3,5 vuotiaalla ei ole yhtään kaveria

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Siru"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"Siru"

Vieras
Tyttömme on reipas, vilkas ja voimakastahtoinen... ja yksinäinen... Asumme pienellä maalaispaikakunalla (3000 as), meillä ei ole ystävä- tai sukulaisperheitä, joissa olisi lapselle ikätovereita. Kerhoja, perhekahviloita, leikkipuistoja ei ole. Tyttö tulee hyvin juttuun aikuisten kanssa, niiden kanssa kun on oppinut olemaan, mutta toisten lasten kanssa ei ilmeisesti osaa olla :( Päivähoidossa on ollut pph:lla, tosi kiva täti, kuin mummo jollaista lapsellamme ei ole, joten hänestä en haluaisi luopua. Päiväkotiin pääsekin vain isommat lapset. Hoidossa on tähän asti ollut nelivuotiaat sisarukset (tytöt) joista oma tyttömme puhuu paljon ja ikävöi vapaapäivinä. Mutta nyt kuulin tyttöjen äidiltä, että vaihtavat loman jälkeen hoitopaikkaa kun meidän tyttö "ärsyttää" hridän tyttöjään. Olen surullinen, kun tuntuu ettei meidän lapsesta tykätä, enkä tiedä kuinka hänelle löytäisi kavereita. Pelkään, että hän jää yksinäiseksi isompanakin, kiusatuksi tai alkaa itse kiusaajaksi.. Mitä tässä äiti voisi tehdä??

Ensinnäkin, 3,5v on vielä niin pieni ettei reiluun vuoteen vielä varsinaisesti tarvitse kamalasti kavereita sen päivähoidon ulkopuolelta- sittenhän voittekin jo siirtyä sinne päiväkotiin.

Toisekseen, ihan varmaan on joku toinen syy noille herrantertuille siirtyä tuolta PPH:lta pois, on nimittäin tosi typerä äiti joka vaihtaa sen vuoksi että joku toinen "ärsyttää" ellei kyseessä olisi ollut kiusaaminen. Ja tästä varmaan tuo PPH olisi puhunut. Tosi typerä tuollainen äiti.

Voithan kuitenkin kysäistä PPH:lta että mitä hoidossa on ollut sellaista jotta tuo äiti tällaisia puhelee.

Anna nyt ajan kulua rauhassa

Ehkä ei kannata ihan vielä hermostua. Tiedätkö tarkemmin mitä tuo "ärsyttäminen" on? Tuon ikäiset, paljon kotihoidossa olleet lapset eivät vielä välttämättä osaa leikkiä ns. "kiltisti." Tiedän koska oma poikani on samanikäinen kuin sinun tyttösi ja kuulostaa luonteeltaan aika paljon samanlaiselta.

Ota selvää mitä tyttösi on tarkkaan ottaen hoidossa tehnyt. Sitten yritä hellävaraisesti opastaa häntä, anna ajan kulua ja rentoudu. Äläkä missään nimessä näytä tytöllesi että olet huolissasi hänestä.

Päivähoitoon ei jää tyttöjen lähdettyä yhtään kaveri-ikäistä, kysyin pph:lta millainen ryhmä tulee ja loput on kuulemma kaikki alle 2 vuotiaita. Hoitaja sanoi, että tytöillä on keskenään "nahistelua" mutta hänen mielestään normaalia ikään kuuluvaa. Tiedän, että meidän tyttö on vähän pomottajaluonne, vaikka ei missään nimessä ole kasvatettu ilman sääntöjä ja rajoja, eikä varmasti saa aina mitä haluaa. On vaan voimakas luonne. Ja kiitos Meri, mutta J-suu on valitettavast yli 200 km päässä, vaikka tuttu kaupunki onkin.

Oletko äiti itse (ollut) yksinäinen..? Vähän paistaa kirjoituksestasi läpi sellainen. Ei lapsestasi välttämättä tule samanlainen kuin olet itse ollut. Ja muihin perheisiin voi tutustua muuallakin kuin kerhoissa, vaikkapa ihan kaupan kassajonossa tai jätskikiskalla. Rohkeasti vaan sekaan!

Kyllä se ehtii niitä kavereita saamaan. meillä sisarukset 5v ja 3,5 leikkii lähinnä keskenään, ei niilläkään oikein muita kavereita ole. Tuo tyttös meille leikkimään meidän 3,5v tytön kanssa! Lahdessa asutaan.

Hei Siru! Oma 3,5 vuotias siirrettiin (siis minä siirsin) perhepäivähoidosta päiväkotiin juuri kaverien takia. Tyttö oli hoidossa kovin rauhaton ja kuulemma kiusasi muita, kun suuremmat vain tyrkkivät pois leikeistä koko ajan ja oli ns. yksin. Päiväkodissa kaikki on mennyt hyvin ja saanut kavereita. Kaverit on siinä mielessä tärkeitä, että heidän kanssa leikitään hoitopäivän aikana. Ei meilläkään muuten ole lapsikavereita. Ei ole kiva olla porukassa yksin eli jos vain mahdollista, niin siirrä lapsi päiväkotiin.

Yhteistyössä