<3<3 ELOMASSUT ELOKUUSSA <3<3

Onnea taas kaikille vauvautuneille! :flower:

Aukku: Juu täällä samaa, vatsa sekaisin. Mutta mulla ainakin tulee jatkuvasti niitä kivuttomia suppareita ja toisinaan kipeitäkin, se varmaan pistää mahan sekaisin...Ja olen myös huomannut että jos esim. koko yön on "menkkakipuja" niin aamulla vatsa on todellakin ihan sekaisin. Mutta onpahan sitten suoli tyhjänä kun matkaan lähtee, kun vähän väliä käy vessassa :LOL:

Mä alan oleen niiiin kärsimätön jo... tahdon jo vauvan syliin! kaikki vaan sanoo että nauti vielä kun voit. En mä jaksa enää nauttia! Päivät matelee ja mitään ei huvita tehdä. Mieskin on tällä viikolla 4 pitkää päivää töissä. Mä varmaan surffailen kaiket päivät netissä... ei mua huvita tehä enää mitään! |O Just eilen puhuttiin miehen kanssa saunassa että tuntuu et aika on pysähtyny ja me vaan odotetaan synnärille lähtöä...

Mutta nyt meen aamupalalle... taas tääkin aamu venähtäny... no ei kai sen väliä...
-Kärsimätön Heitsu ja Papu rv 39+3-
 
Onnittelut jyffe ja upp3! :flower: :flower:

Yöllä valvoessa lirahti pari kertaa pöksyihin. Se oli jotain ihan väritöntä ja hajutonta, niinkuin vettä olisi lirahtanut. Pöksyt oli ihan märkinä, mutta ei sitä tullut kuitenkaan sen enempää. Mistä sitä tietää, onko se lapsivettä vai todella vetistä valkovuotoa? Onko siitä haittaa, jos lapsivettä etukäteen vähän lirahtelee? Neuvolaankaan ei ole tänään puhelinaikaa (tädillä on soittoaika vain ti-pe).

Huomenna on la! :heart:

Marikki ja epeli 39+6
 
Vauva-Onnittelut kaikille nyytin saaneille! :flower:

Tylsää... :/ Samaan malliin jatkuu ku muutkin päivät, menkkajomotus alavatsalla ja nenä ihan turrana... Eilen käytiin Hailuodossa päiväreissulla ja voi sitä autuutta, ku pääsi kotiin, supisteli niin kovasti, että meinasin jo suihkuun mennä, ku jumppapallo ei enää helpottanu, mutta sittenpä ne taas loppu. :kieh:

Nyt on kolmena päivänä tullu jo punertavaa/ rusehtavaa tuhrua... Eiköhän tässä kohta ala paikat oleen kypsät. Toisaalta tuntee huonoa omaatuntoa tästä synnytyksen toivomisesta, ku on vielä kuitenki vko laskettuun aikaanki, mutta ku tuli ennenaikaisen synnytyksen riski, niin jotenki sitä oletti, että se tulee sitten heti ku alkaa enemmän liikkumaan... Odottavan aika on niin pitkä...

Tulipa taas omaa napaa... :D

Meillä mies on ollu esikoisen hoidossa mukana ihan vauvasta asti, vielä ku oli "pullo-vauva", niin miehen oli tosi helppo syöttääkin... Ja esikoisesta olen nyt ollu oikeastaan kesäkuusta asti erossa vkon pätkissä. :'( Sairaalaan ku jouduin, niin tyär lähti samantien mummolaan ja välillä on vkon kävässy kotona, mutta nyt viimesten kahden vkon aikana on käynyt kotona 2 pvä... Onneksi on Skype ja web-kamera, ne auttaa pahimman ikävän yli, ku välimatkaa on...

Tässäpä tätä, nyt aamupalalle!

Tiitu ja Eppu 38+6

Niin ja vielä sitä, että esikko synty rv39+0 ja meillä ois huomenna hääpäivä, että josko Eppu siihen tähtää. :D
 
Marikki: Mulla lapsivesi oli esikolta sellasta oikeen hailean vaaleanpunaista vettä ja sellaista eilen lirahti, mutta oon ajatellu, että koska lapsivesi kuitenki uusiutuu, niin pieni määrä tuskin mitään haittaa vaikka sitä lirahtaiskin... Sen kuitenki huomaa sitten ku sitä oikeasti alkaa tulemaan. :D Tulis vaan pikku varoitus ensin, niin ehtis pyyhkeen ottaa lähelle. :whistle: Eikai sitä pienen määrän eroa vesimäisestä valkovuodosta erota muuten, ku niillä neuvolan tikuilla...
 
