2v6kk eikä opi millään potalle

Meidän tyttö on pian 2v6kk eikä oikeen tunnu hoksaavan asiaa tuota potalla käyntiä. Pottaan tutustuminen aloitettiin noin vuoden ikäisenä ja vähän aktiivisemmin 1,5v. ja kesällä päätin ottaa vaipat pois (tyttö silloin tasan 2v). Parissa viikossa ei tajunnut hommaa yhtään, joten päätin siirtää kokeilua. Kokeilin parin kuukauden päästä uudelleen, eikä hoksannut. Nyt olen pitänyt nelisen viikkoa ilman vaippoja aina kun ollaan kotona eikä homma tunnu etenevän millään, pissaa siis koko ajan housuunsa. Suostuu kyllä käymään potalla ja sinne yleensä jotain tuleekin, mutta merkittävää edistystä ei tapahdu. Välillä tuntuu, että pissaa tahalleen housuunsa esim. potan vieressä yms. tai esim. kakkaa housuihin, kun alan imettämään kuopusta. Luulisi kuitenkin pahimman mustasukkaisuuden olevan ohi, kun vauva on pian 8kk.

Pitäisikö vain ajatella, ettei lapsi ole valmis siihen ja jättää suosilla vaikka ensi kesään (kolmivuotias vaipoissa kuulostaa vaan niin karulta) vai jatkaa yritystä? Vai olisiko mahdollista, että toi kuitenkin johtuu mustasukkaisuudesta? Onko muilla samanlaisia kokemuksia? Jotenkin tulee paineita (tietenkin ihan turhaa), kun lähes kaikki lähipiirissä ovat saaneet muksunsa kuivaksi kaksi vuotiaana.
 
Meillä ihan sama homma, vaikka poika on "vasta" tasan 2v. Olen koko pottailun ottanut rennosti ja ekan kerran siihen tutustuttiin noin 1.5-vuotiaana. Vieläkään ei käydä mitenkään säännöllisesti potalla, mutta olen huomannut että poika on alkanut tunnistaa hätäänsä ja ilmoittaa nykyään kakan tulon (ei kuitenkaan aina). Kakat on siis helppo saalistaa pottaan, mutta pissaamisesta pojalla ei ole mitään hajua. Pissaa pyydettäessä pienet pissat pottaan, mutta koskaan ei tee sinne isoa satsia vaan hetken päästä pissaa housuun. Ollaan myös kotona yritetty olla välillä ilman vaippaa, josko hoksaisi mistä on kyse ja mitä tapahtuu jos ei ole vaippaa. Poika ei saa selvästikään tulemaan kaikkia pissoja pottaan, vaan lirauttaa vaan muutaman pisaran sinne. Meillä on kanssa vauva, joten poika tietysti alkaa äheltää kakkaakin aina silloin kun vauva on tissillä tai hoitopöydällä enkä pääse viemään poikaa potalle. Meillä kanssa tehdään nuo kakat ihan selvästi tahallaan vaippaan juuri silloin kun poika näkee että en pysty lähtemään vessaan. Osaa kuitenin pidättää jos olen valmiudessa ryntäämään potatukseen. En tosiaan tiedä mitä pitäisi tehdä. :hug:
 
Meillä sama juttu, poika 2 v 7 kk ja sitten puolivutias vauva. Poika tekee kakat 95 % pottaan / pöntölle, mikä on hyvä juttu. Mutta, kaikki pissa tulee pääsääntöisesti vaippaan. POtalla kyllä käynyt 1 v lähtien, mutta tällä hetkellä haluaa vaan pitää vaippaa ja olla kuulemma vauva..Varmaan vauvankin tulo meillä vaikutti asiaan, mutta edelleen, vaikka vauva puolivuotias, isompi haluaa myös olla vauva ja käyttää vaippoja. Nyt hänellä myös on tullut se, että ei halua vaippaa edes vaihdettavan. Olis vaikka koko päivän samassa, tosi täydessä vaipassa eli ei kyllä häntä häiritse ollenkaan, vaikka vaippa olis kuinka täynnä. Yritän kyllä aina pissattaa potalla vaipanvaihdon yhteydessä, mutta yleensä pissa tullut jo vaippaan. Ollaan kans väillä kokeiltu olla ilman vaippaa, mutta pissat tuli heti housuun. Ehkä sitten ei vaan ole vielä valmis?
 
