PikkuHötö, kurstuspannasta on hyötyä jos sitä käyttää oikein, eli siis sillä ei oo tarkotus kuristaa, päinvastoin
sen on tarkoitus pysyä löysänä ja jos se alkaa kiristymään, koira kuulee siitä että nyt pitää himmata.. ja panta pitää pukea oikein koiralle
eli niin, että se pääsee löystymään heti kun veto loppuu, eli siis niin, että se lenkki jonka läpi panta tulee menee kaulan yläpuolelta, riippuen kummalla puolella koiraa kävelytät.. vaikee kyllä selittää! mutta siis jos haluat että koira kävelee vaikkapa aina vasemmalla puolella sinua, niin silloin se panta pitää laittaa niin päin, että ketju osoittaa ns. sinua päin! toivottavasti tajuat! ja siis itse vetämiseen.. eli tarkoitus olisi, ettei koira vedä ja ettet itse vedä hihnaa kireälle
eli siis tarkoitus olisi, että hihna pysyy aina löysällä, niin että se jopa roikkuu vähän, eikä niin, että se on jo suorana mutta panta ei silti kiriståä, vaan aina löysällä!!! heti kun koira alkaa vetämään, tulee tiukka EI ja samaan aikaan nyppäsy hihnasta, ja siis ei niin että koira lentelee, vaan napakka nyppäsy ja EI niin, että koira tajuaa että oot tosissas, ja joo, joudut siis tekemään sen ensin sata kertaa peräkkäin, mutta heti kun saat kerralla kunnolla tehtyä ja ajoitettua EI sanan ja nyppäsyn niin yleensä koira alkaa tajuamaan, ja on tosi tärkeää sanoa se EI, siis pelkkä ei, ei esim. ei vedä yms.. vaan pelkkä EI ja nyppäsy
ja meillä on lisäksi niin, että koira ei saa poistua vasemmalta puolelta ilman lupaa, eli aina kävellään vasemmalla, ellei anneta lupaa mennä oikealle puolelle, koska mua itteäni vitutti suoraan sanottuna se että koira seilasi puolelta toiselle.. ja tää tapahtuu siis niin, jos koira ohittaa sun kävelylinjan eli keskilinjan, tulee EI ja nyppäsyä sivusuuntaan ja käsky REUNAAN.. eli jos koira menee yli keskiviiva, EI, käsky REUNAAN ja samalla nypit hihnaa niin kauan eli avitat hieman koiraa menemään reunaan, ei niin että vedät koiran reunaan, koska silloin koira ei saa itse tehdä työtään ja oppia
ja heti kun koira on oikealla paikalla, kehut koiraa
mutta sitte taas vetämisessä koiraa ei tule kehua kun se lopettaa vetämisen, koska sehän on itsestäänselvyys, että hihnassa ei vedetä