2010 ELOKUISET IPANAT

Meillä menee sit varmaan vähän niinku keskinkertasesti vauvan kanssa.. Ei oo mitenkään kamalan vaivanen, eikä huuda jatkuvasti ja nukkuukin aina välillä.. Mutta ei oo mikään hymyvauva, joka nukkuis 5-7h pätkiä niinku joidenkin. :)
Nukkuu parhaimpina öinä 3-4h pätkän ja sitte pari 1-2h pätkää siihen perään. Mut joinakin öinä nukkuu vaan 2h pätkiä ja viiden aikoihin alkaa olee levoton ja välillä nukahtaminen kestää sillon joskus menee tunti tai parikin.
Masu vaivaa aina välillä vähän, mut disflatylillä pysynyt nyt parempana. Annan aina illalla ennen nukkumaan menoa ja aamulla 6-9 välillä toisen annoksen.

Nyt on alkanut jokeltelemaan paljon ja hymyileekin jo joka päivä useamman kerran. Mutta itkeekin kyllä jonkin verran, mutta yleensä väsymyksestä enimmäkseen. Ja tietenkin myös jos on nälkä tai kakka housussa.. Mutta välillä ei oikein syytäkään keksi että mikä on. Mutta ei nyt onneksi mitään tuntitolkulla huuda.

Mutta niitä useamman tunnin yöunia odotellessa... :D

Chevanne ja Niko 8vko 1pvä
 
Ensinnäkin isot voimahalit Murskeellle ja Jonnetalle :hug: toivottavasti pikkuisillanne helpottaa pian masuvaivat, ja ei muuta kuin vaikka tänne purkamaan tuntoja jos vaan siltä tuntuu.

Eilen oli ristiäiset ja samalla vihittiin meidät, vaikka kaikki ei mennytkään ihan putkeen valmisteluissa,oli päivä silti täydellinen. Neiti nukkui koko toimituksen ajan,eikä herännyt edes kun isosisko kuivasi pään kasteen jälkeen =) . Vieraat olivat kyllä todellakin yllättyneitä kun eivät tienneet naimisiinmeno aikeistamme ennen tilaisuutta mitään, mukava oli näin,tilaisuus oli pieni ja intiimi,niinkuin olimme toivoneetkin.

Meillä sitten nuhan takaa paljastui influenssa. Jouduimme viime viikolla olemaan lastenpäivystyksessä yön yli seurannassa kun neiti oli niin räkäinen ja oksensi maidot ulos,pikatesti näytti rsv-virusta mutta nieluviljelystä selvisi sitten tuo influennssa,joka on helpottanut lähes kokonaan,ihan pientä nuhaa enää..

Ihanaa alkavaa viikkoa kaikille! :wave:
 
Kiitos tsempeistä! Ja Jonetalle :hug: !!

Marsa, paljon onnea naimisiin menon johdosta! :flower:

Ristiäisistä: Meidän piti pitää kaste jo pojan ollessa 8 päivän ikäinen. Miehen loma Suomessa alkoi loppua (luulimme että vauva syntyy hieman etuajassa, mutta syntyikin rv 40+2, joten mies oli varannut kesäloman liian aikaisin), ja paluu aavikolle "uhkasi" jo vauvan ollessa 2-viikkoinen. Meidän piti siis tohinalla pitää kaste, sillä poika piti saada virallisesti kirjoille, jotta voitiin anoa hänelle pikapassia sekä täältä maasta asumisviisumia. Edes kummit eivät ehtineet paikalle, sillä pidimme kasteen vain parin päivän varoitusajalla. Paikalla olivat vain me kolme, isovanhemmat ja pappi. Minua jäi pikkuisen harmittamaan, sillä olisin halunnut pitää vähän isommat juhlat, kutsua siis ainakin kummit, oman mummoni sekä muita läheisimpiä sukulaisia ja ystäviä. Mutta olosuhteiden pakosta piti toimia kiireellä, ja kastejuhla oli ihan juhlallinen silti :heart: Ajattelimme, että kun menemme taas jouluna Suomessa käymään, niin pidämme kummeille jonkinlaisen kummi-illan.