Kun tietäiski johtuuko siitä, ettei ole valmis vai jostain muusta. Jos ei toi neiti ole valmis voin ihan hyvin kyllä siirtää opettelu myöhemmällekin, mutta jos se johtuukin jostain muusta? Voiko olla, että oon ite "pilannut" tän pottailun, kun välillä mulla menee hermot (tiedän, ettei sais) kun esim. miljoonannen kerran tulee pissa housuun just silloin, kun mulla on joku tärkee juttu menossa?
 
sai73 harmaana
No mulla ei ole vastaavanlaista ongelmaa ollut,mutta.Minä kyllä jatkaisin enkä laittaisi pottaa sivuun.Niin ja jos ei potta kiinnostaa,laittaa pytylle.Kehut ja taputukset mukaan.Siitä kun tekee rutiinin niin kyllä lapsikin oppii siihen,että tarpeet tehdään muualle kuin housuun/vaippaan.Vahinkoista ei parane hermostua,pitää moppi lähistöllä ja varavaatteet lähistöllä.Jatkakaa yrittämistä!
 
Moi!
Ootko kokeillu potalla käyttämistä aina tietyissä tilanteissa? Ruuan jälkeen, aamulla, päikkäreiden (jos nukutaan) jälkeen? Noilla me päästiin alkuun =) Tyttö on nyt vajaa 2v4kk ja kuukauden ollu kuivana. Mikä oli mulle iso yllätys, että heti ku alettiin kunnolla pottaharjottelut, emäntä oli leikissä mukana :eek:
Viikko sitten tosin alotti taas housuun pissaamisen... Vaikka olis miljoona kertaa kysyny että lähetkö potalle, pissattaako, niin miljoonan kieltävän vastauksen jälkeen akka pissi housuun. Otettiin sitten palkinnot käyttöön! Tarrakirja ja mieluisia tarroja käytiin ostamassa =) Pissasta saa yhden tarran ja kakasta kaks tarraa.

En tiiä auttaako, tai ootteko jo kokeillu, mutta kerrompa kuitenkin =)

Ja toivottelen pottailuonnea!! :flower: :D

Ai nii, vauva meilläkin talossa (6kk), enkä enää niin hirveesti oo nähny mustasukkasuutta. Oikeestaan, ku vaipat on vauvojen juttu ;) Ja joku kiva pottakirja, esim.

http://www.vaukirja.fi/t/ShoppingItem____2129.aspx?ParentID=2650
tästä kirjasta meillä tykätään :)
 
Meillä poika 2 v 1 kk ja ei halua potalle/pöntölle ollenkaan. Tekee kaikki vaippaan. Joskus käy potalla/pöntöllä mutta yleensä ei suostu. Ei saa pakottaakaan. Huolestuttaa itseäkin. Kakka vaipassakin painaa karkuun, saati kakkaisi pönttöön. Poika jo melko raskas kantaa pyllyn pesulle.
 
Meidän sällille 1,4v parhaiten on tehonnut mallista katsominen. Kakka on suurimmaksi osaksi tullut pottaan jo puolen vuoden ajan, kun ennusmerkit on niin selvät, että keretään hyvin potalle. Pottaan pissaamista en edes yrittänyt, mutta kun meni hoitoon, missä neljä muuta lasta istuu potalla pissalla, niin johan innostui meidän isäntäkin. Nyt laitan potalle kotona ollessa aina heräämisen ja juomisen jälkeen, ja lähes 100% jotain tulee pottaan. Joskus annan lelukorin lattialle potan eteen tai kirjan luettavaksi, niin poika istuu itekseen, kun touhuilen lähettyvillä jotain muuta. Jos kyttään vieressä, niin ei malta istua niin hyvin.
 
