2-vuotias puhuu vain pari sanaa, pitääkö huolestua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huoltako?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huoltako?

Vieras
Juuri kaksi vuotta täyttänyt tyttö ei puhu muuta kuin "äittä" "anna" ja "joo", ja joukon epämääräisiä mutinoita. Missä vaiheessa pitäisi jo huolestua jos puhetta ei ala kuulumaan? Muuten on kehittynyt normaalisti.

2-vuotiaana olisi hyvä puhua kahden sanan lauseita, kuitenkin yleensä seurataan siihen 2,5 vuotiaaksi asti, jollei silloin puhetta tule riittävästi, ohjataan ainakin meilläpäin puheterapiaan.. Tietysti vaikuttaa sekin että kuinka paljon lapsi näyttää ymmärtävän puhetta.

Meillä tyttö rupesi sanoja oppimaan 2v synttäreiden tienoilla, joskus silloin tuli oikein spurtti että oppi paljon sanoja samassa rytäkässä. Parin sanan lauseita alkoi opetella 2v 4-5kk tienoilla eli ihan vastikään. En ole ollut huolissani, kaikki oppii omaan tahtiinsa. Neuvolassa sanoivat, että pitäisi varailla 2,5v neuvola-aika jos ei siihen mennessä ala parin sanan lauseita tulemaan, mutta ei ole nyt tarvetta :)

Alkuperäinen kirjoittaja kielihäiriöisen äiti;28340826:
2-vuotiaana olisi hyvä puhua kahden sanan lauseita, kuitenkin yleensä seurataan siihen 2,5 vuotiaaksi asti, jollei silloin puhetta tule riittävästi, ohjataan ainakin meilläpäin puheterapiaan.. Tietysti vaikuttaa sekin että kuinka paljon lapsi näyttää ymmärtävän puhetta.

mitähän sä oikein löpiset? "2v on hyvä puhua kahden sanan lauseita" :D Missä näin sanotaan? Porvoossa?
Mä luulen et sun itsesi kannattaisi osata vain niitä kahden sanan lauseita ku ei tule tuon fiksumpaa vaikka kuin monisanaisia lauseita kirjoittaisit. Tosin hutiin menisi varmaan silloinkin

Tällaisissa tapauksissa voidan lähteä arvioimaan puheenkehitystä.

- ei noudata lyhyitä ohjeita tai ymmärtää ne väärin
- alle 10 sanaa
- leikki yksipuolista
- huonosti vuorovaikutuksessa, katsekontakti vähäistä

Niin ja meillä noihin spurtti-oppimiskausiin on liittynyt tytön samanikäisen kaverin useamman päivän vierailu meillä, ko. Kaveri kun on jo pitempään papattanut lauseita ja sanoja menemään ihan kunnolla. (tytöillä viikko ikäeroa, ko kaveri asuu kaukana ja tulevat sitten pidemmäksi aikaa kylään kun tulevat) Tämä(kin) kertoo siitä miten toisten lasten esimerkki auttaa siinä oppimisessa ihan huimastikin :)

meidän poika puhui vain muutaman sanan 2v synttäreiden aikaan. Neuvolassa laitettiin kotrolli 2,5v ikäisenä. n.2v3kk---> alkoi puhetta tulla yhtäkkiä. 3 veenä puhe oli vielä vähän epäselvää---->puheterapeutti joka totesi ettei huolta. Nyt 5v puhe selvää ja kaikki kirjaimet tulee ja muutenkin ihan ikätasoista puhetta muodostaa. Hitaasti tuli pojalla siis puhe:)

