3/2006 uutta kesk.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja janis ja kerttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

janis ja kerttu

Vieras
Jatketaan!
Janis ja Kerttu 10pv

*6.2. sportti, 29, eka, Espoo, NKL
*14.2. Minnie, 37, eka, TAYS
*22.2. Raisa, eka, 30, OYS
*23.2. tepa, neljäs, Helsinki, NKL

*1.3. Santtu, 24, toinen, Helsinki, KOS
*3.3. Emppu, 32, eka, LS
*3.3. lilja, 32, eka, JS
*4.3. Thelma, 25, eka, LKS
*5.3. lilli, 23, toinen, OKS
6.3. Siiri, 36, kolmas, LKS
*7.3. Sanni, 27, eka, KOS
*7.3. Ani, 25, eka, KOS
*7.3. Henttu 25, eka, PKKS
10.3. petra85, toinen
*14.3. Kirsikka, 29, eka, KOS
15.3. Vanilja, 31, eka, KOS
*15.3. Janis, 29, eka, KOS
*16.3. Milla, 26, ensimmäinen, Järvenpää, KOS
*18.3. Sintti 29, eka, Keski-Suomi, K-SKS
*19.3. Mamma86, 19, toka, Mäntyharju, MKS
19.3. Moona, 23, eka, Etelä-Pohjanmaa, SEKS
20.3. Alisa, 27, eka, Etelä-Savo, MKS
23.3 Eme, 25, eka, KOS
23.3. Eveliina, 27, eka, Helsinki, NKL
24.3. Tiitu 24, toinen, K-HKS
24.3. FarB, 43, eka, NKL
24.3. Hepetute, 33, eka, KOS
*26.3. Stella, 31, eka, KOS
27.3. Dina, 23, eka, TAYS
27.3. vilma, 26, eka, KYS
28.3. seilori, 33, esikoinen, PKKS
28.3. Sere, 25, toinen, LAS
28.3. titityy, 28, eka, KYS
29.3. emo, 27, esikoinen,
29.3. iines83, 22, toka, OYS

Synnytyssairaaloista käytetyt lyhenteet:

JS= Jorvin Sairaala
K-HKS= Kanta-Hämeen keskussairaala
K-SKS= Keski-Suomen keskussairaala
KPKS= Keski-Pohjanmaan keskussairaala
KYS= Kuopion Yliopistollinen Sairaala
KOS= Kätilöopisto
LAS= Loimaan aluesairaala
LKS= Lapin Keskussairaala
LS= Lohjan Sairaala
MKS= Mikkelin keskussairaala
NKL= Naistenklinikka
OKS= Oulaisten keskussairaala
OYKS = Oulun Yliopistollinen sairaala
PKKS= Pohjois-Karjalan keskussairaala
RAS= Raahen aluesairaala
SEKS= Seinäjoen keskussairaala
TAYS= Tampereen yliopistollinen sairaala

SYNTYNEET:

Minnie 4.2.2006 rv 38+5, Poika 3270g, 51cm
Milla 5.2.2006 rv34+3, Poika 2240g, 44cm
Sportti 9.2.2006 rv 40+3, Tyttö 3190g, 47cm
Santtu 20.2.2006 rv 38+5, Poika 3970g, 51cm
Emppu 21.2.2006 rv 38+4, Poika 2600g, 48cm
Thelma 1.3.2006 rv 39+4, Tyttö 3340g, 50cm
Sanni 3.3.2006 rv 39+3, Poika 3800g, 52cm
Raisa 9.3.2006 rv 42+1, Tyttö 3800g, 52 cm
Ani 9.3.2006 rv 40+2, Tyttö 4310g, 51cm
lilli 10.3.2006 rv 40+5, Tyttö 3690g, 51cm
lilja, 10.3.2006 rv 41+0, Poika 3870g, 52cm
tepa 10.3.2006 rv 42+1, Poika 3720g, 51cm
Henttu 13.3.2006 rv 40+6, Tyttö 3620g, 50cm
Stella 16.3.2006 rv 38+4, Tyttö 3490g, 49cm
Kirsikka 16.3.2006 rv 40+2, Tyttö 3495g, 50cm
Sintti 17.3.2006 rv 39+6, Poika 3140g, 48cm
Janis 17.3.2006 rv 40+2, Tyttö 3570g, 49cm
mamma86 20.3.2006 rv 40+1 Tyttö 3456g, 48,5cm

Jokos me vauvalliset kohta siirryymme tuonne vauva puolelle, vai vieläkö kisrjoitellaan tänne?