Meillä neiti tajusi potalla käymisen tuossa pari kuukautta sitten,on nyt siis 2v9kk ja vaipaton.*tuuletus* Tässä loppuvaiheessa huomasin sen,että jos se vaippa vaan on,niin siihen tehdään asiat,mutta kun sitä ei ole niin sitten menee potalle.Häntä ei potta kiinnostanut aikasemmin oikeastaan lainkaan,istui muutaman sekunnin kerrallaan ja ylös.Vaatihan se aika monta vahinkoa lattialle,mutta jotenkin vaan sen huomasi,kun se oma idealamppu syttyi ja neiti tajusi,että potta on parempi.
 
Liina-Lii
Meillä poika 2v7kk (ja vauva). Hän sanoo itse että "mä meen piloon, tulee kakka". Ja sitten kakat on vaipassa. Eli hän jopa huomaa hädän. Joskus olen äkkiä revinnyt vaipan pois, mutta siitä tulee vain kauhee itku, eikä mitään päästä potalle tai vessaan. Olen kyllä yrittänyt vaikka mitä, säännölliset käynnit, hauskat käynnit (esim potta olohuoneessa ja video päälle), lahjoittaa (saat lahjan jos tulee kakka potalle...). Ei vaan auta. Mäkin saan pian paniikin, tuntuu että olen huono äiti kun en saa edes lastani kuivaksi.
 
Pyrystiina
On samoja kokemuksia.

Kesällä oltiin yli kuukausi täysin ilman vaippoja (paitsi nukkuessa). Kakkahädän oppi tunnistamaan, mutta pissat tuli aina lattialle. Kun istutti potalle teki sinne useimmiten pissat.

Pidin taukoa n. 2 kk siten, että jatkoimme pottailua mutta pidimme myös vaippoja.

Syksyllä kokeilin uudelleen. Aika nopeasti poika oppi menemään potalle, jos housut eivät olleet jalassa. Jos laitoin housut pissat tuli aina lattialle. Poika itse sanoi, että luuli vaippojen olevan jalassa.

Sitten tuli vaihe, kun meni potalle housut jalassa. :whistle: Eli pissat tuli pottaan, mutta housutkin oli märät.

Noin kuukausi sitten, 2v8kk ikäisenä hokasi homman. Edelleen vahinkoja sattuu suht usein. Mutta voiton puolella ollaan.

Kaikilla kuivaksi oppiminen ei vaan ole niin helppoa. Kyllä se siitä.
 
Meillä on poika 2v 3kk eikä vielä osaa käydä potalla. Joskus harvoin saattaa vahingossa onnistua. Joskin en itse ole jaksanut olla aktiivinen asian suhteen kun meillä on vauvakin. Ajattelin et ens vuoden puolella otamme projektiksi pottailuasian, kerrasta poikki meiningillä eli vaipat vain pois, matot pois jos vahinkoja tulee tai siis kun tulee. Toiveissa olisi, että sitten älyäsi, että ei ole kiva kun housut kastuu. Vaippaan kun on niin helppo päästää eikä tunnu edes märältä. Kakoistakaan ei välitä vaan saattaa leikkiä vaikka kuinka kauan kakat housuissa ellei vanhempi sitä huomaa:p
 
2,5v. on vielä aika pieni potalla käymiseen taikka kuivaksi harjoitteluun. Meillä esikoinen oppi kertalaakista kuivaksi 3v3kk iässä ja kakkonen 2v7kk:n vanhana. Meillä ei kumpikaan tajunnu käydä potalla, jos vaipat oli siksi ihan suoriltaan opetettiin kuivaksi, samoin yövaipat jäi yhtäaikaa päivävaipan kanssa. Kuopus oppi mallista kun isosisko kävi potalla, paljon vaikuttaa oppimiseen vähän isompi sisarus joka näyttää mallia.
 
Meillä on saman ikänen tyttö ja vähän sama juttu tuon kuivaksi opettelun kanssa.Kesällä oltiin 1 kk ilman vaippoja ja sitten annoin periksi, kun en jaksanut ainaista pissojen siivoamista lattialta. Ajattelin, että kesällä opettelu menis kivuttomammin, kun saa olla vähissä vaatteissa pihalla ja keväällä tyttö oppi jo sanomaan, jos vaippaan oli tullut kakka. Välillä otti vaippoja pois pissan jälkeen, joten ajattelin että aika on kypsä. Vaan eipä ollut. Potta meillä on ollut jo pitkään valmiina ja vasta reilun vuoden iässä alettiin tehdä tuttavuutta sen kanssa. En siis ota mitään paniikkia.

