<3 <3 MARRASKUUN massukat 2011 Marraskuussa MEIDÄN KUU <3 <3

moi pitkästä aikaa tällekin puolelle :wave:

ensiksi onnea kaikille vauvaantuneille :flower: erityisesti heille jotka eivät ole fb:ssa enkä ole vielä onnitellut! ois kyllä kiva jos kaikki ilmoittais myös tänne syntyneet vauvat, niin saatais tonne meidän etusivulle kaikki vauvat =)

ON: tänään olisi 39+0 täynnä ja taas vaihteeksi aika neuvolaan ja äitipolille... vauvan kasvua seurataan, kun on esikoisen tavoin aika pieni. 2 vkoa sitten painoarvio oli vain 2,4kg ja jos kasvu hidastuu entisestään, niin saapa nähdä antavatko tänään jo käynnistysajan. hui! eilenkin oli jännät paikat ja ehdin käydä kättärillä kääntymässä, kun aamuyöstä lorahteli jotain hajutonta ja väritöntä nestettä ja supisteli säännöllisemmin 3j ajan, mutta ei ollutkaan sitten lapsivettä ja supparitkin lopahti. kohdunkaula oli kuitenkin hävinnyt kokonaan ja kohdunsuu auki ja vuodon kätilö epäili johtuvan pian irtoavasta limatulpasta (sisätutkimuksen aikaan ja muutenkin vähän limaa irtoillut). kätilö meinasi kovasti, että synnytys olisi lähellä, mutta minä en usko... mun mielestä kun synnytys voi alkaa ainoastaan infernaalisilla heti 2-5min välein tulevilla supistuskivuilla ja tää tilanne on vielä aika kaukana siitä.

mut nyt neuvolaan ja kättärille, hyvät voinnit ja kovasti tsemppiä viimeisille päiville (toivottavasti ei viikoille!) kaikille =)

t. manna8 + mini 39+0 :heart:
 
Tervehdys täältäkin!

On tullut laiskasti kirjoiteltua, kun on meneillään mukamas joku loppupaniikki, pitäis ehtiä tekeen vielä ennen synnytystä sitä ja tätä... Vaikkakin pitäisi lepäillä niiden verenpaineiden takia. Lukenut olen kyllä aktiivisesti teidän juttuja.

Onnittelut vauvan jo syliin saaneille :flower:

Mukava kun kerrotte täälläkin jo syntyneistä vauveleista, mä kun en ole kovin innostunut tosta fb:stä :ashamed: Ja mukava on lukea noita synnytyskertomuksiakin, kun itellä ei vielä ole aiempaa kokemusta näistä jutuista.

Mä olen myös juossut neuvolassa ja äitiyspolilla, edelleen niiden verenpaineiden takia. Siellä on sitten tsekkailtu, ettei ole merkkejä raskausmyrkytyksestä ja otettu vauvan sydänkäyriä. Nyt viime viikon käynnillä kaikki oli muuten ok, mutta lääkäri oli sitä mieltä, että kasvu on hidastunut ja että seuraavalla käynnillä, jos kasvu on edelleen hidastunut, mietitään käynnistetäänkö. Vauvelin kokoarvio oli viikko sitten 2,8 kg. Huomenna olisi sitten jälleen aika sinne äitipolille. Saas nähdä mitä mieltä lääkäri on tilanteesta, hui!! Supistuksia on ollut silloin tällöin, ihan yksittäisiä. Eilen aamulla supisteli ekaa kertaa kunnolla, noin tunnin ajan. Mut nekin sitten loppui siihen. Noin yleensä ottaen olo on ollut vielä ihan hyvä, eikä sen puolesta ole kiirettä synnyttää. Toisaalta taas olisi mukava jo päästä tutustuun tulokkaaseen. Eiköhän se kuitenkin ihan lähiaikoina tapahdu :)

Hyviä vointeja kaikille!

t: Iines 39+2
 
Noista synnytystä enteilevistä merkeistä yritin muistella jotain, itsellä oli niitä kivuliaita suppareita useampi päivä ja ne oikeat supparit oli ehkä sillä tavalla vähän erilaisia, että ne tuntui enemmän selässä ja myös koko vatsassa ylhäältä alas. Aikaisemmat supparit oli ihan yhtä kipeitä, mutta tuntuivat lähinnä alavatsassa ja reisissä. (Mulla tosiaan tuntui reisissä tuo avautumisvaihe ihan tuskaisesti.)