Taidan kin käydä samantien aloittamassa meille keskustelun tuonne vauvoihin:)

Moi!

Neuvola oli taas tänään, ei mitään uutta kaikki kohdallaan. Seuraavan kerran sitten pe ja silloin soitetaan myös sairaalaan, et miten käynnistys. Toivottavasti ei mene sinne asti. Sitä neuvolan tätikin toivoi.

Kävin tänään kävelyllä ja alkoi mahaan oik.alas pistämään ihan mukavasti, ilmeisesti liian nopea kävelyvauhti. Nyt kaikki taas ok, ei tunnu missään. Olisi kiva kun vauva syntyisi ns. luonnollisesti eikä tarttis käynnistellä. Limatulppia ei ole tullut, eikä kovin voimakkaita supistuksiakaan. No odottavan aika on pitkä, välillä liiankin ;)

Hyviä vointeja kaikille ja jännittävää odotusta!

Heippa,
Pysytäänkö täällä odottajien puolella niin kauan kun kaikki aktiiviset kirjoittelijat ovat saaneet vaavinsa?

Vanilja, ihanaa että sullakin käynnistelyt jo tiedossa ettei kauaa tarvitse enää kärvistellä.

Joku kyseli flunssaisena synnyttämisestä, mulla oli hirveä flussa puhjennut maanantaina ja tyttö syntyi torstaina, ekana vähän paremman olon päivänä. Ehkä osasi odotella että äiti pysyy tolpillaan ja jaksaa pungertaa hänet ulos:)Vedin kyllä nuhaspraytä pitkin synnytystä jotta pystyi hengittämään.

Meillä on muuten mennyt hienosti paitsi joinakin päivinä/öinä tyttö on itkeskellyt ilmeisesti vatsavaivoista johtuen tuntitolkulla putkeen. Cuplaton otettu jo käyttöön..Ehkä tämä tästä. Nyt tyttönen nukkuu, pitää yrittää mennä viereen päikkäreille.

Tuntuuko teistä muista sellaselta yliaktiiviselta - vaikka väsyttää järkyttävästi aika ajoin, ei vaan osaa mennä nukkumaan vaan puuhastelee jotain mukamas tärkeetä?

Tsemppiä kaikille vielä mahakkaille!!Ei varmasti ole enää kellään montaa päivää kärvisteltävänä!

Meille syntyi tyttö 27.3 klo 12:30 (rv 40+3). Neito painaa 3700g ja on 52 cm. Ensin yritettiin 15-20 h alakautta ja sitten kun homma otti takapakkia, niin sektioon.Neito on söpö kuin mikä Kirjoittelen tarkemmin, kun pääsen sängystä irti.

ONNEA FarB ja perhe :)
Ihan hyvän kokonen tyttö tuli teille!

Mitenkäs nää muut sektio-lapset ja äidit voi? miten sujui? kun ei oo mitään kuulunu... oottekohan vielä kotiutunu?

Täällä edelleen yhdessä koossa eikä mitään kiirettä edelleenkään. Olo on hyvä ja tuntuu vaan paremmalle pitää vauveli masussa. Vähän kyl hirvittää kun nyt on pari päivää ollu massu sekasin kun oli tuolla aiemmin synnyttäneet sanoneet sen enteilleen tulevaa synnytystä... jos nyt edes viikonloppuun viel pysyis sisuksissa...

Onneks olkoon FarB pikku prinsessasta !!! :)

Kiitos mun kysymykseen vastanneille! Täällä alkaa flunssa pikkuhiljaa helpottua vaikkei olo mikään hehkee vielä olekkaan. Josko se vauva kohta sitten jo syntyiskin kun munkin olo alkaa paraneen.
On nää päivät ja yöt kyllä sellasta odottelua että haluis jo jotain tapahtuvan. Eilen ostin taas muutaman vaatteen vauvalle lisää jos ne houkuttelis sitä tuleen ;) Odottavan aika on pitkä...Jos edes tietäis mikä päivä pikkunen on tulossa niin vois yrittää nauttia näistä ""vielä yhtenä kappaleena päivistä"" mutta tää 24h päivystys alkaa jo pikkusen rasittaa. Jatkuvasti järjestelen kamoja niin että jos lähtö tulee niin kaikki on sitten kondiksessa kotona...