Nyt meillä on taas oltu ilman vaippoja reilu pari viikkoa. Aina kun lähdetään ulos, kerhoon, kylään tms. laitan vaipan, koska pidätyskykyä ei vielä ole nimeksikään. Mutta hiljaa hyvää tulee. Siivoan vieläkin pissoja lattialta, mutta nyt se tulee useammin pottaan. Kakka tulee jo melkein aina pottaan, pari kertaa olen siivonnut sen pöksyistä. Olen huomannut, että tyttö pitelee alapäätään kun alkaa olla pissahätä. Tänään iltapesulla tyttö ekan kerran sanoi että potalle, ja sinnehän se pissa tuli :) Tänään paivällä, kun pissa lirahti housuun ja lattialle, en heti ottanut märkiä vaatteita päältä pois, jos vaikka siitä oppisi, että märissä housuissa on kurja olo. Samoin meillä on käytössä myös palkitseminen, annan tytölle xylinamin kun pissa/kakka tulee pottaan. Sen hän on ainakin sisäistänyt: joka kerta menee kaapille pyytämään namia, tuli pissa sitten pottaan tai lattialle :LOL:

Potalla tyttö istuu vaihtelevalla menestyksellä, yleensä ei kampea heti pois. Monesti laitan videon pyörimään tai haen mielileluja joiden kanssa leikitään. Tai sitten annan etukäteen palkinnon...sekin toimii...

Nyt en aio antaa enää periksi pottailussa. Jos vaikka ennen joulua oppisi päiväkuivaksi, yö/päiväunivaipalla ei ole vielä kiire.
 
Tuota noin, mie en oikein ymmärrä että miksi oikeastaan olet edes aloittanut treenit vauvan tullessa taloon? Se jos mikä on pienen ihmisen maailmassa elämää suurempi mullistus. Miksi lapsen jonka pitäisi sillä samalla sekunnilla ottaa isosiskon/veljen rooli perheessä, pitäisi myöskin osata niinkin vaativa taito kuin itsenäinen vessassa käyminen? Kun hän näkee että vauvaakin hoidetaan vaipattamalla jne., haluaa isompikin samanlaista kohtelua, koska huomaa, että sillä saa huomiota. Näet sen varmaan muutenkin lapsesi käytöksestä. Kyse ei ole mustasukkaisuudesta vaan huomiosta, jota väkisinkin joudut antamaan hieman enemmän pienelle vauvallesi kuin esikoisellesi. Siksipä hän esim. pissaa potan viereen eikä pottaan. Eikä selkeästikään ole valmis vielä itse. Älä ota turhia paineita ympäristöstä, on niitä nähty vaippoja vanhemmillakin lapsilla. Miksi kaiken tulisi tapahtua niinkuin muillakin? Jätähän suosiolla pottailun raskaat reenit vielä joksikin aikaa ja aloita kun alkaa näyttää siltä että lapsesi on oikeasti motivoitunut asiaan.<br><br>
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.11.2006 klo 16:28 pauliina82 kirjoitti:
2,5v. on vielä aika pieni potalla käymiseen taikka kuivaksi harjoitteluun.
Ei oo totta. Aika suuri osa tuon ikäisistä on jo ilman vaippoja, toki poikkeuksia on aina. Minusta se vaatii vanhemmiltakin vähän sisua ja aloitteellisuutta että opettaa sitä lasta sinne potalle ja motivoi siihen.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.12.2006 klo 00:01 Mätlokki kirjoitti:
Tuota noin, mie en oikein ymmärrä että miksi oikeastaan olet edes aloittanut treenit vauvan tullessa taloon?
Vauva on jo 8kk eli en ole ihan heti aloittanut kun vauva tuli taloon. Kirjoitit kyllä asiaa muuten.
 

Yhteistyössä