Limatulppa lähti itsellä maanantai-aamuna, ihan selkeä köntti sitä limaa tuli ja sitten maanantaina päivällä synnytys käynnistyi ihan kunnolla ja tiistaina aamuyöllä vauva syntyi.

Tytön tyllerö on jo yli 2vko ja vaihteeksi nukkuu just nyt ihan kunnon päikkäreitä. Viime yönä nukkui ekan kerran kaksi kolmen tunnin pätkää, oli ihan mahtavaa kun ehti itsekin kunnolla nukahtaa :) Yleensä nukkunut siis vaan 1,5-2h kerrallaan...
Kahden viikon iässä painoa 4425 eli syntymäpainoon tullut lisää 635g! Aika huimaa vauhtia kasvaa meidän pikku-tiitiäinen.

Mariska*
 
Onnea vauvautuneille!

Täällä käynti on unohtunut tyystin, kun on niin paljon helpompi käydä nopeasti fbn puolella.. Mutta, vihdoin ja viimein, ilman käynnistystä Poika syntyi 12.11 mitoin 3610g ja 52cm klo 04.13 <3

Synnytyskertomusta:

Aloin perjantaina päivällä tunnustelemaan, että supistuksia tulee säännöllisesti, kun oltiin miehen kanssa kaupoilla. Kuuden aikaan kotona jouduin jo ottamaan tiskipöydästä tukea, ja puhaltelemaan, kun niissä alkoi olla voimaa sen verran. Aloin aavistella että näistä tulee lähtö. En kerennyt kellottelemaan supistuksia, kun esikoinen ja vessassa juokseminen piti huolen ettei tarvinut kelloa katsella :D Seitsemältä mies syötti esikoisen, ja mie laitoin supistellen. Pystyin vielä laittamaan tytön unille puoli 8 (VAIVOIN) kun ajattelin että nukkuu paremmin, jos itse laitan hänet unille :) Tämän jälkeen otinkin jumppapallon,ja parasetamolit ja jyväpussin käyttöön, mutta niidenkin avulla alkoi tavoite kellonaikani 21 tuntumaan liian pitkältä lähtemiseen, ja matkaan lähdettiin puoli 9.
10 yli 21 oltiin koksissa, ja olin auki 2 sormelle. 21.35 päästiin saliin, ja otetaan käyrää, sain jumppapallon. Tahdoin jotain kivunlievitystä jo kovasti, mutta kiireen vuoksi odottelin vielä.. Mies "nyppi" kovakouraisesti mun selkää supistusten aikana, samalla kun mie keinuttelin lantiota naama jumppapallossa :D klo 22 sain suunkautta lääkkeet. Ei auttaneet, kävi vain päähän. Aloin jo kaivata tosissaan jotain vahvempaa! Klo 23.30 aukesi taivas, kun sain epiduraalin. tässä vaiheessa olin 4cm auki. Tunnin päästä lisää epiduraalia, 6cm auki. 1.45 taas lisäannos. Klo 02.15 ilmoitin että on paha olo, ja tuntui kun oisi herännyt krapuloissaan viiden promillen kännissä. ja 02.17 olikin oksennukset sylissä :D 02.25 7cm auki, paineen tunteen johdosta pudendaali 02.30. Tässä vaiheessa koko alapää oli niin turta että jalatkin oli ihan omituiset. 03.25 sain vielä yhden annoksen epiä, 03.55 supistavaa suoneen, ja kun kätilö tämän jälkeen alkoi puhkoa kalvoja, sanoin että nyt tuntuu vähän ikävältä, ja se sanoi että no näinpä, tää tulee nyt :D Olin ihan että häh, kun ei sattunut, olin nukkunut miltei koko ajan sen jälkeen kun epiduraalin sain, ja supistukset tuntuivat vain paineena, tai sitten näin ne käyrältä. Ponnistusvaiheeseen päästyäni siis suoraan kalvojen ronkinnasta, sain alkaa kylellään ponnistamaan, ja kätilö sanoi melkein heti että pää näkyy, vaikken omasta mielestäni uskaltanut ponnistaa oikeastaan vielä ollenkaan. Tästä rohkaistuneena käännyin hieman enemmän selälleen, ja aloin ponnistelemaan enemmän, jolloin tunsin kuinka jalkoväliini valui kokoajan enemmän painetta, ja selvästi tuntui pää alapäässä. Kipua ei tuntunut ollenkaan, mitä en vieläkään oikein käsitä.. Pienillä ponnistuksilla( kätilö joutui käskemään olla ponnistamatta ja hengittelemään kun poika vaan valui :D) etenin, ja pään syntymisen jälkeen ei tarvinut työntää yhtään, kun poika vaan valui sängylle. Olin naureskellut ja hymyillyt ja ihmetellyt koko ponnistusvaiheen, joka kesti noin 10 minuuttia. Ihanaakin ihanempi mutrusuu poika syntyi 04.13 <3 Istukka ja kalvot eivät sitten taas ottaneet syntyäkseen millään, kello oli muistaakseni yli 5 kun ne syntyivät (oikeasta kestosta ei ole vielä hajua) kaamean painelun tuloksena. Koinkin tämän painelun kivuliaimmaksi avautumissupistusten jälkeen.
 
