<3 <3 MARRASKUUN massukat 2011 ELOKUUSSA <3 <3

Hei te kaikki, jotka tarvitte sata tyynyä ees jonkinlaisen nukkumisasennon löytämiseksi. Lidlissä oli eilen semmosia isoja (n.145cm) pitkiä vartalotyynyjä myynnis, hintakaan ei ollu kuin 15e. En tiedä kauanko niitä riittää, kun joitakin tavaroita tulee aina niin pieniä eriä kerrallaan. Mutta eilen täällä paikallisessa niitä oli isot kasat. Kannattaa kokeilla. Voihan sitä sitten käyttää vaikka parisängyn yhtenä isona tyynynä jos ei vartalotyynynä miellytä.

T: Manna* ja Mytty 30+4
 
Paljon teidän SM-mitta on? Saako siitä minkäännäköstä kuvaa vauvan "tulevasta" koosta , eihän sitä varmaan tässä vaiheessa vielä voi päätellä mitään.. Mulla oli sf 26cm viime viikolla neuvolassa ja täti sano että keskikäyrillä.. ettei ainakaan pieni tuu vauvasta oli vähän yli sen keskikäyrän??
 
kuudes_onni, jos noin kovasti närästää nin kysy ihmeessä lääkäriltä jotain muuta. Mula oli esikoisesta reseptilääkkeet käytössä ja ne autto niin hyvin ettei tarvinnu joka päivä ees ottaa. Toi on ikävä vaiva,nyt täällä myös mutta lievänä.

Sf mitasta mulla kulki yläkäyrillä esikoisesta ja jossain välissä putos keskellä ja ihan normikokoinen kai toi oli syntyessään. Nyt näyttää samalta yläkäyrillä mennään no katotaan mikä on loppu tulos. Esikoinen oli siis reilut 3,5kiloa

Täällä hermoillaan ton mahan kanssa mikä siinä on tippuuko vettä vai jotainmuuta, no nyt toistaiseksi kaikki tippuminen loppu joten ei päästy näytille. Jännitys jatkuu.
 
Mulla oli toi SF-mitta (rv.28+6) 30cm. Joten mie huitelen käyrien yläpuolella. Mut lääkäri ja kätilö olivat sitä mieltä et oikein soma masu on. Ekalla kerralla ku mitattiin niin olin myös hienosti yli käyrien:D Kätilö ilmeisesti viittas siihen, et mun keskivartalo ei ole "pitempi", niin masu sit kasvaa eteenpäin tai jotain sellaista se tanskaksi selitti.. uutta sanastoa tulee opittua tälläisissa uusissa tilanteissa ;)

Pyykkien pesusta ja kuivausrummusta.. Näin alkuun olen pessyt vauvan vaatteet erikseen hajuusteettomalla pesuaineella ja ilman huuhteluainetta. Olen ripustanu kaikki kiltisti telineelle kuivumaan..voi hyvänen aika kuinka kauan siinä menee ku koneellisen on pessy pientä pyykkiä!!|O
Kuivausrummussa me kuivatetaan lähinnä peittoja, lakanoita ja pyyhkeitä. Se on sen verran kallista sähkön kulutuksen kannalta.. energia asioihin kun on tuo mies perehtynyt ammattinsa puolesta:D Saas nähdä sitten ku pikkuinen syntyy, et jaksaako kukaan enää ripustella pyykkia kuivumaan..

Voi hyvänen aika kuinka aktiivinen tapaus tuolla masussa asustaa:heart: Tänään kaverilla riitti energiaa vaik muille jakaa... jaksoi potkia isiä käteen 45min putkeen ja lujaa potkikin=)

Jyllanti80 ja Hippo rv.29+5
 
Närästyksen kanssa EI kannata kotona kärvistellä! Itse olen saanut sen nyt onneksi aisoihin Gavisconilla ja Ranixalilla. Itse pidän Rennietä käsilaukussa, jos asioilla tulee yhtäkkiä polte kurkkuun. Auttaa sen verran, että voin käyttää "ensiapuna". Itse en uskaltanu juuri syödäkkään mitään silloin pahimpaan aikaan ja sehän taas ei ole hyväksi vauvoille.

Alan edelleen kallistua kovasti tuon kuivausrummun ostoon. Kuitenkin meilläkin tulee olemaan kahden vauvan vaatteet ja tietysti meidän omat. Nyt jo alkaa olemaan hankaluuksia kuivatuksen kanssa, kun olen pessyt tuota pientä pyykkiä. Ja minähän en tykkää siitä, että pyykkiä roikkuu missä sattuu ovien päällä jne. Kesällähän on kiva kuivatella vaatteet ulkona, mutta nyt on jo niin kosteaa ettei mikään kuivu.

Meilläkin käy kova myllerrys masussa. B varsinkin on se ikiliikkuja. Yöt saan kyllä nukkua ihan rauhassa *koputtaa puuta*, mutta eilenkin myllersi koko päivän ja pienen pieni jalka tuntu monestikkin vetävän vatsanahkaa pitkin. =) Kyllä tuo A:kin liikkuu ja potkii joskus todella kovaan, mutta istukka varmaan vaimentaa niitä kovempia liikkeitä.

