+++ 2010 alkaen haaveilleet ja plussanneet +++

No Jopas on Kristeniä koeteltu!!jakselemisisa sinne ja yritä olla ressaamatta ”muiden” asioista kun omassa perheessäkin/elämässäkin on ihan tarpeeksi noiden juttujen perusteella!Itsekin luin tuosta et luvattu lämmintä kesää taas,voi tuskaisuus...!!!
muistan kun esikoisen aikaan oli niin kuuma kans ja ku laitokselta lähettiin mittari näytti 25 astetta....
Ihan tuli tippa linssiin viimeisimmästä purkauksestasi,on varmasti kurjaa jättää kaikki tuttu ja turvallinen mutta jospa se uusi talo olisi sitteen loppuelämän ja siellä olisi sitten vanhana mitä katsella ja muistella,se on vaan tätä elämän kulkukiertoa ja uudet muistot tulee uuteen kotiin...
Poikani(4v) on paljon nyt sanonut elämä on vaan välillä niin vaikeaa...

ONNITTELUT PLUSSANNEILLE!!:flower:
Mirage oi ihanata,tervetuloa sinäkin tälle puolen!!!!:wave:
ja Salainen toive,se tuli se plussa sitten sieltä ;) syyskuisissa taisi muuten olla toinenkin salainen toive ku ihmettelin sitä täs vk taaksepäin mut sillo olit viel tuol kuume puolel..

Skorpioni hyvä että kerroit pomollesi suoraan mitä teki väärin,ehkäpä oppi siitä vaikka onkin jo kohta jäämässä pois.

Piupula onnittelut esterin syliin saamisesta!!!:heart:

Huldasharks ihana kumpu näkyy jo :heart:

äizikkä onpas juu kiva toi tickeri!!
Kurjaa ku nuo arvot yli..anteeksi tymyyteni,mut eikö tuo ole aika yleistä raskauden aikana että noi arvot on koholla..??ja yleisempää juuri et tulee loppukolmanneksella..mut kurjaahan tuo on aina tuollainen!!!!

(.) olo on niinku olis lihonu ihan sairaasti,noh oli mulla kk tullu 3kg :ashamed: mut ku oli joulu jne,hyviä tekosyitä!!mut kyl yritän et tässä raskaudessa turha mässäily saa jäädä ja se kerta vk herkkupv on hyvä =) paha olo jatkuu :x illasta on pahimmillaan ja en oikein tiedä mitä huomisesta työillasta tulee ku sillo juuri pahimmillaan : / nyt ollu siis melkee vk saikulla,lopetin mielialalääkityksen reilu vk sitte ja viimevklla tuli niin pahat vieroitusoireet(ohjeiden mukaan lopetettu) et oli pakko soittaa saikkua...nyt alkaa olo olla sen puolesta hyvä. mut nyt jotain syömään ku alkaa taas huonoo oloo puskeen..

JiiMii
Syyskuisissa toinen minä? Voisko se olla salaisia haaveita? Pitääpä käyä kattomassa...
Mä kyllä plussasin viime keskiviikkona, mietin syyskuisiinki tuloa ku tällä hetkellä la 23.9 mut todennäkösesti siirtyy aivan syyskuun loppuun/lokakuun alkuun... Ja ku esikoinenki meni yli niin tuonne lokakuisiin sitten ilmottauduin... Siellä on kyllä niin paljon porukkaaki jo ettei taija päästä kärryille edes jutuista... :p

Salainen toive Sori en tiä mistä mie sen silloin katoin tai olen nähny unta :confused: ei siel toista ollu,kattelin noita muitaki missä olisin voinu törmätä nimeen,mut ei,mie olen varmaan nähny unta :D niin tuopa se onki et mihin kk menee mut parashan se on et pääsee jutuista jyvälle ja voihan sitä olla monessakin....

