\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.12.2006 klo 14:11 mami30 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.12.2006 klo 13:50 Vilivinkka kirjoitti:
Saattaa olla ohimenevä vaihe, aika moni lapsi saattaa jossain puheen kehityksen vaiheessa änkyttää, mutta kannattaa seurailla. Jos änkytys jatkuu yli 6 kk tai lapsi itse tulee asiasta tietoiseksi kannattaa ottaa yhteyttä puheterapeuttiin.
Meillä poika rupesi änkyttäämään 3v ja 2 kk vanhana ja änkyttää edelleen. Jatkunut nyt jo yli vuoden. On parempia jaksoja, jolloin puhe on hyvin selkeää ja huonompia jaksoja, jolloin todella takkuista ja vaikeaa.
Tärkeäää on antaa lapsen puhua rauhassa loppuun. Kiinniittää omaan puheeseen huomiota niin, että puhuu rauhallisesti ja yksinkertaisilla lauseilla. Lukekaa paljon.
OOtteko te käyneet puheterapiassa tms.? Soitin neuvolaan ja sanoivat että vuoden vaihteen jälkeen terapiajonoon jos ei ole lakannut änkyttämästä.. Onko teidän kaveripiirissä muita jotka änkyttäis? Ootteko kotihoidossa vai muualla?
Ollaan käyty puheterapiassa ja sitten täälä Vantaalla järjestetään puheterapeuttien toimesta muutaman kerran vuodessa sellainen kurssi vanhemmille ja lapsille, jossa annetaan tietoa ja vinkkejä mitä voi tehdä. Äly (änkyttävien lasten yhdistys) järjestää samankaltaisia kursseja.
Poika on ollut kotihoidossa koko sen ajan kun on änkyttänyt, eikä vastaan ole kaveripiirissä toista änkyttäjää vielä tullut. Nyt on puheterapiassa sen verran taukoa, että odotetaan kolmosen syntymää tammikuussa ja sitten jatketaan taas.
Varsinaista suoraa terapiaa, ei vielä näin pienille anneta, vaan terapia on epäsuoraa, eli muokataan ympäristö ja ihmiset tukemaan lapsen puhetta.
On kuitenkin ollut hyödyllistä, että on saanut tukea ns. ammatti-ihmiseltä.
Eikä kannata heittää kirvestä kaivoon, sillä ns. sponttaani korjaantuminen saattaa tapahtua vielä 36 kk kuluttua siitä, kun änkytys alkoi.
Tsemppiä vaan. Itse olen yrittänyt asennoitua siihen niin, ettei se ole kuitenkaan kaikista maailman puutteista ja vioista se pahin, vaikkakin sitä toki toivoisi, että oma lapsi olisi mahd. lähellä ns. normaalilasta, ettei aihetta esim. kiusaamiseen annettaisi ihan tarjottimella.