Mahavaivat jatkuvat edelleen... Eilen oli taas huono päivä, toissapäivänä oli vähän parempi päivä. Nyt vauva on jo vähän alkanut hyväksyä uuden korvikkeen (maistuu erille, kun on pelkästään aminohappoproteiininen), ja syöttö ei enää kestä 5, vaan keskimäärin 3 tuntia kerrallaan. Mutta on se silti vielä liikaa. Mun kädet ja selkä ovat aivan väsyneet... Viime yönä nukuin alle tunnin... :headwall: Nyt onneksi poika nukkuu, on nukkunut jo puoli tuntia, ja vain kerran on ähissyt ja itkeskellyt mahaansa.
Tänään sain yhdeltä Suomesta tulleelta ystäväpariskunnalta sellaista Nurtiton Instant -merkkistä maidon sakeuttajaa, eli pitäisi vähentää pulauttelua. Tuo uusi korvike kun on niin juokseva, että tulee refluksin takia nopeasti ulos.

Mua kiinnostaisi, että kuinka usein muut, jotka käyttävät yksinomaan tai osittain korvikkeita, syöttävät vauvojaan? Millaisia määriä he syövät kerralla? Meillä tuo syöttäminen on niin sekasortoista kipujen takia, että syöttövälit limittyvät toisiinsa, samoin syöttömäärät vaihtelevat...
 
Ihana ilma tuolla ulkona! siitä johtuen kaivoin aamulla rintarepun ja läksin käyttää koirat vaavi rintarepussa. Vähän pelotti kun huomasin kovan tuulen mutta eipä vauva itkeskellyt vaan nukahti reppuun. Koirat vaan ihan ihmeissään kun pyörivät jaloissa ja en nähnyt niitä. Viikonloppuna puoliso heräs yösyötöille ja kuinkas ollakkaan, vauva heräs eka kerran molempina öinä vasta 5:ltä. Meni nukkuu klo 22..
Murske: meillä mennään täysin korvikkeella ja juo noin 3-4 h välein 120 ml. Joskus pullon pohjalle jää, ja joskus tuntuu et jää vajaaks. Ikää pojalla huomen 2kk. Toi määrä on pysynyt nyt samana jo 2 viikkoa, joten uskon et kohta rupee juomaan jo enemmän. Mut iltasin tankkailee tiheemää, voi olla et 2h välein juo jonkun 60ml.
Ristiäiset meillä vasta kuun lopussa mutta juhlajärjestelyt vie ihmeen paljon aikaa, viikonloppuna löysin itselleni mekon, joka kyllä harmitti ostaa kun olen normisti s-kokoa, niin nyt piti mekko ostaa l-kokoa isojen rintojen takia:) no mut mekko onneks sellanen et menee varmaan myöhemminkin. Pojan vaatteita en viittinyt vielä ostaakaan, kun ei tiiä minkä kokoinen on 2 vkon päästä. Eilen kyyneleitä pyyhin silmästä, kun pakkailin jo sen 50 cm vaatteita laatikkoon ja mietin millon sen laatikon sais uudelleen kaivaa esiin...siis vauvakuumetta täällä kai jo liikkeellä;) vaikka pienihän tuo on vieläkin:)
Nyt aktivoitua kotihommiin,kun poju vetää hirsiä pihalla.
 
Täällä juodaan pelkästää korviketta ja noin 2-4tunnin välein syö. syö semmosta 100-200ml väliin:whistle::D
Luulen että th:lta tulee lupa alottaa kiinteet aikasemmin ku 4kk iässä, ku tuo poika vetää niiiin paljon tota maitoa...tuntuu, ettei se enää riittäiskää...kun sais alkaa antaa vaikka vellejä, nii vois pitää nälkää loitolla ja pienempiä määriä...
 