Heissan pitkästä aikaa!

Onnittelut kaikille vauvan saaneille!!

Ihme ja kumma tuo pikku Hippo vie kaiken ajan.. kerkeän vain avaamaan tietokoneen ja sit hän kaipaa jo huomiota tai palvelua =)
Kuukauden päivät olemme harjoitelleet elämää yhdessä.. on hyviä päiviä ja öitä ja sit niitä huonompia.. Nyt on menossa se huonompi vaihe, kun pikkuinen ei saa nukuttua rauhallisesti juuri ollenkaan.. heräilee usein itkuisena ja nukkuu paljon vähemmän! Toisinaan mennään yhden "pysähdyksen" taktiikalla öisin.

Maanantaina terveydenhoitaja punnitsi Hipon ja komiat lukemat tuli: 4150g ja 54cm! Et ihan kivasti on kasvanut n. 700g syntymästä. Nyt meidän sit pitäis opetella syömään nopeammin.. pitäisi käyttää max 30min kerrallaan tai 2x20min jos vaipan vaihto keskellä.. Me ollaan käytetty syömiseen helposti 1,5h vaipanvaihdon kera. Mie siis imetän ja maitoa on riittävästi. Nyt vihdoin tasoittunu maitotarjonta.

Tiistaina olisi ensimmäinen lääkärin tarkistus luvassa.
Maanantaina on ensimmäinen äiti-lapsi ryhmän tapaaminen. Tanskassa on sellainen tarjous terveydenhoitajalla, että hän järjestää 4:n äidin ryhmän joilla on saman ikäiset vauvat.. ja kaikki asuu lähekkäin. Ensimmäisellä kerralla terveydenhoitaja tulee mukaan ja sen jälkeen ryhmä itse sopii tapaamiset toistensa kodeissa noin kerran viikossa pari tuntia. Jännityksellä odotan, et synkkaako mulla jonkun kanssa..et saisiko uuden ystävän tästä läheltä.. Olemme muuttaneet tälle alueelle vasta huhtikuussa.

Mukavaa viikonloppua ja tsemppiä vielä odottaville!! Kyllä ne vauvat ulos vielä putkahtaa.. ;)

Jyllanti ja Hippo 1kk
 
Onnea vauvoille!

Jyllanti, mitäs sitten kun aika on mennyt ja muksu vaan söis? pitääkö se jättää nälkäiseksi? tai koska saa sit antaa seuraavan kerran?

meille syntyi tyttö 15.11 klo 17.07 3890g ja 52,5cm.

käynnistykseen päädyttii ja lähti tipalla käyntiin onneksi ekallayrittämisellä. kertaalleen sain kohdunkaulan puudutteen ja lisäksi ilokaasua. puudutus toimi hyvin, mutta uutta satsia ei ehtinyt saada, kun viimeiset sentit aukes haipakkaa. Ponnistaminen sattu kunnolla, mutta onnistui istualleen ihan ok. eikä ollut pitkä.
 
meille syntyi tyttö 12.11. klo 18.33.

melko vauhdilla tapahtui kaikki enkä varmaan ikinä tule käsittämään miten kaikki oikein loppujen lopuksi meni! aamupäivän supistelin kotona, aika rauhalliseen tahtiin (n. 10 min välein) ja vielä ihan siedettävin kivuin. neljän maissa kävin vessareissun (se klassinen kaikki ulos-reissu ennen synnytystä) ja sen jälkeen supparit muuttuikin kipeämmäksi. lähdettiin noin varttia vaille viis sairaalaan ja kun sinne päästiin pikkusen viiden jälkeen, synnytysvastaanoton odotushuoneessa oksensin jo roskikseen ja supparit oli ihan hurjan kipeitä.

