+++ 2010 alkaen haaveilleet ja plussanneet +++

Voi Epa_88, voimia ja lohtuhalaus! :hug: Nämä uutiset eivät ole koskaan mukavia.

Jos äizikkä ehtii jossain välissä käydä täällä lukemassa, niin sylin täydeltä onnea!! :heart:

Toivottavasti Kristen kipeät supistukset on pysyneet pois eikä ole tarvinnut ainakaan osastolle mennä. Mäkin mietin, että jos jossain vaiheessa tulee osastokomennus niin miten sitä elämän kotona järjestää, mies tekee vuorotyötä ja esikoinen pitää viedä ja tuoda hoitoon ym. Meillä ei oikein ole tukiverkkoa, miehen veli asuu paikkakunnalla, mutta tekee myös vuorotyötä eikä oikein ehdi auttaa meitä. Omat vanhemmat asuu noin 100 km päässä, ovat eläkkeellä eli äiti varmaan vois tulla hoitamaan esikoista, jos ite joutuisin pitkäksi aikaa sairaalaan. Ja vaikka meniskin ihan loppuun saakka, niin täytyy jo ruveta miettimään vähäsen miten sitten synnytyksen aikaan toimitaan. Miehen siskolla on heinäkuu lomaa ja hän lupas tulla tarpeen vaatiessa meille vaikka useammaksi päiväksi esikon kanssa, tosin hän asuu 300 km päässä eli ei ihan heti ole oven takana apuna.

NeliApina sulla on pian jännät paikat!! Onko jo ollut tuntemuksia, että pian vois alkaa tapahtua?

Kaverilta tuli aamulla viesti, heille oli syntynyt pieni tyttö ja kaikki hyvin. Laskettu aika oli jo viikko sitten, mutta tyttö painoi silti vaan 2,8 kg vaikka meni yliajalle. Pakko päästä pian katsomaan ihanuutta!! :heart:

Mulla on kamala flunssa, kurkunpääntulehdus yhdistettynä poskiontelontulehdukseen eli ei tuu ääntä ja pää täynnä räkää ja poskia särkee. :snotty: Kävin eilen lääkärissä, kun olo oli aivan kamala, ei saa nukuttua kun poskia särkee. Sain lääkekuurin ja nyt alkaa jo vähän räkää tulla niistäessä ulospäinkin. Yhdellä tutulla oli piilevä poskiontelontulehdus synnytyksen aikaan, meinas oikeesti pää hällä räjähtää ponnistusvaiheessa ja äiti joutu jäämään sairaalaan hoidettavaksi, vaikka vauva pääsi jo kotiin parin päivän jälkeen, tulehdus oli mennyt tosi syvälle ja äiti jouduttiin punkteeraamaan monta kertaa ja sai suonensisäistä antibioottia. Ei kiitos ainakaan sellaista!!

skorpioni ja masu-nasu 25+2

Epalle iso :hug: Oon tosi pahoillani...

Kristen
Toivottavasti sulla nuo supparit loppus. Kuitenki viikkoja vielä niin vähän :(
Nyt vaan lepoa niin paljon ku mahollista... :hug:
'

Pakko tulla hihkumaan tännekki! Tuossa ruuan jälkeen tuntu ekaa kertaa ku pikkunen potki oikeen kunnolla! :heart: Hulluna rummutti siellä! Sitten tais väsähtää ja painua nukkumaan... :D

Talvicci ja Torsti rv.16+6 :heart:

Skorpioni: parina yönä ollut kipeähköjä supistuksia mut eipä niistä sit mitään oo tullut.Vähäks aikaa loppu ne harkka supistukset kokonaan ja nyt sit on vähän kipeitä aina ku tulee.Mut eipä tässä enää kauaa mene muutenkaan.Mies kyselee koko ajan et supistaaks sua nyt ja joko pitää mennä. Ei varmaan kannata lähtee jos tulee yks tunnissa :D

NeliApina ja p-p 38+3

Epalle suuren suuret pahoittelut ja voimia tulevaan :hug: :heart:

Jokos skorpionin olotila on helpottanut? Ei ole kivoja nuo taudit ollenkaan :(

NeliApinalle tiovon pikaista lähtöä synnyttämään :D Olis kyllä kätevä kun olis vielä sellasetkin testit, että ne kertois tarkalleen koska vauva syntyy x)

Oma olo vaihtelee. Väsyttää ihan kamalasti ja olen kalpee kuin kalkkilaivan kapteeni! Vissiin hb taas aika laskusuunnassa :( Supistukset rauhottui tässä välissä, että tuli vaan tosi harvoin ja mä jo intouduin eilen ulkoilemaan pojan kanssa. Käytiin siis pyöräretkellä tossa sadan metrin päässä, mutta takas tullessa oli vähän ylämäkeä ja poikaahan joutuu työntämään, kun ei osaa vielä polkea. No se kiva kostautui sitten tänään, kun kipeät supistukset ovat muistutelleet itsestään pitkin päivää :(
Lisäks pojalla taas kerran lämpöä ja nyt jänskättää, ettei korvatulehdus olisi palannut! Täytynee kai käydä keskiviikkona näytillä ennen kuin lähdetään kohti etelä-suomea, ettei siellä tarvitse sitten sen vuoksi lähteä päivystykseen istumaan...