• Tykkää
Reactions: hallittu kaaos
No en mä tiedä mitä se huolestuneisuus siinä auttaisi? Meillä ei 2-vuotias poika myöskään puhunut ja 3-vuotiaanakin oli vaan ehkä 10 sanaa. En ollut huolissani, vaikka kaikki muut tuntui kyllä olevan. Nyt poika on 5-vuotias ja puhuu kuin papupata. Kyllä se puhe sieltä tulee aikanaan teilläkin :)

mitähän sä oikein löpiset? "2v on hyvä puhua kahden sanan lauseita" :D Missä näin sanotaan? Porvoossa?
Mä luulen et sun itsesi kannattaisi osata vain niitä kahden sanan lauseita ku ei tule tuon fiksumpaa vaikka kuin monisanaisia lauseita kirjoittaisit. Tosin hutiin menisi varmaan silloinkin

no heh.. Itse laitoin tekstin jota kommentoit. Ja sulla kokemusta asiasta on kuinka paljon? Meille puheterapeutti sekä lastenneurologi on sanonut että suuri osa 2-vuotiaista puhuu kahden sanan lauseita, jotkut jopa useamman sanan lauseita. Teksissäni kirjoitin että olisi HYVÄ osata, eikä että OLISI OSATTAVA. 2.5-vuotiaana yleensä tarkastus jollei 2-vuotiaana ole vielä riittävästi puhetta.

Meillä poika laitettiin puheterapeutille kun ei osannut 10 sanaa 2v neuvolassa. lapsi osasi kuvaa esim. hevosen kuvaa näyttäessä sanoa heppa,mut kupitää sanoa hevonen tia kissaa näyttäessä sanoi miau kun olisi pitänyt sanoa kissa. Tästä jäi kiinni.
Puheterapeutille ei ole vielä tullut aikaa ja nyt onmennyt tuosta neuvolasta 3kk. Lapsi puhuu vaikka ja kuinka nyt ja kolmen neljän sanan lauseeita.

joten huoli pois, Jos lapsi hyvin ymmärtää niin turhaa huolestua.

Alkuperäinen kirjoittaja kielihäiriöisen äiti;28340951:
no heh.. Itse laitoin tekstin jota kommentoit. Ja sulla kokemusta asiasta on kuinka paljon? Meille puheterapeutti sekä lastenneurologi on sanonut että suuri osa 2-vuotiaista puhuu kahden sanan lauseita, jotkut jopa useamman sanan lauseita. Teksissäni kirjoitin että olisi HYVÄ osata, eikä että OLISI OSATTAVA. 2.5-vuotiaana yleensä tarkastus jollei 2-vuotiaana ole vielä riittävästi puhetta.

Älä huuda,mitä sä hermoot?

Jos sanoo,että on hyvä osata niin kyllä se aikas pitkälti tarkoittaa,että pitäisi osata.
En ala sulle sen enempää setvimään kuinka paljon on kokemusta,mutta valitettavasti kokemusta on aikas paljon ja koskaan ei ole sanottu,että on hyvä osata.
10 sanaa on ollut se raja

Älä huuda,mitä sä hermoot?

Jos sanoo,että on hyvä osata niin kyllä se aikas pitkälti tarkoittaa,että pitäisi osata.
En ala sulle sen enempää setvimään kuinka paljon on kokemusta,mutta valitettavasti kokemusta on aikas paljon ja koskaan ei ole sanottu,että on hyvä osata.
10 sanaa on ollut se raja

Ei täällä mitään hermota, korostin vaan tekstiäni tikkukirjaimin, kun nähtävästi on luetun ymmärtäminen vaikeaa.. :) Kyllähän se raja on se 10 kirjainta, mutta kuten sanoin minulle on sanottu että suurin osa 2-vuotiaista puhuu jo 2 sanan lauseita. Eikä se tarkoita sitä että siitä olisi vielä huolestuttava, vaan 2,5-vuotiaana tarkistus :)

Meidän neuvolassa jos 2-vuotiaana on alle 10 sanaa niin saa lähetteen puheterapiaan. Se on sitten taas ihan oma tarinansa milloin sinne itse terapiaan tai arviointikäynnille pääsee, mutta 2-vuotiaana on syytä alkaa jonottaa varmuuden vuoksi :) Tosi hyvä järjestelmä.

Huolestumisesta ei ole sen enempää vanhemmille kuin lapselle iloa. Kaikki ei kehity saman kaavan mukaan ja jotkut tarvitsee vähän tukea, ei siitä huolestua kannata vaikka asialle jotain tehtäisiinkin.