vastaanottohuoneessa en enää pystynyt makaamaan käyrillä, vaan kätilö koitti niitä saada edes pikku pätkän minun istuessa, ja sisätutkimuksen perusteella totes paikkojen olevan 4cm auki. sairaalavaatteet päälle ja saliin, olin KIPEÄ. spinaali tilaukseen ja lääkäri tulikin hetikohta.

kätilö päätti vielä tsekata mikä on alakerran tilanne, että tietäis laitetaanko spinaali vai epiduraali. kohdunsuulla oli kuulemma VALTAVA kalvorakkula ja paikat auki ihan melkein kokonaan. eipä ehditty siinä sitten puudutuksia laittamaan. samassa lapsen sydänäänet meni aika heikoksi ja kätilö puhkoi sen kalvorakkulan, asensi kalvojen läpi pinnin lapsen päähän ja totes että lapsivesi on vihreää. lapsen sydänäänet huonona ja minua pyöriteltiin sängyllä kontalleen ja kyljelleen ja takaisin selälleen, salissa on yhtäkkiä paljon paljon porukkaa.

kätilö käski minun alkaa ponnistamaan ja joku puhui imukupista. en meinannu käsittää, että oli ponnistamisen aika, äskenhän minä olin vasta neljä senttiä auki! (jepa, todellakin aukesin puolessa tunnissa sen lopun. oli ne supparitkin hirveitä ja melkeinpä tauottomia.) parkaisin, että ei mitään imukuppia kyllä minä sen täältä ponnistan... ja kolmessa minuutissa oli tyttö syntynyt.

veltto ja valkoinen vauva kuulemma, ja hänet vietiin samantien salista hoidettavaksi. istukka syntyi kovan painelun jälkeen ja minua paikattiin toista tuntia, vaikkakaan en pahoja repeämiä saanut. välilihan puolella 1-2 tikkiä, mutta virtsarakkoon päin ja häpyhuuliin ja sinne alueelle tuli paljon pintanaarmuja ja "ripsahduksia" joita kätilö ompeli KAUAN. puudutteena pintapuudute, jonka suihkuttaminen kirveli niin että olin seinille kiivetä. häpyhuulikin kuulemma poikki, kaikki se pitää kokea...

n. 45 min päästä meille tultiin kertomaan,että tyttö on viety lasten teholle, hän oli ilmeisesti vuotanut ja saanut sitten teholla hätäverensiirron ja nyt toipumassa. vuodon syy oli vielä aika mysteeri. pääsin omin jaloin suihkuun, ja kohta pääsimme tyttöä katsomaan teho-osastolle. oli letkua ja piuhaa vaikka kuinka paljon, mutta tyttö hengissä ja tila vakaa.

ilmeisesti istukka alkoi irtoamaan ihan synnytyksen loppumetreillä, kätilö kertoi lapsen jälkeen tulleen lapsiveden olleen veristä eikä napanuora ollut sykkinyt enää kun lapsi oli syntynyt, vaan se oli ollut ohut ja veretön. lapsi oli teholla pari päivää. sunnuntaina pääsin imettämään ensimmäisen kerran, ja se alkoi sujumaan samantien yllättävän hyvin. tiistaina päästiin lastenosastolle samaan huoneeseen tytön kanssa ja torstaina kotiin.

nyt jo oma maito riittää melko hyvin, tyttö imee hienosti ja nukkuu vielä enimmän ajan... omat tunteet on pinnassa, pahin väsy ja järkytys alkaa pikkuhiljaa hellittää. välillä itkettää, välillä nauran ihan hervottomasti. tästä tämä lähtee...!!

terv. kurjenpolvi ja tyttö 8vrk

muoks! tytön paino 3105g, muista mitoista ei mitään hajua. ei ole kukaan ehtiny mittailemaan :)
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta!