no siis nyt kun ehdin lukemaan noi paperit ajatuksella läpi, tajusin että tilanne on kehnompi kun oli itselleni uskotellut........ siis sehän on raja tunti aterian jälkeen sokereissa se 7.6, ja sitten se että tarvittais insuliiniä raja on yli 7.8; mulla kyseinen arvo on 8.2-8.4........ eli siis natsiruokavalio käyttöön heti.. ehkä ihan hyvä että toi mittari on kotona, ni on helpompi sisäistää asia; ja potkia itseä takamukselle.. kun tekis niin paljon mieli kaikkea hyvää, ja sokerista.. :( siis kiukuttaa ihan, kun tekis mieli suklaata..
nyt vaan opetelen tota ruokavaliota, uusia asioita paljastu; mä oon aina luullu et maito on tosi hyvää keholle, mut se kuulemma nostaakin sokereita.. täytyy vaan totutella.. :) pitää vaan toivoa että toi ruokavalio alkais tehdä hyvää noille sokereille.. :)

äizikkä ja miksei tietysti muutkin, jos joudutte samasta vaivasta vielä kärsimään. Maidon kaltasia yllätyksiä on myös hedelmät, sillä vaikka ne ovat hyvin terveellisiä, ne nostavat nopeasti sokereita. Ja jos oikein tarkoille mennään, myös värikkään vihannekset, kuten porkkana, voi nostaa sokereita vähän. Eli siis mun käsityksen mukaan rd:n hoitoon hyvä ruokavalio on toi karppauksen yksi muoto, esim. hiilareita päviässä max. 100g ja nekin mielellään ruisleivästä, täysjyväpastasta, täysjyvä riisistä tms. ns. hitaista hiilareista.
Toivotaan, että saat tosiaan ruokavaliolla asettumaan! Kysy vaan, jos osaisin jotain vinkkejä antaa :)

Salainen toive Sellainen kutina, että olisi tuo salaisia haaveita siellä syyskuisissa. Ihan varma en ole, mutta kuumeilupuolella meinasin välillä teidät sotkea :)

äizikkä Toivottavasti ruokavalio auttaa :hug: Voimia uuden ruokavalion ja mittausten opetteluun :)

Hei te pitemmällä olevat, jotka olette käyneet varhaisultrassa? Mille viikoille suosittelivat käyntiä aikaisintaan? Mietin vaan, kun neuvolaterkkari antoi minulle ajan rv 6+4 tai 6+5, että onko liian aikaisin sykkeen näkymisen kannalta? Täällä siis ultrataan eka neuvolassa omalla räsälaitteella, joka ei kuulemma ihan huippuhyvä ole. Mietin vaan, että siirtäisinkö seuraavalle viikolle... Saisi sykkeen näkyviin ;)

kristen joo siis noi hedelmätkin oli mulle ylläri, minkä tajusin noista mun papereista.. joo siis kysymys noi siis kasvikset yms.rehut mitä sais syödä niin paljon kun maha vetää; miten ihmeessä niistä saa hyvän makusia?! jotenkin mun mielestä vaan niin tylsän makusia (siis hedelmiin ja muihin verrattuna).. tottunu tosissaan sokeria vetämään ihan kaameat määrät, nyt vasta alkanu huomaamaan; kun noita sokereita tarkkailee.. noh, huomenna kaikki noi ateria suositukset käyttöön pilkun kanssa; ja oon päätäny että kun saan pysymään arvot hyvässä syön sen sallitun 20g suklaata.. :) sitä siis haaveillessa.. :)

Mirage
Mä varmaan siirtäsin sitä viikolla... :)
Voi olla että sekottaa mut toiseen ku oli tosiaan kans pikkukakkosissa muistaakseni melko samanlainen nimi ku mulla se salaisia haaveita

äizikkä...
No voihan niihin kasviksiin laittaa erilaisia mausteita, yrttejä, valkosipulia, sipulia.. Ja voihan suolaaki laittaa kuhan ei paljoa lotraa. Salaattia jos syö niin siihenhän voi kans laittaa vaikka maustettua semmosta öljyä, tai sitten jotain lisuketta joka tuo makua... Vaikka tonnikalaa...
Olisko näistä apua...?