Dina 40+1

Moikka äipät!

Onnea kovasti FarB ja perhe! Tyttöjä näyttää tulevan kovasti tällä hetkellä=)!

Tyttö vetää sikeitä vieressä, joten nyt voin kirjoitella. Mun olo ei ole vieläkään ihan hyvä synnytyksen jälkeen.
Mähän sain 10 tikkiä repeämien takia. Jouduin siis ihan leikkaussalin kautta osastolle kun tyttö sai ""vahinkoa"" aikaan ulostullessaan. Tyttö ei ollut kiinnittynyt vielä siinäkään vaiheessa vaikka tukkaa näkyi jo ja kääntyi 90astetta, joten todennäköisesti siinä rytäkässä niitä sitten tuli.
Viisi tikkiä ulkosynnyttimiin ja viisi sisä. Nyt alkaa vuodot olemaan jo aika lopussa, mutta seistä en voi vieläkään. Nipistää ikävästi ""sieltä"" ja olen hieman huolissani, että voiko ne olla jotain kiinnikkeitä, jotka eivät suostu menemään niinkuin kroppani vaatisi vai voiko kyse olla muustakin? Siis kummallisinta on se, että kun kävelen reippaasti niin kipua ei tunnu, mutta seisominen paikallaan on aivan tuskallista. Onko kukaan muu synnyttäneistä tuntenut samaa?

Neuvolan täti on tulossa meille myöhemmin tänään, joten kysyn häneltäkin apua. Voitte vain kuvitella kuinka turhauttavaa on kun ei voi tehdä Ihanaisen vauvansa kanssa mitään: ei lähteä kyläilemään, ei vaihtaa vaippaa, ei kylvettää, ei lähteä kävelemään, koska välillä tulee pakostakin pysähdyksiä, ei siis mitään!

Kuulemisiin ja kirjoittelemisiin!
T: Janis ja Kerttu
PS: PK-mammat, niistä puhelinnumeroista ja yhteystiedoista voisi olla nyt paljonkin iloa, vai kuinka?=) Sovitaanko tapaamista taas?

Paljon onnea FarB:lle ja perheelle tytöstä!

Viime yö oli aivan kauhea. En saanut nukutuksi kuin muutaman tunnin, kun heräsin yöllä supistuksiin ja niitä kestikin sitten säännöllisinä yli kolme tuntia ja sitten loppuivat kuin seinään. Kerkesin jo innostua, että nyt sitä lähdetään.. Myös sellaista limaista vuotoa (anteeksi yksityiskohtaiset selostukset) on tullut pitkin yötä ja aamua. Nyt olo on aivan poikki ja supistelee vähän väliä, ei kuitenkaan säännöllisesti. Soitin äippäpolille, mutta ei kuulemma mitään hätää. Saattaa kestää vielä kuulemma pitkänkin aikaa.. No, huomenna on se yliaikaiskontrolli, jos ei sitä ennen synny. Tietääkö joku, tekevätkö ne silloin sisätutkimusta tai voivatko mitenkään edistää synnytyksen alkamista?

Alisa 41+1

PALJON ONNEA FarB:lle tyttösestä!
Kivaa kun tulee paljon pieniä prinsessoja :)

Alisa - Tekevät sisätutkimuksen kummassakin kontrollissa. Eivät kyllä ainakaan meille tarjonneet mitään keinoja joilla synnytyksen käynnistymistä olisi voinut edistää. Katsovat kontrollissa myös ultralla vauvan kokoa ja lapsiveden määrää, ottavat pitkän tovin vauvan sydänkäyrää jne.
Sulla kuulostaa tilanne kyllä jo aika lupaavalta :)

Mulla kätilö viilsi kahdesti siinä ponnistuksen hötäkässä lisää tilaa tytölle tulle ulos. Sitten tuli se istukka episodi ja kävin käsin irrotuksen ja kaavinnan vuoksi leikkausalissa. Siellä minut sitten tikattiin. Tikkejä ei voi laskea, paikat on silleen kursittu jatkuvin pistoin, sekä sisältä, että ulkoa.

