2-vuotias muuttaa unirytmiään jatkuvasti..!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja avuton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

avuton

Vieras
Tää alkaa olemaan jo uuvuttavaa...

Meidän 2-vuotias on taas kerran muuttanut unirytmiään. Nyt kun on taas alkanut nukkumaan päiväunia niin yöunille meno takkuaa ja pahasti.
Nyt parina iltana yöunille meno on venähtänyt yhdeksään asti ja sitä ennen huutaa ja raivoaa että pitäisi olla vieressä pitämässä kädestä, tai istumaan edes vieressä. Tätä ennen on siis nukahtanut itsekseen 5-20min päästä sänkyyn menosta. On yritetty olla hetki vieressä, kysellä onko jokin hätänä jne, mutta näyttäisi kaipaavan vaan seuraa... Lopulta on ollut pakko olla jämäkkä ja kieltää komentelu ja huutaminen, ja sitä vääntöä on tänäänkin käyty tunnin verran.. Vielä hetki sitten nyyhkytteli tuolla hiljaa itsekseen, ja nyt itsellä on tosi paha mieli kun joutuu sanomaan tiukasti. :(
Mutta mitä ihmettä tuossa tilanteessa voisi tehdä? Jos mennään viereen niin alkaa vaan rupattelemaan ja pyörimään eikä meinaakkaan rauhoittua, ja jos siihen taas lähdetään niin sitä saa taas tehdä pitkän aikaa..

Päiväunet lapsi siis lopetti n. 1v9kk iässä ja ne olivat poissa muutaman kuukauden. Aluksi nukkui yössä 12h mutta sitten pikkuhiljaa yön unimäärä rupesi vaihtelemaan 10h ja 12h välillä. Tässä joulun jälkeen päiväunien tarve oli taas suurempi, ja jos olimme autolla/bussilla liikenteessä vanhaan päiväuniaikaan niin nukahti rattaisiin ja nukkui 30min-1h. Samalla yöunet tippuivat 9-10 tuntiin.

Tammikuu ja helmikuun alku mentiin niin että jos oltiin vaan kotosalla niin ei nukkunut päikkäreitä (eikä ollut väsynyt ennen nukkumaanmenoa joka oli klo 19.30), mutta jos oltiinn liikenteessä iltapäivällä niin otti n. 30 min tirsat. Yöllä nukkui n. klo 20-07.

Nyt viikon verran on taas kotona halunnut päiväunille, ja nukuttuaan tunnin verran olen käynyt herättämässä ja on herännyt hyvin ja pirteänä. Yöllä nukkunut n. 19.45-06.30.

Eilen ja tänään on sitten mennyt ihan päin mäntyä... Eilen nukkui 1,5h ja nukahtikin sitten illalla 1,5h väännön jälkeen klo 21. Tänä aamuna heräsi klo 06. Tänään nukkui päiväunia 2h. 1h jälkeen yritin herätellä, mutta koska yöunet jäivät edellis yönä yhdeksään tuntiin niin ei jaksanut herätä joten annoin nukkua vielä tunnin lisää jolloin heräsi itse. Ja nyt taas siis illalla sama taistelu kun eilen, ja tunnin tunnin kiukuttelun ja komentelun jälkeen nukahti klo 21.

Mitä ihmettä tässä pitäisi tehdä?? Itsellä tosi kurja olo lapsen kanssa vääntämisestä ja stressiäkin pukkaa kun huolettaa lapsen uni-asiat.. :( Jos nukkuu päiväunet niin ei malta mennä illalla nukkumaan, ja silti herää 6 maissa...

Tuli nyt aika pitkä sepustus, mutta pakko purkaa jonnekin.. On tosi avuton ja neuvoton olo... Mitä ihmettä pitäisi tehdä?? :(

Kokeile aluksi lyhyempiä päiväunia, kaksi tuntia on aika paljon. En saanut selville monen aikaan lapsi nukkuu päiväunet, mutta jos nukkuu ne klo 12 jälkeen, auttaisiko jos nukkuisi ne 11-12 maissa.

Päiväunille menee 12.30 ja nukahtaa 13 mennessä. Tässä nyt muutaman päivän ajan kun on taas ylipäätänsä nukkunut päiväunia niin olen herätellyt 1h jälkeen ja eiliseen asti se toimikin hyvin. Eilen kuitenkin annoin vahingossa nukkua 1,5h ja ilta meni taisteluksi. Tänään nukkui 13-15 kun ei yksinkertaisesti jaksanut herätä (koitin ottaa syliin, rupatella ym, mutta silmät lupsahtelivat aina vaan kiinni joten en viitsinyt väkisin herättää), nukkui kuitenkin yöllä vain sen 9h.

Aiemmin päivällä, 11-12 maissa ei ole vielä niin väsynyt että malttaisi mennä unille...