salainen toive no siis kyllä varmaan muille, mut ei oikein mulle (inhoon tonnikalaa).. ja siis yritän kans tota just maustamista pohtia; siis kyllähän noita aina vähän edes syötyä, mutta nyt niitä pitäs syödä paljon (enemmän kun olen tottunu)..
tympeetä, aamulla arvot ylhäällä ennen aamupalaa vaikkakin olen pysyny ruokavaliossa (illalla söin kolmas osan omenasta, se vissiin nosti arvoa; ja siis se oli sallittua ohjeisiin nähden).. no pikkuhiljaa, täytyy vaan yrittää edetä.. no oikeestaan nyt ei kauhemmin sokeri houkuta (ihme kyllä)..

onneks te ootte täällä niin positiivisia ihmisiä mun jorinoihin, kun meidän omassa pinossa yksi alkoi kiukuttelemaan kun muutama puhui raskausdiabeteksesta, ja sokeri seuloista.. en siellä ole nyt siitä syystä jaksanut kirjoitellakkaan, en jaksa minkään asteen v*ttuilua, puolin toisin jotenkin sokerittomuus on alkanu kiukkua puskemaan.. ja sit tossa naamakirjassa asiaa puuskutin ja kiukkusin tiukkaa diettiä, yks kaveri kommentoi;- ei raskausdiabetes tule vaan lihaville (tuli vaan ittelle mieleen että; no shit sherlock, en olekkaan itse tajunnu).. rasittaa suunattomasti ulkopuolisten kommentit, niin siis ootko sä syöny liikaa sokeria, kun diabetes (joo'o siitä se just tuleekin) ja sit tietty mun äiti hysterisoi; toi sit saattaa olla sulla lopun iän (oho, ihanko tosi?!)...

tosi kiva että teiltä löytyy positiivisuutta mullekkin.. :heart:

ihanaa päivä jaksoa, masun kasvattajat.. :)

äizikkä
Mä veikkaan et niitten rehujen makuun pikku hiljaa tottuu kyllä. Meillä mies ei ennen oikein salaatteja suostunu syömään mut nykysin kyllä syö jos teen.
Mitenkähän kananmuna, nostaako se kuinka jos sitä laittas salaattiin... Raejuusto taitaa nostaa jos maitoki?

Illalla pääs ruokailuväli venymään, niinku olis sitten huono olo ollu... Ja tänä aamuna kans...
Esikoisesta etova olo alko rv.5+0 ja nyt omien laskujen mukaan olis jotain 4+5/4+6...
Kuluis nää ekat viikot äkkiä!!!

äizikkä mä olin nuorempana kasvissyöjä ja sain mielestäni aika hyviä pöperöitä väännettyä vihanneksista ja juureksista. Tykkäätkö keitoista? Kasviksista saa kaikenlaisia maistuvia keittoja tehtyä helposti, voi tehdä kirkkaaseen liemeen niin ei tarvii maitoa tai kermaakaan lisätä ja mausteeksi esim. yrttejä ja valkosipulia. Samoin uunissa tein oikeassan kaikista vihanneksista paistoksia, kun laittaa uuniin grillivastuksen päälle, niin niin niistä tulee mukavan rapeita.

Mirage en osaa valitettavasti sanoa varhaisultrasta, itse ei ole käynyt kummastakaan raskaudesta.

