3 1/2 vuotiaani vessaongelmat

Heipsistä hei!
Mulla on isohko ongelma esikoiseni kakkaamisen kanssa.Poika on jo 3 1/2 vuotias,mutta ei suostu kakaamaan muualle kuin vaippaan.Pissaamisen suhteen ollut yö-ja päiväkuiva jo 2vuotiaasta asti. Uloste on aina tosi löysää,eli ummetuksesta ei ole kyse. Poika yrittää kyllä käydä potalla ja pöntöllä,mutta ei saa kakkaa tulemaan niihin.On pakko antaa itkevälle lapselle vaippa kun on ollut ulostamatta jo 3-4 päivää. Pelkään että tulee jokin suolitukos tai vastaava muuten. Auttakaa mua,että mitä tekisin. Neuvolassa ei olla puututtu asiaan vaikka olen useasti siellä asiasta puhunut,pyydetty vain odottamaan. Poikaa itseäänkin häiritsee jo koko kakkajuttu ja ennen kakkaamista alkaakin aina kamala riehuminen ja poika kieltää kakkahädän silti.Mitä teen,onko neuvoja?tai onko joku kokenut vastaavaa?Nyt rupeaa olemaan jo keinot itsellä vähissä. Mitään sairauksia ei ole todettu,paitsi tasapainossa olevia ruoka-aine allergioita. :/

Kyllä löytyy... Mulla poika täytti marraskuussa 3v. Kakkaa housuun, tai vaippaan. Ei ala pöntölle ja vielä vähempi potalle. pöntössä on pienentäjä. Palkitaan kun kakka tulee oikeaan paikkaan, joskus näin käy!
On täysin pissakuiva. Minusta tuntuu että jonkinlaisilla mielenilmaisuilla olisi yhteys kakkahätään, en tiedä. En ole neuvolassa asiasta puhunut kun ei sieltä apua saa. Päiväkodissa asia ei ole vakava, jotkut kakkaa pitkäänkin housuun/vaippaan, kuulema....
Ei koe asiaa hankalaksi vaikka vajaa 2v. pikkuveli kakkaa pottaan =)

Minusta turha huolestua kamalasti, vielä. Jokainen on yksilö. Vaikka kyllä minuakin huolestuttaa koska muilla lapsista ei tällaista ongelmaa ole ollut.

On meillä supistaja pöntöllä ja monenmoisia pottia mistä voisi mieleisensä valita...Mutta täytynee antaa edelleen vaan aikaa..Poika on kotihoidossa,joten en tiedä mitenkä päiväkodissa asiaan suhtaudutaan. Poika kyllä aina välillä yrittää käydä potalla ja pöntöllä,mutta ei se kakka sinne kyllä tule..olisikon jotain yhteyttä siihen,että uloste on aina tosi löysää...Olen miettinytkin että voisiko olla keliaakiaa tai jotain muuta kun uloste ei ole koskaan kiinteää. Eniten huolestuttaa se että poika kokee epäonnistuvansa kun ei saa kakattua pönttöön vaikka yrittää..olemme kyllä kannustaneet koko ajan ja sanoneet että kyllä se vielä onnistuu.Voisiko kyseessä ollakin jokin epäonnistumisen pelko tai vastaava. No kertokaa edelleen vinkkejä ja omia kokemuksianne asiasta.

ihanaa kuulla että on muitaki...
meillä reilu kolme vee tyttö on ihan pissikuivana yöt ja päivät,mutta kakka ongelma tääläkin!
mä ajattelin että olen tehny jotain ihan väärin kun ei se tahdo millää kakata muutako housuu..
kaikki pelit ja vermeet on sitävarten että ois helppo kakata.. mutta ei ni ei!
en enää ees jaksa huomauttaa enkä riidellä asiasta..
sanon aina että ois niin paljon helpompaa kun kakka tulis pottaa tai pönttöö ja varmasti kehun jos sen sinne tekee!!
kaipa tämä tästä ajan kanssa!

