3/2006 osa 12

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maalikset
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Terve!

Ei mitään uutta kuulu, mutta ajattelinpa kirjoitella kuitenkin. Enää kaksi työaamua jäljellä. Aika magee fiilis! Meillä on miehelle tullut yhtäkkiä vauvan tavaroiden ostointo. Hän luki siskoltaan saamiaan vauvalehtiä ja totesi, että meiltähän puuttuu yhtä jos toista vielä.... ei ole pesuallasta, vaipanvaihto alustaa, riittävästi lämmintä vaatetta ym.

Oikeen mukavaa joulun odotusta kaikille!

Viimeisiä hetkiä viedään töissä. Ajattelin tuossa lähteä jouluostoksille miehen kanssa. Vuoden vaihteen jälkeen varmaan tulen vielä puhelimen ja koneen luovuttamaan pois.

Äitiysraha päätös odotteli kelassa verotietoja, jotka otettiin suoraan 2004 tiedoista, eikä onneksi vaikuttanut ilmeisesti lyhyt työttömyys jakso tässä vuoden vaihteen jälkeen.

Vauvan huone alkaa olla maalattu ja pinnasängyn kunnostuksen aloitan joulun jälkeen. Lakanoita ja vaatteita olen tehnyt. Vaippoja ajattelin vielä tehdä. Tammikuussa varmaan katsellaan vaunut ja turvakaukalot valmiiksi.

Kyllähän tässä päivät vähenee ja synnytys lähenee, koska se sitten lieneekin.

Moikka!

Mulla oli tänään lääkärineuvola aamulla. Kaikki muuten hyvin, paitsi mulla todettiin valkuaista virtsassa, oli arvo vähän koholla. Verenpaine oli hyvä, jopa vähän laskenut viime kerrasta. Lääkäri sanoi, että tilannetta seurataan, mutta silti seuraava aika on vasta kolmen viikon päästä. Onko kellään kokemuksia kohonneista arvoista, onko laskeneet takaisin vai mitä? Nyt vaan pelottaa, ettei vaan tulisi raskausmyrkytystä. Lääkäri sanoi, että jos arvot vielä kohoaa, niin joudun sairaalaan tarkkailtavaksi.

Ja mun suonenvedot vaan jatkuu.. Viime yönäkin heräsin varmaan 5 kertaa todella tuskallisiin suonenvetoihin, meinasin jo itku kurkussa kiskoa miestä ylös auttamaan, mutta annoin sitten nukkua. Kerroin niistäkin lääkärille, joka totesi vaan, että niitä on valitettavasti joillakin enemmän kun toisilla. Syön edelleen kalkki-magnesiumtabletteja joka päivä, mutta eivät ole ihmeemmin auttaneet. Ei kai auta muu kuin kärsiä ja toivoa, että helpottaa synnytyksen jälkeen..

Vielä kaksi ja puoli viikkoa töitä. Kyllä olisin ihan valmis jäämään jo nyt lomalle. Onneksi on näitä pyhiä tässä välissä, niin ei viikot tunnu niin pitkille.
Iltavuoro tänäänkin vielä edessä..

Alisa 27+3

Hei vaan kaikille täältäkin!
Olen itsekin niin joulutunnelmissa, että ei tästä työnteosta tule enää mitään ennen joulua. Ajattelinkin vaan ottaa rennosti. Välipäivät olen kuitenkin töissä ja sinne riittää jotain pientä puurtamista. Sitten onkin jo Uusi Vuosi ja ensi vuodesta kaksi viikkoa onkin varattu matkalle ja messuille...sitten kaksi viikkoa ""laskettelua äitiyslomalle"" ja sitten onkin helmikuu=) ja äikkäri=)! Just laskin, että 26 työpäivää enää=)! JESH!
Nivuskipu ei hellitä millään. Tältäköhän vanhuksista tuntuu kun alkaa paikkoja kolottamaan?! Niin tai pingviineistä kun ne kävelee silleen=). Nukkuminen on melkein mahdotonta ja mietinkin, että jos kuitenkin kävisi lekurilla näyttämässä. Niillä voi olla jotain hyviä neuvoja helpottamiseen ainakin.
Jokos Stella olet löytänyt kikkoja miten helpottaa oloa?
Me ei olla vieläkään ostettu vaunuja. Taidetaan kuitenkin päätyä niihin kolmipyöräisiin (Panther Junioreihin). Tuntuivat todella laadukkailta ja käteviltä. Olen tehnyt pikkusta gallupia siitä lumessa työntämisestä ja ei ainakaan mitään ihan kauheen negatiivista ole ilmaantunut... Asutaan hissittömässä talossa 2.kerroksessa, joten täytyy vähän kanttaa (keveys siis tärkeä) ja auton tilat ei mitkään kovin rajattomat (kasattavuus tärkeä). Näin ollen...
Hyvää Joulua kaikille mammoille jo nyt, koska huomenna en ehkä ehdi kirjoittamaan! Herkutelkaa ja syökää hyvin (omantunnon mukaan=) T: Janis ja Pikkarainen