Itse pystyin heti jo istumaan ja viikko synnytyksen jälkeen kävin hiihtämässä. MUTTA vielä tässä reipas 3 vikkoa synnytyksestä siellä on jotain auki haavoilla, kun kirvelee penteleesti aina välillä. Tykytykseen otin jonkun aikaa panadolia. Viikko sitten huomasin, että haava on revennyt ja repsottaa. Tuntui uskomattomalta, että se voisi parantua. Mutta päivä päivältä se vain on parempi ja nyt on ollu jo muutaman päivän MELKEIN kunnossa.

Miehen kanssa haluttaisi jo rakastella, mutta se on ehkä vielä hieman liikaa...

Terveydenhoitaja ystäväni neuvoi tarkkailemaan, että haava ei tulehdu. Muutoin aika pitkälti luonto kuitenkin ajan kanssa parantaa. Ja tärkeää kuulema olisikin malttaa vain ottaa iisisti ja käveleskellä liikunnaksi. Ei hiihtää.

Huomenna laskettu päivä. Tapahtuisipa jo jotain. Todella pitkästyttävää jos pitää vielä kaksi viikkoa odottaa.
Thelma kuulostipa leikkausarpesi hurjilta. Toivottavasti paranet pian. Oletko kuitenkin saanut kantaa vauvaasi ihan normaalisti?
FarB:lle onnittelut!

Moikka moi!

Täälläkin kärvistellään vielä yhessä koossa. =/
Huomenna ois laskettupäivä, mut vauva ei anna pienintäkään merkkiä et ois halukas ulostautumaan. Eilen tytön mentyä nukkumaan houkuttelin miehen mukaan saunaan ja siel sit piti koittaa sitä yhtä toistakin ässää =) jos jotain alkas tapahtuu, mut ei. Täytyy kai toistaa tänä iltana. Voihan se sit olla et ku lähtee tuleen ni tuleekin sit rytinällä ku edellisestä kerrasta on niinkin vähän aikaa, mut katotaan nyt. Jos täs viel pari viikkoo ootellaan ni oon kyl ehtiny jynssätä jo joka paikan puhki.

Mut kyllä me loputkin viel saadaan ne vaavit kainaloon, ennemmin tai myöhemmin. Te joilla ne jo on, onnea kamalasti ja kaikille pikaista toipumista synnytyksestä. =)

Voi vitsi...sä kyllä varmaan pistit vähän paremmaksi vielä ton synnytyksen kun minä=) Kuulosti aika kivuliaalta. Musta tuntuu että mun paranemiseen menee vielä jokin hetki. Terkkari kävi just sillä synnärin jälkeisellä tarkastuksella. Kerttu on kasvanut lähtöpainosta 3466g jopa 3900g:an! Ja tämä siis viikossa! Hyvä tyttö! Terkkari on sitä mieltä että kerttu on oikeasti paljon pidempi kuin se 49 joka laitoksella laskettiin. Sitä mieltä olen minäkin kyllä! Todella solakka ja nätti tyttö kaikin puolin (olen ehkä hitusen myös subjektiivinen=), niin sanoi terkkarikin kyllä...

Noi tytöt taitaa olla tilaavieviä ulostautuessaan=)
No parempaa vointia sinne ja otetaan vielä rauhallisesti. Sanovat, että lepääminen alussa kannattaa lopussa!!