Kiva kuulla Murske sinunkin kuulumisia. Harmi kuitenki että ne ei oo kuitenkaan niin iloisia : / Toivottavasti teillä kuitenki rupeaisi elo kohta helpottamaan ja pääsisitte nauttimaan ihanasta vauva-ajasta :hug:

Joku kyseli kuinka usein vauva syö, ja meillä neiti päivisin tankkaa 1-2h välein. Mikä ei kyllä haittaa yhtään koska selvästi vaikuttaa yösyönteihin, ja neiti nukkuukin 5-7h putkeen ennen ku herää ekan kerran syömään :) Ja siis täysimetyksellä mennään.

Tuntuu että kiltimpää ja tyytyväisempää vauvaa ei vois olla :heart: Alussa tuo tihiä syönti meinas rassata, mutta koska ollaan säästytty masuvaivoilta ja yöt menee niin hienosti, niin en kyllä valita.

Pappikin tuossa soitti ja tulee torstaina käymään niin katotaan että miten nuo ristiäiset etenee. Kämppä vaan on taas pommin jäliltä, ja pitäs pikkuhiljaa ruveta puunaamaan paikkoja kuntoon ennen lauantaita. Onneksi ei sentään ite tarvi leipoa mitään. Saahaan leipomukset anopin tutun kautta joka on kokkipuolen opettajana. Oppilaat siis leipoo meidän tarjottavat tosi kohtuuhintaan :) Oikein innolla ootan että pääsen maistelemaan kaikkia herkkuja :p

Marlin ja Justiina 8vko
 
Onkos muiden vauvoilla ollut imurakkulaa? Meillä vauvalle ilmestyi pari päivää sitten ylähuuleen ihan keskelle selalinen vesikellon näköinen rakkula. Eli ilmeisesti imurakkula. Sen kai pitäisi olla kivuton, mutta jostian syystä sen ilmestymisen jälkeen poika on kyllä syönyt välillä pullosta paremmin? Kun aiemmin on tissi ollut paljon parempi. Olenkin nyt sitten iltaisin välillä lypsänyt ja syöttänyt pullosta, kun on levoton eikä tissi kelpaa. Öisin syö kyllä ihan hyvin tissistä ja päivisinkin, mutta illalla kun tankkaa vähän tiheämpään niin sitten alkaa kiukutella tissillä..
 
Mua kiinnostaisi, että kuinka usein muut, jotka käyttävät yksinomaan tai osittain korvikkeita, syöttävät vauvojaan? Millaisia määriä he syövät kerralla? Meillä tuo syöttäminen on niin sekasortoista kipujen takia, että syöttövälit limittyvät toisiinsa, samoin syöttömäärät vaihtelevat...
Meillä mennään täysin korvikkeella ja neiti syö päivisin 2-3h välein n. 120ml. Illalla tankkailee useammin, mutta pienempiä määriä. Öisin syö 160ml kerralla. Eli yleensä yössä ollut yksi herätys ja silloin neiti vetäisee sen 160ml ja sitten aamulla 160ml. Niin ja neiti vetäisee annoksensa 10-20 minuutissa. Joskus iltaisin syöminen kestää vähän pidempään kun neiti nukahtelee syömisen lomassa.

Tänään on tyttöä vaivannut närästys ja oikein mitenkään päin ei ole ollut hyvä olla.

Jonetta :hug:

Sipsunen & S 9vkoa ja 1pv:heart:
 
Viimeksi muokattu:
Voi.. joko se influenssakin on liikkeellä jo.. : /

Onnea MARSA :flower:

Meilläkin jokellellaan ja hymyillään suulla ja silmillä =) ihana rakas :heart:

Voi jospa MURSKE saisit vauvalle masun kuntoon.. kurjaa kun koko vauva aika menee kitinöillä..
meillä pojat on olleet vaativia ja kitiseviä muttei kyllä hurjasti niin jo niilläkin tuntui että pää hajoo .. niin voin kuvitella sun unen ja levon tarpeen :hug: voi yritä jaksaa
 
