-

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto;24631122:
Ei ole kivulias, syö, peseytyy, liikkuu. Huomenna pääsee eläinlääkäriin.
Tiedostatko, että pieneläimet ovat varsin taitavia teeskentelemään tervettä ja piilottamaan kipunsa. Huomenna piikille.

Mun hamsteri halvaantui aikoinaan samoin, oli kai kiipeillessään pudonnut ja selässä meni välilevyt vinksalleen. Eläinlääkärille vein, samaa suosittelen sun tekevän ettei turhaan kärsi.

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto;24630972:
Pääsee liikkumaan, mutta takajalat eivät toimi ollenkaan. Ei arista niistä kipua, eli halvaantunut taitaa olla :( Reippaasti käveli sylissä ja lattialla, mutta takajalat vain laahasivat maata :( :(
Löysin tuollaista tietoa:
Sairaudet
4.6.1. Häkkihalvaus

Yksipuolinen ravinto ja riittämätön liikunta saattavat aiheuttaa hamsterille häkkihalvauksen. Siihen sairastuneet eläimet asuvat pääsääntöisesti liian pienissä häkeissä, joissa ei ole tilaa liikkua. Eläin halvaantuu ja liikkuu häkissä ryömimällä. Omistaja ajattelee tilaa usein äkilliseksi halvaukseksi, vaikka syyt sen kehittymiseen ovat syvemmällä. Vammautuminen on tietysti suljettava pois ennen diagnoosin varmistamista. Kaikki tapaukset eivät kohene, liikuntamahdollisuuksien ja ruokavalion parantamisesta huolimatta.

Munkin hamsulle kävi samoin,ja verta tuli takapäästä. Vein heti nukutettavaks. Oli vanha, 2.5v. Mut eläinlääkäri sanoi et vahva sydän oli mut halvaantumisen takia pakko lopettaa.

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto;24631228:
Joo, en vaan oikein usko että kyse on tuosta, koska häkissä liikkumisen lisäksi hamsteri on ollut joka ilta pitkiä aikoja (tunti, pari) joko vapaana juoksemassa tai sitten juoksupallossa juoksemassa. Ruoka on eläinkaupan sekoitusta (siemeniä, kuivattuja herneitä, jotain kuivattuja toukkia yms, mitä kaikkea siinä nyt onkaan)+ tuoreruokia, jotain kurkkua, porkkanaa, salaattia tms.

Yks vaihtoehto on, että on pudonnut tuolla häkissään, koska sillä on tapana ollut roikkua siellä milloin mitenkin pää alaspäin.

Ja siis eläin oli tuntia aiemmin vielä kunnossa, nimittäin huomasin sen siellä häkissä viipottavan silloin ihan normaalisti :(

Muutoin kuulostaa ruokinta hyvälle, mutta onhan hamsu saanut myös lihaa ja viljaa?

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto;24631122:
Ei ole kivulias, syö, peseytyy, liikkuu. Huomenna pääsee eläinlääkäriin.

Ei eläimet näytä kipua. Ne sinnittelevät viimeiseen asti niin "normaaleina" kuin suinkin kykenevät. Vie se hamsteri heti lopetettavaksi!

[QUOTE="vieras";24632084]Vuoden ikäinen hamsteri alkaa olla jo elämänsä ehtoo puolella. Se vika noissa pikku pulleroissa on.

Piikkiä suosittelen minäkin, menee äkkiä huonoksi.[/QUOTE]

Kyllä hamsut pakkaavat elämään sinne 2-3 ikävuoteen saakka. Hiiret puolestaan kupsahtaa melko usein siinä vuoden täytettyää.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24632101:
eläinrääkkäystä pitää tuollaista eläintä, se pitää saada iki uneen heti

Jos ei itsestä ole lopettamaan niin on vaan ootettava siihen että pääsee eläinlääkäriin.

Alkuperäinen kirjoittaja vedä henkeä välillä;24632118:
Jos ei itsestä ole lopettamaan niin on vaan ootettava siihen että pääsee eläinlääkäriin.
eläinlääkäreilläkin on päivystys. itse olen ajanut hamsterin takia 40 kilometriä sivu, lauantai-iltana kello kymmenen, että eläin pääsi kitumasta

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24632160:
eläinlääkäreilläkin on päivystys. itse olen ajanut hamsterin takia 40 kilometriä sivu, lauantai-iltana kello kymmenen, että eläin pääsi kitumasta

Täällä ei tahdo päästä päivystävälle millään kun ne juoksee tila käynneillä. Olen kans ajanu satoja kilometreja halvaantuneen eläimen kanssa (luojan kiitos parani) Soitin moneen paikkaan ja ainoastaan tuolla huitsin nevadassa asti oli eläinlääkäri joka suostu ottamaan illalla vielä vastaan ettei se aina ihan niin helppoa ole.

Jaa, hamsterista en tiedä, mutta meillä kävi joskus marsulle noin että takajalat
halvaantuivat, oli ihan pirteä muuten,laahasi vain jalkojaan perässä ja olisiko mennyt kk ( en tarkkaan muista ) se parantui siitä. :)

Yhteistyössä