????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja masentunutko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

masentunutko

Vieras
Hei! kysyisin onko täällä kukaan joka on kokenut jotakin vastaavaa...

Alkuraskaudessa oli pahoinvointia ja väsymystä ja silloin masentunut mieli meni sen piikkiin. Olin ahdistunut ja elämä oli ihan mustaa.

Keskiraskaus alkoi ja sain yhtä-äkkiä energiaa lisää ja piristyin. Oli onnellinen olo, kunnes yhtä-äkkiä taas fiilikset oli ihan alhaalla. Juuri ja juuri jaksan selvitä päivästä hoitaa lapset jne. Monet asiat pelottaa ja ahdistaa. Koen syyllisyyttää kaikesta ja tuntuu että olen huono ystävä kun en päivittäin soittele ystäville tai kutsu ihmisiä kylään yms. Oikeastaan tämän alakulon laukaisi yksi ystävä joka sanoi suoraan olevansa eri mieltä eräästä asiasta kanssani, no lopulta selvisi, että asia oli väärinkäsitys ja asia meni sillä, mutta siitä lähti tämä ahdistuskierre. Ei siinä ole mitään pahaa että on eri mieltä ja asia selvisikin, joten tuntuu oudolta että noin mitätön asia laukaisi asioiden ja ongelmien vyyhdin.
Olo on tosi vetämätön ja toivoton. Tekisi mieli vain maata ja olla. Mutta taustalla on koko ajan paine kaikesta mitä pitäisi tehdä ja ihmisistä ympärillä, pitäisi olla hyvä ystävä ja kantaa vastuuta toisista ja tietenkin myös omasta perheestä. Koen olevani vieras itselleni tämä on kolmas raskauteni eikä koskaan ole ollut vastaavaa.

Vähän sekava selitys, mutta kiitos jos jaksoit lukea ja ehkä minulle jotain kommentoidakin.

T: Äiti rv 19+6
p.s. minut on yleensä tunnettu iloisena ja posiitivisenä ihmisenä. Minulla on paljon ystäviä ja lähinnä olen monen kuuntelia, mutta nuo ihmiset kuitenkin tärkeitä. Mutta kuuntelijan roolissa olen aina ollut...rakkain ystäväni on oma mieheni, hänelle voin aina puhua kaikesta ja hän on minun kuuntelijani, nyt minua vaan vaivaa se että mieskin ottaa hermoon nykyisin ja olen ihan erilainen hänelle kuin yleensä, kiukustun joka asiasta ja olen etäinen eikä seksi kiinosta, vaikka rakastan häntä yli kaiken. Onneksi hän on ihana minua kohtaan ja ymmärtäväinen. Mutta säälittää kun joutuu kestämään minua.

mulla on ihan sama juttu,yleensä olen ilonen mutta nyt (rv24+3) iskenyt joku masennus,väsyttää enkä jaksa oikeen innostua mistään ja toisaalta stressaan kaikesta mitä pitäisi tehdä.Välillä kaikki itkettää ja välillä olen kiukkua täynnä.Mies on keikkatöissä eli viikon töissä ja viikon kotona ja mulla on on yks hyvä ystävä jota nään harvoin joten ne viikot ku mies töissä en välttämättä nää muita kuin työkavereita.Välillä ahdistaa tää yksinäisyys.

mullakin on mies paljon iltatöissä, joten illat olen aika yksin siis lasten kanssa, mutta kuitenkin.
Lohduttavaa kuulla että en ole ainut tälläinen.
Oletko puhunut tästä kenellekään, siis maininnut neuvolassa tms?
Onkohan meitä muita masentuneita? Vai mitä tää sitten onkaan.

mulla alko ekaks olla vaikee saada unta ja sit ku vihdoin sain unta heräsin parin tunnin päästä pissalle enkä taaskaan saanu unta.Työajat mulla on epäsäännölliset ja ku unettomuutta jatku kolmatta viikkoa oli niin rikki etten osannu ku itkee.Kerroin neuvolassa ja sain terkkarilta pari päivää saikkaria. Se helpotti vähän ku sain ne pari päivää nukutuks paremmin mut sama jatku taas seuraavalla viikolla joten menin neuvolalääkärille ja sain viikon saikkaria ja kehotuksen ottaa kaupungin psykologiin yhteyttä.(mainitsin että taipumus masennukseen jo ennen raskautta)Kävin psykologilla mut oikeen jaksanu innostuu sen testeistä ja kyselyistä,olin puolustuskannalla koko ajan jostain syystä,ehkä taustalla pelko siitä et ne ottaa mun vauvan multa jos oon liian masentunu tai jotain,kauhee ajatus jälkeenpäin ajateltuna eikä oo onneks mahdollista.Nyt saikkarilla ja jotenki syyllinen olo ku en oo töissä.Ihanaa ku on saanu nukkua ja tehä mitä tykkää.Oon miettiny et kuhan esikoinen syntyy on varmaan tärkeempääkin ajateltavaa ku työ,taitaa mennä arvot uuteen järjestykseen..ja hyvä niin.Saikkarin jälkeen kuukausi töitä vielä,sekin vähän mietityttää että jaksanko,mut onhan täs nyt viikko aikaa rentoutua.

Hienoa että olet hakenut apua, Sinikukka! Osoittaa vastuullista ja kypsää ajattelua!
Itse olen kärsinyt aikoinani masennuksesta ja olen todella tyytyväinen, että rohkenin ammattiauttajalle. Monesta murheesta pääsee niin pienellä ponnistelulla kun saa puhua ja avata sydäntään. Ei kai se ole niin itsestäänselvää, että raskauden aikana elämä vaan hymyilisi. Onhan tämä kaikin tavoin epäluonnollista aikaa, ei evoluution, mutta yksilön kannalta. Kaikkeen pitäisi suhtautua niin luonnollisella tavalla mutta ainakaan itselläni ensisynnyttäjänä on ollut välillä melkoista vuoristorataa. Vaikka puoliso olisi kuinka upeasti tukemassa, kannan silti masureppuni yksin. Uskon, että nämä kuukaudet valmentavat meitä uutta kokemusta varten ja vahvistavat, vaikkakin alamäkien kautta.
Voimia!
Ps. Ja masennuslääkkeitä tovin käyttäneenä voin kertoa, että ilman niitä en olisi tässä ja nyt. Jos siis tuntuu, ettei asia ajallaan helpota, harkitse edes jotakin mietoa valmistetta joka auttaa ajattelemaan kirkkaammin ja jaksamaan pahimman yli.

Yhteistyössä