Kiitos tsempeistä, ja on todella ihana kun on joku tällanen paikka johon purkautua.. onko kellään muulla tullut nyt tämän viime synnytyksen jälkeen masennusta, vai olenko ainut täällä? Meillä poika on ainoastaan korvikkeella ja käytössä on nyt baby semp 1 (semper) Kerralla korviketta menee 120-220ml ja poika tankkaa 1-2 tunnin välein. Siksipä annoinki juuri ensimmäisen kerran Viljamille juuri perunaporkkana-velliä iltapalaksi, jos se pitäisi vähän yöllä loitolla nälkää. Laitoin siis 100ml korviketta ja 100ml velliä ja sekoitin. Ja tiedän että neuvolassa ym. suositus on se 4kk aikasintaan mut mä en oo niin tarkka noitten suositusten kans vaan teen oman äidinvaiston mukaan. Esikoisellekkin aloitin vellin annon alle 3 kuisena ja kiinteät aloitin 3 kuukauden iässä ja heti alko kaikki helpottaan. Toivon todella et ens yönä poika nukkuis ihan hiukan edes paremmin. Viljami siis nyt 6300g ja 63cm.

Jonetta ja Viljami (reilu 2kk)
 
Huomenta!
Onneksi luotin omaan äidinvaistooni ja kuuntelin kokeneita äitejä enkä tehny suositusten mukaan. Viime yö meni meillä nimittäin tosi hyvin. AIvan ihana fiilis. Poika joi perunaporkkanavellin puol 9 illalla, heräs vasta puol 5 aamuyöstä (8 tunnin päästä) ja joi maitoo, ja nyt se nukkuu vieläki yöunia (kello siis jo 9.30) aivan ihmeellistä. Teki velli tehtävänsä.
Jonetta ja Viljami
 
Kyllä mäki oon aatellu siin 3kk iässä alottaa antaa jotain muutakin ku maitoa. Kun ei tolle taho iltasin kans mikään riittää ja sit tosiaan heräillään läpi yön parin tunnin välein tankkaamaan.

Eilen illalla sai korviketta vähän enemmän ku ei taas tissi kelvannu illalla enää (ei vissii riitä vaan maitoo sit niin paljon ja toinen hermostuu ku ei tuu riittävän vauhdilla..) ja sit ihan viimitteks ennen ukahtamist oli hetken tissillä niin sit nukku viime yönä kolme 3h pätkää, mikä on meille kyl ihan ennätys. Ja sit nukuttii viel muutama tunti niin et heräs tunnin välein syömää aamusta. Et 12h yhteensä nukuttii kuitenki viime yönä. :D Ihan super! :D
Sit oli tunnin verra tos hereil ja alotti raivoomaan.. Nukahti sit melkee heti ku tajusin laittaa rattaisiin..:D
 
IMURAKKULA
imuote taitaa olla huono jos tulee noita rakkuloita..
kun syö tissiltä niin vedä sitä ylähuulta niin siihen rinnanpäälle ettei jää sillen sisäänpäin kaartuneena olemaan.

Jonetta. minua ahisti ja masensi aikalailla noiden poikien aikaan kun olivat hurjan vaativia ja kummatkin synnytykset olivat hirmu traumaattisia yms. niin masis hiipi kuvioon aika pian.. mutta nyt tyttöstä oon ollut hyvässä kunnossa ja pirteänä.. onneksi edes yhden imetyksen ja vauva ajan aikana..
mutta tsemppiä ja hae ihmeessä apua ja juttuseuraa.
 
Itse asias meillä on oikein hyvä imuote. Ja mitä netistä luin niin imurakkula tulee muiden kokemusten mukaan useammin niille joilla on hyvä ja tehokas imuote.
Meillä on tosiaan alusta asti ollut todella hyvä imuote pojalla eikä sen suhteen mitään ongelmia.
 
