2v lapsi söisi lähes kokoajan. Onko muilla kokemusta vastaavasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunut äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolestunut äiti

Vieras
Tyttö kerjää lähes kokoajan jotain syötävää, tai siltä ainakin tuntuu. Siis vaikka olisi vaikkapa 15min sitten noussut pöydästä, niin jo maistuisi taas jokin naposteltava. Karkkia, pullia tms ei ole tottunut saamaan, joten ei sellaisia kerjää, mutta esim. leipää tai hedelmiä pyytää joka välissä. Eiväthän nuo niitä epäterveellisimpiä ruokia ole, mutta ruoka-ajat haluan pitää, ja toisaalta hampaiden kunto kyllä romahtaisi jos jatkuvasti napostelisi! Lapsi on tottunut kyllä sellaiseen, että vaikka kotona olisi juuri syöty, niin mummolassa, missä käymme päivittäin, heti tarjotaan hänelle jotain - kysymättä onko nälkä. Tosin lapsi useimmiten on myöskin syönyt, ja siellä jo tavaksi ottanutkin että jääkaapille menee jopa ihan itse. Mutta nyt tässä muutaman viimeisen viikon aikana lapsi on alkanut kotonakin kokoajan jauhaa ruoasta, mikä alkaa minua jo kyrsiä, siis tuollainen "pakkomielle". Ehkä osa kyrsimisestä johtuu myös siitä, että asia ahdistaa minua! Kuinka kamalaa olisi, jos 2-vuotiaalla lapsella olisi jo jollakin tavoin vääristynyt suhde ruokaan! Toisaalta toinen vaihtoehto on esim. diabetes tms, mutta koska en tiedä kyseisestä sairaudesta mitään, niin vaikea tietää. Mutta jos nyt joku osaisi jotain sanoa, niin kiitän.

Pidä vain ruoka-ajat. Söisikö "oikeaa" ruokaa vaikka kuinka paljon? Jos, niin anna vaikka santsata. Tomaattia, kurkkua, porkkanaa voi antaa vähän välipalatyyliinkin. Kuulostaa kyllä hieman erikoiselta 2-vuotiaan käytökseksi...

No siis kyllähän varmaan kaikille lapsille naposteltava maistuis koska vaan. :D Meillä syödään pääosin vain ruoka-aikoina, ja yleensä ne naposteltavatkin ajoitan niin, että ne syödään heti ruoan jälkeen samalta istumalta. Esikoinen söis leipää, nuorempi taas hedelmiä. Olen kuitenkin monella pitänyt sen, että leipää ja hedelmää saa tosiaan ruoalla sitten kun lautanen on tyhjä tai sitten sen yhden kerran päivässä välipalalla.

Kyllä meilläkin mummilassa on lapset tottuneet siihen, että aina jotain saa. :p Ja tosiaan menevät siellä erikseen jääkaapille, kotona on kuitenkin toiset tavat kuin mummilassa, kotona ei mennä jääkaapille ja ruokaa syödään vaan ruoka-aikoina.

Lapset ei kasva tasasesti. Meillä kanssa joskus syövät kauheita määriä ja sitten yhtäkkiä on vaatteista hihat ja puntit liian lyhyet. Sitten taas välillä syövät vähemmän.

Ehkä ei kannata tehdä asiasta numeroa, ettei tule tota vääristynyttä suhdetta ruokaan? Ja pitäisikö sitä aterioiden kokoa kasvattaa? Tai laittaa rasvalisää? Tai lisätä kuitua, jos lapsi on jo pulleroinen? Toisaalta ymmärrän kyllä ton, ettet halua antaa välipaloja: sano selkeästi, että vain pöydässä syödään ja (mieluiten) vain ruoka-aikoina. Kiellä kerjäämästä. Vie lapsi pihalle. Sinähän siellä määräät, joten sikäli teette just niin kun sä haluat. Diabeetikot yleensä juo, ei syö. Ne kanssa laihtuu siinä taudin puhkeamisvaiheessa (yleensä).

Kasvupiikki! Älä juota lapsellesi ihan rasvatonta maitoa, se laukaisi omalla pojallani pohjattoman nälän useammaksi päiväksi- kevytmaidon kalorit eivät paljoa paina jos joka aterialla esim. 1 lasi sitä ja loput vettä. Anna lapselle mahdollisimman luonnollista ruokaa (= normaalisuolaista & rasvaista) äläkä pakota syömään mutta vaadi maistamaan.

Tuntuu, ettei syö mitään meidän tyttö. Jotain vähän jyrsii ja maistelee, leikkii ruualla. Koetin olla kokonaisen vuorokauden tosi lujana niin etten tyrkyttänyt enkä pakottanut mitään, mutta se ei todella syö. No ei kai se sitten tarvitse. Toivoisin kyllä, että alkaisi taas syödä.

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Kuulostaa mun 2v sillon kun se kasvaa. Syö syö ja syö...sitten taas ei mee paljon mikään.

oottakaapa kun on 15 v teini. ruoalla meni eilen purkki maitoa tällä teinillä yksin kaiken muun ruoan lisäksi ;)

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Lapset ei kasva tasasesti. Meillä kanssa joskus syövät kauheita määriä ja sitten yhtäkkiä on vaatteista hihat ja puntit liian lyhyet. Sitten taas välillä syövät vähemmän.

Juu...tietää aina kun muksu tankkaa että kohta nilkat paistaa ja ranteet. Taas se näkyy sitä tekevän.

Meillä alkoi pojalla 2-vuotiaana tuo sama, loppukesästä täyttää neljä. Mun mielestä meillä meni tuo vaihe ihan kausittain, jotka ovat välillä pidempiä ja välillä lyhyempiä. Huomasin meillä tuon käytöksen johtuvan siitä, että pojalla ei silloin ole tarpeeksi mielekästä tekemistä. Itse olen pitänyt ruoka-ajoista kiinni eikä tuo ole siitä todellakaan kärsinyt. Silloin, kun on jatkuvasti pyytämässä jotakin syömistä, olen keksinyt hänelle vain muuta tekemistä ja se on auttanut. Myös unohtaa syömisen, kun saa muuta tekemistä. Kylässä ja muissa mielenkiintoisissa paikoissa meillä ei yleensä tätä ongelmaa ole ollut, ainoastaan kotona ja mummolassa missä ei aina ole niin paljoa virikkeitä tai kivaa tekemistä jota itse keksisi. Meillä ei kasvukausilla ole ollut mitään tekemistä tuon koko ajan syömisen kanssa. Silloin, kun poika on kasvanut hän on ihan ruoka-aikaan syönyt vain enemmän. Voisiko teilläkin olla kyse vain tuosta ettei lapsi keksi itse muuta tekemistä? Kuulostaa vain niin samalta, että tuli mieleen.

Voikohan muuten reilu 2v olla jo kasvukipuja? Kun sälli välillä valittelee jalkaa eikä mitään näy tai kokeillessa satu. Mut valittaa kun koettaa astua tai saada unta.Itselläni muistan olleen lähempänä kouluikää.

Tavallisesti tyttö on ollut aika pieniruokainen, välillä saanut vain muutaman lusikallisen puuroa/lämmintä ruokaa menemään, ja kurkut yms on vain pureskellut ja sitten sylkäissyt ne pois. Nyt ruokaa tosiaankin menee huomattavasti enemmän, että olisikohan sitten kasvukautta. Toisaalta VOIKO tosiaan 15min aterian jälkeen olla jo uudestaan nälkä, jos on kuitenkin kunnon annoksen syönyt? Rasvatonta maitoa meillä juotu, se lienee syytä vaihtaa siniseen...

Yhteistyössä