Huomenta kaikille! :wave:

Sone sun masu näyttää niin pieneltä ja sievältä tossa kuvassa! :) itellä tuntuu et masu on tyyliin metrin edessä! :LOL:

just meilläki oli puhetta illalla et mulle tulee varmaan itku kun ei oo ollu esikoisesta yhtään yötä erillään..mies sit sano et voi vaik käydä sit hakeen kattoon vauvaa kunhan se syntyy, ja onneks ei oo ku muutama kilometri sairaalaan niin pääsevät kattoon ja olemaan helposti siel meidän luona sitten.. toivon vaan ettei tarviis olla kovin kauaa siellä... vaikka just se hyvä et saa levätä mut silti..

aamul sai herätä kun yläkerrassa porasivat tms, kylläpä ois tehny mieli käydä sanomassa pari valittua sanaa mutta eipä siinä enää paljoa 9 jälkeen sitä sanavaltaa ole..! :whistle:

huh huh.. huh huh...

rouses 38+2
 
Synnytyskertomusta:

Synnytys lähti käyntii ihan yks kaks yllättäen to iltana kymmenen aikaan, ku olin käymässä nukkumaa. Alkuun tuli harjotussuppareita jonku aikaa, mut sit pikkuhiljaa ne alko tuntumaa alaselässä ja -vatsassa. Pari tuntia köllöttelin sängyssä ja sit siirryin olkkarii kattelee telkkaa ja välillä kävelee ympäri kämppää, ettei ne vaan loppuis. :D
Miehen herättelin kahen aikaan, että jossain vaiheessa varmaan lähettävä. Yhdestä asti supistuksia tuli säännöllisesti 5min. välein.
Anoppi tuli tähän meille kolmen aikaan esikkoa kaitsemaan ja sit lähettiin laitokselle.

Siellä sisätutkimuksessa olin vasta 1cm auki ja kanavaa 1-2cm. Käyrällä supistuksia tuli tasasesti 7min. välein. Siitä siirryttii kammarii, missä sain viel jonku verran lepäiltyä supistusten välissä ja kateltii olympialaisia. =)

Puol yheksän aikaan sisätutkimuksessa, auki 2cm ja kanava hävinnyt. Keinutuoli oli aika hyvä helpotus vielä tossa vaiheessa.

Kahdelta alko tulee tosi kipeitä supistuksia ja sisätutkimuksessa olin 3-4cm auki. Siirryttiin saliin ilokaasulle.

Vähän ennen kolmea tuntu, että ilokaasu ei enää auta ollenkaa ja supistukset vaan tiheni. Sisätutkimuksessa 8cm auki. Kätilö laitto tipan ja kutsu lääkärin laittamaa puudutusta.

Teki aivan saakelin kipeetä, ku en enää pystyny kaasua vetämää ja supistuksia tuli kahen minuutin välein, ja kesto oli reilun min. Aloin kramppaamaa siitä kivusta sängyllä samallalailla ku esikoisen synnytyksessä ja luulin oikeesti, että mä kuolen ihan just jos se lääkäri ei tuu nopeesti.

En tiiä paljon kello oli, ku lääkäri lopulta tuli. Ja voi ihanuus sitä tunnetta, ku spinaali alko heti vaikuttamaan. Jalkoja lämmitti mukavasti ja ei tuntunu yhtään kipua.

Jonkun ajan päästä tosta puudutusen saamisesta, kätilö teki sisätutkimuksen, täysin auki. Kätilö lähti käymään jossain ja sillon kuulu vaimee poks, vedet meni.
Sit sainki alkaa ponnistamaa.
Ponnistusvaiheessakaan en tuntenu yhtää mitää, ainoostaan paineen tunnetta, että jotain sieltä puskee pihalle.

Vauvalla oli napanuora kerran kaulan ympäri, jollon piti vähentää ponnistamista, että kätilö sai sen löysättyä. Kolme kertaa kerkesin ponnistaa ja tyttö oli maailmassa. :heart:

Synnytyksen kokonaiskesto 4h20min.

