2kk vauvan suun ympärys sinertää ajoittain

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Muikkunen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Muikkunen

Jäsen
06.06.2007
37
0
6
Moikka!

Huomasin eilen, että 9.5 viikkoisen esikoiseni suun ympärys oli jotenkin sinertävän näköinen. Sinertävä väri katosi tosin nopeasti. Tänään huomasin saman ilmiön päiväpesujen (pään, kaulan ja käsien pesun) jälkeen.

Huolestuin tietysti asiasta, muta en ole löytänyt oikein netistä tietoa. Ainut tieto löytyi sivulta: https://oa.doria.fi/bitstream/handle/10024/29785/stadia-1197635663-9.pdf?sequence=1 (s 16), jossa sanotaan, että jos alle 2kk:n vauvan suun ympärys on ajoittain sininen, on se vaaraton ilmiö. Mietin vaan, että onko asia näin vai pitäisikö ottaa yhteys terveyskeskukseen. Harmittaa, ku tuntuu että aina nämä huolet vauvan kanssa ajoittuvat viikonloppuun, kun neuvola ei ole auki. Olisi niin helppo soittaa mukavalle neuvolantädille.

Lisäksi mietin , että olen huomannut että vauvani jalkaterät ja kädet ovat joskus kylmän hikiset. Voiko tämä liittyä jotenkin em:uun?

Vauvan sydän on kuunneltu 2 kertaa, ensin synnytyksen jälkeen normaalissa lastenlääkärin tutkimuksessa ja sitten noin 1.5 kk:n iässä normaalissa lääkärin tarkistuksessa, aj kaikki oli kunnossa.

Onko kenelläkään kokemusta / tietoa asiasta??

Meille sanottiin aikoinaan, että johtuu vauvan huonosta ääreisverenkierrosta vielä noin pienelllä. Meillä tuota on myös ollut 2 neljästä lapsesta =)
8 vuotiaalla edelleen joskus, muttei sen kummempaa syytä moiseen ole...

Hei,

Onko hengitys normaalia eli ei käytä esim kylkivälilihaksia tai sieraimet eivät liiku kun hengittää? Jos hengitys on ok, niin en usko että on huolta...
Meillä on poika nyt 11viikkoa ja aika ajoin sinertää suun ympärys hälläkin. On ollut samanlainen alusta alkaen ja aluksi sinerrys oli syvempää. Oltiin heti synnytyksen jälkeen osastolla koska hengitteli epäsäännöllisesti, mutta kaikki oli kunnossa ja sinerryskin todettiin vain ohimeneväksi. Jalat on täällä kans hikinihkeät =) Kysy neuvolasta maanantaina, mutta meillä ainakin ihan normaalia :flower:

Voin sanoa tähän sen verran omasta kokemuksesta, että me huomattiin omalla vauvalla siinä reilu viikon iästä ensimmäisiä kertoja, että huulien ympärys oli aivan sininen. Ja sittemmin alettiinkin ramppaamaan lääkärillä, kun oli tuo refluksi pahana. Ja meillä se on se versio, ettei puklut lentele vauhdilla ulos suusta, vaan seilaavat tuossa ees taas ja usein teki sitä tukehtumisen ääntä poju pienenä. Ja varsinkin makuultaan oli suu vain auki ja koitti kakoa. Nyt vasta myöhemmin olen ajatellut, että varmaan oli siitä refluksista.

Moi ja kiitos kommenteista!¨
En ole ollut huolestunut vauvan hengityksestä aiemmin. Nyt tosin kun mietin, niin hengitys on joskus epäsäännöllistä kun vauva nukkuu (silloin vissiin hengityksen pitäisi olla aika tasaista). Eli välillä huokaisee, hengittää siis syvempään ja välillä hengittää tiheämpään. Myös valveillaollessa joskus hengityksen tahti vaihtelee, mutta olettaisin sen olevan ainakin normaalia? Kylkivälilihasten ja sierainten liikkumista en ole vielä tarkkaillut. Kysyisin tosin tyhmän kysymyksen, että missäs sijaitsevat kylkivälilihakset? :ashamed: Sairaalassa ja neuvolakäynneillä eivät kyllä ole mitenkään kommentoineet hengityksestä tai sinisyydestä (en ole tosin niistä kysynytkään, kun eilen vasta havahduin asiaan). En tiedä, onko sinisyyttä ollut aiemmin, mutta nyt tässä tuli mieleen, että välillä kun olen imettänyt vauvaa, hänen huulet ovat olleet alussa selvästi viileät ja sitten imetyksen myötä ovat lämmenneet.

Vauva ei puklaillut alussa juuri lainkaan, nyt jonkin verran. Röyhtäiset ovat ajoittain tosi tiukassa. Vauva hengittää kyllä yleensä nenän kautta, eikä semmoista SariS:n kokemaa kakomista ole oikeastaan lainkaan.

Olen tosiaan aika säikky esikoisen suhteen ja pienetkin "oireet" aiheuttavat suuren huolen. Yritän nyt kuitenkin malttaa ja odottaa maanantaihin ja soittaa sitten neuvolaan. Vauva on kuitenkin hyvin terveen ja terhakkaan oloinen. En kehtaisi heti sännätä päivystykseen, kun muuten saisin olla siellä vissiin joka viikko. ;)

Lisäkommentitkin ovat terveutlleita!!

En usko että sinulla on aihetta huoleen eli ei varmaankaan tarvitse päivystykseen sännätä Kaikki vauvat hengittelevät hyvinkin epäsäännöllisesti aika ajoin ja välillä saattaa tulla hengityskatkoksiakin. Johtuu siitä, että keskushermosto ei ole vielä täysin kypsynyt. Kylkivälilihakset ovat kylkiluiden alla, eli jos vauva hengittää huonosti niin kylkiluut saattavat näkyä hengityksen tahdissa. Mulla oli keskimmäisellä pojalla vauvana rs-virus ja hänen hengitys vaikeutui. Uskon, että huomaat, jos vauvalla on hengitysvaikeuksia, kyllä sen näkee paljain silmin :) Unen aikana hengitysrytmi saattaa vaihdella, koska vauvallahan on erilainen unennäkörytmi ja ainakin minä olen huomannut, että unen heräämisvaiheessa saattaa hengitellä miten sattuu. Tässä lisää vauvan unirytmistä http://www.piltti.fi/index/hoidetaan/lehtiartikkelit_kehitysjaterveys/0504_8_nj

Yhteistyössä