2v. ei nuku päiväunia!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Väsynyt__
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Väsynyt__

Vieras
Juuri 2v. täyttänyt tyttömme ei enää suostu nukkumaan päiväunia! Kiukuttelu alkoi parisen viikkoa sitten ja käy aina vain hankalammaksi. Tähän asti on nukkunut hyvin ulkona vaunuissa tai sisällä meidän sängyssä. Nukuttaminen on kestänyt 5-15 min mutta nyt siitä ei tule mitään. Nukkumaan käskettäessä vastaa heti "ei" ja siitä se alkaa: itkukohtaus, huuto, ei anna vaihtaa vaippaa ja vastustaa kaikin voimin sänkyyn viemistä. Siellä ei halua olla sekuntiakaan puhumattakaan kirjan lukemisesta ja rauhoittumisesta. Kaikkea mahdollista olen kokeillut että tyttö viihtyisi ja rauhoittuisi.

Onko muilla näin, onko tämä jotain uhmaa vain mitä? Itse alan olla jo tuskastunut tilanteeseen ja jo alkuillasta ollaankin sitten väsähtäneitä joka iikka ja tyttökin alkaa kiukuttelemaan. Nyt on mennyt jo kaksi päivää eikä tyttö ole nukkunut päiväunia lainkaan. Jos käymme autolla esim. kaupassa, nukahtaa autoon helposti mutta eihän minulla ole mahdollisuutta ajella ympäriinsä joka päivä :) Lisäksi perheeseemme kuuluu pian 3kk täyttävä nuorimmainen jonka takia päiväunirituaalit ovat joskus hankalia.

Onko kellään apua/vinkkejä tilanteeseen?

Eli tyttö oli 1v8kk ja pikkuveli kotona riemastuttamassa.
Päikkärit oli aika tuskaa viikon ajan, vain pelkkää riehumista ja huutoa. Mä laitoin tytön sänkyyn ja pidin siellä niin kauan kun nukkui. Tähän saattoi mennä 1,5 tuntia. Onneksi mun isä oli vauvan kanssa apuna. Meillä kyseessä oli vain testi, että antaako mutsi periksi. Kun tosta selvittiin, niin nukahtaminen käy nykyään helposti. Sama toistui myöhemmin yönukkumisten kanssa.

Äitini on lastenhoitaja ja kertoi, että kotihoidossa olevat lapset saattavat jättää melko aikaisinkin päiväunet pois. Toista on päiväkodissa, jossa jatkuva melu ja touhu väsyttävät lasta ihan eri tavalla. itsellä ei ole tuosta kokeumusta, koska poika on vasta 1v8kk ja nukkuu päivällä n. 2-3h.

ystäväni tytär jätti jo 12kk ikäisenä päiväunet pois, joskus liikkeellä ollessa vaunuissa nukkui. nyt kohta 3v, pikkuveli 4kk. ei nuku edelleenkään, ihan aktiivinen ja normaali lapsi.
oma kohta 3v nukkuu 1,5-3 tuntia ongelmitta päiväunia...

Moi!

Meillä oli sama juttu pojan kanssa 2-v kieppeillä. Nukuttamisyritykset meni järkyttäviksi taisteluiksi. Sitten jätettiin päikkärit pois ja poika oli iltaisin yliväsynyt ja kiukkuinen. Muutaman kuukauden tätä kesti, toisinaan saatiin taistelun jälkeen nukkumaan, joskus nukahti alkuillasta ruokapöytään ja joskus jaksoi valvoa hyvinkin iltaan asti. Yks kaks poika tajusi, että pienien unien jälkeen jaksaa leikkiä paremmin ja illallakin voidaan vielä touhuta/kyläillä, kun on päivällä levännyt. 2,5 -veenä alkoi nukkua taas päiväunia ja nyt menee nukkumaan hienosti! Poika on siis kotihoidossa, kun sai siskon vähän aikaa sitten. Uniongelmat alkoi kyllä ennen sisaren syntymää, joten sen piikkiin tämä ei mene, uhman ennemminkin.

Koita välillä jättää päikkäreitä pois, jos tyttösi vaikka ymmärtäisi olevansa väsynyt...ei tuohon oikein muu auta - ei meillä ainakaan auttanut. Tsemppiä! Jos ei muulla, niin ajan kanssa varmaan tasaantuu, kun uhma hellittää!

