2 vuotias kutsuu mua etunimellä ://

on melkein äiti sana unohtunut tulee kyllä päivittäin.. aamulla kun herää niin sängystä kuuluu Anna Anna :/ tai sitten kun mäkutsun miestä honeyksi niin ensin huutaa annaa ja sitten hanjaaaa :D :saint: mutta isiä melkein kyllä kutsuu vaan babaksi mutta joskus hanjaksi...

ja mua ehkä hiukan ärsyttää kun kutsuu nimellä :ashamed: onks muilla ollut samaa? menikö kauan kun se vaihe meni ohitse=?

millipilli
Meillä poika jossain vaiheessa kutsui isää etunimellä ja nyt huomasin kun oltiin lomareissussa ja miehen veli perheineen oli myös siellä. Paljon puhuttiin isästä nimellä niin poikakin alkoi puhua... kotona taas vaihtui iskäksi

minä
Alkuperäinen kirjoittaja auts:
on melkein äiti sana unohtunut tulee kyllä päivittäin.. aamulla kun herää niin sängystä kuuluu Anna Anna :/ tai sitten kun mäkutsun miestä honeyksi niin ensin huutaa annaa ja sitten hanjaaaa :D :saint: mutta isiä melkein kyllä kutsuu vaan babaksi mutta joskus hanjaksi...

ja mua ehkä hiukan ärsyttää kun kutsuu nimellä :ashamed: onks muilla ollut samaa? menikö kauan kun se vaihe meni ohitse=?
Meillä kans yksi lapsista kutsui isäänsä etunimellä jonkun aikaa mutta se vaihe meni nopeasti ohi. Nyt kaikki sanoo vain baba myös meillä.

Kyllä minusta on ihan kiva, kun muksu tietää mun nimeni. Yleensä kyllä kutsutaan ihan äidiksi, paitsi jos puuhastelevat jotain vinhaa isänsä kanssa. Silloin huudellaan pilke silmäkulmassa nimellä. Sama on isänsä kohdalla. Isovanhempia on minusta ihan ok kutsua joko nimellä tai mummi/vaari tai yhdistelmänä. Synonyymien käyttö on vain puheen rikkautta.

katja
jotenki vaan ärsyttää kun joka paikassa annaa... tänäänki oltiin uimahallissa niin poika oli sauanssa ja mä suihkussa niin sieltä kuuluu vaan annaa annaa :snotty:
pakko kysyä..oliks 2 vee yksin saunassa?hui, mä en kyllä uskaltais jättää tota meijän viikaria..

niin ja tuohon nimellä kutsumiseen, meilläki lapsi joskus kutsuu nimellä, mut en tosia reagoi ja sanon et oon äiti. sit se taas kutsuu äitiksi. tarttuu varmaan mieheltä se nimellä kutsuminen..

höh
No voi kauheeta. Miksi lapsi ei saisi kutsua sinua sinun omalla nimelläsi?

Meilläkin lapset huutelevat meitä joskus nimeltä ja isovanhempia vielä enemmän ja meistä se on vaan hauskaa ja huvittavaa. Pääsääntöisesti toki ollaan äiti ja isovanhemmat omilla isovanhempinimityksillään.

meillä oli sama tilanne kun toi esikko oli 2 vee. tosin uusperheestä kyse ja koska muut kutsu mua etunimellä niin poikakin alkoi kutsua. tuntu tosi inhottavalta ja sit lopulta sanoin pojalle et en vastaa ennenku sanot äiti ja siitä se sit pikkuhiljaa oppi taas sen äitin. meillä myös poika huuteli annaa :whistle:

meillä kans joskus
Olen sanonut miehelleni sata kertaa, ettei kutsuisi minua etunimeltä kotona, ettei lapsi tarttuisi siihen. Mutta mies ei vaan tahdo tätä oppia ja niinpä tuo 1,5v joskus kutsuu mua nimeltä. Olen tehnyt juuri niin kuin joku täällä neuvoikin, ollut reagoimatta siihen. Ja sitten kyllä hoksaa käyttää äiti-sanaa.

