2v vähän sanoja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

mamma

Aktiivinen jäsen
22.05.2004
1 736
0
36
Muita 2v joilla vähän sanoja käytössä? _o/ Täältä ainakin löytyy yksi. Ymmärtää kyllä mitä hänelle puhutaan :) Puheterapeutti nähdään piakkoin. Sanoja siis alle 10 aktiivisessa käytössä.

mulla ei ihan oo henk.koht kokemusta..Mut meen pihalla on yksi poika jonka äiti just jokupäivä sano että hänen poikansa puhelee vähemmän ku meen tyttö.Poika täyttää parin viikon päästä 2 ja meen tyttö on 1.4 vuotias.Poika sanoo äiti ja pallo ja mun..Mutta paljon epäselvemmin ku meen tyttö..Kait se on vähän henkilökohtasta tuo puheen oppiminen.Veljen tyttö alko puhumaan vasta n.3 vuotiaana niin että mäkin ja muut kun hänen äiti ja isä sai siit selvää..Veljen likkakin kävi terapeutilla joka totesi että tyttö kyllä ymmärtää sanoja ja tietää niiden merkitystä ja toimii kuten sanotaan mutta ei vaan itse osaa tuottaa sanoja..niinpä tyttö sai terapeutilta täysin terveen ja normaalisti kehittyneen paperit.Ei kandee olla kauheen huolissaan..Nyt veljen tyttö on 4 ja puhua pälpättää niin että kaikki kyllä ymmärtää..Hän oppi ihan yhtäkkiä sitten vaa puhumaan.Ei välttämäti oo mitään vikaa vaikka ei nuorena puhumaan oppisikkaan =)

Meidän kuopus (poika) täyttää nyt toukokuun lopulla 2v ja sanoja hänellä ei juurikaan vielä ole;sattumalta saattaa jonkin sanan sanoa,ja kyllä kovasti välillä yrittääkin...
Meillä on myös 5 vuotias poika jonka kanssa aloitettiin puheterapia käynnit n.2½ vuoden ikäsenä kun hänelläkään ei vielä silloin sanoja ollut.Sairaalaan pääsimme tutkimuksiin pojan ollessa reilu 3v,kävimme silloin puheterapeutin luona (sairaalan oman),psykologilla ja toimintaterapeutilla.Parin viikon päästä pääsimme pojan kanssa foniatrin tutkimuksiin samaiseen sairaalaan.
Pojalla oli pelkästään puheentuoton puolella ongelmia,eli ei saanut vaan jostain syystä tuotetuksi puhetta,ymmärsi silloinkin kaiken.
Kuntoutusmielessä foniatri suositteli pojallemme päiväkotipaikkaa,jossa onkin nyt käynyt jo 2 vuotta,tukiviittomat meillä oli jonkin aikaa käytössä;meillä kävi viittomien opettaja kotona opettamassa noita tukiviittomia ja lisäksi ollaan viikottain kuljettu puheterapiassa.Ja näistä kaikista yhdessä oli niin hyvä apu pojalle että poika puhua pälpättää nykyään jo vähän liikaakin,jos nyt niin voi sanoa.Ainoastaan hänen puheestaan puuttuu r-ja s-kirjaimet,l:kin oli "kadoksissa" mutta se on jo löytynyt =)
Eli tässä kovasti kannustetaan tätä nuorempaa poikaamme puhumaan;olen jopa käyttänyt jonkin verran noita oppimiamme tukiviittomia pikkuhiljaa,ja se on niitä jo jotain oppinutkin ;) En nyt toki päivittäin niitä käytä enkä niitä tyrkytä hänelle mutta katotaan nyt mihin suuntaan puhe rupee menemään,tuntuu kyllä että hän yrittäis kovasti sanoja sanoa.Sellanen tunne kieltämättä on että saadaan vielä hänenkin kanssa mennä samat läpi,mutta onneksi jo tiedetään suurinpiirtein mitä tuleman pitää ja ne tukiviittomatkaan ei oo yhtään vaikeita oppia :wave: :hug:

Niin ja se foniatrin diagnoosi muuten oli tuolle vanhemmalle pojallemme:lievä puheentuoton erityisvaikeus.