Alapäähän ei tullu, ku muutama pieni naarmu, mille ei tarvinu tehä mitään. Ihanaa ku pysty heti salissa jo istumaa.

Eli aikalailla samallalailla meni synnytys kun esikoisesta; alku ÄLYTTÖMÄN hidas ja kipee, mutta loppu meni parissa tunnissa ja kivuttomasti ohi.
 
Heipat täältä!

Ja hurjasti onnea vauvautuneille! :flower:
Joka päivä saa lukea vauvauutisia :heart:

Mä alan oleen ihan rikki, kun tapahtuu jotain, mutta ei tarpeeksi. Eli supistuksia on tullu enemmän ja vähemmän jo pe asti, mutta eivät ota voimistuakseen kunnolla. Ja kaiken lisäks joka päivä joku kysyy, että eikö vieläkään mitään :headwall:
Ja kaikki antaa niiiin hyviä neuvoja, kaikki kehottaa harrastaan seksiä, että se on varmin keino, mutta kun ei oo. Ei auta...

Ja hormoonit on taas ihan pinnassa, aamu meni vollottaessa, kun kattelin Serranon perhettä.

Mutta ehkäpä tämä tästä piakkoin ja saan vauvan syliini :heart:

Mutta nyt on mentävä siivoileen, vieraita tulossa iltapäivällä :wave:

Kärsimätön Emeelia tasan 41
 
No juu-u, nyt iski tänne se haamu joka hävittää juuri valmistumassa olevan tekstin :eek:

Jälleen saa aloittaa päivän onnittelemalla onnellisia vauvan saaneita :flower: Oikeesti ihanaa, että edes muut jakautuu kun tämä meidän pieni on jämähtäny masuun :/

On mulla kuitenkin hieman positiivisempi mieli tänään, eilinen kyläily+shoppailureissut piristi mieltä =) Ja kun supistelikin usemman tunnin (joskin melko kivuttomasti) niin tuli taas tunne, että jospa tämä vielä tästä etenis... Mullakin on ollut tuota yököttävää oloa ajoittain. Olikohan lauantai kun nousi jo nieluun saakkakin, että jospa sekin sitten ennakoisi jotain. Ja limaa tulee kans välillä runsaammin ja välillä vähemmän, kirkkaampaa ja keltasempaa...

Viikon päästä sitte viimeistään yliaikaiskontrolliin ja takasin kotiin en suostu tuleen ilman vauvaa :D

Miten monta meitä yliaikaisia täällä vielä on? ...ja muita päätään seinään hakkaavia :headwall: :hug:

Onkohan Tatjana ja Jabba jo päässeet synnyttään? Peukut pystyssä heidän puolestaan!

Kiva lukea noita synnytyskertomuksia, vielä jakautumattomana etenkin se, miten homma on alkanut ja synnärille lähtö koittanut kiinnostaa; mutta tietty koko kertomus on kiinnostavaa lukea :)

Vielä toivoisin useammankin kommentoivan vauvan liikkeistä, eli miten aktiivisina pysyivät synnytyksen alkuun saakka? :attn:

Entäs onko TK-75 ilmottanut vauvautumisesta jo?

Tarvii varmaan kohta mennä päikkäreille kun viime yön kova ukkonen piti hereillä meitä kaikkia, Vaavikin oli tosi levoton ja myllersi - liekö sitte johtunu ukkosesta vai mistä...

Jaksamista ja jakautumista kaikille :LOL:

Soma, joka yrittää olla positiivinen yliaikainen odottaja jo kuudetta päivää....
 
Sone
Rouses:: Varmaan jakautuu niin tasasesti kun on pituutta selässä :) Sf oli kuitenkin 35 äsken kun kävin neuvolassa. Esikoisesta tais olla isoimmillaan 33 jos oikein muistan. Nyt on isompi masukin.

Hooäs: Kiva kun laitoit synnytyskertomusta, oli mukava lukee :)

Neuvolassa käyty:

sf 35
paino -100g (yhteensä tainnu tulla n.12kg )
hemppa 123
paineet 68/120
turvotus (+)
Ei osannut sanoo edelleenkään varmaks onko kiinnittyny pää.

Perjantaiks varas uuden ajan ja sitten varataan valmiiks yliaikaiskontrolli. Prkl.. Sanoin vaan et toivottavasti ei nähä perjantaina...

