla kuopus asui rinnalla 1v1kk joten en hämmästy mistään enää :D. Kyllä kannattaa antaa jos vaan nälkä on. Saattaa olla kasvupyrähdys.

Yhteistyössä