Meillä poika on nyt 2v5kk ja montaa sanaa ei vielä sano, ei vaan suostu, vaikka selkeästi osaisi jos haluaisi. Ymmärryksessä ei ole mitään vikaa, ymmärtää lähes kaiken. Neuvola-aika pitäisi varata, kun 2,5-vuotiaana pitäisi käydä kontrollissa, tosin se on ihan varma, että siellä tuo lapsi ei varmaan sano mitään, kun ei pyydettäessä ainakaan sano :)
Itse en oikeastaan ole huolestunut, kun lapsen ymmärryksessä ei ole vikaa ja noita sanoja aina välillä tuolta pulpahtelee uusia,
Osaa ainakin sanat: lamppu, äiti, auto, mopo, hauva, anna, auta, avaa, eri asia vaan on suostuuko noita sanomaan. Autot myöskin pörisee ja pärisee, piippailee sun muuta, että eiköhän tuo vielä jossain vaiheessa ala puhumaan.

Isoveli alkoi puhumaan jossain 2,5-vuoden tietämillä, tosin isompi keksi ihan omia sanoja, joita tämä nuorempi taas ei keksi.

No en mä tiedä mitä se huolestuneisuus siinä auttaisi? Meillä ei 2-vuotias poika myöskään puhunut ja 3-vuotiaanakin oli vaan ehkä 10 sanaa. En ollut huolissani, vaikka kaikki muut tuntui kyllä olevan. Nyt poika on 5-vuotias ja puhuu kuin papupata. Kyllä se puhe sieltä tulee aikanaan teilläkin :)

Mitenkäs teillä tuo puheen ymmärtäminen, oliko se 3-vuotiaana kuitenkin paremmalla tolalla kuin puhuminen?

Meillä vähän samanlainen 3v poika, mukava kuulla että on "kohtalotovereita" joiden puhe on kuitenkin lopulta kehittynyt normaalisti :)

Ihan mielenkiinnosta. Tuo 10 sanan raja - pitääkö sanat mennä oikein? Siis että ääntää alusta loppuun oikein. Meidän 1,5 vuotiaalla on hurjasti sanoja, mutta ne ovat vielä vajaita eli kissa = "kis", koira = "koi", possu = "pos" jne.

Mitenkäs teillä tuo puheen ymmärtäminen, oliko se 3-vuotiaana kuitenkin paremmalla tolalla kuin puhuminen?

Meillä vähän samanlainen 3v poika, mukava kuulla että on "kohtalotovereita" joiden puhe on kuitenkin lopulta kehittynyt normaalisti :)

Kyllä poika puhetta jo varmaan 3-vuotiaana ymmärsi hienosti, en oikein enää muista edes miten mahtoi olla. Puhe alkoi kehittyä oikeastaan vasta lähempänä neljää ikävuotta kunnolla. En ollut huolissani, koska kuitenkin selkeästi ymmärsi kaiken ja puhuikin jotain, ja ennen kaikkea muuten arki rullasi hyvin eikä mitään muita ongelmia ole koskaan ollut. Eikä ole edelleenkään, aivan ihana poika on :) Puheterapiassa toki käytiin muutamaan otteeseen, mutta sitten nekin pikkuhiljaa jäi.

Itse uskon siihen, että vanhempi kyllä vaistoaa, jos lapsessa on jotakin "vialla". Meillä arki on aina sujunut hyvin ja kaikki muu on aina sujunut iän mukaisesti, kävelemään tosin lähti jo 8 kk iässä eli aiemmin kuin muut.

Tuntuu vaan hullulta, kun jotkut miettii jo 1-vuotiaan lapsen kanssa, mikä vialla kun lapsi ei puhu, vaikka pitäis ymmärtää, että kaikki kehittyy niin eri tahtiin. Voihan siellä taustalla toki olla muitakin ongelmia, mutta ei aina. Lapset vaan on niin erilaisia.

Uusimmat

Yhteistyössä