Noh, mä nyt pyrin olemaan onnellinen jokaisesta päivästä ja viikosta, jonka pääsen eteenpäin ilman kamalan hälyyttävän kipeitä supistuksia! Reilun viikon päästä on onneksi äitipoli, jossa tarkastavat ton kohdun suun tilanteen, josko edes sinne asti saisi olla rauhassa tän osalta. Katotaan sitten köyttääkö ne mut osastolle, vai mitä, mutta se on sitten sen ajan murhe...

Kristen + Tirpana 25+1

tervehdys pitkästä aikaa!! :wave:
tosisssaan ei ole tullut tänne kirjoiteltuakaan aikoihin.. :/ no siis mulla tosissaan oltiin sitä mieltä että syntyy rv 34, tai ajoissa..
MUTTA vastoin kaikkia odotuksia vauva viihtyi masussa rv 37+5!! oli todella raskas kolme viikko oltiin jatkuvassa hälytys tilassa, ja siis henkisesti teki todella tiukkaa.. :( loppuenlopuksi olin itse sitä mieltä ettei se tule ulos ollenkaan.. :LOL:

kunnes aprilli päivää ennen yöllä 1.v.3kk:tta alkoi oksentamaan; ajattelin hetken, toivotaan ettei muut sairastu.. eipä mennyt tuntiakaan, kun aloin itse oksentamaan ja ripuloimaan; samalla vähän supisti (mutta samalla tavalla kun oli supistanut jo kolme viikkoa, joten en reagoinut mitenkään)..
aamulla mies sani hänellä on vähän heikko olo, lähti silti töihin ja minä jatkoin sairastamista+edelleen supisti jonkun verran.. mutta itse olin sitä mieltä että vatsakivut johtui vatsaflunssasta, joten ennen kymmentä soitin minun äitille että tuo jotain särkyyn..

minun äiti tuli paikalle puoli yksitoista, tajusin että kipu tulee aaltoina; siis supistuksia on. soitin sairaalaan, ne sanoi tule käymään näytillä.. soitin miehelle tule kotiin lähdetään sairaalaan..

mies tuli yhdentoista aikaan, ja oli oksentanut autoon..
oltiin noin 11.20 viemässä pojat toiselle mummolle hoitoon..
matkalla sairaalaan tunsin jonkun jännän napsauksen masun sisältä,
noin 11.50 oltiin sairaalan pihassa, nousin autosta ulos; vedet tuli ulos (voiton riemua oli päällä, koska tiesin että vauva tulee syntymään)
sairaalassa tunnusteltiin tilanne, ja oltiin edelleen samassa neljässä sentissä, missä oltiin jo kuukaus kyhnätty.. kele tämä kestää ajattelin..
supistukset alkoi kiihtymään älyttömästi seuraavien minuuttien aikana, otin ilokaasua, tilannetta tarkasteltiin ja alkoi älytön avautuminen; ensin viisi senttiä, viiden minuutin päästä kuusi senttiä.. minua alkoi ponnistuttamaan älyttömästi, kätilö koneelle minua vielä kirjasi, ja sanoin vaan etten pysty pidättämään enään; lääkäri tuli paikalle, päädyttiin siihen että saan alkaa ponnistamaan kyljelleen koska sydän äänet olivat kummalliset..
samaan aikaan labratäti kärräsi paikalle, ja alkoi tiukkaamaan minun henkilötunnusta, mihin mä vaan tokasin kauniisti helvetillisissä kivuissa että en tiedä, ja kun täti jatkoi tiukkaamista, kehotin
painumaan helvettiin tyhmiä kysymästä.. lääkäri kyllästyi tiukkaamiseen ja sanoi vaan että hän ja kätilö todistaa että minä olen minä; sitten minä alan ponnistamaan ja hoitaja ottaa samalla verikoetta, on varmaan ollut aika näky kun minä kiemurtelen kun kuoleva eläin tuskissani ja ponnistan, ja sadattelen samalla, ja hoitaja ottaa samalla verikoetta.. ;) ponnistus kesti kaksi minuuttia, ja ysin tyttö syntyi 12.30, ja strategiset mitat oli 2440g ja 46cm pitkä, ja 31,5 cm pipo.. :heart: ihme kyllä ilman vammoja alakerrassa selvisin, ja ilman tikkejä.. ;)

eli tyttö syntyi 12.30, 40 minuuttia vesien menon jälkeen, ja 40 minuuttia sairaalaan tulon jälkeen.. ;) kätilön kanssa asiasta keskustelin, ja siis jos vedet olisi kotona mennyt; en olisi sairaalaan ehtinyt.. :D toisaalta hyvä että meni nopeasti, koska isi ei olisi enään kauemmin jaloillaan pysynyt, sen verran kipeä oli.. :D

siis ja kaikki tämä on kuin huonosta sketsistä, mutta sellainen aprillipäivän tyttö meille syntyi.. :heart:

Äizikkä onnittelut vielä sinulle ja olipas vain synnytystarina!!pienoinen on vauva ollut mutta hyvät pisteet on tyttö saanut :heart: Hyvää kevään jatkoa teille!!