Tulin poksumaan tännekkin (facessa vilkkaampi meno), eli 40 olis mittarissa ja kyllä sapettaa.... mitään tuntemuksia ei ole, ainoastaan liitoskivut ovat palanneet ja välillä vetää jalat alta. uusi viikko olis edessä ja todellakin jo kyllästynyt tähän odottamiseen. Mitään ei oikein voi tehdä ja yksin on todella tylsää kökkiä täällä neljän seinän sisällä, mut ei voi muutakaan. jaksamisia muillekkin tuskastuneille....
 
Voi meitä flegmaattisia Marrasmammoja. Tämä ketjuhan on aivan hiljanen. FB vienyt voiton kokonaan. Nostetaanpahan ketjua ;). Meillä takana tänään 6 viikon lääkärineuvola. Poika kasvaa hurjaa vauhtia. Nyt mitat 5510 ja 57 cm. :) Kaikki hyvin muuten. Nukkuu ja syö.. syö ja nukkuu :)
 
Moi,

onnea kaikille vauvoille!! :heart:

onpa täällä hiljaista! Meilläkin ukko jo 15pv vanha ja painoa jo 2900g, tänään käytiin punnituksessa. Täytyykin yrittää kirjoittaa synnytyskertomusta, jotta vielä itsekin muistaa tarkasti.

Liityin viimein FB joten yritin sinne liittyä, laitoin Bianalle YV mutta en tiennyt mitä siihen piti kirjoittaa??

Hankittu on sähköinen rintapumppu joka on aivan pelastus, saa hyvin pumpattua ja ei mene hermo. Ja lapsi saa ruokaa.

Meidän vastasyntynyt ei nukukaan ihan kun oppikirjassa, vaatii kovasti huomiota ja syliä. Voi toista. Aamuisin äitiäkin itkettää kun väsymys painaa ja pitäisi maitoakin pumpata joka välissä, syöttää toista, herätä... isä onkin nyt tehnyt öisin suuren homman ja heräilee hyssyttelemään, mutta täytynee yrittää nyt vaan pienen rytmiä kääntää. Nukahtaa syvään rauhalliseen uneen n. klo 1 ja nukkuu hyvin klo 12 asti muutamalla syötöllä. Sais vaan nukahtaa rauhalliseen uneen klo 20 ja herätä vaikka aiemmin...

Tänään saatiin lupa nukkua pidempiä pätkiä, kun paino on noussut noin hienosti!

Tsemppiä vielä kasassa oleville :)

Aplari ja Teuvo Tirpunen
 
hei kaikki :)

vauvauutisia täälläkin ja tännekin, eli meille syntyi ihana pieni tyttö 22.11. klo 10.42 :heart: rv:t 39+6, painoa 3580g ja pituutta 50cm :) vaikka niin ultrissa näytti miniltä, niin täysin keskikäyrällä kasvava tyttöhän sieltä tuli ja niiiiiin ihana että äiti on ihan onnesta sekaisin - kuinkas muuten :)

synnytyskertomusta ruksaan myöhemmin, mutta sen sanon, että nopea toimitus oli tämäkin: 3h ensimmäisestä kipeästä supistuksesta siihen, että oli vauva maailmassa :) ei meinannut pysyä vauhdissa mukana, kun aamulla vein vielä esikoisen hoitoon, yön olin nukkunut normaalisti ja sitten 10.42 olikin jo vauva sylissä :heart: mutta tällä kertaa sentään pääsin omin jaloin (hädin tuskin kylläkin) saliin ja sielläkin ehdin olla lähes tunnin, että aavistuksen paremmin ajoissa kuin viimeksi :D

ihania vauva-aikoja kaikille, onnittelut muillekin tuoreille äideille ja kovasti tsemppiä vielä masun kanssa kärvisteleville!! :hug:

t. manna8 + prinsessan ihanuus 4vrk :heart:
 
Onnea vauvoista kaikille tasapuolisesti:heart:

Unico: No me ei olla toteltu terveydenhoitajan imetys opastusta.. en minä jaksa kelloa tuijottaa ja repiä rintaa väkisin suusta, jos toinen on nälkäinen. Päivin vauva kyllä syö vähemmän aikaa kerralla, mutta öisin sit tankataan pitkään..mutta me mennäänkin yhdellä syötöllä öisin, joten ehkä se on ok.