Mulla kävi eilen minun äiti ja täti siivoamassa kukkapenkkejä =) On jääny vähän huonolle hoidolle, kun ei tämän masun kanssa kovin kyykitä tuolla maassa. Tänään tulevat viellä jatkaan mikäli ei kauheasti sada =) Hajottivat yhden penkin kokonaan ja istuttavat sipulien mukulat uudelleen ja nostavat muutenkin penkkiä ylemmäs, pois ruohonjuuritasolta. Keväällä sitten joudutaan tekemään sama muillekkin penkeille.

:heart: Vimpula ja Vampula 28+5 :heart:
 
MamiJ: olen ymmärtänyt, että raskausdiabetes voi iskeä kenelle tahansa, ei välttämättä johdu elintavoista tms. Yksi ystäväni joka syö maailman terveellisimmin, liikkuu ja on tosi hoikka sai ensin rd-"tuomion" (ja sitten vielä raskausmyrkytyksenkin...) Eli häntä pystyyn vaan :) Ihanaa kun sun mies on tukena ja kokkailee terveellistä ruokaa molemmille!

Britney & Karoliina - komppaan Kuudesonni:a, munkin mielestä noi kuulostaa enemmän lihas- tai liitoskivuilta kuin supistuksilta. Täytyy tähän kohtaan reklamoida - esikoista odottaessani kyselin kaikilta tuntemiltani äideiltä, että miltä ne supistukset tuntuu, ja mistä tietää esim. että pitää lähteä synnyttämään. Kaikki sanoi, että TODELLAKIN tiedän kun synnytyssupistukset alkaa, ne on kuulema niin kipeitä että ei pysty olemaan mitenkään päin. No, ei ne mulla olleet aluksi kuin sellaista outoa menkkamaista kipua joka toistui 3 min välein, niillä mentiin kunnes olin jo jotain 8cm auki ja sitten vasta supistukset muuttui kivuliaiksi! Eli ilmeisesti synnytykset/äidit on tässäkin suhteessa erilaisia :)

Kuudesonni - ihanan tuntuiset appivanhemmat sulla :heart:

(.) Eilen oli lääkärineuvola (rv 27+1), lääkäri oli tosi herttainen täti, mutta puhui tosi huonoa Suomea mutta kai lopulta saatiin molemmat asiamme ymmärretyiksi. Valitin liitoskipuja ja mahaan pistämistä ja väsymystä, olisi kirjoittanut viikon saikkua mutta sanoin et koetan vielä pinnistellä. Käski levätä mieluummin kuin yrittää liikaa pinnistellä, ja sanoi et voin soittaa jos tuntuu et myöhemmin tarviin sairaslomaa. Siitä jäi hyvä mieli, ei vähätellyt vaan otti tosissaan mun olotilat :) Tuota jäin ihmettelemään kun manna sanoit että vauvan paino oli 910g - meidän neiti painoi ultran mukaan 1200g ja samoilla viikoilla mennään :O Lääkäri sanoi vaan että hyvä juttu, mutta onkos vauva nyt sitten tosi iso...? Täytyypä googlata joku kokotaulukko jostain. Kiva että sulla oli asiantunteva lääkäri, mun mielestä saa olla vähän tylykin jos on luotettava ja osaa perustella asiansa :)

*muoks* sf mitta oli 24cm, eli yläkäyrältä keskikäyrälle. Painoa tullut tasaisesti koko raskauden +500g/vk, hyvä 20kg vauhti jatkuu :p Meidän tyttö näytti nyt ultrassa ihan pojalta, vaikka oli Kättärin rakenneultrassa selvä tyttö :O Eli meillä taitaa jännitys sukupuolesta säilyä marraskuulle asti.
 
Viimeksi muokattu:
Heissan pitkästä aikaa :wave:

Lomia on vietelty ja lapsen huonetta sisustettu. Ostettiin Emmaljungan City Cross vaunut (musta farkku -väri) ja pinnasänky myös hankittiin. Pienen huone näyttää jo ihan vauvan huoneelta :heart: Hoitotaso on myös valmiina, kaukalo ja rattaat tuli jo aiemmin. Maalauksen sijaan hankittiin (törkeen hintaisia) Elle Decor tms seinätarroja ja jopas tulikin kiva kuvio seinään!

Joku kyseli Britaxin Baby safe plus shr tms mallista ja meillä on se. Yllätys, ettei käyttökokemusta vielä ole vauvan kanssa, mutta muuten vaikuttaa hyvälle ja ollaan tyytyväisiä ostokseen. Napit kahvassa niin kahvan kääntöä varten sekä nappi, jolla kaukalon saa irti rattaista on vaikuttaneet oikein hyviltä ja käytännöllisiltä ennen kaikkea!

Viime viikon reissulla totesimme pari ratkaisuamme täysin oikeaksi; telakka kaukalolle autoon. Tuntupa hankalalle kytkeä vähän väliä vöillä kaukaloa kiinni! (meidän vauvan serkkua kuskattiin). Myöskin travel system eli rattaat mihin kaukalo menee, loistohomma! Mies kantoi selkä vääränä kaukaloa, jossa istui 2,5kk jäbä. Myöskin ostarissa katottiin että monet haki Prisman kärryt mihin lykättiin kaukalo, ettei tarttenut raahata käsissä. Nämä huolet meillä on ainakin ratkaistuna ja nyt todettiin että HYYYVÄ että näihin päädyttiin :cool:

10.8 musta tuli täti :heart: Synnytys ei mennyt aivan kuten piti (leikattiin kasaan salissa... paaahat repeämät), vauva joutui valohoitoon ja nyt 2vkoa synnytyksestä ovat takaisin sairaalassa; kohtutulehdus. Vauva oli mummolassa ekaa yötä eilen, kun eivät suostuneet ottamaan vauvaa sairaalaan (äiti niin heikossa kunnossa). Onneksi mun veli on alusta asti "joutunut" hoitamaan vauvaa enemmän kun äiti, joten ei hätää, pärjäävät pojan kanssa mainiosti! Aina kun me nähdään vauvaa, se nukkuu. Oon siis yhden pari minuuttia nyt vasta päässyt sylittelemään pientä, mutta ehtiihän tässä!

