3,5 kuukauden ikäinen vauva nukkuu suurimman osan ajasta, ei syö kunnolla ja itkee paljon...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äiti"

Vieras
Nukkuu lähes koko päivän tai ainakin nukkuisi jos nukuttaisi unille, ei nukahda yksin... loppuajan päivästä vänisee, inisee ja valittaa, että on vissiin väsynyt... ei halua syödä kuin hätäisesti sen jälkeen kun on herännyt. Tissi ei kelpaa muulloin, vaikka ennen on syönyt hereillä ollessa useasti ja vähän väliä, mutta nyt ei kelpaa edes ennen uniakaan... itkee vaan väsymystä tai mitä lie, en tiedä. Kuulostaa omasta mielestä oudolta mutta mitä mieltä te muut olette?

tuleeko sulta paljon maitoa? lapsi saattaa tulla kylläiseksi pienelläkin imetysajalla jos maitoa suihkuaa :) kelpaako pullo? perunamössöäkin voi jo tuon ikäselle antaa jos kelpaa

Kun vauva itkee, tarjoan ensimmäisenä tissiä... siitä alkaa valtava raivo, eikä tissi kelpaa, välillä saattaa muutaman imun ottaa mutta sitten taas itkee... en pakota mutta yritän tarjota. Itkee ja hieroo silmiään, joten päättelen olevan väsynyt... laitan unille ulos, nukahtaa heti, mutta heräilee useita kertoja (eikä nuku pitkiä unia kuten ennen) ja täten unet on pikku pätkiä... en ymmärrä mikä on. Mun tissit on ihan kipeät, turvonneet ja täynnä maitoa kun ei koko päivän aikana tänäänkään ole kunnolla niitä tyhjentänyt... normaalisti (tähän asti siis) on aamusta iltaan asti syönyt vähän väliä, niin että tissit on tyhjentyneet mutta ei enää. En ymmärrä miksei halua syödä ja itkee vaan. Ei ole kuumetta, ei arista korvia tai käsillä huido niitä... Ja tällä kylällä ei enää tänään saa edes lääkäriaikaa tk:lle, pitäs mennä 40km päähän naapurikaupunkiin, eikä meillä ole autoa ja bussejakaan ei enää tänään sinne kulje, paitsi joku yövuoro ennen puolta yötä... eikä sit voi ottaa esikoista mukaan, kun on jo unilla. Paska homma.

[QUOTE="mama";24798170]tuleeko sulta paljon maitoa? lapsi saattaa tulla kylläiseksi pienelläkin imetysajalla jos maitoa suihkuaa :) kelpaako pullo? perunamössöäkin voi jo tuon ikäselle antaa jos kelpaa[/QUOTE]

Joo, tulee paljon maitoa... mutta kun vauva ei suostu imemään edes hetkeä paitsi silloin kun heräilee uniltaan.. eli syö minuutin tai pari 2h välein. Ennen syönyt 15-30 min kerran tunnissa, siis eiliseen asti oli näin. Ei kelpaa pullo, ei yhtään. Ja perunaa ja porkkanaa on annettu, mutta ne sylkee pois huudon kera.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;24798210:
Kun vauva itkee, tarjoan ensimmäisenä tissiä... siitä alkaa valtava raivo, eikä tissi kelpaa, välillä saattaa muutaman imun ottaa mutta sitten taas itkee... en pakota mutta yritän tarjota. Itkee ja hieroo silmiään, joten päättelen olevan väsynyt... laitan unille ulos, nukahtaa heti, mutta heräilee useita kertoja (eikä nuku pitkiä unia kuten ennen) ja täten unet on pikku pätkiä... en ymmärrä mikä on. Mun tissit on ihan kipeät, turvonneet ja täynnä maitoa kun ei koko päivän aikana tänäänkään ole kunnolla niitä tyhjentänyt... normaalisti (tähän asti siis) on aamusta iltaan asti syönyt vähän väliä, niin että tissit on tyhjentyneet mutta ei enää. En ymmärrä miksei halua syödä ja itkee vaan. Ei ole kuumetta, ei arista korvia tai käsillä huido niitä... Ja tällä kylällä ei enää tänään saa edes lääkäriaikaa tk:lle, pitäs mennä 40km päähän naapurikaupunkiin, eikä meillä ole autoa ja bussejakaan ei enää tänään sinne kulje, paitsi joku yövuoro ennen puolta yötä... eikä sit voi ottaa esikoista mukaan, kun on jo unilla. Paska homma.

Onko saanut rokotteita viimeisen kahden viikon aikana? Meillä rokotus teki tälläistä.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;24798251:
On vähän.

Ota esim. puolukkaa tai puristat sitruunasta mehua ja pyöritä pumpulipuikossa/pumpulissa, sitten putsaat vauvan suuta sekä nännit. Se voi pienenäkin määränä tehdä suun kipeäksi, on niin yksilökohtaista.

[QUOTE="aloittaja";24798262]Ota esim. puolukkaa tai puristat sitruunasta mehua ja pyöritä pumpulipuikossa/pumpulissa, sitten putsaat vauvan suuta sekä nännit. Se voi pienenäkin määränä tehdä suun kipeäksi, on niin yksilökohtaista.[/QUOTE]

Kiitos vinkistä! En ole tajunnutkaan tätä ollenkaan...