Ei meilläkään poika montaa sanaa puhu, nyt 2 v 2 kk. Nyt on alkanut tulemaan lisää sanoja pikkuhiljaa, ymmärtää kyllä mitä sanotaan.

Jos ei seuraavassa neuvolassa vielä sanoja tule niin varmaan terapeutille

moi!meillä poika 2v2kk ja sanoja:mummu,pappa,nanna=äiti,mammmaa=maito,vauva eikä vielä puhettakaan puheterapiasta!meille sanottiin että jos 3v ei enempää sanoja niin sit.mut poika hitsin viisas,osaa käytää dvd soitinta ja tietokoneella pelata ja ymmärtää kaikki!joten en huolehdi turhia...

Ei kannata huolestua,jokainen lapsi on erilainen.Toiset oppii aikasemmin puhumaan ja toiset taas vähän myöhemmin.Meillä tyttö sanoi muutamia sanoja kun meni hoitoon.Täytti hoidossa 2v ja parin viikon päästä puhui kun papupata. :) Hoidossa aukesi puhe kanavat...

Meidän poika on nyt 2v8kk eikä puhu,jotain melkein oikeita sanoja on
noin viitisen kappaletta.Ymmärtää kaiken ja osaa tuoda ilmi oman
tahtonsa elein ja omalla kielellään.Syksyllä olemme menossa puheterapeutille. Olis muuten tosi ihana kuulla teidän muiden tarinoita tästä aiheesta,jotenkin tuntuu et meijän poika on ainoa joka ei sano oikeita sanoja vaikka on jo noinkin vanha. Ei se minua niin häiritse,mutta muita tuntuu häiritsevän. :wave:

meillä poika täyttää kesäkuussa kaks vuotta, eikä puhu juuei lainkaan!
eikä myös käytä kirjaimia, joissa kieltä täytyy käyttää hampaiden takana, esim. t,r,l,n, ja s.
muutamia sanoja tulee, mutta epäselviä nekin, esim. kengki=kenkä, ihi=isi, kehiä=keksiä, pihiä=sipsiä, popo=mopo, vauva=hauva ja vauva, ngia=Niina, ankki=Antti, ia=Silja.
kangkaa=jalkaan, paappa=vaippa, poi=pois ja kaava=saara.
siinä tais tulla koko sanavarasto ;)

pojan siskopuoli puhuu myös samalla tavalla, ettei käytä kieltään oikein. hän on 3.5v! molemmilta on tarkistettu kieli, ja kunnossa on.

haluaisin myös pojan puheterapeutille, mutta ottaako ne noin pieniä?
miten sait ajan sinne, puhuitko neuvolassa asiasta, vai soititko itse terapeutille vai...?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.05.2005 klo 23:00 isadora harmaana kirjoitti:
meillä poika täyttää kesäkuussa kaks vuotta, eikä puhu juuei lainkaan!
eikä myös käytä kirjaimia, joissa kieltä täytyy käyttää hampaiden takana, esim. t,r,l,n, ja s.
muutamia sanoja tulee, mutta epäselviä nekin, esim. kengki=kenkä, ihi=isi, kehiä=keksiä, pihiä=sipsiä, popo=mopo, vauva=hauva ja vauva, ngia=Niina, ankki=Antti, ia=Silja.
kangkaa=jalkaan, paappa=vaippa, poi=pois ja kaava=saara.
siinä tais tulla koko sanavarasto ;)

pojan siskopuoli puhuu myös samalla tavalla, ettei käytä kieltään oikein. hän on 3.5v! molemmilta on tarkistettu kieli, ja kunnossa on.

haluaisin myös pojan puheterapeutille, mutta ottaako ne noin pieniä?
miten sait ajan sinne, puhuitko neuvolassa asiasta, vai soititko itse terapeutille vai...?