Tässäpä vielä tämä La lista...

-S 30+0

6.2. sportti, 29, eka, Espoo, NKL
14.2. Minnie, 37, eka, TAYS
23.2. tepa, neljäs, Helsinki, NKL

1.3. Santtu, 24, toinen, Helsinki, KOS
3.3. Emppu, 32, eka, LS
3.3. lilja, 32, eka, JS/KOS
5.3. Thelma, 25, eka, LKS
5.3. lilli, 23, toinen, OKS
6.3. Siiri, 36, kolmas, LKS
7.3. Sanni, 27, eka, NKL
7.3. Ani, 25, eka, KOS
7.3. Henttu 25, eka, PKKS
10.3. petra85, toinen
14.3. Kirsikka, 29, eka, KOS
15.3. Vanilja, 31, eka, KOS
15.3. Janis, 29, eka, KOS
16.3. Milla, 26, ensimmäinen, Järvenpää, KOS
18.3. Sintti 29, eka, Keski-Suomi, K-SKS
19.3. Mamma86, 19, toka, Mäntyharju, MKS
20.3. Alisa, 27, eka, Etelä-Savo, MKS
23.3 Eme, 25, eka, KOS
23.3. Eveliina, 27, eka, Helsinki, NKL
24.3. Tiitu 24, toinen, K-HKS
24.3. FarB, 43, eka, NKL
24.3. Hepetute, 33, eka, KOS
26.3. Stella, 31, eka, KOS
27.3. Dina, 23, eka, TAYS
27.3. vilma, 26, eka, KYS
28.3. seilori, 33, esikoinen, PKKS
28.3. Sere, 25, toinen, LAS
28.3. titityy, 28, eka, KYS
29.3. emo, 27, esikoinen,
29.3. iines83, 22, toka, OYS

Synnytyssairaaloista käytetyt lyhenteet:

JS= Jorvin Sairaala
K-HKS= Kanta-Hämeen keskussairaala
K-SKS= Keski-Suomen keskussairaala
KPKS= Keski-Pohjanmaan keskussairaala
KYS= Kuopion Yliopistollinen Sairaala
KOS= Kätilöopisto
LAS= Loimaan aluesairaala
LKS= Lapin Keskussairaala
LS= Lohjan Sairaala
MKS= Mikkelin keskussairaala
NKL= Naistenklinikka
OKS= Oulaisten keskussairaala
OYKS = Oulun Yliopistollinen sairaala
PKKS= Pohjois-Karjalan keskussairaala
RAS= Raahen aluesairaala
TAYS= Tampereen yliopistollinen sairaala

Sannin sairaala nyt siis muutettu:)

-Santtu 30+0

6.2. sportti, 29, eka, Espoo, NKL
14.2. Minnie, 37, eka, TAYS
23.2. tepa, neljäs, Helsinki, NKL