Kuivausrumpu on aivan korvaamaton. Mä kanssa inhoan pyykkien laittoa narulle (helteillä oli pakko ettei asunto kuumene entisestään), ja meinaan kyllä vauvan synnyttyä hänenkin vaatteita laittaa sinne. Ehkä ennen syntymää kuivattelen kaikessa rauhassa narulla ja nautin siitä... mä en omista edes silitysrautaa saatika lautaa (nojoo noloa mutta rummusta tulee niin silosia vaatteita...) ja meinasin hakee ne lainaan äitiltä että voin jopa silittää pienet nutut! Osaankohan mä :D

Karoliina; SF-mitta ei meillä ainakaan kerro yhtään mitään. Maha menee inan yli keskikäyrän mutta vauva on ihan alakäyrillä. Onneksi käytiin yksityisellä ja huomattiin tuo. Viime viestiin kirjoittelinkin tästä vauvan pienuudesta ja nyt oon jatkuvasti googlettanut tietoa. Katsoin tarkemmin ultratuloksia ja onkin niin, että pienen pää on täysin viikkoja vastaava, mutta vatsanympärys ja jalat n. 1,5vkoa pienemmät. Nämä siis RV26+2 ja seuraava ultra 29+0 (johon mies ei pääse, otan mun äidin varmuudeksi mukaan..). Tuntuu hurjalle Ilona teidänkin vauvan paino, kun tämä kirppu painoi sillon vaan vajaa 750g ja toisilla on jo yli kiloisia siinä vaiheessa! Tai siis enemminkin meidän vauvan paino tuntuu hurjalle, tai keveys varmaan voisi sanoa. Ahdistaa tämä asia ja oon kovin huolissani. Soittelin muuta sairaalaan ja varmistin että tekeekö lääkäri ultran. Juttelin sitten lääkärin kanssa todistuksesta lennolle jollon hän sanoi "...jos vauva ei voikaan hyvin." Mä idiootti en ole ajatellut ollenkaan että sillä olis asiat huonosti, ainoastaan että se nyt on pieni... onhan meitä muutenkin erikokoisia ja mallisia ihmisiä! :(:|:'( Kaikki tututkin sanoo että "ne vaatteet jää niin äkkii pieneks et yhtään 50cm ei kannata edes ostaa, se on hetkessä koossa 68..." No näillä näkymin vauva on ehkä 6kk ikäsenä vasta 68 koossa :|

Mies haluaisi käydä kattelemassa rintereppuja mutta mä en nyt uskalla. Pelottaa, mitä joutuu hänelle soittamaan ensiviikolla ultratuloksista (ukko on kertaamassa). Mieli on nyt aika maassa muistakin syistä (ongelmia yhden ystävän kanssa...)... itkua tulee monesti päivässä, mikä ei ole mulle ollenkaan tavallista. Harmittaa että mies joutuu sitä kattelee ja näkee että mulla on huono olla, ja sitten on hänelläkin :'(

Onneksi masuasukki potkii melko jatkuvasti joten ainakin se yrittää piristää mua! :heart:

Omanapainen Aplari ja Taikku 28+1
 
Hö... miten kaikki tietää vauvan painoarvion!!! mulle ei oo mitään kerrottu vaikka tietävät et pelkään et on iso vauva!!
Vatsa kasvaa ja komistuu, musta ihan hullun iso jo! mut yks kaveri kyllä tiukasti väittää, et pieni masu on... no joo, onhan mulla itelläki silmät päässä, musta ihan saman kokonen ku kaksosten odottajilla täällä...

Mies on tänään ylitöissä, mitäs sitä kehittelis...en kävelee jaksais lähtee ku nivuset huutaa hoosiannaa... jos lasten kaa koti-ilta, pelataan vaik afrikan tähtee tai jotain... voisin yllättää ukon ja leipoo pullaa... no ei se varmaa yllätys ois ku leivon nykyään vähintään 3 kertaa viikossa jotain, mut pullaa se on nyt toivonu!

eli nyt on kivut tulleet, nivusiin sattuu ja alamahaan kävellessä... mut aattelin tepastella kyllä niin kauan ku vaan kykenen ja toivon et kivuista ei tuu samanlaista ku viime raskaudessa...

kesäloman viimestä viikoa viedään ja viikonloppuna järjestän kemut esikoiselle ja keskimmäiselle, synttäreitä onki nyt siirretty paljon, et on korkee aikakin ja sit saa taas leipoa herkkuja!!! ens viikolla mun kyl pitäs ottaa sokeri arvoja itestäni... et ei kyl sais herkutellakkaa...

aurinkoista loppupäivää!

nallemakarooni tytötx3 ja öhkömönkiäinen 28+5
 
Mun sf tais ola 24 cm viikolla 26. Ens viikolla se kai taas mitataan kun on äitipolilla käyntiä ja ultrataan pieni jee. Liikkeistä päätellen on perätilassa edelleen.
Tai sit hakkaa nyrkeillään koko ajan tonne rakkoon ja pissittää 24 / 7 :D

Rennietä syön ite, jos närästää. Piimää juon ja vissyä kans ettei närästäs mut en oikein tykkää niistä, väkisin litkin :p
Suklaata on alkanu kulumaan ihan liikaa, pitäs alkaa säännöstelemään. Pyh.