Kävin just viemäs kellariin mehupullot, onpas tullut useempi pullo keitettyy tässä hermostuspäissään :LOL: Että oon ainakin jotain saanu aikaseks. Yks päivä tuossa poltin pohjaankin tuon pannun ja nyt se on vääntyny ja heiluu jyskyttää ku juna olis meillä keittiössä :whistle: Taitas olla paikallaa ostaa uus..

Meidän mutsilla on 23pv synttärit, syntyyköhän tää sillon...hmmm
 
heipsan!
ajattelin et rustaan puumerkkini tähän väliin, ennnenkuin aloitan siivoamisen :D

Onnea kaikille vauvansa saaneille äityleille ja isukeille :flower: :flower:

Täällä olo oikein hyvä käden puutumista lukuunottamatta, oon nimittäin jo tottunu siihen..
supistuksista ei tietoakaan, juilii vaan tonne alas

Tänään kävin painoarvio ultrassa. Arvio oli nyt n. 3600-3800g kun vauvan masu mitta heitti vähän, eli syntyessään olis 4000-4200g. Lääkärin mukaan ei mikään jättivauva, omasta mielestä on kyl ihan riittävän jätti jos pa paikkansa pitävä. Taitaa poika(varmistui taas ultrassa) tulla isäänsä.
Koska vauvan masunympärys oli vähän muita mittoja isompi, sain lähetteen sokerirasitukseen, johon torstaille sain ajan... Hitto, reilu kaks tuntia pitäis jumittaa tk:ssa tuijottamassa seiniä :/

Meillä ei isäntä enää suostu seksiä harrastamaan kun ollaan niin pitkällä... minä ja suuri suuni kun ilmoitin et se voi tuntea sormella varmaan vauvan päälaen kun on laskeutunu! :kieh:

nyt siivoamaan!

antsu ja möykky 38+1
 
Onnea hirmuisesti nyyttinsä saaneille! :flower: Aina into piukassa tulee lukemaan pinoa, että kenelle on taas syntynyt vauva:D Onkohan äiti LPR päässyt jo tositoimiin?

Joku kyseli varpajaisista tuolla edellisellä sivulla...olikos se tuiccu niin meidän isäntä lähti viettämään varpajaisia viisi päivää sen jälkeen, kun olimme kotiutuneet vaavin kanssa laitokselta. Lähikaupungissa oli juuri sopivasti kesätapahtuma, jonne lähti parin kaverin kanssa. Ja hyvä tuuri kävi kun sai viettää toisen kaverinsa kanssa varpajaisia yhdessä, koska tämä miehen kaveri tuli isäksi neljä päivää meidän miehen jälkeen:D:D Siellä mies sitten jakeli häämatkalta tammikuussa ostamia sikareita tutuille ja tuntemattomille :LOL:
 
Onnea kaikille vauvan saaneille! :)

Meille syntyi vauva toissapäivänä aamuyöllä klo 4. Loppuraskaudesta ei ollut supistellut yhtään mutta klo 24 alkoi tulla aika kivuttomia suppareita 3 min välein jotka kipeytyivät niin että tunnin päästä soitin miehen hakemaan lapsenvahdin ja tulemaan yövuorosta kotiin, lähdettiin puoli kahden jälkeen sairaalaa kohti ja se tunnin automatka sairaalaan oli todella tuskallinen.. Sairaalaan päästyä homma olikin nopeasti ohi; ponnistusvaihe kyljellään kesti vain 4 min, kun viime synnytyksessä ponnistin pikkasen vajaat 2 tuntia! Vauva oli kakannut lapsiveteen ja hengitystiet jouduttiin imemään pariin kertaan ja aamulla hän vielä oksensi jotain mönjää ja söi laiskasti pitäen imetyksessä jopa 7 tunnin tauon, mutta sitten reipastui ja nyt viihtyy kyllä tissillä vähän liiankin hyvin.. Halusin lähteä kotiin jo eilen kun oma vointini on hyvä mutten saanut sairaalassa nukutuksi (en tosin kotonakaan kun taapero on koko ajan kimpussa!), täytyy vielä huomenna käyttää vauva sairaalassa lastenlääkärillä "kotiinlähtö"tarkastuksessa.