1.3. Santtu, 24, toinen, Helsinki, KOS
3.3. Emppu, 32, eka, LS
3.3. lilja, 32, eka, JS/KOS
5.3. Thelma, 25, eka, LKS
5.3. lilli, 23, toinen, OKS
6.3. Siiri, 36, kolmas, LKS
7.3. Sanni, 27, eka, KOS
7.3. Ani, 25, eka, KOS
7.3. Henttu 25, eka, PKKS
10.3. petra85, toinen
14.3. Kirsikka, 29, eka, KOS
15.3. Vanilja, 31, eka, KOS
15.3. Janis, 29, eka, KOS
16.3. Milla, 26, ensimmäinen, Järvenpää, KOS
18.3. Sintti 29, eka, Keski-Suomi, K-SKS
19.3. Mamma86, 19, toka, Mäntyharju, MKS
20.3. Alisa, 27, eka, Etelä-Savo, MKS
23.3 Eme, 25, eka, KOS
23.3. Eveliina, 27, eka, Helsinki, NKL
24.3. Tiitu 24, toinen, K-HKS
24.3. FarB, 43, eka, NKL
24.3. Hepetute, 33, eka, KOS
26.3. Stella, 31, eka, KOS
27.3. Dina, 23, eka, TAYS
27.3. vilma, 26, eka, KYS
28.3. seilori, 33, esikoinen, PKKS
28.3. Sere, 25, toinen, LAS
28.3. titityy, 28, eka, KYS
29.3. emo, 27, esikoinen,
29.3. iines83, 22, toka, OYS

Synnytyssairaaloista käytetyt lyhenteet:

JS= Jorvin Sairaala
K-HKS= Kanta-Hämeen keskussairaala
K-SKS= Keski-Suomen keskussairaala
KPKS= Keski-Pohjanmaan keskussairaala
KYS= Kuopion Yliopistollinen Sairaala
KOS= Kätilöopisto
LAS= Loimaan aluesairaala
LKS= Lapin Keskussairaala
LS= Lohjan Sairaala
MKS= Mikkelin keskussairaala
NKL= Naistenklinikka
OKS= Oulaisten keskussairaala
OYKS = Oulun Yliopistollinen sairaala
PKKS= Pohjois-Karjalan keskussairaala
RAS= Raahen aluesairaala
TAYS= Tampereen yliopistollinen sairaala

Tervehdys!
Janikselle nivuskivuista, ainut mikä tuntuu auttavan on liikkumattomuus:( Elikkä sunnuntain jälkeen en oo käynyt kävelylenkillä niin tänään tuntuu jo siedettävämmältä.

Vaunuasioista, me aloitetaan vaunujen etsiminen vasta vuodenvaihteesta. Huh, täytyy yrittää välttää lauantaipäiviä lastentarvikeliikkeissä kuitenkin..

Joulunodotusfiiliksillä täälläkin, pari päivää vielä niin saisi joulunpyhät lepäillä. Muuten (.) kaikki ok.

Hyviä vointeja kaikille!

Tänään oli neuvola ja tästä lähtien siellä sitten käydään joka toinen viikko. Joku kyseli aiemmin virtsan valkuaisarvoista, mulla oli nyt tänään valkuaista ja sokeria virtsassa, mutta ilmeisesti neuvolatädin mukaan on normaalia että raskaana olevilla elimistö päästää sitä lävitse, joten ei mitään hälyttävää jos kaikki muut arvot on ok. Mullakin oli ihan ok pikasokeri, vaikka siellä virtsassa olikin sokeria. Varmuuden vuoksi vien huomenna uuden näytteen.

Muuten kaikki kunnossa, paino oli pudonnut 400 g ja hbl vielä 3 pykälällä(nyt 114) mutta verenpaineet ok. Vauva on raivotarjonnassa ja sydänäänet olivat vahvat ja tasaiset. SF mitta 28 ja mennään pikkuisen sen keskiarvokäyrän yläpuolella.

Terkkari antoi nyt täytettäväksi sairaalaa varten sen henkilötietolappusen jossa mm. lasten nimet mainitaan ja kerrotaan taustatietoja synnytystä varten. Mutta sepä siitä neuvolakäynnistä.

Meillä on hankittuna vaunut ja turvaistuin valmiiksi vauvalle, sovittuna mistä saadaan pinnasänky, hoitopöytä ja vanna ja lisäksi tuleva täti on kantanut meille melkoisen määrän lastenvaatteita tuon äitiyspakkauksen lisäksi... ja toinen täti uhkasi tuoda pari laatikollista omien lastensa vanhoja vaatteita jouluksi :o) Ja molemmat mummot kutovat sukkapuikot kuumina pieniä villapipoja, -tumppuja, paitoja, yms.... ja minäkin vielä höyrähdin ja kudoin pienet villaiset potkuhousut vaikka puikkoihin en ole koskenut kymmeneen vuoteen ennen tätä :oD. Eli koko suku on ihan höynänä tulevan epelin vuoksi.