Moi!

Minä puhuin neuvolassa asiasta ja pyysin lähetettä. Terveydenhoitaja sen sitten teki kun olin samasta asiasta siellä jo aiemminkin puhunut. Soitin sitten itse puheterapeutille ja varasin ajan. :) Ainakin täällä näin pieni jo pääsi, katsotaan sitten minä terapeutti sanoo jatkosta.

Kiitos kaikille lohduttavista sanoista! Ihana kuulla että muillakin on vähän puhuvia pikkuisia :) Tuntuu aina siltä että kaikki vaan ihmettelevät miksei meidän poika puhu enempää!

http://www.nettineuvo.fi/nettineuvo/fi/02_Lapset/02_Lapsen_kehitys/03_Puheen_kehitys/04_1-3_vuotias/index.jsp
kaksivuotiaalla on kolmen, neljän sanan lauseita, sanojen taivutusta sekä omistussuhteiden hahmotusta, hänellä on myös yli 250 sanaa, yksilöllinen vaihtelu on 0-600 sanaa

Meillä ei ainakaan näihin pystytä. :(
Nyt pelottaa jos on joku 'vika' ja joutuu alkaa kulkemaan jossain perhanan terapioissa... (joo joo lapsen parhaaksi... ja vanhempinen hermojen menetykseksi)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2005 klo 21:13 Meri kirjoitti:
http://www.nettineuvo.fi/nettineuvo/fi/02_Lapset/02_Lapsen_kehitys/03_Puheen_kehitys/04_1-3_vuotias/index.jsp
kaksivuotiaalla on kolmen, neljän sanan lauseita, sanojen taivutusta sekä omistussuhteiden hahmotusta, hänellä on myös yli 250 sanaa, yksilöllinen vaihtelu on 0-600 sanaa

Nyt pelottaa jos on joku 'vika' ja joutuu alkaa kulkemaan jossain perhanan terapioissa... (joo joo lapsen parhaaksi... ja vanhempinen hermojen menetykseksi)

Aika hurjalta kuulostaa tuo Nettineuvon määritelmä. Olen aikaisemmin lukenut puheterapeutin mielipiteen, että puheen viivästymästä voidaan puhua, ellei lapsi tuota yksittäisiä sanoja 24 kk iässä tai lauseita 33 kk iässä (vai oliko 36 kk?).

Lainaus="09.05.2005 klo 21:13 Meri kirjoitti"]

Meidän neiti 2v1kk taitaa yltää tuohon vaatimukseen.Sanavarasto on tosi laaja ja lauseita tulee tuollaisia 3-5 sanan.Käyttää paljon noita omistussuhteita "tää on mun"on meillä usein kuultua.Pitkän rimpsun eilenkin antoi tulla,kun isosisko kiusasi.Kertoi kuka kiusasi ja miten, ja mitä oli itse tehnyt "heittelin leluja ja sotkin" =) ja mihin tuli kipeää.
Mutta pitää totisesti muistaa,että lapset ovat yksilöitä ja puhe kehittyy toisilla ennemmin kuin toisilla.Joillekin tuo liikunnallinen osuus vaikuttaa puheenkehitykseen tai lapsi voi olla niin vilkas,ettei vain ehdi puhua.
Itsekin tiedän yhden lapsen,joka ennen kolmea ikävuotta ei sanonut kuin yhden sanan,nyt on alkanut vasta puhumaan eikä tunnu olevan ongelmia.
Joskus oon lukenut,että viivästynyt puheenkehitys tai epäselvä puhe voi ennakoida myöhemmin paljastuvana dysfasiana,mutta en tiedä pitääkö paikkansa,joissakin tapauksissa nyt tietysti.
Mutta pienillä lapsilla joka tapauksessa pidetään tärkeämpänä sitä tietoa,että lapsi ymmärtää puheen.Kyllä sitä omaa puhettakin alkaa ajallaan tulla. =)