Sitähän se on tahtojen taistelua lapsen kasvatus- varsinkin 2v. kanssa. Ymmärrän sen hyvin, koska itselläni on juuri samanikäinen. Nukumme päikkärit joka päivä, ainahan se ei helposti käy. Jos sattuuu huutamaan, niin laitan sinnillä nukkumaan, silittelen ja rauhottelen, niin kyllä nukahtaa.Lapsi ei kuole siihen kiukutteluun, pikemminkin väsyy sitten loppupäivästä liikaa, jos ei oo unille laitettu. Tämä vaikutta sitten leikkiin ja muuhun toimintaan.Eikä väsynyttä lasta jaksaisi itekkään hoitaa. Isosisko on 4v. vuotias, ja hänetkin vain yksinkertaisesti laitan unille( jos vaikutta kovin väsyneeltä). En kysele häneltäkään sen kummempia, vaan unille mennään ja sillä selvä. Nämä asiat ovat kuitenkin aikuisen päätettävissä- ei lapsen. no, kyllä meilläkin joskus tästä lipsutaan, jos lähdemme esim. lomalle. Siellä en ala päiväunista stressaamaan. Nukahtavat sitten paremmin yöunille, ja loman viettokin sujuu mukavammin.

Meillä nukutaan vieläkin päivunet, lapsi on yli neljä vuotta. Itse haluaa päiväunille, nauttii ulkonanukkumisesta. Ihan joka päivä ei välttämättä nuku, mutta melkein. Yöuniin ei ole vaikuttanut, menee joka ilta viimeistään yhdeksältä nukkumaan. Tiedän monia lapsia jotka ovat jättäneet aikaisin päiväunet pois, joidenkin kohdalla ei mitään ongelmia, mutta joidenkin kohdalla sitten "kärsitään" jokapäiväisistä raivareista ja itkukohtauksista.

Meilläkin 2-vuotias ajoittain kokeilee äitiä, että josko tuo on tosissaan tuon päiväunihomman kanssa :) Uhman piikkiin pistän tämän ajoittaisen kiukuttelun nukkumisen suhteen. Olen pitänyt asiassa aika tiukkaa linjaa. Lapsi viedään omaan sänkyyn, silitellään hetki ja sanotaan, että nyt on päiväunien aika. Sitten poistun huoneesta. Tyttö saattaa lähteä sängystään joskus itkun kanssa ja joskus muuten vain. Sängystä lähteminen tietää 2 min nurkassa seisomista. Joskus yksi nurkkakomennus riittää, joskus siellä käydään viisikin kertaa. Koskaan en anna periksi ja lopulta lapsi jää nukkumaan.

Tyttö selvästi vielä tarvii päiväuniaan sillä nukkuu aina vähintään 2 tuntia ja menee silti aikaisin illalla nukkumaan. Tuo temppuilu on vain tuommoista kokeilua, että kuka täällä määrää.

mäkin tiedän kaksivuotiaita, jotka ei enää nuku päiväunia. omanikin nukkuu vain juuri ja juuri tunnin, ja pärjää myös ilman. mitäs jos kokeilisit laittaa lapsesi illalla aikaisemmin nukkumaan päiväunia sijasta?

Kiitos vastauksista.
Eilen tilanne oli tämä: tyttö ei suostunut menemään sänkyynsä vaan alkoi heti huuto-itkukohtauksen kun mainitsinkaan päiväunet. Kannoin tytön kuitenkin omaan huoneeseensa ja hetken aikaa taisteltuamme en enää jaksanut yrittää koska huuto oli todellakin korvia raastavaa. Meni sen jälkeen sohvalle ja nukahti siihen, nukkui melkein 1,5h.

Omasta mielestäni olen "tiukka" äiti eli yritän olla mahdollisimman johdonmukainen enkä anna asioissa periksi. Tilanne on sinänsä kenkkumainen koska nämä päiväunista tappelu vie aikaa (pahimmillaan noin tunnin) ja myös vauva vaatii sillä hetkellä huomiota. Yleensä olen jättänyt vauvan omaan sänkyynsä lelujen kanssa mutta ei tahdo yksin viihtyä joten tytön päiväunille vienti (ts. "pakottaminen") tyssää monesti juuri vauvan tarpeisiin vastaamiseen. Olen toki kokeillut yhteispäikkäreitäkin eli olemme kaikki menneet sänkyyn loikoilemaan mutta yleensä yksi meistä häipyy aika liukkaasti omille teilleen :)

Toisaalta en tahtoisi tehdä päiväunille menemisestä pakkopullaa ja epämiellyttävää tapahtumaa. Niin kuin Monnamaaria ehdotit, niinä päivinä kun tyttö ei ole nukkunut päikkäreitä olen laittanut yöunille jo ennen klo 20. Tavallisesti jaksaa touhuta klo 21 asti.

Toivottavasti tämä tilanne helpottuu ja meidänkin tyttö hoksaa päiväunien tarpeellisuuden :)

juupajuu. Näin meilläkin. Ihan selkesäti 2v jälkeen päiväunet erityisesti ÄIDIN kanssa olleet hankalia, sängyssä piehtaroidaan ym keksitään kivaa vaikka olen kyllä tosi tiukkis. Isän kanssa taas päiväunillemenijä taintuu vajaassa puolessa tunnissa. huoks.
Tämä taitaa olla jokin vaihe. ite varauduin vauvan syntyessä siihen just että ei suostu enää mennä nukkuun jolloin oltas laitettu aikasemmin nukkuun illalla. Mut meillä menikin niin että kun koko porukalla (vauva, minä ja nti2v) hommasta ei tullut mitään niin yksinkertaisesti jätin neidin yksin sänkyyn jonkun lelun kanssa ja kappas, sielä hiljeni alta aikayksikön. Ja näin on edettty, nykyään käyn lukemassa päiväunisadun ja sit jää nukkuun. Tosin homma edellyttää että on oikeasti väsynyt, eli aivan tarkkaan en voi kelloa tuijottaa vaan paras on katsoa että esiintyy ns. väsymerkkejä. Niinkin jotkut tekee että lapsi nukkuu aina joinakin päivinä päikkärit ja joinakin taas ei...