Ihanaa Joulua kaikille odottajille!
Toivottelee: Emppu, Kaiffari ja Isukki

neuvolakuulumisia täältäkin:

hemoglobiini pysynyt siedettävänä (110), paineet ok, painoa tullut nyt 1kg/vko! Aika miehekästä. Vielä ollaan karvan verran alle 70kg, mutta ensi kerralla sekin ennätys on rikottu. Mulla on pituutta 165cm, joten mun puolesta alkais riittää toi painon nousu... Eipä se neuvolan täti mitään näistä kiloista kuitenkaan kommentoinut.

Vauva köllii masussa poikittain. Kohdunpohjan korkeus menee tasaisesti yläkäyrän mukaan - nyt 28cm. Kun kävin laverille sydänäänten kuuntelua varten, niin neuvolan täti sanoi, että sullahan supistaa! En itse edes huomannu. Pitäisi kuulemas alkaa kuulostelemaan suppareita tarkemmin ja ottaa rauhallisemmin. On niitä kovempiakin ollu, kun on jouluostokset kainalossa pinkonu kuumissaan itiksessä menemään.

Eilen meinas päästä itku, kun menin pesemään autoa enkä saanu kumisaappaita jalkaan. Kylläpä ärsytti. En vaan taipunu vetämään niitä jalkaan ja sitten kun on jalat vähän kai turvoksissa/kasvanu muuten, niin ei niitä vaan jalkaan saanu, vaikka yritti mitenpäin tahansa ja kumpaa jalkaa vaan. Piti sitte mokkakengillä pestä auto ja nehän tietysti kastu ja sitten ärsytti vielä enemmän...

Tällasta täällä tänään.

Vielä niistä valkuaisista... tänään vein uuden pissanäytteen neuvolaan ja nyt ei ollut sokeria, mutta valkuaista edelleenkin vähän näytteessä. Nyt tutkitaan onko virtsaputken tulehdusta vai mistä johtuu.

Olen nyt mahan kasvettua ihmetellyt hyvää oloani ja sitä, ettei oikeastaan ollenkaan ole ollut kipuja. Viimeyönä sitten rupesi särkemään häpyluun ympäriltä ja olikin todella kipeä, piti hereillä aamukahteen. Terkkarin mukaan on ihan normaalia kun paikat löystyy, mutta toivottavasti tämä riitti mulle ;o) ettei tarvitse montaa yötä valvoa kipujen takia.

Huomenna 23.12 on täynnä 27 raskausviikkoa! Kylläpä aika rientää. Mulla on ollut valkuaista virtsassa ja verenpaine koholla. Oli tuollaista 160/85 noin ja ylikin. Jouduin äitiyspoliklinikalle viimeviikolla. Siellä otetussa virtsa näytteessä ei ollut valkuaista. Verenpaineet kyllä koholla. Ottivat vauvan sydän käyrän ja ultran. Niin ja verikokeita. Päästivät sitten kotiin. Paino arvioksi vauvalle tuli muuten tarkalleen 25+5 viikolla 930g. sf 24 ja tänään ekaa kertaa kuulin numeroina vauvan sykkeet 150-155. Kovasti on voimistunut potkut ja muut liikkeet. Ihana tuntea, kun niin pitkään oli aika hiljainen tyyppi. Niin nuo verenpaineet olleet aikasemmilla käynneillä 130/62-144/76 luokkaa. Kyllä minulle ainakin kerrottiin raskausmyrkytyksen mahdollisuudesta ja käytiin läpi oireita. Jos oireita ilmaantuu pitää ottaa yhteyttä heti joko neuvolaan tai synnytysairaalaan. Ei mikään leikin asia kun on kummankin ihmisen elämästä kyse. Mutta onneksi suomessa nauvolapalvelut on huippu tasoa ja täällä osataan reakoida ajoissa. Hyvää joulua!

Mitenkäs tuon työsuhdepuhelimen laita teillä on? Thelmalla ainakin oli sellainen?

