3-4-vuotiaiden puheesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äiti35
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äiti35

Vieras
Osaako teidän 3-4-vuotiaanne puhua täysin selvästi ilman minkäänlaisia konsonantti- tai lauserakennevirheitä? Meillä tytöllä (3 v 5 kk) vaihtuu kirjaimia sanojen keskellä, esim sakset-sasket, Ansku-Anksu jne. Välillä hän puhuu itsestään kolmannessa persoonassa ja laittaa lauseisiin täytesanoja, esim. "Anksu menee sinne sinne sinne päiväkotiin ja sitten sinne tulee Nennakin ja me mennään laksemaan sitä liukumäkeä". Hyvin tyypillistä meidän neidin puhetta. Välillä lauseet "puuroutuvat" eli sanat puhutaan niin tiukasti peräkkäin, ettei tyttö avaa suutaan tarpeeksi suurelle ja puhe jää epäselväksi mutinaksi. Tarttee muistuttaa, et avaa suuta, kun puhut.

Sujuvasti laskee 1-10 (sielläkin välillä yski kaski) ja Paljon onnea vaan menee myös englannin kielellä :).

Lisäksi puhuu aika paljon ulkoaoppimiaan lauseita lastenohjelmista. Katsoo telkkua n 2 h päivässä yhteensä. Aamulla katsovat päiväkodissa ja sitten kotona illan Pikkukakkonen. Olen käsittänyt sen leikiksi, en vastaukseksi kysmyksiini.

Onko syytä huoleen? Miten muilla tän ikäisillä? Vastaavatko lapsenne selkeästi kysymyksiin, esim: "mitä teit tänään päiväkodissa?" Itse oletan, että vielä reilusti alle 4-vuotiaalla saa olla näitä virheitä, mutta kaverin pojalle oli tilattu kelto kuuntelemaan mahdollisen puheenkehityksen hidastumisen takia ja ihan samalla lailla tuntuu puhuvan kuin oma tyttöni.

Olen myös ymmärtänyt, että tuollaiset virheet ovat vielä ikätasolle tyypillisiä. Omallani ei tuollaisia ole ja on puhunut jo pitkään hyvin selkeästi ja pitkin lausein, mutta R-kirjain puuttuu edelleen ja S tuli vasta 3.5-vuotiaana.

Meillä poika 3v 3kk puhuu epäselvästi, sekavasti. Minusta sillä ei ole mitään selkeää lauserakennetta vielä. Puhuu paljon huonommin kuin tuntemamme samanikäiset. Puhe on kuitenkin kehittynyt minusta paljon, ku vertaa vaikka joulun tilanteeseen.
Kysymykseen "mitä teit tänään kerhossa?" lapsi vastais kutakuinkin: Ajo auto, teki junarata. oli kivvaa.

Kuulostaa normaalilta. Meidän 4,5vuotias Ei vieläkään osaa ärrää eikä kovin ällääkään. Olen joka kerta neuvolassa tuosta kysynyt,että koska asialle aletaan tehdä jotain niin kuulemma vasta 5-vuotiaana.

Ihan normaalilta kuulostaa. Meilläkin 5v joskus sanoo höpötellessään sasket-sakset tms. ...huomaa kyllä ja korjaa.
Tuosta kolmannesta persoonasta en osaa saoa mitään.

Meillä taas ässä ja ärrä ovat oikein loistavasti hallussa. Kyllä kai tässä iässä on vielä niin yksilöllistä tuo puhuminen...mut silti aina välillä tuntuu, että viimeisen vuoden aikana ei niin hirveesti ois tullu kehitystä puheeseen...neiti oppi jo 10 kk vanhana aika paljon sanoja...

Meidän poitsu alkoi puhumaan vasta kaksivuotiaana, sekä sen lisäksi on tosi hätänen ja tällainen "pumpuliaivoinen"-luonne kuten minäkin. Olen siis pitänyt ihan normaalina sitä ettei puhu aina ihan selvästi ja välillä saatan olla ihan hukassa siitä että mistä me nyt puhutaan.. :D Hänellä on myös edelleen joitain omia sanoja ja uskon että on vaan pikkusen hätänen ja on niin paljon sanottavaa ettei kerkeä keskittyä rakentamaan lausetta rauhassa selkeäksi.....

Ei puhu enää itsestään kolmannessa persoonassa, ei kyllä laske kymmeneenkään.. Vaan "Yski, Kaski, Neljä, Kuusi, Pöösi..."-tyyliin. Olen yrittänyt laskea hänen kanssaan vaikka hampaidenpesun yhteydessä ja uskon että jos ikinä vaan kerkeäisi kuuntelemaan että miten se rimssu menee niin voisi osatakin...

Meillä poika 3v 3kk puhuu tosi epäselvästi vielä. Juuri kukaan muu kuin vanhemmat ei saa siitä selvää. Konsonantteja puuttuu (r, s, l) ja sekä konsonantteja että vokaaleja korvautuu toisilla (usein esim. t=k, k=t, l=w, v=j, o=u, e=i). Poika sanoi ensimmäisen sanansa 2-vuotiaana, joten jotain edistystä sentään on tullut. Kovasti puhuu eli toimittaa asiaansa kyllä koko ajan, puhe vaan on todella epäselvää. Ap:n lapsen puhe kuulostaa todella edistyneeltä meidän pojan puheeseen verrattuna.