Ja kovasti tsemppiä niille joilla on vielä suuri koitos edessä! Minä olin henkisesti varautunut että vauva syntyisi vasta nyt loppuviikosta eikä nukkumaan mennessä tuntunut yhtään siltä että synnytys olisi yhtään lähellä, mutta niin vaan vauva oli muutaman tunnin päästä sylissä!
 
Onnittelut vaavista coatrack! :flower: :heart:

Tervetuloa Möyrylit! =)

Varpajaisista... Just oli ukon kanssa juttua niistä. Sanoin että mun puolesta voi kyllä viettää varpajaisia jos haluaa, jos viettää ne silloin kun olen sairaalassa. Sanoin että sitten kun vauvan kanssa kotiudun niin saa kyllä luvan olla apuna vauvan ja isompien lasten kanssa... Hän ilmoitti ettei hän semmoisista juhlista välitä, käy ehkä korkeintaan tuolla meidän lähipubissa ottamassa yhden ja kertomassa kyläläisille vauvan syntymästä. Ei mua kyllä haittaisi jos baanalle lähtisi... Mutta ei kai toista voi pakottaa :/
 
Vaikka vain hetken on poissa, niin vauvoja senkun ropisee.
Onnea coatrack!

Ja tervetuloa Möyrylit!

Tulinpa kommentoimaan tohon varpajaisjuttuun.
Meillä isäntä aikoo kyllä lähteä johonkin. Sanoin, että mene vaan, kuhan menee sillä välin kun ollaan sairaalassa. Kotiin kun tullaan vauvan kanssa, toivon hänenkin täällä olevan.
Ja hällä synttäritkin viikon päästä, saapa samalla vähän juhlia niitäkin.

Taidanpa lyllertää lähikauppaan hakeen piirakka tarvikkeita ja alkaa leipoon omenapiirakkaa.

Emeelia
 
Ihanan paljon taas vauvoja, onnea kaikille, jotka perheenlisäystä ovat saaneet! :flower:

Täällä edelleen kaik yhdes koos. Viime perjantaisen painoarvion mukaan vaavi painais vaan 2900 g, eli aika pienoista nyyttiä odotellaan. Toisaalta sitten ehkä ihan ok, jos menee yliajalle ja sillä on vielä aikaa kasvaa kohdussa ihan rauhassa. Ite vaan ei jaksais enää odotella. :D Ainakaan mitään suurempia merkkejä poistulosta ei vielä ole.

Onko täällä muuten kestovaippailijoita, jotka osais suositella jotain hyvää vaippaa ensimmäisille viikoille kun vauva on aika pieni? Siis jotain kompaktia All in one-ratkaisua tai vastaavaa etsiskelee...

Bibabbaloola ja Nyyti 39+3
 
Hei kaikille!!
Olen tässä jo muutaman kuukauden käyny keskustelua lukemassa ja nyt sitten viime metreillä uskaltauduin itsekin mukaan =)
Esikoista odotan ja viikkoja tällä hetkellä 38+4. Ja aikamoista kärvistelyä alkaa olemaan.. :| Henkistä tukea on täältä löytänyt, kun tajuaa että samojen vaivojen kanssa kamppailee moni muukin :D

MariKoo ja Papuliini 38+4 La 28.8
 
Piti kommentoida tohon varpajais juttuun vielä: Meillä isäntä ei ollu tuota edes ajatellu ennenkuin sen kaverit äkkäs asian ja vaati et varpajaisjuhlat vietetään, me kun ollaan kaveriporukan ekat vauvan saavat! Saa mies lähtee juhlimaan mut menee silloin kun olen sairaalassa, kotona haluun et on auttelemassa ja totuttelemas vauva elämään kun sairaalasta päästään.... :)

Onnea coatrack :flower:

Ja tervetuloa Möyrylit
 
Onnea taas vauvoista :flower:

ja tervetuloa vielä pinoon MariKoo! =)

Täälläkin aamulla vielä neuvolassa käyty. Ei mitään ihmeellistä enää ollut, heitti vaan minut pihalle ja toivotti hyvää synnytystä ja tervetuloa sitten seuraavan kerran vauvan kanssa. =)
heh, eihän tässä ois enää kuin 10 viikkoa niin ois vuosi täynnä :LOL:

Justiin soittelin NKL:lle ja varasin yliaikakontrollia, sain perjantaille silloin ois 41+4 viikkoja. Silloin kuulemma vaan tutkitaan ja parin-kolmen päivän päähän sovitaan sitten käynnistysaikaa jos ei ole ennen sitä tullut. (neuvolantäti kyllä sanoi että yleensä kun tuo kontrolliaika on varattu vauvat rupeaa syntymään.. ) Pieniä suppareita tulee päivittäin, mutta muuten ei juurikaan ole sellainen olo että kohta vauva syntyy.
Vauva on todella ylhäällä lantiossa eli ei ole ollenkaan laskeutunut, pitää pyytää sitten tuolla jos tarkastavat röntgenillä onko lantiossa joku este ettei mahdu tulemaan ja joudutaan leikkaamaan. Mutta saattaahan olla että laskeutuu sitten vasta synnytyksessäkin.
Ihan kiva että edes vähän asiat etenee, vaikka vauvaa ei ole vielä näkyvissä
=)

vointeja kaikille
miranth ja masussa viihtyvä 41 =)
 
Aloitetaas tuttuun tapaan: onnittelut uusista vauvoista!

Eilen illalla saunan jälkeen munkin mahasti sitten kuului joku "hassu ääni", kun te muut ootte niistä höpöttäneet jo vaikka miten pitkään ja ite ihmetellyt et mitä ihmeen ääniä. Sen jälkeen kuului hetken lotinaa ja hetken jo ajattelin, et nytkö vedet menee, mutta eipä ei. Ei edes limatulppaa. Eikä tullut yhtään supparia koko illan aikana. Tänään on ollut koko ajan täysin kivuttomia suppareita. Vauva on tosi vaisulla tuulella, mutta liikkuu kuitenkin vähintään sen 10 liikettä/tunti. Aamulla lääkärineuvola. Jospa alapään tutkimus sais jotain aikaan??

Bibabbaloola kyselit kestovaipoista. Me käytettiin esikoisella eka kuukaus kertiksiä, kunnes vauva oli tarpeeks iso itse ompelemiini s-koon vaippoihin (ohje Suuri käsityö -lehdestä). Kakkosella meinasin kokeilla harsoja. Ja nyt syyskuun alussa pitäis tulla ainakin S-ryhmän kauppoihin biohajoavat kertisvaipat. Meillä on ollut öisin ja kyläreissuilla kertikset, muuten kestot, joten varmaan kokeillaan myös noita biohajoavia kertiksiä.

Hemuli 39+2
 
Onnea vauvautuneet!! :heart: :hug:

Tervetuloa uudet munkin puolesta! mä edelleen täällä palstailen vaikka tuo nyytti onkin kainalossa mutta eipä teitä malta jättää!! Hengessä mukana ollaan!

Kestovaipoista Nyt tällä kolmannella kokeilin niitä eka kertaa kestoja. Meillä käytössä äitiyspakkauksesta tuleet vaipat ja niitä oon saanut ja ostanut myös muilta. Lisäksi mulla on tarvittaessa harsoja (meillä menee kyllä niitä myös muuten, syöttöjen aikana ja pulautteluun). Ja villahousut ostin yhdet. Kaverilta lainassa parit taskuvaipat ja ompelen lisää kun innostun, tarranauha puuttuu vielä ja ajattelin että ompelen sitten hieman isomman kun alkuun pärjätään noilla mitä on. Kertavaippoja oon välillä pitänyt kun nyt ollaan ravattu sairaalas bilikontrollissa ja muuta mutta kotona kestoja aika paljon. Ja jotenkin huomaa vauvasta että tykkää niistä kestoista enemmän. Meidän neitille näyttää kans tulevan herkkä iho joten nuo kestot senkin puolesta varmaan ihanemmat päällä.

 
Hikeä, hikeä, hikeä. Itkua ja itkua, supistuksia ja kamalaa jomotusta, korvasärky ja kurkkukipu.

Eilen illalla napsahti alhaalla kaks kertaa samalla kun vauva liikutti päätään siellä, mutta eipä vettä näy.

Synkkiä ajatuksia siitä mitä kaikkea mies tekee ja on tehnytkään mun raskauden aikana, kostosuunnitelmia ja murha-aikeita...olen ihan kypsä. Ala- sekä yläpäästä.
 

Yhteistyössä