Apua! Joko 2-vuotiaalle aloitetaan puhetarapia-käynnit? Meidän neiti ei montaa sanaa sano tai voi sanoakin, mutta en ole älynnyt niitä laskea. No, syksyllä täyttää vasta 2, mutta mainitsin tarha-tädille, että jännä homma kun ryhmässä on 2 kk vanhempi tyttö ja puhuu kuin papupata. Paremmin puhuu kuin vuotta vanhempi poika. No, hoitaja sanoi, että hänen ystävän lapsella aukesi sanallinen arkku vasta 3-vuotiaana. Aattelin, että ei tässä vielä hätiä mitiä.
Neuvolastako laittavat puheterapeutille jos ei 2-vuotiaana paljon puhu?

Mun kummipoika on reilu 2-vuotias, eikä silätäkään kovin montaa sanaa vielä tule. Lapset on niin erilaisia varsinkin puheen kehityksessä. en olis kovinkaan huolissani. Omaa kokemusta ei vielä ole, kun neiti täyttää reilun viikon päästä vasta 11kk..

Meillä tuo puheterapia sitten siirtyi huomiselle. Saa nähdä mitä sanaa sitten.. Samassa meillä vielä ollaan. Yksi tai 2 uutta sanaa on nyt tullut kyllä. Alkaa rasittamaan lähinnä toisten ihmettel "miksei se jo puhu" :headwall: pakkoko sitä on suuna päänä näin pienen jo puhua?!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2005 klo 23:35 sara kirjoitti:
Apua! Joko 2-vuotiaalle aloitetaan puhetarapia-käynnit? Meidän neiti ei montaa sanaa sano tai voi sanoakin, mutta en ole älynnyt niitä laskea. No, syksyllä täyttää vasta 2, mutta mainitsin tarha-tädille, että jännä homma kun ryhmässä on 2 kk vanhempi tyttö ja puhuu kuin papupata. Paremmin puhuu kuin vuotta vanhempi poika. No, hoitaja sanoi, että hänen ystävän lapsella aukesi sanallinen arkku vasta 3-vuotiaana. Aattelin, että ei tässä vielä hätiä mitiä.
Neuvolastako laittavat puheterapeutille jos ei 2-vuotiaana paljon puhu?
Meidän poika on 2v2kk eikä myöskään paljoa puhu. Yksittäisiä sanoja on jonkin verran ja kahden sanan lauseita sanoo. Minulle terveydenhoitaja ainakin sanoi ettei vielä tarvitse olla huolissaan. Vasta lähempänä kolmen vuoden ikää...

Käytiinpä tuolla puheterapeutilla. Ei ollut kovin huolissaan mutta elokuulle uusi käynti. saatiin isot pinot lippuja ja lappuja mukaan mihin täytellään sanoja mitä lapsi osaa sanoa ja mitä ymmärtää. Enemmän piti erityisempänä sitä että poika ei enää käytä niitä sanoja jotka ovat jo olleet hallinnassa.Sanoi että elokuussa tekisi sitten ajan sairaalan Foniatrille kun sinne on niin tuhottoman pitkät jonot ja puhui että psykologikin voisi arvioida pojan- Vähän yllättynyt kyllä olen näin kattavasti "puuttumisesta" :) mutta hyväähän tuo asia ajaa :) "kärpäsestä härkänen" tuli vähän mieleen, mutta pääasia että poika voisi hyvin :o) Kamala tuo lappu ;) arvatkaa tuliko mieleen että "pitäiskö nämä kaikki osata.." :O
Mutta siis oli sitä mieltä että poika kyllä ymmäertää kaiken ja hahmottaa tosi hyvin. Kaikki muutekin kuten pitää :)

Piti vähän tulla purkamaan tänne ajatuksiaan. Tänään on vähän "masentunut" olo tuosta eilisestä käynnistä :headwall: Kyllähän se tästä mutta itsekseen kun asiaa pyörittelee mielessään niin hyvät fiilikset saa päälle. Pääasia että poika on iloinen ja onnellinen

