2-vuotias ja unen tarve

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunut äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolestunut äiti

Vieras
Meillä 2,5v poika ja nukkuunut hyvin aina yönsä vajaa 12h. Nyt kuitenkin aina neljän aikoihin alkaa päivällä väsymään ja menee itse omaan sänkyyn nukkumaan. Onkohan tää huolestuttavaa, vai tarvitseeko tuon ikäinen lapsi minkä verran unta? Päiväunet jäi pois kesällä kun oli tosi hankala saada nukkumaan. Joulunaikaan toisin valvoio aina pidempään vieläkö vois olla univelkaa?

Unen tarve on niin yksilöllistä mutta mun mielestä ton ikänen tarvii vielä päiväunet. Jos on muuten pirtee ja normaali niin en olis huolissani. Ehkä ne unet maistuu siksikin ettei niitten kans ole tarvinut tapella vähään aikaan.

Päiväunille vaan! Kaverini muksulla oli vajaa kaksivuotiaana kausi, jolloin ei olisi millään nukkunut päiväunia. Äiti kuitenkin laittoi "unlle" joka päivä ja nyt taas vajaa kolmevuotiaana nukkuu parin tunnin päiväunet.

Toi kuulostaa siltä, että vois tarvita vielä kuitenkin päikkärit. Meillä 2v3kk ikäinen on muutaman kerran ollut nukkumatta päikkäreitä ja on sitten nukahtanut 17 - 18 välillä sohvalle, joten päikkärit nukutaan vielä. Miten vaikuttaa iltaan se, että lapsi nukahtaa noinkin myöhään päiväunille?

Minä olen myös miettinyt 2v. unen tarvetta ja luin, että se olisi vuorokaudessa 12-13h. Meidän hiukka alle 2v. poika nukkuu 12-14h yöunet ja tähän asti vielä lisäksi 1-3h päikkärit.. nyt on alkanut olla vaikeuksia päiväunille menemisessä.
Joko jätettävä päikkärit pois?

meidän 2½-vuotias nukkuu yöllä n.11h ja päivällä 1,5-2h. Ja Sissille; mä mieluummin nipistäisin yöunista, kun jättäisin pojalta päiväunet pois. Meillä ainakaan poika ei jaksa olla hyvällä tuulella jos on hereillä pitkään.

Löysin vanhan ketjun, kun taas pohdin lapseni unenmäärää. Esikoispoika aikoinaan jätti päiväunet 2v2kk iässä (luovutimme, kun nukuttamiseen alkoi mennä toista tuntia aikaa ja näin rytmi sitten aivan sekaisin). Eikä hän nukkunut niitä päiväkodissakaan kuin satunnaisesti. Poika nukkui noin 10-12 tuntia yöllä.

Nyt neiti on 2 vuotta ja hänelläkin päiväunille nukahtaminen on yhtä taistelua (ollut jo n. 4kuukautta). Saan hänet nukahtamaan ainoastaan rattaisiin ja niitä pitää heivata 15-45minuuttia!! eikös kuulosta pölhöltä touhulta. Tämän takia yöunille nukahtaminen kestää 45-60min ja yöunien määrä noin 10 tuntia (sisältäen pari potalla käyntiä).

Unentarve on yksilöllistä. Kaikki vain painottaa päiväunien merkitystä tämän ikäisellä. Näyttää vain siltä, että mulla on vähäuniset lapset, joilla päivärytmi on parempi ilman väkisin nukuttamista päiväunille.