meidän äiskä
Meillä noita samoja ongelmia kovasta vatsasta johtuen, eli kakka tehdään vaippaan.
Neuvolassakin sanottiiin, että aika auttaa. Ja on kai aika yleistäkin.
Tärkeintä on, että kakka tulee tehtyä silloin kun on tarve eikä sitä panttaa.
Eli että lapsi tunnistaa, milloin on tarve ulostaa.
Eli ei kannata siitä stressiä tai numeroa tehdä, aika varmaan auttaa.

Pääasia että kakkaa!! Ettei tuu ummetus-ongelmaa jos liikaa panttaa painostuksen alla.
Mun poika oli pienenä myös sellanen, että kakkaamista varten halus vaipan. Sen saatuaan meni jonkin oven taakse piiloon "vääntämään".
Jossain vaiheessa jäi sit tuo vaippaan kakkaaminen (olisko ollut jotain 3 v), mutta nyt reippaana ekaluokkalaisena ei oo niin minkäänlaista ongelmaa. Ei enää ummetustakaan.
Anna ajan kulua, kyllä se vaippa joskus jää =) !!
Ei varmaan kannata lasta kauheesti stressata asialla...sitä tarkoitin tuolla aloituksella; pääasia että kakkaa!

tuskimpa keliakijaa.veriarvot alhaalla ja anamiaa. meillä tyttö vajaa kolmen vanha, yritettiin lahjoa ja luvattiin namia jos se kakka tulis pöntöön.mutta ei, sit yks kaunis päivä kuului vessasta pyyhkimään. ja sen jälkeen ei ole kakkaa vaippaan tehnyt.

Sanompas minäkin oman kokemukseni tänne, meillä kans ollu alkuun vähän hankalaa pottaan kakkaaminen. Tyttö on nyt reilu kaks ja puoli ja hyvin onnistuu. Eli meillä auttoi kun annettiin joku kirja potalle mitä pysty ite selaamaan siinä ja annettiin ite kakkailla rauhassa sen suurempaa numeroo tekemättä niin rupes onnistuun. En tiiä häiritteekö joitain lapsia se että joku on siinä kattomassa ett on kakalla.
Meilläkin alkuun tytöllä kesti jonku aikaa istua ennen ku kakka tuli niin en tiiä sitte tuntu ko se ett vieressä ootettiin niin jotenki painostavalta.
Eli kokeile, jos et oo jo kokeillu, joku kirja ja oma rauha =)

Kaikkea on melkein jo kokeiltu..yhdessä ja yksin,pöntöllä ja potalla,supistajalla ja ilman,kirjojen,lelujen ja naposteltavienkin kanssa...sehän tässä huolestuttakin,että kun oon kokeillu kaikkea ja antanut aikaakin,enkä ole kakalle pakottanut.On myös lahjottu,houkuteltu,keskusteltu,pyydetty ja kaikkea muutakin...onko muita näin vanhoja lapsia jotka kakkaavat vaipaan,eli poika nyt jo 3v 9kk ja homma ei luonnistu lainkaan...Tuntuu että ollaan jo ihan ulalla homman kanssa! :/

Meillä auttoi kun tavallaan unohdettiin asia hetkeksi.Ei käsketty pytylle ei potalle.Vaipan sai kun pyysi.Lopulta Hän itse hokasi et ei enään vaippaan vaan iso poika menee isin perässä pytylle.
Voimia kaikille taisteluun. =)

mie
meillä myös oli kakkaongelma, tosin se tuli aina kalsareihin... ja pitkään. annettiin sitten tilanteen rauhoittua, oltiin kai liikaa painostettu. ja sanottiin että samalla tavalla kuin pissat pottaan niin kakat myös voi tehdä sinne. nyt on jonkun aikaa tehnyt potalle!

Yhteistyössä