Olen tässä miettinyt (ja kyllä, otan kyllä kohta itsekin selvää), että liekö mahdollista saada numero omaan käyttöön ts. liittymän laskut tulisivat mulle. Se on ollut muutaman vuoden ainoa numeroni ja vähän tylsältä tuntuu hankkia vuodeksi taas eri liittymä; mieluummin melkein ottaisin sen riskin että joku soittaa työasioissa vapaan aikana. Numero on kuitenkin melko rajoitetulla henkilömäärällä tiedossa eli ei ole esim. luetteloon tai mihinkään muuhun julkaisuun painettu.

Palkanlaskija oli pikakysymällä sitä mieltä, että voisi periaatteessa olla mahdollista, mutta muistelen jollekin muulle tulleen jonkin verotuksellisen esteen. Hassua, koska matkapuhelinetuhan kuitenkin poistuisi.

Olo mitä mainioin, joulua odotellaan ja hytkyvää mahaa naureskellaan.
Oikein rauhaisaa joulunaikaa kaikille!

t. Seilori 26 + 3

Kännyedusta:
Mulla säilyy puhelin kone, nro ja -etukin äitiysloman sekä vanhempainvapaan ajan. Verotusarvo peritään normaalisti palkalliselta 3kk ajalta palkasta, kuten tähänkin asti ja palkattomalta ajalta (touko-marraskuu) otetaan etukäteen huhtikuussa 2006 maksettavasta palkasta.

Sanni: tuo kenkien jalkaan saamattomuus alkaa varmaan kohta täälläkin. Itse olen aina harrastanut mahd. paljon sitä, että pidän nauhat niin löysällä, että kengät menee jalkaan sitomatta, ja se toimii kyllä hyvin nytkin. Mutta sitten jos lenkille lähtee ja pitää sitoa vaelluskengät, niin on kyllä tuskaa. Kun päällä on tukivyö (ainakin mulla vaikeuttaa tosi paljon taipumista) ja useampi housukerros, niin ongelma on se, että käytännössä henki ei kulje koko sinä aikana, kun kenkää sitoo. Pidätä siinä sitten hengitystä ja ole pää alaspäin... voipi olla maaliskuussa aika kypsänä tähän. Vielä siis kumminkin olen saanut ne kengät jalkaan, mutta en tiedä, missä vaiheessa pitää pyytää mies avuksi.

Supistuksia on tosi paljon täälläkin, täytyy toivoa, että joululaiskottelussa vähän vähenevät.

Tuntuu, että kaikilla muilla on enää hirveän vähän töitä jäljellä. Mulla on vielä kuusi viikkoa, kun tammikuun alussa töihin palaan. Se tuntuu aika paljolta, saa nähdä, miten jaksaa loppuun asti, vai jaksaako.

Lisäys äskeiseen... huomasin nyt vasta, että Sanni ilmeisesti tarkoitti lähinnä, ettei saappaat mahtuneet turvonneisiin jalkoihin... käsitin väärin aluksi. Mulla ei onneksi pahemmin sitä ongelmaa vielä, mutta siis taipuminen huonoa... tai taipuu, mutta sitten ei henki kulje.

Moicca,

meillä ainakin firma vapauttaa liittymän käyttööni mammiksen ajaksi, eli voin sitten itse tehdä sopimuksen minkä vaan operaattorin kanssa. Matkapuhelinetu tietty poistuu. Ei tuossa pitäisi olla mitään ongelmaa. Sitten kun palaan töihin laitetaan liittymä taas firman nimiin.

Onpas hiljaista töissä tänään, taitavat suurin osa asiakkaista ja omastakin porukasta olla jo lomilla. Jospa sitä lähtisi joulun ruokaostoksille puolen päivän jälkeen.

Toivottelen kaikille mammoille ja pikkuisille tunnelmallista joulua! Ensi vuonna onkin sitten ihana viettää joulua oman taaperon kanssa :-)

Heissan, odottelen tiistaisen sokerirasituksen tuloksia, ei vaan saa neuvolantäti aikaiseksi laittaa mailia. Oli miten oli, jouluna en stressaa. HB on raskauden edetessä laskenut, mutta vieläkin hyvää tasoa, 140. Verenpaineet 128/78.