Tosin meillä tarhassa yksi saman niminen hoitaja kuin minä, että en nyt sitten ole ihan satavarma puhuuko lapsi välillä hänestä...

Alkuperäinen kirjoittaja meillä kans joskus:
Olen sanonut miehelleni sata kertaa, ettei kutsuisi minua etunimeltä kotona, ettei lapsi tarttuisi siihen. Mutta mies ei vaan tahdo tätä oppia ja niinpä tuo 1,5v joskus kutsuu mua nimeltä. Olen tehnyt juuri niin kuin joku täällä neuvoikin, ollut reagoimatta siihen. Ja sitten kyllä hoksaa käyttää äiti-sanaa.

Tosin meillä tarhassa yksi saman niminen hoitaja kuin minä, että en nyt sitten ole ihan satavarma puhuuko lapsi välillä hänestä...
En ymmärrä tätä logiikkaa. Selittäkää!

hah

Kamalinta olisi jos mieheni kutsuisi minua nimellä ÄITI!

hmm
Alkuperäinen kirjoittaja Die Schornsteinfeger:

Siis mä ymmärrän tän niin, että jos puhuu lapselle niin puhuu äidistä. Esim. "vie tämä äitille" "kysy äitiltä" jne. Kyllä meillä ainakin puhutaan noin. Mutta jos miehellä on mulle asiaa niin sanoo sitten nimellä, jos pitää "nimitellä" ;)

Onko jotenkin outoa?

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja Die Schornsteinfeger:

Siis mä ymmärrän tän niin, että jos puhuu lapselle niin puhuu äidistä. Esim. "vie tämä äitille" "kysy äitiltä" jne. Kyllä meillä ainakin puhutaan noin. Mutta jos miehellä on mulle asiaa niin sanoo sitten nimellä, jos pitää "nimitellä" ;)

Onko jotenkin outoa?
Okei selvennän. En ymmärrä logiikkaa, että pitäisi olla reagoimatta mitenkään jos lapsi kutsuu äitiään nimeltä. :headwall:

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja puh:
" vie tämä äidillesi" on ok, mutta "vie äitille" en ymmärrä. Kenen äitille? Siksi meillä kutsutaan vanhempia aina etunimellä.
Tai jos kysessä on Anna. "Vie tämä Anna-äidillesi" vai "Vie tämä Annalle". Mistähän lapsi voi tietää onko kyseessä oma äitinsä jonka nimi on Anna vai joku kerhokaverin täti jonka nimi sattuu olemaan Anna. Haloo..

Jos puhutaan pelkästään äidistä, niin silloin kyseessä on TIETYSTI sen perheen äiti eikä kuka tahansa vastaantulija jolla sattuu olemaan lapsia.

Ja jos lapselta käsketään kysyä äidiltä jostain asiasta, niin ei ole mitään syytä selventää että kyse on nyt SINUN äidistäsi eikä vaikka ystäväsi Pekan äidistä.
Jos joku asia pitää viedä naapurin Ainon äidille, niin sanotaan että "Vietkö tämän Ainon äidille".

Alkuperäinen kirjoittaja katja:
jotenki vaan ärsyttää kun joka paikassa annaa... tänäänki oltiin uimahallissa niin poika oli sauanssa ja mä suihkussa niin sieltä kuuluu vaan annaa annaa :snotty:
pakko kysyä..oliks 2 vee yksin saunassa?hui, mä en kyllä uskaltais jättää tota meijän viikaria..

niin ja tuohon nimellä kutsumiseen, meilläki lapsi joskus kutsuu nimellä, mut en tosia reagoi ja sanon et oon äiti. sit se taas kutsuu äitiksi. tarttuu varmaan mieheltä se nimellä kutsuminen..
oli siellä saunassa naapurin kanssa =)

Yhteistyössä