Mulla on nyt vauvalle hankittu suht paljon vaatteita, selvitään 3 kk ikään asti ja pikkuhiljaa oon alkanu ostaa kirppareilta aina ku käteen sattunu jotain isompaa kokoa.
Turvakaukalon käyn postista huomenna. Sitteri tuliki jo hobbarista, melkein ainut uutena hankittu. Vaunut ostin huutiksesta, pinniksen käytettynä ja maalasin vaaleanpunaiseksi. Hoitopöytäki löyty 20e.
Sadesuojia ostin pari kappaletta tänään, on sit parvekevaunuihin ja käyttövaunuihin. Hyttysverkot hankittu, samoin harsoja, kun en ottanu äitiyspakettia.
Mustat lampaantaljat innostuin tilaa tänään kun sain fbssä vinkin :D Mut oli hienot!
Puuttuu enää vanna ja vaippoja.

Tekis kyl tosi paljon mieli semmosta uinua ensikehtoa, mut hitto mullei oo sitä äp laatikkoo! Pitäs kysyy kavereilta et oisko jollain tallessa se.
 
Iltaa taas mammat!

IlonaVonDee: Juu... appi on kyllä. Anoppi lämpeni tällaiselle 5 lapsen yh:lle oikeastaan vasta raskausuutisen myötä. Mutta asuvat oikeasti niin kaukana, ettei hätää. Mites teillä muilla menee appivanhempien kanssa? Olenko ainoa joka ei hihku innosta tavata??

Karollina, Ilona ja Aplari: Mulla on iPhoneen ladattu turhakkeeksi sovellus nimeltä iPregnancy. Tuon mukaan vauvan koko vaihtelee viikolla 27: 660g - 1470 g ja viikolla 28: 770g - 1660 g, joten isot vaihtelut on ihan ok. Huoli pois!

Aplari
: Kyllä mun mielestä 50 cm pitkä vauva hukkuu 68 senttiseen vaatteeseen. :) Ei niitä 50 cm vaatteita tosin montaa kannata ostaa mutta 56 ja 60 senttisiäkin vaatteita voi olla ennen kuin niihin 68 senttisiin siirtyy. Jos shoppailuterapia saisi sinut vaikka unohtamaan muut murheet hetkeksi? Tsemppiä kuitenkin ultraan!

Nallemakarooni: Kuullostaa hyvältä tuo leipominen. Minä laiska rontti en jaksanut edes rupisia omenoitamme alkaa siivota piirakkaa varten...

(.) Odottelen vaunujamme malttamattomana saapuvaksi Saksasta. Sain perjantaina sähköpostia, että ovat lähettäneet. Mielenkiintoista nähdä kuinka iso lähetys on kun on kyydissä vaunut, niihin ratasosoa, kaukalo, sitteri yms. Tulisi jo!

Ja juu, täytyy hakea resepti tähän närästykseen. Hulluksi tulee kun ei viitsisi vettäkään juoda.

Kuudes_onni 28 *Poks*
 
Anoppi on mulla ihanin, ei nyt ihan joka viikko kuitenkaa nähä mut kun asuvat lähellä niin kyllä sitä tulee kyläiltyä silloin tällöin, ja musta on vaan mukava että miehen suku on aika lähellä sillä oma suku asuu tuolla Rovaniemellä 800km päässä , niitäpä ei sit näekkää nii usein :kieh:
Löytyy täältäki sit hoitoapua läheltä jos tarvis

Pullaa ajattelin itekki alkaa leipomaan heti äippälomalle jäätyäni, nykyään on muka aina niin kiire ettei ehi, se on vaa siitä kii että viitsiikö alkaa..Ja pitää alkaa kokkailee kunnon kotiruokia (nyt syön töissä kunnon ruoan niin kotona ei tarvii enää lämmintä ruokaa) kun muuttuu tää rytmi ja työ jää vähäksi aikaa kuvioista poijes :)

Britney en oo ollu kotona juurikaan pitkiä aikoja mutta voin kuvitella kuinka tylsää sulla voikaan olla päivisin :( !! Ootko kattonu järkätäänkö siellä teidän kunnassa mitään mammatoimintaa joogaa tai jotai jossa vois tutustua muihin ja pääsisit pois kotoa? Mullakaan ei täällä omia kavereita etelässä juuri aiemmin ollu kun olin ainut joka tänne etelään aikoinaan jäi pysyvästi, miehen kaverit tietenki on muttei omia "sydänystäviä". Onneksi töitten kautta saa sitte tuttuja ja yksi parhaimmista kavereista päätti viimein muuttaa tänne samaan paikkaan mun elämää piristämään <3

Osalla alkaa jo ensi kuussa äippäloma?! Ite laskin just että enää olis jälellä 5 viikkoa töitä! JEEE sitte alkaa ihan uus rytmi!