Terkuin,
Janis ja Kerttu 11pv

jees, kotona ollaan. 22.3 synty aamu 9 poika keisarileikkauksella, 2980 g ja 48 senttiä. pitkä paksu ja tumma tukka oli poijaalla, ihan kuin esikoisellakin. terhakka ja niin mahottoman söpö poika että =) esikoinen on ihan lääpällään vauvaan, auttaa ja huolehtii tosi paljon. kotiin päästiin eilen. oli aika rankka leikkaus mutta hyvin on haava jo parantunut. maitoo tulee ihan liiankin kanssa mutta hyvä vaan kun poika syö ihan jatkuvasti =) mutta nukkuukin kanssa öitään aika hyvin. on tää vaan mahtavaa olla kotona pienen käärön kanssa =)

Onnittelut Sere ja FarB!
Täällä edelleen yhdessä koossa! Saisi jo jotain tapahtua. Tänään oli viimonen neuvola ja uusi terkka, joka oli jotenkin hysteerinen. Vauva kun ei ole kiinnittynyt, joten terkka soitti kättärille ja kyseli etteikö johonkin tarkistukseen pitäisi mennä jo ennen sitä yliaikakontrolli, joka olisi ensi maanantaina. Kättäriltä häntä kuitenkin rauhottelivat ettei se ole niin erikoista. Terkka laittoi kuitenkin huomiseksi ultraa, että tarkistetaa vielä kerran se tarjonta???
No sai minutkin huolestumaan, mutta onneksi kätilökaverini oli sitä mieltä, että vaavi on ihan selvästi raivotarjonnassa. Mutta huomenna käydään sitten vielä siellä ultrassa.

Minua on tässä päivä päivältä ruvennut enemmän jännittämään jos joudutaan käynnistelemään. Täytyy toivoa, että poju päättää tulla ennen!

Tsemppiä meille viimosille!
Eme

ONNEA farB ja Sere!!

Tsemppiä parantumiseen Janis ja Thelma, kuulostaa aika inhalta.

Janis: juu se numeroiden ym vaihtaminen olis hyvä juttu. Seuraavaa tapaamista on mietitty ei ens vaan sitä seuraavalle viikolle, siitä on sun aloittamassa ketjussa. Päivää vois siis ehdotella.

Meillä oli eilen jälkitarkastus ja neuvola. Kaikki ok ja tyttö kasvanut syntymästään, eli vajaassa seittemässä viikossa 10 cm ja painoa tullut 2kg. Kova on vauhti. Ekat vaatteet onkin jo jäänyt pieneksi. Itse en saanut lääkäriltä oikeen mitään kunnon vastauksia ja jäikin vähän p-maku omalta osalta. Kysyin ehkäisyvaihtoehtoja ja liikuntarajoituksista/suosituksista sekä omasta allergialääkityksestä imetyksen aikana. Sain pikaisia ympäripyöreitä vastauksia. Suorastaa v-itutti kun lähdin sieltä. No onneksi vauvan se taisi kattoa huolella. Lääkäri oli kyllä myöhässä aikataulusta, mutta ei se mun mielestä ole syy olla kuuntelematta/keskustelematta potilaan kanssa.

Tsemppiä vielä kaikille mahakkaille, enää ei tarvii kauaa venata!!

Kyllä minultakin kätilö viilelli useammankin kerran siinä synntyksen hötäkässä ponnistusvaiheessa. (kele kun sotkivat mun ponnistukset sillä viiltelyllä ;o) Tikkejä oli viitisentoista ja pari viikkoa tuntui ihan kauhealta vessassa käynti ja istuminen. Tuntui kanssa ettei siitä ikinä parane. Kolme viikkoa synnytyksen jälkeen rakasteltiin ensimmäisen kerran vaikka aika arkana paikat olivatkin vielä. Ja neljännen viikon alussa aloitin ratsastuksen taas, joten melkein täysin parantunut jo olin silloin (harjoitusravin jätin kuitenkin väliin).

Eli yllättävän nopeasti se kipu paranee sitten kun turvotus laskee. Se turvotus ainankin mulla kiristi tikkejä tosi paljon.

Moi.
Onnea onnea vain uusista perheenjäsenistä!

Sereltä piti vielä kysymäni, että miksi päädyttiin leikkaukseen?

Ja Empulta olisinkin seuraavaksi kysynyt, että miten ratsastuksen kanssa, mutta tuossahan tuo tulikin. Itse olen varautunut kuukauden tai jopa kahden väliin synnytyksestä, mutta riippuu varmasti paljon operoinnista.