Mun pitäis päättää meenkö yksityiselle ultraan ennen rakenneultraa. Meillä on tosiaan esikoisella aivojen nestekiertohäiriö ja rakennepoikkeama ja silti en pääse äitipolille ylimääräiseen ultraan. Yksityisellä vois kattoa rv 15-16 että aivojen rakenne on normaali. Tosi esikoisella ei havaittu poikkeamia np- eikä rakenneultrassa, vaikka ne on kyllä ollut olemassa jo rv 5 eteenpäin, jolloin aivojen osat muodostuu, vasta ylimääräisessä ultrassa jonne pääsin liikkeiden vähyyden takia rv 26 havaittiin laajentuneet aivokammiot. Nyt mulla on tunne, että kaikki olisi tällä kertaa kunnossa (en tiedä miksi, on vaan ihan erilainen olo ylipäätään ollut koko raskausaika) ja toisaalta en tiedä pystyisinkö keskeyttämään tätä raskautta, jos jotain olisikin pielessä.

skorpioni ja masu-nasu 14+1

heippa. oon taustalta seuraillu teidän palstaa ja vinkkinä heitän niille,jotka joutuu vähähiilihydraattista ruokavalioo noudattamaan...
jos tykkää maidosta, laktoosittomassa rasvattomassa maidossa (siis se maitojuoma) on melkeis 2g vähemmän hiilareita,kun tav. rasvattomas :attn: ja on ihan yhtä hyvää

äizikkä kyllä ne sun sokerit tasottuu ajan kanssa ja kunhan pääset ns jyvälle ruokavaliosta

Mirage mä kävin kaks kertaa varhaisultras. eka oli 5+2 eikä näkyny muuta kun ruskuaispussi. uusinta 7+5 ja sillon näky jo syke. noi sun viikot on siinä ja siinä. mut ne kyl antaa uuden ajan jos ei viel näy mitään. (ainaki mulle antoivat seinäjoella)

tombatar ja juniori 32+2

Viimeksi muokattu:
Kiitos noista varhaisultrakommenteista :) Joo itsekin mietin, että kun varman päälle pelaisi niin siirtäisi seuraavalle viikolle. Neuvolatäti tuon kuitenkin omatoimisesti antoi, ja viikonloppuna olisi äitini pyöreitä juhlia, joissa olisi niin ihana kertoa uutiset... :) Jos nyt siis sinne asti kunnialla päästään. Täytyy varmaan soitella vielä ja kysyä uudestaan tuosta ajankohdasta, että oisko näin... neuvolaultra Seinäjoella siis kyseessä.

Salainen toive ja muut :D kananmuna ja kerma itsessään ei nosta verensokereita, koska ne ei sisällä hiilareita juuri mitään. Myös raejuustoa ja rahkaa voi syödä, jos karttaa hiilareita. Tietysti tossa kermassa ja rahkassa on se, ettei se ylimääränen rasvakaan välttämättä niin kamalan hyväksi ole...

Mirage Sun viikot on siinä ja siinä näkyykö niillä neuvolan huonoilla laitteilla mitään... Mä kävin rv 7+3 ja ekalla otolla löyty aika nopeeta, mutta toista kertaa ei sitten löytänytkään kun keksi vähän myöhässä ottaa pääperä mittaa. Jos kävisit jossain missä on vähän paremmat laitteet, voi olla että vähän paremmin näkyiskin.
Eli jos et halua turhaa jännitystä ja sydämentykytyksiä, pelaa varman päälle ja siirrä aikaa viikolla :)

Skorpioni Hankala tilanne. Sun täytyy vaan miettiä, että helpottaisko se ylimääränen ultra sun oloa, eli jos se ultra ei anna mitään viitettä mihinkään, pystyisitkö luottamaan, että niin tosiaan on, vaikka edellisellä kerralla ongelmat havaittiin vasta myöhemmin. Tai ylipäätänsä jos se rauhottaa sun mieltä, niin sitten menet ehdottomasti. Vaikket raskautta keskeyttäisi jos jotain löytyisi, jäisi enemmän aikaa sulatella asioita :hug:

Mun yöunet on kadonnut jonnekin :O Kuka tunnustaa vieneensä ne? Jo pari yötä mennyt niin, että illalla väsyttää ja uni tulee suhteellisen helposti, mutta auta armias kun yöllä heräät, sitä vaan pyörii ja pyörii monen monta tuntia sängyssä. Ei se nyt vielä ole ongelma, kun mies on kotona, hoitaa pojan ja saan huilata sitten aamusta, mutta entäs sitten kun mies lähtee sinne helsinkiin?? Ai tätä ihanaa raskausaikaa...