Sammas ei näy päälle päin

Sammas on hiivasienen aiheuttama tulehdus, joka voi aiheuttaa voimakasta ja jatkuvaa kipua rinnassa tai nännissä. Nännit voivat kutista tai poltella. Sammaksen vaivaamat nännit voivat näyttää terveiltä, mutta ne voivat olla normaalia punaisemmat, hilseilevät tai ihottumaiset. Rinnan tai nännin osasiin voi myös tulla valkoisia läikkiä. Joskus sammas aiheuttaa nännien halkeamia. Hiivatulehdus voi myös levitä maitotiehyisiin sekä niitä ympäröivään alueeseen rinnassa, mikä voi aiheuttaa polttavaa kipua imetyksen aikana tai imetysten välillä.

Sammaksen hoidosta ei ole haittaakaan, joten sitä kannattaa kokeilla, jos kipuun ei ole löytynyt muuta syytä. Yleensä kun äidillä on sammasta rinnoissa, on myös vauvalla sammasta suussa. Kotikonstein sammasta voi hoitaa penslaamalla vauvan suuta sitruunalla tai puolukalla. Äidin rintoja voi huuhtoa vissyllä. Kaikki vauvan suun tai äidin rintojen kanssa kosketuksessa oleva kannattaa pestä kunnolla lämpimällä saippuavedellä tai keittää mahdollisuuksien mukaan. Äidin kannattaa vaihtaa liivit päivittäin ja pestä ne 60 asteessa.

http://www.imetys.fi/index.php/tukea-tietoa/imetystietoa-perheille/kun-imetys-tekee-kipeaa

Kiva jos oli apua! =)
Toivottavasti helpottaisi.

Ja toisaan, esim. mulla ei itsellä tuntunut sammas vaikka kuopuksella se menikin pahaksi eli oireilua voi olla niin erilaista.

Tsemppiä sinne! =)

Putsaa suu useampaan kertaan, jospa se tekee sen verran kipeäksi että tuntuu pahalta ottaa suuhun mitään.

Suosittelisin soittamaan terveysneuvontaan. Jokohan pienellä on hätänä.
Koska kyllähän terve vauva syö ja jaksaa olla hereillä tyytyväisenä.
Tollainen nopea muutos vauvan käytöksessä/olotilassa on mielestäni merkki
jonkinlaisesta kiputilasta . Onko erikoinen tai te vanhemmat ollut
kipeänä lähiaikoina?

Jos oireet aiheuttaa suun sammas, niin miten ikävältä se sitruunan mehu tuntuu vauvan suussa? Kirveleekö? Meillä ei ole puolukkaa nyt.

Voisko olla niin, että tuo tissistä kieltäytyminen johtuu täysin pienestä sammaksesta suussa? Sitä on ihan vain tosi vähän, aavistus valkoista kielessä.

[QUOTE="erin";24798301]Suosittelisin soittamaan terveysneuvontaan. Jokohan pienellä on hätänä.
Koska kyllähän terve vauva syö ja jaksaa olla hereillä tyytyväisenä.
Tollainen nopea muutos vauvan käytöksessä/olotilassa on mielestäni merkki
jonkinlaisesta kiputilasta . Onko erikoinen tai te vanhemmat ollut
kipeänä lähiaikoina?[/QUOTE]

Ei ole oltu kipeänä. Täytyy viimeistään huomenna soittaa terveyskeskukseen.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;24798309:
Jos oireet aiheuttaa suun sammas, niin miten ikävältä se sitruunan mehu tuntuu vauvan suussa? Kirveleekö? Meillä ei ole puolukkaa nyt.

Voisko olla niin, että tuo tissistä kieltäytyminen johtuu täysin pienestä sammaksesta suussa? Sitä on ihan vain tosi vähän, aavistus valkoista kielessä.

Onko vissyä? Mä hoidin kyllä sitruunamehulla, pumpulipuikon kanssa on helppo pyyhkiä pintaa.
Valkoinen voi olla myös normaalia maitopeitettä, voit kokeilla lähteekö helposti pois. Meillä riitti pienikin määrä, että lapsi oli suustaan tosi kipeä.

Tottakai voi olla jotain muutakin, mutta tuota kannattaisi hoitaa ensin ja sitten seuraat itse onko tilanne niin kriittinen että lapsi tarvitsee hoitoa/tutkimuksia muualla.

Mulla on kaikilla neljällä lapsella ollut noin 3-4 kk: iässä tuon tyyppinen jakso, jolloin ei oikein haluaisi sydä tissiä, vänisee ja nukkuu... Olen vain olettanut sen olevan normaalia, sellaista rintaraivaria... Rinnathan siinä kipeytyy, mutta alkoivat kaikki parin viikon lakkoilun jälkeen taas syödä kunnolla. Mulla maitoa tulee paljon, ja ilmeisesti ihan muutamalla hörpyllä sai riittävästi, kun kuitenkin painot kaikilla nousi ja kasvoivat normaalisti. Tsemppiä, on tosi rasittavaa aikaa.

Mulla tulee mieleen myös semmoinen, että olisiko diabetes mahdollinen.. Jollakin lailla pieni huoli tuli, kun luki tuota sun tekstiä, ettei vauvalla ole kaikki hyvin. Tuon ikäinen kuitenkin jaksaa olla normaalisti jo hereillä, seurustella ja syödä. Ehdottomasti jo oman mielenrauhan takia tutkituttaisin vauvan.

[QUOTE="mä";24798623]Mulla tulee mieleen myös semmoinen, että olisiko diabetes mahdollinen.. Jollakin lailla pieni huoli tuli, kun luki tuota sun tekstiä, ettei vauvalla ole kaikki hyvin. Tuon ikäinen kuitenkin jaksaa olla normaalisti jo hereillä, seurustella ja syödä. Ehdottomasti jo oman mielenrauhan takia tutkituttaisin vauvan.[/QUOTE]

Ööö... miksi diabetes?

Uusimmat

Yhteistyössä