Karoliina 29+3
 
Kertokaas nyt viisaammat, että onko ihan normaalia näillä viikoilla alkaa taas laattaamaan? Tää aamu alko vessanpöntön halailulla. Toivottavasti ei oo mitään vatsatautia....yööööh....:x En kestä jos tää taas alkaa....

Papu82 rv 29+2
 
Moikka taasen Marrasmammat,

Neuvolakuulumiset eiliseltä - sf-mitta 22 (??) Eli ei todellakaan kerro yhtään mitään. Viikkoja siis kasassa 30 ja kun tuo vauva on poikittain taasen mittamisen aikana niin mitta on näin mitätön. Reippaasti alakäyrällä siis mennään vaikka vauvan painoarvio oli viimeviikolla 1400 g. Ihan kummallinen tämä. Katsoin esikoisen neuvolakorttia ja näillä viikoilla oli sf-mitta 27 ja silloin mielestäni paljon pienempi maha kuin nytten. Eli nyt on silmämääräisesti maha paljon paljon isompi. Tosin esikon aikana oli kiloja 8 enemmän joten voi olla että senkin vuoksi tuo mahan koko oli mitä oli.

Verenpaineet oli ok. Proteiinia virtsassa. Mutta ihan vähän. Ei kuulemma tarvii huolestua. Tosin on koko ajan hirvee jano joten onkohan tässä joku raskausmyrkytys tai RD tulossa. No vointi kuitenkin ihan ok, joten en jaksa huolestua.

Appivanhemmat - tullaan toimeen ihan hyvin, vaikka erikoisia persoonoja ovat. Anoppi asuu täällä ihan lähettyvillä ja on esikolle ehdottoman tärkeä ihminen. Eli viikoittain nähdään. Tänäänkin ollaan kohta menossa vähän retkeilemaan lähialueelle hänen kanssa. Anoppi siis myös auttaa hirveesti lapsehoidossa ja muutenkin aina tarvittaessa.

Kuivausrumpu Keskustelujenne perusteella alan kaipaamaan myös sitä. Talvella kun on aina ongelmia noiden vaatteiden kuivattamisen kanssa. Pesukonekin vetää viimeisiä joten jossakin vaiheessa on kummankin osto vielä edessä. Nytkin kun on näin kosteata niin pyykit ei meina millään kuivua. Ja mulla on vielä tämä silityssairaus - eli en voi laittaa pyykkejä kaappiin ilman silittämättä niitä - niin jos rummusta tulee sileitä vaatteita niin se on ehdottomasti ostoslistalla.

( . ) Poika potkii taas KOKOAJAN ja on ihan ihme asennoissa Voimia vie aikalailla ja selkäkin meinaa olla kovilla. Iltaisin ihan puhki. Harva se ilta nukahdan esikoisen viereen kun katsotaan lastenohjelmia. Hih.

Britney tsemppiä vaan kestämään tuota kotona olemista. Itselläni oli esikoisen odotuksen aikana vähän sama tilanne. Tosin kesti vaan sen 10 pvää kun se syntyikin sitten etuajassa, mutta silti. Nyt on taas tilanne se että haluaisin edes joskus tuollaisen hetken. Kun hommia on koko ajan jonoksi asti. Siis töitä ja kun maalla asutaan ja noita heppoja on piha täynnä niin niidenkin kanssa on koko ajan jotakin kesken/tekemättä ja sit vielä tuo esikko. Puh. Tässä sitä sit vaan oppii antamaan asioiden olla ja ottamaan aikaa myös itselleen.

Eipäs muuta tähän sumuseen torstaipäivään!

Tsempit kaikille!

HE ja pupu vko 30+1
 
Papu82: Ainakin minä olen jokaisessa odotuksessa halaillut pönttöä melkein laitokselle saakka. Eivätkä neuvolassa ole kummemmin asiaa ihmetelleet, joten ilmeisesti "normaalia" toisille. Koita kestää!"

HelenElisa: Mun neuvolantäti sanoi kun oli proteiinit hiukan koholla, etten varmaan ole juonut tarpeeksi. Jos sulla vielä janokin vaivaa, niin ehkä kyse on vaan tuosta (?). Ja muuten, silityssairautta ei kuivausrumpukaan poista...

(.) Yritin myydä viime viikonloppuna kirppiksellä yhden kesän käytössä olleet Inglesinan Zippy matkarattaat (hajosivat siis lentokoneessa vanhat ja vakuutusyhtiö maksoi uudet) 70 eurolla. (Uusien hinta 349 € Lastenturvassa.) Maahanmuuttajat kyselivät hintaa ja tarjosivat 30 € mutta en myynyt. Löytyisikö täällä jollekin käyttöä? Ovat tummansiniset ja siis tosi siistit, mukaan saa kuljetuspussin lentokonetta varten. Jos joku kinnostui niin voin laittaa viestillä myös kuvia. Itse emme tarvitse kun on jo toiset samanmoiset rattaat mutta punaisena.
 
Hello!