äizikälle vielä lisään. Alko melkein naurattaa tuo kommentti "diabets tulee jos syö liikaa sokeria" HAH! Mäkin olen kuullut siitä ja miehen äiti oli miehelle uskotellut tota samaa ja reppana luuli vielä aikuisenakin asian olevan niin, ennen kun mun piti ihan itseni takia asia hälle korjata :D Toinen mikä käsitys on valitettavan usealla on se, että diabetes puhkee vain huonoja elämäntapoja noudattaville. Just joo, ensinnäkin 1 tyypin diabetes on ihan eri sairaus kuin 2, ja rd:kin menee ihan eri kastiin normi 2 tyypin kanssa. Ja jos on suvussa, se voi tulla muutenkin. Ärsyttää tollanen ihmisten mukatietäväisyys aiheesta, josta ne ei oikeesti tiedä juurikaan mitään :kieh:

kristen joo siis kommentit on jänniä; siis sähän voit syödä hedelmiä, jos makeaa tekee mieli... ai miks et.. (??) sitten vaan selitystä siitä et hedelmienkin sokeri nostaa arvoja.. :kieh:

ai siis rahka ja raejuusto käy.. jes.. niillä saa hyvää makua rehuihinkin.. :) nam, toi oli hyvä tietää, kun noissa ohjeissa oli aika vähän noista maitotuotteista.. :) paljolti korostettiin sitä et maito nostaa sokereita, eli se on huono juttu.. mut hyvä saada enempi käytännön tietoa, kun siis joo kyllä googlettamallakin sais; mutta yritän sitä välttää, ettei tuu sitten ihan liikaa tietoa (sekin kun on huono).. kaikkea ei tarvitse tietää kuitenkaan, tulee vaan liikaa stressiä.. :)

rahka, jos makeutta haluat siihen, on kaupoissa monenlaisia makeutusaineita, kunhan kattoo ettei ota juuri niitä kiellettyjen listalla olevia :)
Ja käytäntö on kyllä paljon parempi kuin google :D tai ainakin kätevämpi. Ja mä voin kyllä sanoa tietäväni noista hiilareista, kerta 17v on tullut asiaan perehdyttyä :D

Kristen Varmaan siirrän seuraavalle viikolle, muuten en varhaisultrassa käy, mutta täällä tuohon ekaan neuvolakäyntiin sisältyy ultraus. Minulla varmistetaan, etteivät viimeiset menkat olleet valemenkat (en testannut kierron lopussa, oli tosi niukat ja tein selvän positiivisen testin jo 3+0). Olen itse aika varma, että ovis vaan oli poikkeuksellisen aikaisin, mutta siksi tuo eka käynti ja ultra olisi noin aikaisin.

Mirage oikei, no kyllä se ultra sitten asiansa ajaa jo noilla viikoilla varmasti :) Mutta jos nykyset viikot pitää paikkansa, ei neuvolan laitteilla välttämättä sydäntä vielä löydy. Kun sisäistät sen, et välttämättä edes huolestu siitä vielä...

Kristen
Mä varmaan vein sun yöunet... Mulla on jonkun aikaa ollu vaikee nukahtaa (joulun jäliltä unirytmit perseellään) ja varsinki sillon jos ukko nukahtaa ennen mua ku se kuorsaa ja tuhisee :D
Mut nyt viimeset pari yötä oon kyllä niin totaalisesti sammahtanu...

Mirage
Paljonko sulla sitten vois olla viikkoja jos ne viimesimmät olis valemenkat?

Poika just nukahti päikkäreille, pitää itekki kohta painua perästä...

Salainen toive Sitten olisi viikkoja muutama enemmän, en oikein itse sitä usko kuitenkaan... Terkkari vaan kyseli kierroista kun soitin sitä aikaa, ja hän tuon nopean plussan takia halusi ottaa varman päälle. Mutta tosiaan jos ne viimeisimmät olivat oikeat menkat, niin ovis olisi ollut 1+2 (bongailin sitä kyllä silloin) ja siitä pari viikkoa plussa. Tosi outo kierto oli kyllä, enkä edes osaa sanoa (toisin kuin aina muulloin) että kummalta puolelta irtosi.