Kristen toivottavasti poika terveenä..kaverin pojalla epäillään maitoallergiaa punoittavien poskien JA korvatulehusten takia:confused:(mihin ei lääkkeet oikee auta..)myös vehnä testattiin,ihmettelen kyllä miten noi korvatulehukset voi olla oireena,mut..kivaa etelä-suomen reissua ja muistahan ottaa iisisti ja levätä!

JiiMii&piipari 20+3

Äizikälle onnittelut vauhdikkaasti syntyneestä prisessasta!! :flower: Onneksi lähdit sairaalaan ja kaikki lopulta päättyi hyvin!

Oma olo alkaa helpottaa, lääkekuuri puri poskiontelon tulehdukseen ja yskäkin voitonpuolella ja ääni palautunut. Eilen oli taas äitipolilla kontrolli ja kaikki hyvin, painoarvio oli tasan kilo. :)

skorpioni ja masu-nasu 26+2

Viimeksi muokattu:
äizikkä Suuren suuret onnittelut :heart:

Voi tätä supistusten jännittämistä! Monta päivää meni hyvin, ettei mahaa kirrannut kuin muutaman kerran, mutta nyt taas pääsiäisen varaemona olo on saanut olon lievästi sanottuna tukalaksi :( Mahaa kiristelee vähän väliä, välillä kipeestikkin ja mikä uus kurjuus on tullut on se, että tänään iltapäivästä alkoi tuntumaan pelkkä seisominen kurjalta. Toisin sanoen, tulee sellanen kauhee paineen tunne alavatsalle ja tonne alapäähän :( Oon nyt tänään sitten laittanut ton ukko rakkaan toimittamaan enempi tätä vara emona oloa, ja onneks on ollut ihan ymmärtäväisin mielin...
Lisäks allergiat kiusaa! Tänään olis ollut ihana päivä oleilla pihalla, mutta tunnin kun istuskelin, meinasin jo tukehtua ja silmät oli niin tulessa ja "hiekkaa" täynnä, että päätin linnoittua loppupäiväksi sisälle. Kiva jos koko kesä menee samanlaisilla oireilla...

Keskiviikkona olis sitten äitipoli jälleen ja mä odotan vähän kauhun sekasin tuntein sitä. Ensinnäkin mitä nää supistukset on saanut aikaan kohdunsuulla. Eniten pelottaa, jos määräävät suoraan osastolle, kun miehen pitäis ainakin kaks viikkoa olla vielä toisella puolella suomea töissä ja sitten pojalle ei oikein ole paikkaa mihin mennä kun kaikki varteenotettavat mummutkin taitaa olla töissä aika kiinni :(
Toisekseen, kun edellisistä sairauksista selvittiin, mullekin iski kuluneella viikolla se flunssa, joka jälleen sai juuri asettuneet verensokerit heittämään häränpyllyä, eli kuinka suureksi vauva on taas näiden sairasteluiden takia kasvanut.

Mutta pääasiassa mä olen huojentunut, että pääsen sinne oikeen ammattilaisen käsiin tarkastettavaks, että mikä tilanne ja missä mennään, ettei tarvi omassa päässään arvuutella, tai joutua neuvolan yleislääkärille arvuuteltavaks. Ensimmäiseks aion kyllä kysyä, että eikö OIKEESTI ole olemassa mitään allergialääkettä (tablettia, silmätippoja, hengitettäviä tms.) jolla uskaltais pojan kanssa olla edes muutaman tunnin päivässä pihalla

Nyt tämä mamma lähtee paimentamaan laumaa sohvalta käsin ja toivoo, että saisi kaikki rakkaat parin tunnin sisään nukkumaan. Meitä onkin kunnon lauma täällä toinen toistaan rakkaampia, kun lapsia on neljä; 7v, 3v, 2v, ja 1v :)

Kristen + Tirpanan 26+0

Kunnon lauma Kristenillä :D Koitahan jaksaa niiden suppareiden kanssa ja laita mies tekemään juoksevat asiat, kun on kotona. Ja nakita niitä lapsia kans, ne osaa yllättävän paljon kun niitä esim. lahjoo.... :whistle:

Huldis ja pikkusiskoveli 21+0 (ei paljastanut ultrassa sukupuolta, joten vielä mennään molemmilla vaihtoehdoilla ;) )

Vihdoin ja viimein kivisen taipaleen ja monen km jälkeen Minnäin uskaltautuu haisteleen jo odotuspuolen pinoa.. Jos joku vielä Minnäit muistaa.
Hermot ja usko kohtaloon meni jo joku aika sitten ja lopetin kirjoittelun vauvakuumepuolellekin, mutta sitten jälleen se plussa tuli ja nyt näyttää pienoin pysyvän kyydissä ja torstaina ennen pääsiäistä sykekin nähty rv 9+2. Joten toiveikkaita ollaan.. Kuitenkin vielä varmasti panikoiden ja jännäten mennään np-ultraan asti.