Kuudes_Onni; noista vaatteiten koista. Tarkottivat varmaan sitä, että kun heidän lapsensa kasvoivat silmissä niin tottakai muidenkin. Että vaatteet mitä ollaan hankittu, menee ehkä 3kk ja sen jälkeen jopa 68 olisi pieni! Ollaan nyt pääosin ostettu 56 ja 62 sekä 68 vaatteita, onneksi saadaan veljeltä ja miehen siskolta niitä pieniä 50cm. Vaikka meneekin hetken niin kyllähän nyt ees vähän oikean kokoiset saisi vaatteet olla, sitä mieltä olen :)

Ja Onnille myös ihmettelyä, tuon hintaiset rattaat ja 30e :kieh: Musta toi 70e on ihan kohtuullinen! Ehkä Siisami saa kivat rattaat teidän matkiksista :)

HelenElisa, kyllä monet silittää myös rummun jälkeen vaatteet ;) mutta silti olen rummun puolestapuhuja viimeiseen asti!

(.) Meillä on huomenna tulossa kiinteistönvälittäjä arviomaan asunnon, löydettiin eilen ihana rivarikolmio (tullut juuri myyntiin) ja tänään käytiin katsomassa, oih ja voih, justiinsa samanlainen sisustukseltaan kun tää meidän, mutta oma piha ja sauna (ollaan nyt kerrostalossa) :heart: Ei me sitä saada, mutta täytyy kattoo laittaisko oman nyt myyntiin... inhottaa kun ollaan laskettu sen varaan että me asutaan keskustassa enkä tartte autoa ja nyt tuo työhuonekin on jo sisustettu. Mä voisin olla tässä vielä vuoden, mutta mies tahtoisi pois... Ei muuta kun järjestelemään tavarat, ettei olis turhaa ylimääräistä esissä!

Aplari ja Taikku 28+2
 
moi :wave:

pitkästä aikaa täällä. nyt kun löysin tuonne fb-ryhmään, tuntuu ettei ehdi lukea enää sitä eikä tätä kunnolla, saati kirjoitella pitempään. fb:ssä on kyllä helppo kommentoida lyhyesti, mut toisaalta tää on kiva, kun jää kirjoitukset talteen ja voi myöhemmin kopioida ne "raskauspäiväkirjaksi", kuten tein esikoisen ajalta :)

britney :hug: voin kyllä kuvitella miten kurjaa on, etenkin jos ei ol "oma" paikkakunta ja muutenkin pieni paikka, jossa ei ole paljon tekemistä. itsekin kun muutin helsinkiin en tuntenut juuri ketään, mutta töiden kautta pikkuhiljaa tutustui ja sitten alkoi vanhojakin tuttujakin muuttaa tänne töiden perässä. nyt on niin hyvä ystäväpiiri, etten millään muuttaisi pois, mutta onhan täällä asuttukin jo kohta 11v. myös vauvan myötä sai paljon hyvä äitikavereita, toivottavasti sielläkin ois jotain mammatapaamisia.

kuivausrumpu tekisi niiiin mieli hankkia, mutta toisaalta en keksi muuta paikkaa vaipanvaihdollekaan kuin hoitoalusta pesukoneen päälle... : / mä olenkin nyt kuivannut pyykit tuolla meidän uuden kodin, tai siis taloyhtiön, kuivaustiloissa, josta löytyy sekä rumpu että puhaltimella varustettu kuivaushuone. ihana kun ei tarvi kuivata pyykkiä kuitenkaan enää ympäri kämppää, etenkin lakanoiden liputtaminen ovien päällä oli ärsyttävää.

sf-mitta menee mulla ihan keskikäyrillä. viimeksi maanantaina oli 24cm ja viikkoja oli 26+5. viime raskaudessa tuo mitta kertoi kyllä aika hyvin myös vauvan koosta. sf:n kasvu alkoi hidastua just samoihin aikoihin kuin vauvan kasvukin. ja samoin nyt vauva kasvaa ihan keskikäyrillä ja niin menee myös sf. mutta kyllä siihen moni muukin asia vaikuttaa: vauvan asento, lapsiveden määrä, äidin ruumiinrakenne...

karoliinan kanssa sama tilanne appivanhempien ja vanhempien suhteen, että omat vanhemmat asuu kaukana (lähemmäs 500km) ja miehen ihan tässä kulman takana. ja musta on vaan kiva, että tosiaan toiset isovanhemmat on lähellä. niistä on ihan hirmuisesti apua lastenhoidon ja kaiken muunkin osalta. tykkään etenkin anopista, hänen kanssa on ollut aina helppo olla ja puhua (on todella kova puhumaan ja aina hyväntuulinen).

aplari vauvat tosiaan on erikokoisia, älähän huolehdi vaikka teille pieni sievä olisikin tulossa :) meidän esikoinen oli tosiaan mini koko odotusajan, mutta sitäkin pippurisempi tapaus ja edelleen tahtoa ja nopeutta riittää. viimeksi äitipolilla lääkäri mulle sanoi, että jotkut äidit vaan tekee pienempiä vauvoja ja jos tämän meidän masuvauvan kasvu alkaa jätättämään, niin sitten mä vaan tosiaan kuulun niihin pieniä pyöräyttäviin äiteihin (vaikka itse olen normaalikokoinen). ja onhan se niin, että kun on niitä +2 -käyrillä kasvavaia vauvoja, niin pitää olla sitten toistakin ääripäätä, jotta saadaan keskiarvot pysymään. ja mieluummin mä ainakin otan pienen vauvan kuin ison :heart:

ilonavond mä katsoin vau.fi:n sivustolta vauvojen painokeskiarvoja eri viikoilla ja vkolla 26 taisi olla just se n 900g, mutta kuten lääkärikin sanoi, osa kasvaa ylä- ja osa alakäyrillä ja kaikki silti ihan normaalia.