Mä en osaa sanoa, mikä on normaalia ja mikä ei. Meidän nyt tasan 3v menee syksyllä kelton seurantaan, jos puheessa ei tapahdu edistystä. Tai lapsi kyllä puhuu ihan hyvin, mutta ei esim. päiväkodissa aina vastaa esitettyyn kysymykseen ''järkevästi''. Jos hoitaja kysyy esim. että ''laskitko jo liukumäestä'' niin tyttö saattaa vastata ''mä oksensin, muistatko?''. Kuulossa ei ole vikaa, siitä olen varma koska lapsen sävelkorva on tosi hyvä ja kuulee hiljaisenkin kuiskutuksen molempiin korviin. Nyt vaan mietin, onko lapsen ymmärryksessä vikaa vai onko tuo esim. välillä niin ajatuksissaan, tuleeko kysymyksestä tai kysymystilanteesta assosiaatio toiseen asiaan vai mikä ihme on.

Lapsi siis vastaa kyllä suurimmaksi osaksi hänelle esitettyyn kysymykseen, mutta etenkin päiväkodissa vastaukset voivat olla mitä sattuu. Kotona saan kyllä järkevän vastauksen esim. kysymyksiin ''mitä otat leivän päälle?'' ''Minkä värinen kynä tämä on?'' ja ''missä te kävitte isin kanssa?''. Kotioloissa on enemmänkin sitä, että lapsi alkaa pulputtamaan jostain ja hyppää kesken lauseen asiasta ihan toiseen. En ole ennen huolestunut siitä, mutta nyt mietin vaan, saattaisko se liittyä jotenkin tuohon päiväkodissa esiintyvään ''ongelmaan''.

Meillä tyttö, 4v, oppi puhumaan yksivuotiaana ja puhuu aivan täydellistä kieltä. Siis kaikki äänteet, lauserakenteet jne on just eikä melkein. Pikkuveli 1v 8kk puhuu myös hyvin, R-kirjainta lukuunottamatta kaikki tulee, puhuu paremmin kuin vuotta vanhempi serkkunsa. Me olemme molemmat (siis mies ja mä ) olleet myös varhaisia puhujia ja lapsille on luettu ihan hirmuisesti, se lienee ainoa tapa jolla voi itse jotenkin edesauttaa kielelliistä kehitystä? Jos sinua huolestuttaa, ota itse yhteys keltoon?

[QUOTE="Ansku";25926601]Meillä tyttö, 4v, oppi puhumaan yksivuotiaana ja puhuu aivan täydellistä kieltä. Siis kaikki äänteet, lauserakenteet jne on just eikä melkein. Pikkuveli 1v 8kk puhuu myös hyvin, R-kirjainta lukuunottamatta kaikki tulee, puhuu paremmin kuin vuotta vanhempi serkkunsa. Me olemme molemmat (siis mies ja mä ) olleet myös varhaisia puhujia ja lapsille on luettu ihan hirmuisesti, se lienee ainoa tapa jolla voi itse jotenkin edesauttaa kielelliistä kehitystä? Jos sinua huolestuttaa, ota itse yhteys keltoon?[/QUOTE]

Ja kun nyt tämä kommentti lopulta tuli, niin todettakoon, että usein niissä perheissä, joissa puheen kehittymättömyyttä on, luetaan ja lorutellaan jne keskimääräistä enemmän.

Harva noin pieni varmastikaan täydellisesti puhuu, jos lähellekään kaikki aikuisetkaan.. Meidän 3v4kk puhuu pitkiä lauseita hyvinkin selkeästi, lauserakenteet ja taivutukset on pääsääntöisesti oikeaoppisia mutta tottakai menee välillä konsonantit sekaisin (sakset/sasket) tmv. tai tulee ylimääräisiä sanoja tai turhaa toistoa väliin (juuri äsken selitti että 'sisko menee tänne sohvalle tällai tänne' ja näytti miten sisko kiipesi). Usein kyllä itse huomaa virheen ja korjaa tai ainakin yrittää, välillä pöpöttää vaan menemään.

Laskea osaa kymmeneen, mutta nelosen jättää edelleen yleensä välistä koska ei kuulemma pidä siitä numerosta, se on niin vaikea :D

Lastenohjelmista on myös huomannut poimineen todella paljon hauskoja lausahduksia joita käyttää vähän liiankin sopivissa tilanteissa, ymmärtää siis selkeästi merkitykset. Itsestään kolmannessa persoonassa puhuminen tippui alta kolmevuotiaana kuvioista, nykyään puhuu 'minä' tai 'mä'.

Hassua sinänsä että osaa tosi hienosti sanoa esim d-kirjaimen, mutta s on suhiseva ja r vähän turhan pehmeä. Kaikki kirjaimet kyllä löytyy.

Selkeästi hyvä esimerkki kuitenkin näköjään tuo isosisko puheen suhteen kun 2v on alkanut pidentää lauseitaan ties kuinka monisanaisiksi ja taivuttaakin vähän liian hyvin, esim. hyvin usein kuultu lause on: 'oi voi, tutti hävisi, missä minun tuttini on?'. Paljonkohan se ymmärtää kun noin jo puhuu.. :D

Yhteistyössä