Jonnin verran olenkin jo seuraillut täällä pinoja mut jospa nyt uskaltautuis aktiivisemmaksi :)

Kristen, miksi sulle ei ole annettu mitään allergialääkkeitä? Mulla ainakin viime raskaudessa oli käytössä astmalääkkeet (ventoline, beclomet) sekä tabuna allergialääkettä,silmätipat ja nenäsumute. Koko satsi!
Ja nyt alkaa oireet vaivaan jälleen. Koitan vain joskos selviäis tämän ensimmäisen kolmanneksi ilmat droppeja kuitenkin. Mutta varmasti pakko sitten myöhemmin ottaa taas lääkitykset käyttöön.

Ja ihana, iso onnea kaikille jo lapsosen saaneille. Tuntuu välillä et aika menee tosi nopsaa mutta nyt omalla kohdalla tuntuu et se matelee :/

Mutta aurinkoista pääsiäisen loppuja kaikille!

Minnäi ja nelkku 9+6

Doppleriki ois tuolla laatikossa, milloinha sitä vois alkaa testaileen? Oliko täällä muita dopplerin omistajia?

Minnäi mahtavaa,ihanaa:heart:!!!tervetuloa tälle puolen:flower:!!ollaan samaan pinoon kuume puolel joskus kirjoiteltu,joten mie ainaki muistan nimen =) toivotaan että pikkuinen pysyisi mukana nyt loppuun asti!
Dopplerin omistan,tosin enää sille ei ole oikee käyttöä,eka kerran äänet kuului rv10+ viikolla..eli ihan kohta voit alkaa etsiin,mutta älä panikoi vaikka ääniä ei kuuluisi,joillaki kuuluu vasta monen vkn päästä tuosta ,mut joillaki on kuulunu jo noilla viikoilla,varsinki jos sulla on neuvolassa jo kuulunu..

Kristen tsemppiä noiden supistusten kans,onko sulla yleensä ne miten tuntuvia...?

Itselläni on viime vkn aikana supistellut aika tiheään,ei kipeitä mutta inhottavan tuntoisia,ja tulevat ihan levossakin ja silloin ne tuntee parhaiten..esim. olin kassatyövuorossa(istuin ja välillä yritin seisoa..) ja tunnin sisään tuli n.5supistusta,yritin soittaakin neuvolaan ja kysyä noista mutta täti ei ollu enää paikalla,soittelen huomenna uudestaan ja kyselen,keskiviikkona on rakenne niin vois siinä varuilta tarkistaa kohdunkaulan tilanteen...vaikka nuo ei kipeitä ole,mut olen netin kauhumaailmaa lukenu,vaik ei pitäis!katellä loppuvk töissä miten supistelee ja miten selkä alkaa kipuilla et täytyykö tosiaan hakee saikkua,en haluais..

JiiMii&Piipari 21+1

Minnäi Sydämellisesti tervetuloa :heart: Johan tässä on odoteltu teitä muitakin "pitkänajan tuttuja" :)
Mulle on vaan neuvolasta todettu esikoisen aikaan, että allergialääkkeitä ei saa käyttää, täytyy vaan koittaa selvitä. Siitä siis jäänyt tähänkin raskauteen päähän ettei niitä sais käyttää :( Mutta kysyn asiaa siellä äitipolilla, josko olis asiaan toisenlainen näkökanta :)

Mihinkäs sulla ajoittuu toi La, että saan oikeelle kohdalle listaa? :)

Ja dopleri löytyy täältä, ja muistaakseni mä sain kuuluviin sydänäänet joskus rv 9 paikkeilla, eli tosi aikasin! Niissähän ohjeissa sanotaan, ettei kannata alkaa kuuntelemaan ennen rv 12+ mutta mä olen sellanen hätähousu, etten malttanut pitää näppejä erossa :D

JiiMii kyseli noista supistuksista. Esikoisesta mulla ei ollut juuri minkäänlaisia ennakoivia. Jotain tietysti, mutta selvää vatsankovettumista en havainnut ennen kun synnärillä. Nyt tässä raskaudessa tota vatsankovettumista on kyllä ollut, mutta suurin osa ei kipeitä, kunnes sillon pari viikkoa sitten alko nää kipeet tulee useemmin. Nyt oli viikko väliä, että kun huilaili vähän enemmän, ei ollut mitään ongelmaa, ja nyt taas sitten alkoi kivut ja lisäks paineet. Kivuliaimmillaan ovat sellasia, että täytyy oikeesti pysähtyä ja yrittää hengitellä, että selviää sen ohite :(
Edellisellä tarkastukerralla supparit oli jonkin verran lyhentäneet sitä kohdunkaulaa, mutta mitään akuuttia ei sillon ollut. Käskivät vaan seurata, että jos kivut jatkuu tai alkaa tulla säännöllisinä, niin sitten osastolle.

Toivottavasti sullakin supistukset loppuisivat, että saat tehdä töitä niin pitkälle kun hyvältä tuntuu :)

Kristen + Tirpana 26+1
Ehkä sen vuoksi mä pelkäänkin, että on taas saanut jotain aikaseks ja nappaavat oikeesti sisälle :(

Viimeksi muokattu:
Kiitoksia kiitoksia!
Mulla siis torstaina ultrattiin jossa nähtiin syke ja liikettäkin :) Mutta aikasemmassa raskaudessa neukkadopplerilla kuulu sydänäänet jo tasan rv10.. Jotenka vois kai sitä ens viikolla testata kotonaki, jos saa hetken rauhan :) Ei vielä tohi tuollasia hommia tehä jos/kun lapset näkee. Ei olla heille vielä kerrottu uusimmasta tulokkaasta.