katjuska oletko sä kysynyt jostain mitä närästyslääkkeitä uskaltaa syödä? täällä ainakin tuntuu neuvolantätien ja lääkärien mielipiteet vaihtelevan ja olen uskaltanut syödä vain rennietä (kun osa siis kieltää muut?). närästys täälläkin siis kunnon vaiva, viime yönä heräsin siihen eikä auttanut kuin kaivaa lisää rennietä yöpöydän laatikosta, vaikka olin just viimeks ennen nukkumaanmenoa semmoisen napannut.

(.) täällä supistelee ja paljon :| eilen oli ihan sama makaanko, istunko vai seisonko, niin kipeitä supistuksia tuli jatkuvalla syötöllä. ei ne silti mitään synnytyssupistusten tapaisia ollut, mutta ei kivuttomiakaan. pitää mainita asiasta perjantaina, kun on taas neuvola... lisäksi tuo närästys vaivaa ja katkonaiset unet => väsymys johtuen em vaivoista. levottomat jalat ja suonenvedot on sen sijaan vähentyneet, kun olen jaksanut syödä magnesiumia päivittäin. ja napa on pullahtanut makeesti ulos. esikoinen totesi just viime viikolla, että "äiti, se menee kohta rikki" =)

täällä etelässä on lähes helteiset kelit, todella mukavaa :) harmi vaan kun ei uskalla ulkoilla ja liikkua yhtään...

hyvä vointeja kaikille!

t. manna8 + elma 27+1 :heart: (eli eikös mekin olla päästy jo vikalle raskauskolmannekselle?? :) )
 
Viimeksi muokattu:
KuudesOnni kiitos kovasti iPregnancyn (kaikkea se i-markkinointikoneisto keksii :D) tiedoista! Helpotti, eli ihan normaalimitoissa on sekä Aplarin että meidän pikkuinen. Hui Aplari, kamala synnytyskokemus sun veljen vaimolla :O Toi kohtutulehdus on ihan kauhea - ei mua niinkään haittaa istua 2 viikkoa uimarenkaan päällä, mutta jos heti joutuisi vauvasta eroon niin sitä olisi vaikea kestää :snotty:

Britneylle :hug: Kuulostaa kyllä tosi rankalta! Mä hypin jo seinille jos olen muutaman päivän saikulla tms - vaikka töistä välillä valittaakin niin on se kyllä tosi tärkeää että saa tuntea itsensä tarpeelliseksi ja on joku rytmi päivillä. No mut onneksi sulla on ystävät (me siis :)) ja kohta on ainakin vauvan kanssa kädet täynnä töitä.

Manna toi on kyllä hyvä pointti, että täällä on helpompi seurata keskusteluja kun voi kommentoida pitemmin ja selata taaksepäin - facebook on vaan jotenkin sellainen viihdekanava - vaikka siellä(kin) itse kyllä tykkään roikkua. Toivotaan tosiaan et täällä ei keskustelu kuihdu täysin - muistan edellisestä ryhmästä kun odotin esikoista, että varsinkin sitten kun vauva (ja meillä vielä eka sellainen) oli syntynyt niin kaksplussan palsta oli ihan korvaamaton. Sai kokeneemmilta äideiltä apua mitä oudoimmissa uusissa tilanteissa. En kyllä tiedä mitä olisin tehnyt jos kaikkia vastasyntyneen hoitoon liittyviä asioita olisi pitänyt yksin pohtia.
 
Manna8 Yksi äitipolin lääkäri sano, että kaikkia närästyslääkkeitä saa ottaa. Sitten kävin seuraavalla ja se anto reseptin Ranixal-merkkiseen (saa ihan hyllystäkin apteekista) ja seuraava lääkäri anto reseptin Zantac- merkkiseen, mutta en ole sitä hakenut. Ystäviltä ja neuvolasta sain ohjeen hakea Gavisconia, koska sitä annetaan lapsille muutenkin. Tuon Ranixalin otan vaan yötä vasten ja Gavisconia viellä lisäksi just maate mennessä ja jos herään yöllä kurkun poltteluun niin käyn ottamassa vähän lisää Gavisconia. Mutta syödä ei saa enää 2-3 tuntia ennen nukkumaan menoan ja juokkaan en enää kovin paljoa illalla. Mutta mulla tekee yöllä sen, että kyljilläni pystyn nukkuun ihan hyvin, mutta jos menen selälleni niin varmasti alkaa poltteleen. Sitten häätyy vaan nostaa päätä ylemmäs ja nukkua sellasessa istuma-asennossa hetki.

Britney itsellä sama tilanne, että tunnen kyllä ihmisiä täältä mutta ei mulla ole sellaista kunnon ystävää kenen luona kylästelisi. Kaikki ystävät on niinku enempi tai vähempi miehen puolelta ja heillä tulee sitten kylästeltyä vain miehen kanssa. Muutamia työkavereita olis, mutta jotenki en vaan saa aikaiseksi heidän luokse mennä. Sitten vaan olla möllötän kotona, yksin :( Sitten kiukuttelen miehelle, kun se tulee töistä, että kuinka yksinäinen olen ja se ei sais lähteä mihinkään lenkille....