Alkuperäinen kirjoittaja 2-vuotiaan äiti:
Meilläkin 2-vuotias ajoittain kokeilee äitiä, että josko tuo on tosissaan tuon päiväunihomman kanssa :) Uhman piikkiin pistän tämän ajoittaisen kiukuttelun nukkumisen suhteen. Olen pitänyt asiassa aika tiukkaa linjaa. Lapsi viedään omaan sänkyyn, silitellään hetki ja sanotaan, että nyt on päiväunien aika. Sitten poistun huoneesta. Tyttö saattaa lähteä sängystään joskus itkun kanssa ja joskus muuten vain. Sängystä lähteminen tietää 2 min nurkassa seisomista. Joskus yksi nurkkakomennus riittää, joskus siellä käydään viisikin kertaa. Koskaan en anna periksi ja lopulta lapsi jää nukkumaan.

Tyttö selvästi vielä tarvii päiväuniaan sillä nukkuu aina vähintään 2 tuntia ja menee silti aikaisin illalla nukkumaan. Tuo temppuilu on vain tuommoista kokeilua, että kuka täällä määrää.

Siis nurkkaan kun ei nuku, mielestäni aika hurjaa. No, onneksi kaikkien ei tarvitse toimia samalla tavalla.

Mutta ap:lle, jos ei nuku, niin olisiko niinä päivinä mitenkään mahdollista edes rauhoittaa se päiväuniaika (tai osa siitä) huilimiselle? Eli jos ei nukuta, niin ei nukuta, mutta tekisit selväksi että nyt kuitenkin huilitaan. Saa sitten pötkötellä ja lukea tms, ja ehkä mahdollisesti itse siihen nukahtaisikin...
Jotkut lapset tosiaan aika aikasin jättää päiväunet pois, tai vähentää niitä silleen, että nukkuvat esim joka toinen, tai kolmas päivä.
Ja tietty voi olla myös uhmaa, mutta MINUN mielestä ei kannata kauheita rangaistuksia ottaa kehiin, jotta siinä nukkumisessa kuitenkin säilyy sellanen positiivinen olo, eikä sitä aleta itkemään sen takia kun tietää että rangaistaan jos ei nukuta.

Meillä kolme lasta ja kaksi isompaa ovat molemmat jättäneet tuossa iässä päikkärit veke (olivat kotihoidossa). Ei ole ollut mikään ongelma paitsi itselle, kun oli tottunut siihen omaan hetkeen. Lapset ovat katsoneet päivällä yhden videon ja se on antanut itselle hetken rauhan. Uskoakseni yksi video päivässä on tuossa iässä jo ihan ok, jos muuten päivissä ulkoilua ja muuta ns. järkevää touhua.

Sinttu2:lle vastaus: näin olen yrittänyt tehdäkin. Eli kun ei millään suostu päikkäreille olen yrittänyt rauhoittaa ja keskeyttää leikit kirjojen lukemisella sängyssä tai piirrettyjen katsomisella. Ei ole vain kovin kauaa aikaa malttanut olla paikoillaan.

Niinpä, sitä omaa aikaa kun ei ole ollut (päiväuniaika 1-2h) jolloin olen itsekin voinut huilahtaa on päivät olleet aika väsyttäviä. Siihen päälle vielä tytön yliväsymyskiukuttelu iltaisin. On tullut kaadettua miehen niskaan se väsymys mikä sinänsä on myös miestä rasittavaa pitkän työpäivän jälkeen.

meillä kyl on ihan oikeeta uhmaa!
2v. poika menee nätisti ruuan jälkeen nukkumaan, melkein nukahtaakin 10minuutissa, MUTTA sitten alkaa meuhtominen, kirjan vaihtamista, sängystä karkaaminen, huutele jne. jota tänään kesti 1,5h! kaveri on aivan väsynyt, mutta väkisin pitää touhuta, jotta en vaan nukahda. pari kertaa ollaan oltu ilman päikkäreitä, jolloin nukahtaa puurolautasen ääreen, vaikka sekin tarjoillaan norm. aikaisemmin. unet siis tarvitaan.

meillä onkin koti täysin rempallaan, kun mitään ei saa tehtyä (lisäksi on 3kk vauva). ja mies saa kärsiä väsyneitä kotona olijoita....

kai tästäkin selvitään....

Yhteistyössä