3,5 vuotias osapäivä hoitoon "kehittämään" sosiaalisiataitojaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "piipa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"piipa"

Vieras
Tilanne tämä.
Olen kotona pienen vauvan, 2-vuotiaan ja 3,5-vuotiaiden lasteni kanssa. Asumme rivitaloasunnossa jonka pihapiirissä ei asustele lasteni ikäisiä lapsia. Tai ainakaan pihassa ei heitä näy. Puistoilemme parina päivänä viikossa, mutta usein olemme siihen aikaan liikkeellä, ettei puistossa muita lapsia ole, tai jos on he ovat pph:n mukana ja leikkivät hoitokaveriensa kesken. Kyläilemme n.2-3krt/kk lapsiperheissä, eli aika vähän koska meillä ei vain ole kun muutama ystäväperhe täällä lähettyvillä. Näissä lapsiperheissä ei ole kuin yhdessä meidän lasten ikäisiä pieniä, muissa lapset vasta vauvoja. Kerhoja ei tuon ikäisille täällä päin ole tarjolla.

Ongelmaksi koen siis tuon 3,5-vuotiaan leikkikavereiden puuttumisen ja hänen käyttäytymisen silloin harvoin kun samanikäisiä leikkikavereita on saatavilla. Hän ei ikään kuin "osaa" olla muiden kanssa. Käyttäytyy omistavasti leluja kohtaan, puhuu epäystävällisesti, hakee valtavasti huomiota, ei yhdy muiden leikkiin, on HYVIN levoton jne. Tämä huolestuttaa minua ja mietin onko syy siinä, ettei kokemusta ikätovereiden kanssa olemisesta ole paljon. Toki mietin myös sitä, onko tuo ikävaihe vain se, ettei yhteisleikit vielä onnistu vai onko jotain muuta syytä hänen levottomuudelleen. Pikkusisaruksensa kanssa leikkii jonkin verran, mutta riittääkö se..

Olen miettinyt, olisko pojalle hyväksi päästä harjoittelemaan yhteisleikkejä ja sosiaalisuutta olemalla päivähoidossa parina päivänä viikossa? Vai miten saisin lapselle kaveri-kokemuksia? Lapsen levottomuus myös mietityttää. Virikkeiden puutettako? ?Aivan pienen vauvan kanssa en pysty nyt juurikaan muuta, kuin ulkoilemaan lasten kanssa. Muu aika menee imetellessä ja kanniskellessa pienintä.

No ihan ekana pisti silmään tuo puistoilu parina päivänä viikossa. Yleensähän lasten kanssa puistoillaan pari kertaa päivässä (päiväkodit, pph:tkin) joten ei ihme että lapsi on ns. levoton. Vai käyttekö ulkona kuitenkin päivittäin esim. oman taloyhtiön pihassa?

No ihan ekana pisti silmään tuo puistoilu parina päivänä viikossa. Yleensähän lasten kanssa puistoillaan pari kertaa päivässä (päiväkodit, pph:tkin) joten ei ihme että lapsi on ns. levoton. Vai käyttekö ulkona kuitenkin päivittäin esim. oman taloyhtiön pihassa?

Juu,omalla pihalla vähintään kerran päivässä. Useimmiten kahdesti. Puistoon pääsemme vain kun mieskin kotona, kaksostenrattaat vasta tulossa.

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että vika on nyt äidissä. Jotenkin en usko, että voi olla noin vaikea löytää seuraa lapselle.

- Miksi käytte "väärään" aikaan puistossa?
- Miksi ette käy useammin?
- Onko perhekerhoja?
- Tunnetko muita kotiäitejä, joilla saman ikäisiä? Voitteko sopia tapaamisia useammin?

[QUOTE="alkup.";24817433]Juu,omalla pihalla vähintään kerran päivässä. Useimmiten kahdesti. Puistoon pääsemme vain kun mieskin kotona, kaksostenrattaat vasta tulossa.[/QUOTE]

No niin, hommaa ne rattaat tai laita esikoinen pyöräilemään, kakkonen vaunuihin ja vauva liinaan/reppuun.

Noin pientä ei pidä laittaa hoitoon tuollaisessa tilanteessa. Kokee sen varmasti hylkäykseksi ja saat vain lisää ongelmia. Eri juttu sitten lääketieteelliset syyt tai äidin väsymys/masennus tms., mutta ei ainakaan näillä tiedoilla minusta ole mitään syytä laittaa virikehoitoon.

Vauvan kanssa elämä kyllä helpottuu, kunhan hän kasvaa ja saa unirytmin päivällä eikä vaadi maitoa ihan koko ajan jne.

3-vuotiaat ovat joskus (usein) tuollaisia. Ehkä reagoi nyt mustasukkaisuuteen myös. En usko, että helpottuu päiväkodissa.

[QUOTE="vieras";24817435]Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että vika on nyt äidissä. Jotenkin en usko, että voi olla noin vaikea löytää seuraa lapselle.

- Miksi käytte "väärään" aikaan puistossa?
- Miksi ette käy useammin?
- Onko perhekerhoja?
- Tunnetko muita kotiäitejä, joilla saman ikäisiä? Voitteko sopia tapaamisia useammin?[/QUOTE]

- saan poppoon liikkeelle vasta kymmenen aikoihin ja ku kävellään puistoon, usein äidit ovat lähössä jo ruuan laittoon :/ Joskus joku sattuu olemaan paikallakin, mutta harvoin saman ikäisiä. Ovat kai kaikki hoidossa.
-Käymme kun ehdimme, matkaakin kun on n.2km. Ison mahan kanssa jäi vähemmälle aiemmin, nyt puuttuvat kaksarit.
-on perhekerhoja, en vaan ole uskaltautunut tuon levottoman lapsen kanssa. ja nyt vielä kolme.
-ei asu tässä kylällä tuttuja kuin tuo yksi perhe. syrjässä enemmän, mutta ei niin tuttuja, että kyläilemään kehtaisi. ei esim numeroa tmv oo.. ujous :/

Nyt ku nämä
kirjotin, nii tuli mieleen, että onhan se paljon minusta itestä kiinni tää homma.

