2v puree kynsiä!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vierailija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vierailija"

Vieras
Apua, huomasin juuri, että 2 vuotias tyttöni puree kynsiä! On pitänyt jo pidempään sormia suussa ja olen ajatellut, että lähinnä imeskelee niitä mutta nyt kun tajusin ettei kynsiä ole tarvinnut leikata pitkään aikaan, niin katsastin ja ihan selvästi on purrut kyntensä!

Mitä voi tehdä? Olen tähän asti välillä sanonut että ota sormet pois suusta (kun olen luullut että imeskelee) ja olen välillä myös itse ottanut sormet pois. Tyttö yleensä vaan naurahtaa ja on ainakin hetkeksi silloin lopettanut homman. Mutta en ole torunut mitenkään tiukasti, kun olen ajatellut että tuo ikuinen oraalivaihe vaan jatkuu jotenkin enkä ole pitänyt imeskelyä niin pahana. Mutta en nyt tietenkään halua, että puree kynsiään!

En ole ikinä kuullut, että näin nuorena tuonkin paheen voi aloittaa... onko kenelläkään muulla ollut vastaavaa? Mikä on auttanut vai onko mikään?

KIITOS avusta!

Meillä onnistui palkitsemalla, tarran sai tauluun jokaisesta kynnestä, minkä pystyi leikkaamaan, riittävästä määrästä tarroja sai palkinnon. Kynnet kannattaa leikata säännöllisesti kerran viikossa. Tarrapalkinnosta voi aina muistuttaa, kun meinaa pureskella kynsiä tai kun imeskelee sormia.
Onnistui 3-vuotiaalla jo ihan hyvin, miksei kaksivuotiaallakin.

Kiitos, täytyykin kokeilla tuota palkitsemista!

Olen itse pureskellut teini-iässä kynsiäni ja sen lisäksi että jouduin jatkuvasti peittelemään ja häpeämään kynsiäni (en siltikään lopettanut puremista...), olivat sormenpäät todella kipeät usein ja purin sormeni usein jopa verille. Omasta mielestäni pureskelusta siis todellakin on haittaa ja toivoisin kitkeväni tavan heti alkuunsa. Omalla kohdallani lopetin pureskelun vasta joskus parikymppisenä vain sillä että päätin asian, tahdonvoimalla siis.

Meidän 4v:lle tehosi kynneli tosi hyvin (vaikka sitä ei kertaakaan laitettu :D ).. Huomautin joka kerta kun huomasin että pojalla oli sormet suussa, kun se ei tehonnut niin sanoin että jos ei lopu niin haetaan TOSI PAHAN MAKUISTA lääkettä apteekista. No pureskelu jatkui ja sitten itkun kanssa haettiin se lääke, kertaakaan ei tarvinnut sitä laittaa riitti kun poika tiesi että sitä laitetaan jos sormet vielä suuhun menee :)

meillä tyttö söi kynsiä aina ennen nukahtamista ja sormenpäät näytti jo aika pahoilta ja punoittivat. Yritin kokoajan huomauttaa ettei söis, mutta kun yksin nukahti niin ei voinut valvoakaan. Sitten se vaan yhtäkkiä loppui :)

..olen syönyt itse kynsiäni, nyt olen ollut pari kk syömättä. Tuo mainittu tarrapalkinto systeemi kuulostaa hyvältä. Ja sit tosiaan Kynneliä kynsiin, ei tee varmasti mieli syödä! (muistan maun vieläkin)

Meillä 7v lapsella ei kynnet kasva, koska jatkuvasti puree kynsiään tai noh lähinnä enää vain imeskelee kait sormenpäitään, kun ei niitä kynsiä ole. Olen lapselle tolkuttanut jatkuvasti, että tällä menolla sinulla on rumannäköiset sormet aikanaan, kun ei niissä ole kunnon kynsiä.

Pureskeluun auttaa kynneli, mutta meidän lapsi REPII kynsiään :x Keksiikös joku tähän jonkun konstin estämään? Kynnet on aina niin lyhyet, että ovat vereslihalla ja kipeät, siitä huolimatta nyppii kynsiään :(

Meiän vähän alle 2 v puree kynsiä, ja oikeasti puree.. se on syöny niistä puolet, että enää pikkunysät on jäljellä kynsiä. Ekä auta kynnelit, vaikka niin luulette!!! Mutta oon ihan hukassa, koska en tiiä mikä auttais. Mutta on tuo niin pieni vielä ettei tarrapalkintoa vielä tajuais.

Malvalalla on myös Kynnelin (tai nykyään se on toisella nimellä, en tosin muista millä) tapaista lakkaa, joka maistuu toooosi pahalle pitkään. Sitä Kynnelin korviketta on minusta vaikea saada siitä rullapäästä tulemaan, se ei kostu tarpeaksi. Malvalan lakka on perinteinen suti.

Snoopy, tai joku muu, ootteko keksineet miten tuon nyppimisen saisi pois? Meillä 3v tytöllä sormenpäät punoittaa ja nyt on alkanut repimään myös kynsiä. On ihan lyhyet. Tätä on jatkunut jo varmaan puoli vuotta ja koko ajan pahenee...On puhuttu asiasta, olen viilannut kynsiä nätiksi, on laitettu rasvaa, laastareita, eikä mikään auta. Neuvolasta sain "avuksi" vain että voithan sitten tarpeen tullen hellästi irrottaa lapsen sormet toisistaan aina kun nyppii...

Ei siis pure, eli pahanmakuiset aineet ei auta.

Nyppiminen pahenee selvästi aina kun lapsi on hermostunut tai stressaantunut, jos ei saa tarpeeksi huomiota, nukkumaan mennessä (mikä muuten sujuu hyvin), kirjaa lukiessa ja aina nuutenkin kun on ajatkusissaan eikä tee muuta käsillään. Välillä leikkii ilman ongelmia, sitten taas kaivelee lisää. Eli on tavallaan tapa, mutta myös reaktio hankaliin tilanteisiin.

Onko neuvoja?

Yhteistyössä