.. joo Chevanne noinkin on varmasti.
Meillä on myös kaikillä näillä 3lla lapsella ollut jossain vaiheessa tuo rakkula huulessa ja kaikilla on ollut hyvä imuote,
mutta huomasi kyllä jos oli imetysasennot olleet "Mitä sattuu paikoista johtuen" niin silloin tuli tuo rakkula kun se ote kärsi..
mut ei meillä se ikuna häirinnyt.. vissiin : /
 
niin paljon tekstiä... ku ei ehdi käymään :)
nopea päivitys täältäkin ennen lääkärin haukuttavaksi menoa|O
tääl on alkanut arki rullaamaan, isäntä viettelee lomiaan nyt niin ehtii kirjoittaa, tyttö voi hyvin mitä nyt syys nuhan kourissa on, onneksi vain nenä tukossa, vaikka sekin viime viikolla ongelmia aiheutti, nyt jo parempaan päin. itse poden sitä flunssaa nyt :)
tääl mennään vähän vuoristorataa oman voinnin kanssa, vaivaa löytyy ihan tarpeeks, sain masennusreseptin itelle, sit täytyy repii rahat siihen vielä jostain. terapia aloitettu, sekin..
kärtsään lääkäreiden systeemiä kun ne taas torstaina ottaa labras verta klamydian takia, mistäköhän mä sen ny yhtäkkii olisin saanu ku ei ollu edes vielä odotus aikanakaan:confused:

tyttö kasvaa hyvin, menee täysin rintamaidolla paitsi nyt kun olen kipeä ollut itse, ei tule maitoa niin paljon kun ei jaksa ja kykene syömään :(
tytön ensimmäises neuvolas oli painoa kertynyt jo yli 4 kg ja pituutta muistaakseni 53cm kun syntymäpituus oli 49cm, neuvola oli n. 3vkon iässä, nythän tuo onkin jo yli kk, aika juoksee nopeesti..

mutta nyt kello näyttää kyl niin et täytyy alkaa valmistautuu lähtöön :D oli mul jotain muutakin mut tuli ajatuskatko kun alkoi vierestä kuuluu herännyttä tuhinaa :D

giraffe ja Jasu
 
Onhan tullut taas juttua :)

Meidän Iida oli 2kk neuvolassa viime perjantaina ja sai tuon rota rokotteen. Meillä se ei aiheuttanut mitään vaivoja. Tyttö on kyllä muutenkin kova paukuttelemaan mutta ehkäpä se just auttaa kun saa ilmat ähisteltyä ulos.
Meillä neiti on kyllä hyvä nukkuja. Tyttö nukuskelee sellasia n. 8-9h yöunia. Nukkupa tuo yks yö 10 tuntiakin. Silloin meinas kyllä äiskällä kannut räjähtää :LOL: Yleensä neiti simahtaa sänkyynsä n. 22.30 ja herää syömään n. 7.30.

Meillä on annettu korviketta vain muutaman kerran, lähinnä silloin kun olen ollut jossaki ja iskä on odotellut vauvan kanssa kotosalla. Olen kyllä tyytyväinen että myös pullo huolitaan niin pystyy joskus jossain käymäänkin.
Tokihan meilläkin toisinaan vatsaa vääntää ja ylitäytön vuoksi yrjöillään, mutta kaikenkaikkiaan tähän asti on kyllä vähällä päästy.

Mulla iski hirvee haikeus silloin kun Iida oli alle kuukauden että ei tää voi olla meidän viiminen vauva :eek: mutta kyllä se niin taitaa vaan olla näiden mun raskausajan ongelmien vuoksi ja itekki oon kuitenki jo 32 vee..

Nyt tekemään 4v synttärivalmisteluja niin ehtii jotain ennenkuin riennetään hakemaan esikoinen eskarista.
 
Meillä oli tänään 2kk neuvola (vaikka ens viikolla vasta tulee täyteen):
Mitat, suluissa kuukauden takaiset mitat
Pituus: 55,1cm (51,8cm)
Paino: 4635g (3850g)
Pipo: 39cm (37,4cm)

Hyvin siis on täysimetyksellä kasvanut neiti :) Meilläkin on ollut tuo imurakkula, sitten se puhkesi ja lähti pois. Imuote meilläkin on hyvä.
 

Yhteistyössä