Meillä meni 4 vuotias hoitoon, koska ei nähnyt muista lapsia kuin pikkusiskonsa. Ja silloin kuin näki, niin laps ei osannu toimia heidän kanssa. Sosiaaliset taidot puuttuivat tuolta saralta täysin. Olen siis esikoisen kanssa ollut kotona yksin 3 vuotta ja sitten syntyi pikkusisko. Eli vuoden olin molempien kanssa kotona ja sitten esikoinen lähti hoitoon. On nytkin edelleen (nyt 5v) 3 päivää viikossa hoidossa 9-15. Hyvää harjoitusta esikoulua vartenkin. Ja voin sanoa, että päiväkoti on tuonnut tyttöö ihan erillaista toimintaan. On tullut paljon reippaampi, ei enää ole "mammam mussukka" eli ei roiku lahessa kiinni ja ala itkemään, jos meen vessaankin. Syö paljon paremmin, pukee itse... muutosta tullut hirveästi. Nyt saattaa jopa sanoa tuntemattomalle lapsellekkin jotain. En ole kyllä hetkeäkään katunut sitä, että laps meni päiväkotiin. Tyttö vapaapäivien jälkeen oikein odottaa pääsevänsä hoitoon.

Niin tyttö oli siis muiden lapsien seurassa silloin n. 3 vuotiaana hirveän äksy taikka hiljanen. No koska oli ollut pitkään ainut lapsikin, niin varmaan siitäki heijastunut. Omia leluja ei varmastikkaan antanut kellekkään, jutteleminen oli vaikeeta vieraille lapsille, jos muut saman ikäiset leikkivät nukeilla, niin oma lapsi oli nurkassa leikkimässä omalla nukella. Me siis asumme alueella, jossa ei ole muita. Leikimme omassa pihassa. Kerran/kaks kuukaudessa käy kuntosalin lapsiparkissa, ystävillämme on ihan vauvoja tai sitten paljon vanhempia lapsia, joten niiden kanssa ei ole tekemisissä. Eli vähän sama tilanne kuin ap:llä. Suosittelen, että kokeilette sitä päiväkotia. Jos ei onnistu, niin sitten otat sen takasin kotia.

[QUOTE="alkup.";24817478]- saan poppoon liikkeelle vasta kymmenen aikoihin ja ku kävellään puistoon, usein äidit ovat lähössä jo ruuan laittoon :/ Joskus joku sattuu olemaan paikallakin, mutta harvoin saman ikäisiä. Ovat kai kaikki hoidossa.
-Käymme kun ehdimme, matkaakin kun on n.2km. Ison mahan kanssa jäi vähemmälle aiemmin, nyt puuttuvat kaksarit.
-on perhekerhoja, en vaan ole uskaltautunut tuon levottoman lapsen kanssa. ja nyt vielä kolme.
-ei asu tässä kylällä tuttuja kuin tuo yksi perhe. syrjässä enemmän, mutta ei niin tuttuja, että kyläilemään kehtaisi. ei esim numeroa tmv oo.. ujous :/

Nyt ku nämä
kirjotin, nii tuli mieleen, että onhan se paljon minusta itestä kiinni tää homma.[/QUOTE]

Itsetunnostahan se on myös kiinni ja isoja juttujahan nämä ovat sinullekin siis. Älä soimaa itseäsi turhaan siis. Mutta kutsu rohkeasti kylään ja mene perhekerhoon kokeilemaan ja niin edelleen. Voipi olla, että kunhan lapsi taas tottuu vauvaan, niin sitten on jo helpompaa! Mutta siis itsestähän se on kiinni. Totta kyllä on, että paljon on 3 veet jo hoidossa ja se on tylsää. Tsemppiä!

kyllähän se sinusta lähtee täysin,millaisia tilaisuuksia lapsille antaa tavata muita,ujolle se on hankalaa,tiedän sen.itse oon aina ollu ujo,sitten sain lapsen ja olin yhä...kävin puistossa mutta ei näkynyt muita juuri.tuttuja vain pari joilla lapsi,ei nähty usein.inhosin itseäni.
kun lapsi alkoi kasvaa,joskus ennen kahta vuotta ymmärsin että mun on pakko alkaa käydä enemmän muiden lasten luona,oli niiin huono omatunto siitä asiasta.

me vaan sit otettiin ja MENTIIN perhekerhoon,hyi se oli kamalaa aluks,niinkun ajattelinkin,ujona mennä ihmismassan sekaan :b mutta siitä se lähtee,siellä sain tietää myös tämän kylän mammojen puistoonkokoontumisajankohdat,ja alettiin sitten sielläkin käymään joka päivä.munkin ujous on karissut jonkin verran.

onko sielläpäin yli 3vuotiaiden kerhoa seurakunnalla? :0 sinnehän ois myös hyvä mennä.
tsemppaa vaan,kyllä se siitä kun vaan menee porukkaan.ei se siitä helpommaks ainakaan ajan kanssa tuu ;)

Perhekerhoihin vaan, ei sieltä tarvitse olla poissa levottoman lapsen takia, sinne mennään tapaamaan muita, ei väliä millaiset lapset.
Osapäiväinen hoitokin kuulostaisi hyvältä ratkaisulta.

Yhteistyössä