Kristen, ehottomasti kannattaa kysyä niistä allergialääkkeistä uudestaa. Muistaakseni mullaki esikon aikaa ei ollut suositeltavaa syä noita, mutta nekin on muuttuneet (ainakin täällä päin). Ja tosiaankaan en ole ainoa joka niitä syö, tiedän moniakin "kohtalotovereita" Ja muistaakseni silloin kuopusta odottaessa meiän pinossa tai olla useampiki allergialääkkeitä tarvitseva. Toivottavasti saat helpotusta oloosi.

Toivottavasti supistelut rauhoittuisi Kristenillä ja JiiMiillä! Ja ettei vielä tulis pelkoa alkavasta synnytyksestä.
Mulla ei koskaa ole ollut suppareita (paitsi harjoitus, niitä et maha pinkeilee) muuten kuin sitten kun synnytys on alkanut. Poijjaat ollee tiivisti ja tiukasti mahassa. Saas nähä miten tällä kertaa.. :) Luultavimmatusti aika samalla setillä :D

Nii ja laskettu aika ois 22.11

Kristen! Mulla on allergiaoireisiin käytössä cetirizin-ratiopharm, ihan neuvolasta saatu resepti. Samaa lääkettä on saanut muutkin odottajat, on ilmeisesti käytännössä todettu turvalliseksi. Tarkistin asian silti vielä apteekistakin. Toivottavasti supistukset rauhoittuu! Mulla oli 23 viikolta supisteluja, jotka jätti todella kipeän jomotusrenkaan alavatsalle ja -selkään, sain saikkua 2vk ja ohjeen VAIN levätä. Meni siinä ajassa sitten ohi ja palasin taas töihin :) On kuulema yleistäkin, että niillä viikoilla saattaa tulla supisteluja, mutta se on useinmiten väliaikaista. Toivottavasti sullakin!

kesälomaa äitiysloman alkuun asti viettävä mimmimami rv 31+5

Minnäi oikein paljon tervetuloa!! Ihanaa että sieltä kuumeilupinosta pääsee tuttuja tänne odotuspinoon! :wave:

NeliApina sulla tosi jännät paikat käsillä ja tosiaan enimmillään 2 viikkoa, niin saat pikkuisen syliin!

Kristen kyllä kuulostaa tosi ihmeelliseltä toi neuvolan sanominen, ettei muka mitään allergialääkettä sais ottaa raskausaikana! Onhan se nyt ihan kamalaa, jos odottavan äidin pitää olla monta kuukautta ihan tuskissaan oireiden kanssa ja ei voi edes ulos mennä! Ota asia kunnolla puheeksi äitipolilla. Toivottavasti sulla ja vauvalla on kaikki kunnossa eikä supistelut oo tehny mitään "alakertaan".

Mä en kanssa oikein tiedä miten noihin supisteluihin pitäisi suhtautua... olin kuun alussa 2 viikkoa sairaslomalla, kun alkoi tulla tiuhaan supisteluja (ei kipeitä) ja sen ajan oikeestaan vaan huilasin. Supistelut onneksi loppu ja palasin töihin, nyt taas tulee päivittäin supisteluja, vaikka teen istumatyötä niin illalla maha on tosi kova ja pinkee ja huono olo. Pääsiäisenä yritin puuhastella pihalla, haravoida ja kunnostaa kukkapenkkiä, mut heti kun on kaksinkerroin, niin maha menee ihan pinkeeksi ja tulee painon tunne. Äitipolilla viime keskiviikkona sanottiin, että kohdunkaula on maksimipituudessa ja paikat hyvin kiinni eli voi jatkaa ihan normaalielämää. Sanoin supistuksista, niin lääkäri totesi vaan, että ovat asiaan kuuluvia harjoitussupistuksia, käski tarkkailla ja ottaa yhteyttä, jos muuttuvat säännöllisiksi, muuten vasta kuukauden päästä seuraava kontrolli. Mistä mä tiedän miten säännöllisiä niiden pitäis olla, että pitää mennä näytille, kun joka päivä kuitenkin tulee ja aina heti kun tekee vähääkään raskaampaa plus työpäivän jälkeen? Kai tää sitten on loppuaika tällästä, ettei voi oikein tehdä mitään! :confused:

skorpioni ja masu-nasu 27+0 POKS!

Kristen joo setiritsiiniä saa ottaa.Ihan lääkäri sanoi.Heinix ja zyrtec ja vaikka toi ratipharm...Ennen mulle sanottiin kans et ei saa ottaa mitään mut siitä onki sata vuotta aikaa :D

Yöllä vähän supisteli mut helvetti ku se taas sit rauhottu!! Pitää harrastaa tänään lisää seksiä :p Mies on ihan jännityksessä ja sanoi kun ajattelin lähtee tänään aamusella kyläilee et loppu viikosta et sitte lähde mihkään... :heart: Mä haluisin oikeestaan et menis vedet kun ei oo koskaan mennyt :D Paitsi ei missään kaupassa eikä mun tietsikka tuolissa...eikä autossa. No,jos menee niin ei kai se paljon paikkaa valikoi :LOL:
Huomenna pitäis olla muuten :attn:VIIMEINEN:attn: neuvola!!