Kristen Ihanahan se syke olisi, mutta tosiaan epäilen, että noilla viikoilla ja laitteilla ei näkyisi vielä... Mutta jos edes saisi varmuuden, että joku on kyydissä ja oikeassa paikassa :) No, soittelen sinne huomenna, niin saa viisaampi päättää ;)

no niin elikkä toi ruokavalio toimii aika hyvin, eilen arvot oli melkein liiankin alhaalla (en syöny tarpeeksi säännöllisesti) ja sitten särkikin päätä.. :( vaatii opettelua tämä ruokavalio..
ja illalla pohdin mikä meni vikaan, ja tajusin ettei lounas ollut riittävä (söin vain leivän; häpeän!)... eli siis opettelua vaatii, kun aikasemmin mä olen syönyt vain jos on nälkä (joten vaatii opettelua vaan jo rytmityskin).. mutta sentään se on positiivista että näkee että toi ruokavalio kyllä toimii (ja siis toiveet korkeella mulla, ettei insuliinia tarvis lisää tökkiä..)
mut toisaalta raskaushan on vielä jatkuu pitkään ja rasitus elimistössä lisääntyy, eli siis toiveissa ja haaveissa itsellä että ruokavalio riittää.. :)
ja tietenkin myös haaveissa on ettei tule hoitsulta; -tervetuloa päivystys osasto neloselle kättärille, odottamaan vauvan syntymää.. se ei ois kivaa, joten ruokavaliossa aion pysyä, vaikka kuinka tekis mieli sokeria.. :) tosin sokeriton päivä numero kolme ja ei nyt oikeastaan tee mieli edes sokeria.. :)

ihanaa päivän jatkoa masun kasvattajille!!
:hug:

äizikkä pitkiä hermoja vaan tohon säätelyyn, sulla on ainakin motivaatiota tarpeeks :)

Neuvolakuulumisia:
hb oli 119 ja verenpaine 122/72 eli parempi kuin koko raskauden aikana, molempi!
Proteiinia tai sokeria ei löytynyt pissasta, paino oli pysynyt suht maltillisena (tippunut kilon viime neukkukäynnistä :D ) Ja sydämensykekin löytyi pitkän kaivelun jälkeen.
En ensin meinannut sanoa mitään, kun täti katto ihan väärästä kohti niitä ääniä, mutta sitten meni jo hermo, ettei se nyt huolestu turhaan ja sanoin kohdan mistä kuuntelee ja heti löyty :D Oli täti vähän ihmeissään mistä mä sen pystyin tietämään :D

Kouluhommiakin sain tänään hyvin jo tehtyä (olen koko aamun neukun jälkeen istunut koneella ja ahertanut) joten loppuviikon paineet alkaa pikkuhiljaa helpottamaan. Tietysti edessä on viikonlopulle filosofian pinnistys ja ihan alkuviikolle historia, mutta sentään vaan kaks kun niitä vois pahimmillaan olla viiden aineen tehtävät rästissä...

Näillä mennään

Kristen + Tirpana 13+4

kristen onnea positiivisista neuvola kuulumisista.. :D
joo, tänään taas sokerit liian alhaalla päivällä, ja aloin pohtimaan että huomenna kokeilen lisätä enempi sokeria lounaalle (hedelmän tai jotain) , kun yleensä lounaan jälkeen liikun paljon; eli sokeri palaa.. :) neuvola tätille soitin ja selitin tilanteen; ja sain kehuja oman järjen käytöstä, ja kannustusta ruokavalioon.. ja nyt tuli että parin viikon päästä diabeteshoitajalle kättärille, toivon vaan että saan viritettyä sokerit ennen sitä kuntoon.. :)

Yhteistyössä