Enempi me nyt keskitytään tuohon nukkumiseen.. et miten saataisi vauva nukkumaan paremmin ja sikeämmin omassa sängyssä..
Nyt on mennyt pari viikkoa, et vauva heräilee ja itkeskelee pitkin yötä ja myös päivin..parhaiten hän nukkuu kainalossa, mutta ei haluttais totuttaa ainoastaan kainalossa nukkumiseenkaan.. hmm:rolleyes:

Tälläistä tänne.. Poika oli 5 viikon iässä 4150g ja 57cm. Hyvin kasvaa=)

Jyllanti ja Hippo 6 viikkoa
 
Hei!

meille syntyi pikku-ukko Jorvissa 28.11.11 klo. 19.04. Pituutta on 51 cm ja painoa 3615g.

Edellisenä yönä alkoi menkkakivut. En niihin noteerannut mitenkään kun aikasempinakin öinä ollut samoja tuntemuksia. Aamulla oli neuvola (41 rv) ja täti sanoi et ota panadol ja mene nukkumaan. Jos ne ovat harkkoja, kivut häviää, jos ei niin tosi on kyseessä. Nukuin ja nousin ylös, menin vessaan ja kas kummaa, kunnon klimppi tuli ulos pyyhittäessä :) Päivä meni kotihommissa ja kellottaessa. kivut oli kohtuullisia, ihan kun menkat olis alkamassa. Viiden aikaan vielä soittelin äidille, väli oli 10 min, kivut siedettäviä. Sanoin miehelle että syö vielä jotain ja voitaisiin sitten kohta puoliin lähteä jorviin. Kuinkas ollakkaan, rupes supparit kovenee ja väli tihenemään tosi nopeesti ja eikun menoks. Autossa oli jo tuskaa ja perille päästiin puol seiskan aikaan. Aulassa jo ulvoin kivusta ja siitä suoraan saliin. Kanava oli täysin auki ja eikun ponnistamaan. Mitään kipulääkettä ei voitu enää laittaa eli luomuna piti ruveta hommiin (pelotti). Ilokaasua kyllä kokeilin, mutta ei mitään tehoa siitä saanut. Selkä poltot oli niin kipeitä, että usko meinas menää ja huusin välillä niin että naapuritkin varmasti kuuli :) Synnytys meni kuitenkin hyvin, ei repeämiä tai tikkejä tarvinnut laittaa! Loppu hyvin, kaikki hyvin ja poika on aivan upea <3
 
Onnea vauvoille!

Jyllanti, ootko kokeillut nukkumiseen kapalointia? Sillä kysyin syömisestä tai ohjeesta, kun esikoinen söi jatkuvasti ;) eikä täällä sanottu senkummempaa, kun söi vaikka olis saanu pukllosta ja sit jos sai pullosta niin oli kipeä.

täällä kummalinen vauva joka nukkuu 3h päikkäreitä. välillä seurustelee ja syö. Tähän totutellessa.
 
Huomenta mammat, tulin tuolta kesäkuisista tänne käväsemään :wave:

Ajattelin nyt laittaa tänne linkin minkä kautta voitte liittyä buzzadoreiksi
Eli itse olen ollu siellä jo esikoisen odotusajoista ja päässyt mukaan moneen kampanjaan.
Tässä on ideana se että he aina hakevat tiettyyn kohderyhmään kuuluvia henkilöitä tällähetkellä varsinkin raskaana olevia ja pienten lasten (1.1.2011-31.12.2011) äitejä sekä teinejä (1994-1997)
Valituille lähetetään jotain tuotteita kotiin joita saa testata ILMAISEKSI ja niitä pitää jakaa myös kavereille ja ainoa asia mitä pitää tehdä on raportoida kampanjan jälkeen omat ja kaverien mielipiteet.

Itse olen päässyt mm. seuraaviin kampanjoihin: vauvanhedelmäsoseet ja lasten "smoothie"juomat, pepsodent white now, pakastepizzat yms.

Nykyään heillä on mahdollisuus myös päästä osallistumaan maksullisiin kampanjoihin jos itse haluaa. Itse en ole näihin osallistunut.
Eli jos te kuulutte kohderyhmään niin he lähettävät teille spostia ja saatte itse päättää osallistutteko vai ette

Tämä ei siis velvoita teitä mihinkään, teillä on vaan mahdollisuus päästä ensimmäisten joukossa kokeilemaan kaikkia kivoja juttuja :)

Jos kiinnostuitte niin liittykää tämän linkin kautta niin minä saan siitä värväämispisteitä ;)

Startpage | Buzzador

ninanina + pompula 13+3 :heart:
 

Yhteistyössä