NeliApina ja p-p 39+4

Tervehdys pitkästä aikaa ihanaiset! :)

Ajattelin tulla hieman päivittämään kuulumisiani tänne. Tosiaan, jälleen ollaan 3 viikon sairaslomalla.. on mennyt nuo liitoskivut niin pahaksi, että selkä on ruvennut vihoittelemaan myös.. pahin on vasen puoli alaselästä mikä sitten lamaannuttaa koko vasemman jalan. Huoh, ei oikein löydy asentoa missä olisi hyvä olla ja panadolin avulla saan unen päästä kiinni. Supistukset ovat välillä kovempia, mutta harvakseltaan ja eivät onneksi ole vielä pehmentäneet paikkoja. Eli lepoa lepoa lepoa.

Pelkopolilla kävästiin pääsiäisviikolla ja uutena asiana saatiin tietää esikoisen synnytyksen kulusta.. ihan konkreettisesti kätilö näki papereista, että meiltä oli asioita jätetty tekemättä ja kertomatta. Kätilökin oli aivan ihmeissään. Esim. lääkäri tappeli anestesialääkärin kanssa epiduraalin laitosta. Nukutuslääkäri ei olisi laittanut vielä siinä vaiheessa, mutta lääkäri sanoi että on laitettava.. no, lopulta sain sen toisen lääkärin laittamana (tai ainakin luulin, että se oli lääkäri, mutta se oli harjoittelija) ja tämä tuli yllätyksenä. Lopulta koko epätodellisen päivän jälkeen, illalla lääkäri sanoi että sektioon on mentävä, kun tulehdusarvot mulla nousi ja lapsivesien menosta oli kulunut 24 tuntia. Ja mikä järkyttävintä, paperissa luki että tyttö oli kasvotarjonnassa. Eli kätilö selitti meille, että jos oltaisiin jatkettu alatiesynnytystä, olisi mennyt vielä toinen päivä ja silloin mun voimat ei olisi ollut tarpeeksi kestävä ja todennäköisesti lapsi ei olisi selvinnyt alatiesynnytyksestä. Huh, oon ollut täällä aivan sekasin noista tiedoista.. ja vasta näin 4 vuoden jälkeen saan vasta käydä läpi ja sisäistää esikoisen synnytyksen kulun.

Mulle on vielä tulossa lähete pelkolääkärilel jonka kanssa suunnitellaan synnytys, arvioidaan vauvan koko etc.. varsinkin kun mulla noita leikkauksia takana. Mutta ennen sitä mun pitää mennä sokerirasitukseen ja hepatoosikokeisiin.

HUoh. Nyt lepäämään lasten kanssa. Molemmilla antibiootit päällä.. toisella keuhkoputkien tulehdus ja toisella keuhkoputkien ahtauma.

Manzu 26+5tai6 (päivissä sekaisin)

Manzu no jopas on vain ollut :/ ei ole helppoo sulla siellä kotonakaan ku lapset kipeenä.Toivottavasti saat sieltä polilta helpotusta pelkoon..

(.) saikulla 1,5vk nyt...katellaan miten sit taas kestää,vasen pakaralihas on ihan jumis,ota nyt sit selvää onko tuo iskias vai yläselän lukot vai mikä,kaikki sanoo eriä.
Rakenneultra käyty!ja kaikki näytti olevan hyvin ja paikoillaan :D ja olihan siellä sittenkin haarojen välissä uloke,eli poika tulossa =) 380g oli paino.Siellä poika maiskutteli suutaan,joi varmaan ku kieliki niin liikkui ja hieroskeli naamaansa...taidan kyllä kallistua nyt sen 4d ultran puoleen,olis se niin magee nähdä...

JiiMii&poju21+3

Hoh, olipas päivä!

Manzu Mukava kuulla sinusta pitkästä aikaa! Aika hurjalta kuulostaa tuo kertomuksesi. Onneksi saat nyt kuitenkin käsitellä asiaa siellä polilla ja toivon mukaan siitä on myös jotain apua :heart: Ja paranemisia teidän perheelle. Eipä ole helppoa huilata, jos lapset on kipeenä, nimim. yli kk:n hoitanut millon mistäkin sairasta lasta :(

Toivottavasti myös JiiMii saa apua tuohon selkään. Kun löytyisi oikea vaiva, saisi oikean hoidon, ettei tarvisi koko loppuraskautta kituutella...

NeliApinalle toivon pikaista synnytykseen lähtöä, ellet ole jo mennyt ja vaikka sitä vesien menoa sopivasti aamusta kotona, että on helppo sitten lähteä ;)

Supistuksista Ilmeisesti ne voi sitten olla myös kipeitä ilman, että saa kauheuksia aikaiseksi. KYllä se silti kannattaa ottaa levon kannalta, kun niitä alkaa enempi tulemaan, että ei sitten muuta rasituksen takia muotoaan...

(.) Äitipolilla käyty. Suhteellisen hyvin tuloksin tulin takasin, mutta tää päivä on ollut sellanen hormoonien sekoittama itkupotku raivari päivä, joten moni asia jäi harmittamaankin.