Meille btw viimeisessä perhevalmennuksessa sanottiin, että missään tapauksessa ei sitten pidä käydä harrastamaan liikuntaa kuten ratsastus tai pyöräily ennenkuin lantionpohja ja muut sen suunnan lihakset on jumpattu kuntoon ja muutenkin on synnytyksestä palauduttu kunnolla. Ratsastuksen melko hölskyttävänä lajina ymmärrän, mutta en nyt pyöräilyä pitäisi sillä tavalla pahana (paitsi tietenkin jokainen ihan itse ymmärtää olla kiipeämättä pyörän päälle kun paikat on vielä kipeänä).

Ja muuten... ei mitään. Huomenna taas neuvolaan. Nyt alkaa hirvittää se, että lapsi kasvaa joka päivä kohisten eikä pienilantioisen alatiesynnytys sillä ainakaan helpotu :(.

Onnea minunkin puolestani farB:lle ja Serelle!!!!

Meillä voidaan jo huomattavasti paremmin. Omat voimani keisarileikkauksen ja kohtutulehduksen jäljiltä alkavat vihdoin palata suht normaaleiksi. Muutaman päivän olen jo pärjännyt ilman särkylääkkeitä ja painoakin on onneksi tippunut jo 10kg (tosin sitä kertyi raskausaikana 23kg).

Vauva voi hyvin ja syö hirveästi. Posket ja maha jo vähän pullottaa. Täytyy maanantaina kysyä neuvolassa voinko syöttää neitiä liikaa.... hmm. Silmätulehduksen onnistui onneton saamaan kun tökkäsi itseään sormella silmään, mutta sekin tuntuu helpottavan tipoilla. Napatynkä irtosi tänään vihdoin.

Ainoa huolenaihe on, että pikkuneidillä todettiin lonkkakuvuksissa vasen lonkkakuppi matalaksi ja lonkka löysäksi. Saatamme saada hänelle lonkkakipsin :(. Hermot meinaa vaan mennä Kätilöopistin toimintaan. Nekun eivät soittaneet sieltä tuloksista, vaikka vikaa oli ja olivat näin luvanneet tehdä, jos jotain olisi. Soitin sinne itse varmuuden vuoksi viikon päästä kuvauksista ja sittten kerrottiin, että laittavat lähetteen Lastenklinikalle. No toivottavasti hoituu nyt nopeasti. En tosin enää luottanut heidän toimintaansa, vaan soitin varmistuksen Lastenklinikalle, että lähete on heille saapunut. Netistä kun luin, että lonkkaviat paranevat sitä paremmin mitä nopeammin hoidetaan. Nyt ei voi kuin odottaa. Kummasti tuosta vauvasta on kauhea huoli, jos vähänkin jotain epäilyn aihetta terveyden tilassa on.

Tyttö on tainnut oppia yö- ja päivärytmiä ja nukkuu usein jo yhden 5-6 tunnin pätkän yössä, mikä on ihan loistavaa. Kyllä me oltiinkin jo ihan väsyneitä niihin 1-2 tunnin yörytmeihin, varsinkin kun mieheni palasi viikon isyysloman jälkeen töihin.

Kyllä täytyy sanoa, että vaikka meidän vauva on omasta mielestäni maailman ihanin, niin ei se alku kyllä herkkua ollut, päinvastoin. Onneksi on jo helpottanut kovasti.

Tsemppiä Janis, toivottavasti sinunkin paikkasi paranevat pian. Ja hengessä ollaan mukana Vanilja. Taidat olla Kättärillä. Tsemppiä myös muille vielä odottaville!

Mekin tulisimme mielellämme pk-tapaamiseen ensi tai seuraavalla viikolla. Ollaan jo pikku hiljaa aloitettu ulkoilu. Olisi kyllä tosi kiva nähdä myös teitä muita äitejä ja vauvoja!!!

Neuvolassa ei mitään uutta. Tiistaina polille ultraan ja päätetään käynnistyksestä jos ei sitä ennen oo jo putkahtanu.

Yöt nukun huonosti ja pinna on ihan hemmetin kireellä koko ajan. Muuten olo ihan mukava ja oon tainnu jo turtua tähän raskauteen kun tää tuntuu normaaliolotilalta jo eikä osaa muuta edes kuvitella. synnytystäkään ei osaa aatella ollenkaan. ihan kun se ei ois yhtään ajankohtasta :/

Yhteistyössä