Hankalaa... Ja mitä enemmän tätä miettii niin sitä enemmän itkettää... :(

No mutta onko se kamalaa, jos lapsi nukahtaa vasta yhdeksän aikana? Kun on kerran nukkunut päikkäritkin? Meillä 2- vuotias nukkuu kaksi- kaksi ja puoli tuntipäiväunia, illalla menee nukkumaan yhdeksän tietämillä ja herää aika takaan 7.30 aamulla.

Eihän se muuten haittaisi vaikka nukahtaisi vasta 21 maissa, muttakun herää jokatapauksessa klo 6 riippumatta siitä nukahtaako 19.30 vai 21... Epäilyttää saako lapsi tarpeeksi unta... :/

Alkuperäinen kirjoittaja avuton:
Eihän se muuten haittaisi vaikka nukahtaisi vasta 21 maissa, muttakun herää jokatapauksessa klo 6 riippumatta siitä nukahtaako 19.30 vai 21... Epäilyttää saako lapsi tarpeeksi unta... :/

Olen sillä kannalla, että täytyy malttaa pysyä tietyssä rytmissä, lapsi nukkuu ihan varmasti tarpeeksi (eli pidempään), jos univajetta pääsee syntymään. Kun oikein yrittää tehdä rytminmuutosta, rytmi on pian pahemmin sekaisin.

No älä nyt itseäsi syytä. Yleensä temperamenttisille lapsille on tyypillistä muuttaa unirytmiään. Meillä on molemmat pojat tehneet sitä. Vasta 3-vuotiaana tasoittui esikoisella unirytmi. Menköön miten menee ja nukkukoon miten nukkuu. Kyllä se siitä ajan kanssa tasoittuu. Lapsi kun oppii uusia taitoja ja kasvaa ja kaikkea, niin se vaikuttaa heti uniin joillakin lapsilla.

Mutta sehän tässä onkin, että mitään tiettyä rytmiä ei ole kun lapsi tuntuu hakevan sitä kokoajan... Ja me emme sitä muuttele vaan lapsi itse.

Eikai se sitten auta kun kokeilla taas kerran mitä tapahtuu jos nukkuukin niin pitkään päivällä kuin haluaa, ja laittaa illalla nukkumaan vasta kun näyttää väsyneeltä (kuitenkin viim. yhdeksän jälkeen kun menemme miehen kanssa itse sänkyyn 21.30 jälkeen.. Saapi sitten nähdä moneltako herää seuraavana aamuna..

Mutta sehän tässä onkin, että mitään tiettyä rytmiä ei ole kun lapsi tuntuu hakevan sitä kokoajan... Ja me emme sitä muuttele vaan lapsi itse.

Eikai se sitten auta kun kokeilla taas kerran mitä tapahtuu jos nukkuukin niin pitkään päivällä kuin haluaa, ja laittaa illalla nukkumaan vasta kun näyttää väsyneeltä (kuitenkin viim. yhdeksän jälkeen kun menemme miehen kanssa itse sänkyyn 21.30 jälkeen.. Saapi sitten nähdä moneltako herää seuraavana aamuna..

Mutta kannattaa kuitenkin herätellä päiväunilta tunnin- kahden jälkeen. Herätän meidän 2- vuotiaan 2 ½ tunnin päikkäreiden jälkeen, hän voisi nukkua vaikka neljä tuntia putkeen.

Niin ja siis itsellä on tosi kurja olo siitä kun iltaisin joutuu taistelemaan siitä että äiti tai isä ei tule nyt viereen pitämään seuraa.. Puolen vuoden ajan lapsi on kuitenkin osannut nukahtaa itsekseen, joten siksi tuntuu omituiselta miksi nyt tarvisi meitä vierelleen. On yritetty kysellä pelottaako tms, mutta sanoo että ei. Tiedä sitten...
Jokatapauksessa on TOSI inhoittavaa kuunnella lapsen itkua, huutoa ja komentelua ja käydä itse jämäkästi sanomassa että nyt nukutaan eikä pelleillä. Tänäänkin nukahti niiskutukseen.. :´( Mahtaako yrittää vedättää meitä vai onkohan oikeasti joku hätä...? Ei kuitenkaan vaikuta ollenkaan pelokkaalta...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mutta kannattaa kuitenkin herätellä päiväunilta tunnin- kahden jälkeen. Herätän meidän 2- vuotiaan 2 ½ tunnin päikkäreiden jälkeen, hän voisi nukkua vaikka neljä tuntia putkeen.

Niin no niinkai se kannattaisi... Mutta kuten sanoin niin tänään kun yritin tunnin jälkeen herätellä niin ei jaksanut herätä. 2h jälkeen heräsi kuitenkin hyvin, joten olisikohan se sitten hyvä määrä.. Katsotaan...

Yhteistyössä