Supistukset on lyhentäneet kohdunkaulaa nyt kahdessa viikossa 2mm, eli ei ollenkaan paha, ja jos tällasena jatkuu, ei tarvitse sen vuoksi lisäkontrolleja. Kohdun suukin oli kiinteä ja suljettu, joten sen puoleen ei nyt hätää. Vauva vastasi kooltaan kuitenkin jo viikkoa suurempaa, mitä pitäisi olla, joten antoivat jo kk:n päähän seuraavan ajan, jotta aletaan seuraamaan kasvua.
Lisäksi verenpaine oli vähän koholla. Siis ihan normi arvoissa, mutta mulla kun on ollut koko raskaus ajan tosi matala taso, siihen nähden yläpaine oli vähän koholla JA joku kilppariarvo oli just rajalla; saatan siis joutua vielä toisen kerran verikokeisiin tän raskauden aikana.

Mikä mua sitten jäi harmittamaan, oli kätilön ja lääkärin suhtautuminen mun oloon, tuskaan ja ylipäätänsä mun läsnäoloon. Sanoin selästä ja lonkasta, eli että selkä kipeytyy kun ei liiku ja kun liikkuu, tai joutuu istumaan pitkää matkaa esim. autossa, lonkaa on niin kipeä, etten saa öisin nukuttua. Ja sanoin myös sen, että tätä on jatkunut jo jonkin aikaa ja koko ajan pahenee. Eilenkin kun ajelin etelä-suomesta, meinasi joka möykyn kohdalla tulla vedet silmiin, kun sattui niin vietävästi :( Lääkäri ei ottanut kantaa mitenkään ja kätilö vaan totesi, että toivottavasti olis ohimenevää, ettei loppuun asti tarvis tästä kärsiä :O Ei siis minkäänlaista aikomustakaan helpottaa mun öitä ja sitä kautta mun jaksamista.
Allergialääkkeeksi sain zyrtekiä, kun sanoin, että joudun oikeesti lukittautumaan sisälle, jos ei mitään apua saa. No, sehän ei ole hengitykseen auttava, eikä silmiä parantava, mutta josko siitä nyt edes jotain apua olis...
Kolmanneks siellä oli joku ulkomaalainen opiskelia, joka ei siis itsessään haitannut mua yhtään, mutta kun sen lääkärin kaikki keskittyminen meni sille opiskelijalle selostaessa englanniks. Eli siis kaikki mitä ymmärsin ja mitä lääkäri sitten lopuksi sanoi, oli toi koko, ja että kaikki näyttäis toistaseks olevan kunnossa, ja että kohdunkaulaa on 40mm jäljellä. En edes nähnyt vauvaa, kun ei kukaan laittanut sitä ruutua päälle :( Voitte vaan arvata miten tällasena päivänä harmitti!!

Sitten kun ei olla vielä tarpeeks sairastettu, pojalla uusi korvatulehdus ja siihen päälle silmätulehdus. Nyt on silmät niin kipeet, rähmäset ja turvoksissa, että saa nähdä mitä yöstä tulee... Mullakin tuntuu silmät tosi hankaavilta, kutiavilta ja tahmeilta, mutta tän tasosilla oireilla ei voi olla vielä varma, että onko allergiasta johtuvaa, vai samaa silmätulehdusta.

Sitten tk:ssa ooteltiinkin yli tunti, josta siirryttiin apteekkiin oottamaan toinen tunti, ja voitte vaan arvata miten mukavaa se odottaminen on tollasen kipeen ja väsyneen ja kiukkusen lapsen kanssa :kieh:

Koko ihanan päivän kruunasi iki ihana anoppi, jolla ei ollut kahta minuutti aikaa auttaa mua kantamaan noita reissutavaroita tänne ylös, vaikka joka tapauksessa ajoi ohi, kun oli "kiire viedä appiukolle ruokaa mökille". Aikuinen mies ja ei muka kahta minuuttia pärjää pidempään :confused:
No, roudasin sitten sataan eri kertaan tavaroita tuolta matkan päästä, että appirakas sai ruokansa ajallaan :kieh:
Eniten mua ehkä ärsyttää tässä se, että varsinkin anopin kohdalta sen jutut on aina sellasta voivottelua että "miten sä pärjäät, sun pitäis huilata, et sä saa kantaa mitään, et sä saa tehdä mitään, ettet rasitu" jne jne. Seuraavan kerran kun alkaa voivottelemaan, eli seuraavan kerran kun nähdään, mä varmaan ärähdän sille, että tule auttamaan niin ei tarvitse voivotella :kieh: :D

Että mukavaa iltaa teille kaikille muille :D

Väsynyt ja kiukkuinen Kristen + Tirpana 26+3

JiiMii onnea hyvistä ultrakuulumisista!

Manzu toivottavasti saat jossain vaiheessa levättyä ja olo helpottuu, tiedän ettei oo helppoa, varsinkin kun lapset sairastaa ja kotonakin pitäis koko ajan puuhastella jotain. Ai kamala tuo sun esikoisen synnytystarina! Onneksi pääsit purkamaan sitä edes tässä vaiheessa.