\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.05.2005 klo 20:22 neljän äiti kirjoitti:
Meidän kuopus (poika) täyttää nyt toukokuun lopulla 2v ja sanoja hänellä ei juurikaan vielä ole;sattumalta saattaa jonkin sanan sanoa,ja kyllä kovasti välillä yrittääkin...
Meillä on myös 5 vuotias poika jonka kanssa aloitettiin puheterapia käynnit n.2½ vuoden ikäsenä kun hänelläkään ei vielä silloin sanoja ollut.Sairaalaan pääsimme tutkimuksiin pojan ollessa reilu 3v,kävimme silloin puheterapeutin luona (sairaalan oman),psykologilla ja toimintaterapeutilla.Parin viikon päästä pääsimme pojan kanssa foniatrin tutkimuksiin samaiseen sairaalaan.
Pojalla oli pelkästään puheentuoton puolella ongelmia,eli ei saanut vaan jostain syystä tuotetuksi puhetta,ymmärsi silloinkin kaiken.
Kuntoutusmielessä foniatri suositteli pojallemme päiväkotipaikkaa,jossa onkin nyt käynyt jo 2 vuotta,tukiviittomat meillä oli jonkin aikaa käytössä;meillä kävi viittomien opettaja kotona opettamassa noita tukiviittomia ja lisäksi ollaan viikottain kuljettu puheterapiassa.Ja näistä kaikista yhdessä oli niin hyvä apu pojalle että poika puhua pälpättää nykyään jo vähän liikaakin,jos nyt niin voi sanoa.Ainoastaan hänen puheestaan puuttuu r-ja s-kirjaimet,l:kin oli "kadoksissa" mutta se on jo löytynyt =)
Eli tässä kovasti kannustetaan tätä nuorempaa poikaamme puhumaan;olen jopa käyttänyt jonkin verran noita oppimiamme tukiviittomia pikkuhiljaa,ja se on niitä jo jotain oppinutkin ;) En nyt toki päivittäin niitä käytä enkä niitä tyrkytä hänelle mutta katotaan nyt mihin suuntaan puhe rupee menemään,tuntuu kyllä että hän yrittäis kovasti sanoja sanoa.Sellanen tunne kieltämättä on että saadaan vielä hänenkin kanssa mennä samat läpi,mutta onneksi jo tiedetään suurinpiirtein mitä tuleman pitää ja ne tukiviittomatkaan ei oo yhtään vaikeita oppia :wave: :hug:

Niin ja se foniatrin diagnoosi muuten oli tuolle vanhemmalle pojallemme:lievä puheentuoton erityisvaikeus.

Kiitos sinulle :) _Monta_ kertaa olen viestisi lukenut sen jälkeen kun sen tänne kirjoitit :) Ihana että olet noin positiivisesti kertonut asiasta! Oliko tuo jonotus aika foniatrille pitkä? Meinaan jos meidän puheterapeutti puhui elokussa lähetteen tekemisestä niin meneekö se lähemmäs 3 ikävuotta sitten ?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.05.2005 klo 13:35 mamma kirjoitti:
Piti vähän tulla purkamaan tänne ajatuksiaan. Tänään on vähän "masentunut" olo tuosta eilisestä käynnistä :headwall: Kyllähän se tästä mutta itsekseen kun asiaa pyörittelee mielessään niin hyvät fiilikset saa päälle. Pääasia että poika on iloinen ja onnellinen

Kyllähän lapset jossain vaiheessa alkavat puhumaan. Uskon, että olet huolissasi, mutta saattaa olla että piankin poikasi avaa sanallisen arkkunsa ja puhua pälpättää =)

ajattelinpa tulla kirjoittamaan meidän kuulumisia. Nyt alkaa tuntua että sanoja hiljakseen alkaa tulla lisää :) Ehkä tämä tästä! Noin 5 uutta sanaa tullut viikon-parin sisään. Ei ehkä huima vauhti mutta =)

Yhteistyössä