Töissä aivan hiljaista, taidanpa käydä lounastauolla vielä ostoksilla.

Oikein ihanaa ja rentouttavaa joulunaikaa kaikille!

Tervehdys täältäkin.

Viimisiä tunteja töissä vietetään ja sitten äippä-lomalle, jipii!!
Puhelinkyselyyn: Mulla myös säilyy kännyetu.

Oikeen rentouttavat joulut kaikille!!

Haa,
kiitti vastauksista puhelinjuttuun! Tosiaan muistelen kaverille käyneen niin, että hän ei saanut edes itse laskua maksamalla pitää liittymää vaan piti hankkia uusi. Taitaa olla aika työpaikkakohtaista tämäkin. Onneksi mulla on ihana esimies, joka kyllä todennäköisesti puoltaa tämmöisissä asioissa.

Mustakin tuntuu, että itsellä on vaikka miten pitkästi vielä töitä. Melkein pari kuukautta...mutta se menee kyllä äkkiä, arvaan.

Nyt vielä tovi töitä ja sitten joulun viettoon! Ensin käymme katsomassa kuitenkin tuollaista melkein 2 kk ikäistä tyttöstä!

Hyvää ja rentouttavaa joulua vain kaikille!

Keskellä kiireiden,
arkisten askarten,
mietin ja murehdin:
""Tuleeko jouluni jouluksi,
saanko kaiken valmiiksi,
mitä antaisin Sinulle,
mitä tekisin toisille,
entä jos jääkin jotain tekemättä,
kyselen hymyilemättä"".

Näen peilistä kasvot kovat,
pelästyn, koska ne ovatkin ikiomat.
Kyllä nyt on pakko pysähtyä
ja hetkeksi hiljentyä.
En ikinä tätä maailmaa valmiiksi saa,
eikä se huomaa yhtä ahertajaa.
Ei joulu tule sydämeen,
jos kaiken tuhlaa kiireeseen,
silloin oman juhlani pilaan
kun riemuitsisin sen sijaan.

Joulun tarkoitus on aivan toinen,
ja sen sanoma suurenmoinen!
Jospa annankin lahjaksi aivan uutta,
itsestäni vaikka iloisuutta!
Rakkautta ja lämpöä jakakaamme,
niin itsekin sitä silloin saamme.
Miten ihanaa onkaan joulun odotus,
kun rintaa ei paina ahdistus.

---tonttu tuntematon---

Rauhallista Joulua kaikille!

<:)vanilja ja ""pomo""

Heippa.
Nostelen tämän ylös - jotenkin kyllä tosi ihmeesti taas sivut hyppelevät, kun ykkössivu on olevinaan jotain kesäkuista juttua.

Joulu se oli ja meni ja oli ihanaa, mutta nyt työt ovat taas seurana.

Moikka kaikille!

Joulu meni rattoisasti kotikaupungissa ja anopilla lomaillen. Kiva kun ei ite tarvinnu oikeestaan mistään huolehtia vaan kaikki oli valmiina :)
Mullakin noita suppareita tulee sillon kun asettuu makuulleen ja neuvolassa kyllä sanottu jo esikoisen aikana että on ihan normaalia. Nyt viimeks lääkäri kyseli kovasti mun suppareista ja tuumas vaan ettei hätää niin kauan kun ne ei kipeitä oo tai kohdun suun tila ala muuttumaan.

Ja vielä siitä valkuaisesta... Mulla oli aika alkuaikoina valkuaista virtsassa ja sillon täti sano et voi tulla valkovuodosta. sen kummemmpin ei sit tutkittu vaan 6vk:n jälkeen kun oli seuraava neuvola ni ei sit ollu mitään. Toki kannattaa kuitenkin seurailla kun on se myrkytysriski kuitenkin olemassa, mut en hätäilis jos paineet on kunnossa.

Sain muuten tukivyön ja kylläpä on helpottanu oloa! MAhtava keksintö. Ihan kun ei supisteliskaan niin paljoo.
Mä oon alkanu näkee vauvaunia. Sit on aamulla semmonen olo et höh, miks ei se jo vois olla tossa rinnalla imemässä ;)

Yhteistyössä