Kristen ymmärrän täysin sun tunteet!! Mulla kans tänään aivan turhanpäiväinen neuvolakäynti! Siis normaali sovittu kontrolli. Oma terkka (joka hänkään ei ole kovin pätevän oloinen) oli sairaana ja joku opiskelija oli tuuraamassa. Ei ollut sitten viitsinyt yhtään tutustua mun tietoihin, kaiken sai selittää juurta jaksaen alusta! Ja pyöritteli silmiä ja kauhisteli ekan raskauden kulkua (meillä esikoinen siis erityislapsi, synnynnäinen rakennepoikkeama aivoissa ja syntynyt keskosena rv 30+3 sektiolla). Kyselin tältä neuvolan "tädiltä" (ikää varmaan joku 19v.) supistuksista ja eilen olleesta pistävästä kivusta alavatsassa. Oli ihan huuli pyöreenä ja totesi vaan, että "kai sinä yhden lapsen synnyttäneenä jo tiedät milloin supistukset ovat kipeitä ja tekevät jotain kohdunsuulle"! Siis mistä mä voin ITTE TIETÄÄ milloin ne alkaa vaikuttaa kohdunsuulle ja varsinkin kun ekassa raskaudessa ei ehtinyt tulla yhtään supistusta, koska poika syntyi suunnitellulla sektiolla 2,5 kk etukäteen! :mad:
Sitten terkka kysyi, että haluanko tavata lääkärin, kun nyt ois periaatteessa lääkärineuvolan aika. Sanoin että olin viime viikolla äitipolilla, mut eikai siitä haittaakaan ole, jos nytkin katsotaan paikat ym. No terkka heti sanoi siihen, että ei sitten tarvii, jos kerran olen ollut just äitipolilla, heidän neuvolalääkäri on nuori, vastavalmistunut yleislääkäri eikä missään nimessä vastaa ammattitaidolta äitipolin gynejä! Jep jep, hyvissä käsissä ovat ne odottajat, joka ovat vaan neuvolan seurannassa, kun edes oma henkilökunta ei luota lääkäreiden ammattitaitoon!
Ei ois ottanut edes hb:tä oma-alotteisesti, sanoin että mua väsyttää normaalia enemmän ja pyysin että ottaa. Arvo oli 121, mutta kun mun lähtöarvo oli 157 niin onhan se aikalailla laskenut. Kysyin kannattaako aloittaa rautakuuri, terkka tuumi, että ei hän oikein tiedä, arvo kuulemma vielä ihan hyvä ja rautalääkkeestä menee monella vatsa sekaisin, eli saan ite päättää! :confused:
Sydänäänet kuunteli, mutta ei ottanut sitä sf-mittaa. Painosta sanoi, että aika lailla on tullut liikaa, kysyin että miten niin, kun koko raskausaikana on tullut tähän asti 1,7 kg, johon terkka totesi, että hän vaan aatteli, että kun mun paino on noin iso (alkaa valitettavasti ykkösellä :ashamed:) niin sitä on liikaa. Mä olen kyllä käsittänyt että eihän raskausaikana saa alkaa laihduttaa ja aika hyvin mun mielestä on nyt pysynyt paino kurissa. Eli aivan turha käynti ja sääliksi käy tosiaan heitä odottajia, jotka ovat vaan neuvolan seurannassa!

skorpioni ja masu-nasu 27+2

No Voi herranjumala mitä käyttäytymistä on kristen ja skorpioni saanu!!!:headwall:

Kristen onpas todella avulias ja ihana anoppi,murrrr:mad:...
Olisivat voineet tosissaan ottaa nuo lonkkakivut,mut tuntuu oikeesti et monessa paikassa ne on just silleen et ”toivottavasti ei tarvi kärsiä loppuaikaa” just,et asiallehan ei varmaan sit voi tehdä mitään kun toivoa et menee ohi ja paranee itsestään tai sit kärsiä monta kk!!!
Jos voisit mitenkään käydä yksityisellä fys.terapeutil katotuttaan tilanteen ja mitä sille vois tehdä?ovat kuite erikoistuneet tiettyyn juttuun ja tiedä vaik saisit apua heti..
Mie luulen et tää mun vaiva on iskias,nää on niin samanlaiset oireet ja just se ku eilenki olin kaupas niin vihlominen otti ihan varpaisiin asti,Menen ma raskausajanhierontaan,hieman äitienpäivähemmottelua etukäteen(lahja itseltäni ;)),toivottavasti se vois samal sanoo jotai mielipidettä tuosta mun pakaraseudunalueesta,olisko iskias..se on kuite kätilö jne. erikoistunut moneen..

Skorpioni mie kyl aloittasin raudan syönnin,on noi SUN arvoille jo aika matalat!!ku miettii et jos mulla n.140 ja laskis 120 niin kyllä varmasti tuntuis niin mites sulla ku jos sulla olis normisti vaik tuon 140 niin olis laksenu jo 103!!!eli varmasti tuntuu..
Ja ei noista supistuksista ikinä tiedä et vaik ovatki kivuttomia niin jos ne silti jotain tekevät kohdunkaulalle ja se et sä et tosiaan ole aikaisemmin tuntenu...ja varmasti tuo neuvolan täti oli sellanen jolla ei itellä ole lasta ku ei ymmärrä...

Jakselemisia kanssasiskot!!!

Yhteistyössä