:heart: Vimpula ja Vampula 28+6 :heart:
 
Iltaa, mua nolottaa olla kotona kun mies kattoo jalkapalloa ja huuuuuutaaaaa kun HJK tekee maalin. :ashamed:

Kiitos muuten kaikille, jotka kommentoivat tota mein beben kokoa. Manna8, mäkin mieluusti otan pienen vauvan kun vaikka yli 4kg, eihän tälläselle hukkatapille voi niin isoa tullakkaan :D Kunhan vaan tietäs, että hän on terve ja voi hyvin!

Ilona, veljen vaimon raskaus menikin niin hyvin (no ei ole kyllä omassakaan valittamista, eikai mullekkin tule samaa kohtaloa :eek:), että nytkö häntä sitten "rangaistaan" kovemmalla kädellä. Kellekkään ei toivois vastaavaa alkua, mutta eipä tässä taida olla enää mahdollisuutena kun rintakuumekierre? Sittenhän kaikki "ihanuudet" olisi kärsitty/koettu. Me keskusteltiin just äidin kanssa tänään, että mitenhän hän on ottanut sen että pikkuinen ei voi olla äidin luona yötä, vaan onkin isänsä kanssa isovanhemmilla. Voin kuvitella, että se olisi mulle aika kova paikka, jäädä yksin sairaalaan ja vaavi muilla hoidossa (vaikken muiden hoitokykyä epäile pätkääkään, rakkautta kyllä riittää!).

Tämä tuleva kummitäti sylitteli 2viikkosta eilen illalla oikein urakalla ja lopulta sain hänet nukahtamaan mun syliin! :heart: Ihan vähän jopa hurjalle tuntuu, että meillekkin pieni, viaton ja niin avuton vaavi tulee (jos nyt vaan kaikki menee hyvin!) ja sen kanssa sitten hääräillään. Ja kukaan ei vie sitä pois, vaan saadaan hellitellä lellitellä niiiiin paljon kun vaan jaksetaan :kiss:

Britney, toivottavasti saat kursseilta virikettä päiviisi :) voin kuvitella, kuinka on yksinäistä! Mä olen katsonut, että niin ne monet äidit työntelee vaunuja yksin tuolla pitkin poikin. Ja sehän on aivan NORMAALIA! Musta tuntuu, että mun omat ajatukset on sekasin ja "mitään ei voi tehdä yksin". Ehkä se ajattelutapa tulee ympäristöstä? En tykkää kyllä siitä yhtään, vaan munkin täytyy oppia olemaan yksin ja nauttimaan vauvan kanssa kahdestaan! Ja nyt ennen vauvaa ihan itteksenikin. Tottakai olenkin, mutta aika-ajoin kyllä on aikoja ettei jaksaisi olla yksin. Mies on aina jossain seurassa, muutaman tunnin korkeintaan viihtyy itsekseen.

Huomenna viimenen lomapv ja mähän lupasin lomalla liittyä Facebookkiin. Onko se huomenna sitten edessä? :rolleyes:

Aplari
 
sf-mitta sen takia mie sitä seurailen kun viimeksi tuli iso vauva.
tytöstä sf-mitta oli viimeisillä vikoilla 34 ja hän painoin 2990 ja pituutta 49.
pojasta sf-mitta oli huikeat 40 ja hän painoin 4270 ja pituus 54. toivon että ei ihan noin isoa nyt tule. oli pojassa meinaan ponnistamista ;) ja molemmissa raskauksissa söin todella paljon ja en todellakaan terveellisesti ;)
täällä aloitettu talvikausi. ensimmäinen flunssa sitten kesän jälkeen :snotty: onneksi itellä rupee jo helpottaa koska huomenna olisi juhlat :)

cadillac ja toukka (ja viikot ihan hakusessa)
 
Mulla alkoi nyt tulemaan maitoa. Toivottavasti ei ala valumaan niin että liivinsuojia tarvisi.

Appivanhemmat. Noo, voisihan he kamalammatkin olla :) Eivät kauheesti ole arjessa mukana. Vielä työelämässä ja vilkas sosiaalinen elämä (ainakin luulisin kun eivät lapsia kovin usein näe). Asuvat kyllä tosi lähellä..

Iskiaa kivut väheni, pystyn taas kävelemään paremmin. Kai vauva vaihtoi asentoa eikä paina samalla tavalla enää.

Lääkäri sanoi että nyt on pää alaspäin, mutta ehtii vielä kääntymään monta kertaa. SF-mitta menee keskikäyrän alalla nyt..

Odottelen että lapset heräisivät päikkäreiltä että päästäisiin lähtemään puistoon..

Biana 26+4
 
Heipä hei!
Josko sitä nyt jo uskaltaisi mukaan kekusteluihin... 27+1 olis viikkoja nyt kasassa la on 24.11, enpä ole uskaltanut hirmuisesti hehkuttaa tätä raskautta kun on ollut noita keskenmenoja, mut jos nyt jo :)
meillä olis neljäs tulossa, poika -99, poika -01 ja tyttö -02
edellisestä on siis jo aikaa nyt olis hieman toisella tavalla nauttia pienestä!

Hanita:)
 

Yhteistyössä