2-vuotias ei jää sänkyyn nukkumaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lapsenkiusaaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lapsenkiusaaja

Vieras
vaan tulee pois sieltä, menee takaisin kun opastan hänet sinne ja käy huutamaan kun lähden huoneesta pois. Huuto hiljenee ja pian tyttö on taas oven suussa. Tätä samaa rumbaa jatkuu noin tunnin joka ilta. Alkaa olla hermo niin kireellä. Aiemmin olin tytön huoneessa niin kauan kun nukahti. Nyt opetellaan uutta tapaa nukahtaa, kun haluan saada illat takaisin itelleni.

Näin illalla, kun taas huudattaa tyttöä, iskee epäusko taas omiin äitiydentaitoihin ja päätöksiin. Kysynkin siis teiltä neuvoja, vinkkejä, kokemuksia tai ihan mitä vaan...

Et ole ainoa. Välillä menee kiltisti nukkumaan, ja toisinaan kiusallaan ravaa. En ole huomaavinanikaan. Vien vain takaisin sänkyyn aika ajoin. Odottaa, että saa huomiota näin.

Nukkuuko tyttö vielä päiväunet? Meillä tyttö 2½ v ei ole nukkunut päiväunia useaan kuukauteen ja kun illalla nukkumaanmenon aika tulee, nukahtaa yleensä lähes heti. Ajattelin, että teidän tyttö ei kovin väsynyt, koska jaksaa tunnin "seilata" eestakaisin, että oisko päiväunet liikaa?
Minä olen lähes aina maannut omassa sängyssäni siihen saakka kunnes tyttö nukahtanut ja luulen että turvallisuus nukahtaa helpottaa nukahtamaan nopeammin. Näin meillä!

Alkuperäinen kirjoittaja wieno:
Nukkuuko tyttö vielä päiväunet? Meillä tyttö 2½ v ei ole nukkunut päiväunia useaan kuukauteen ja kun illalla nukkumaanmenon aika tulee, nukahtaa yleensä lähes heti. Ajattelin, että teidän tyttö ei kovin väsynyt, koska jaksaa tunnin "seilata" eestakaisin, että oisko päiväunet liikaa?
Minä olen lähes aina maannut omassa sängyssäni siihen saakka kunnes tyttö nukahtanut ja luulen että turvallisuus nukahtaa helpottaa nukahtamaan nopeammin. Näin meillä!

joo nukkuu päikkärit kun on päivähoidossa. itekin mietin samaa kun viikonloppuna ei meinannu käydä päikkäreille millään. Ja varmaan nukahtais paremmin, jos olisin tytön kanssa huoneessa, mutta sitten siihen menee se ilta, koska en muutenkaan jaksa valvoa pitkään. Miten sitä onkin näin hukassa oman lapsensa kanssa, kun ei tiedä mitä pitäis tehdä...

Meillä oli tuon ikäsenä ihan sama homma... Sitä kesti muutaman kuukauden... Istuin joka ilta n.puol tuntia neidin vieressä kunnes nukahti. siirryttiin sadun lukemiseen muutama kuukaus sitten ja nyt sitten ei olekkaan ollut enää mitään ongelmia. Kuuluu varmaa ikään ja juurikin siihen huomion hakemiseen. Sun täytyy vaan istua vieressä ... Menkää vaikka aikasemmin jo sänkyyn jotta sulla ei mene koko ilta siihen.

Kuulostaa niin tutulta. Kuopus täyttää lauantaina 2v ja siirryttyään tavalliseen sänkyyn illat on menny ihan hirveiksi. Jos ei nukuttamalla nukuta niin ravaa vaikka 2tuntiakin sängystä pois. Mun hermot ei vaan kestä sitä ja isovelikin vielä yllyttää kaikkeen kun nukkuvat samassa huoneessa.
Me ollaan vaan kirjaimellisesti tehty niin, et pojat sänkyihin ja kuopus nukutetaan, siihen menee n. 2min-20min. Eli ei sinäänsä edes kauaa mut ei sieltä huoneesta pääse heti 2 minuutin jälkeen pois kun esikoinen yrittää sitä hereille saada. Eli pitää tavallaan odotella että esikko rauhottuu myös sänkyynsä.
Välillä mutta harvemmin on sitten niinkin että kuopus väsymyksissään nukahtaa syliin ja aah ihanaa, ei tarvii kun viedä sänkyyn ja peitellä. Niinku esim. tänään kävi näin. :heart:

Joo. Lapsen tulee tuntea olonsa turvalliseksi nukahtamistilanteessa. Ei tietenkään se pysy sängyssä kun kuulee kaikkia kivoja ääniä muista huoneista ja kun muut kerta ovat vielä hereillä. Tehkää iltarutiini. Iltasatu, iltalaulu. Nukuta lapsesi, se ei vie koko iltaa ja antaa molemmille hyvän mielen. Silittele hiljaa päätä ja selkää, hyräile tai hymise hiljaa...ja ennenkuin huomaat niin simmut on kiinni. Kyllä se sen yksin nukahtamisen ehtii oppia-ja nukahtaa yksin monta kertaa elämänsä aikana.

Meillä tasan 2v nukahtaa viidessä minuutissa viereen, mutta jos jättää yksin niin temppuilee toista tuntia. Nukkuu päikkärit (nukahtaa rattaisiin helposti), koska muuten väsähtää iltapäivällä ihan täysin. On todella touhukas ja voimakastahtoinen luonne, tekee kaikkensa saadakseen mitä tahtoo, mutta en tietty aina anna periksi, mutta tässä nukahtamisessa annan, koska pääsen sillon ite niin paljon helpommalla. Ehkä joskus vuoden päästä kun ymmärtää enemmän, niin jäis sitten omaan sänkyyn.

Ei meidänkään tyttö jäänyt yksin nukahtamaan tuossa iässä. Mutta en itkettänytkään. Ei ole kivaa nukahtaa itkien, vaan nukkumaan kuuluu mennä hyvällä mielellä, turvallisessa olotilassa.
Kun tyttö oli noin 2 v 8 kk, juteltiin oikein vakavissaan äidin ja tyttären kesken, aiheena se että hän on jo iso ja hirmu reipas, ja voisi alkaa nukahtamaan itsekseen omaan huoneeseensa (siihen asti oli 1-2 kk ajan nukahtanut itse meidän makkariin, missä nukkui retkivuoteessa). Tyttö mietti hetken, totesi että on iso ja reipas, ja sitten kannettiin unilelut, peitto ja tyyny omaan huoneeseen. Ja siellä hän on nukkunut siitä asti, nukahtanut itsekseen, itkemättä kertaakaan =).
Mitään silittämisiä, hyräilyjä jne meillä ei tarvittu koskaan, riitti kun olin vieressä ja pidin ehkä kädestä kiinni.
Tyttö on nyt 3 v 10 kk ja nukkuu edelleen päiväunet useimpina päivinä. Ne eivät vaikuta meillä nukkumaanmenoon millään lailla. Nukahtaminen voi viedä hieman kauemmin jos tyttö on nukkunut kunnon päikkärit, mutta hän makoilee sängyssään hiljaa, järjestelee unileluja kainaloonsa ja peittelee ne, jne. Ei juokse sängystä pois tai kiukuttele nukkumaanmenoa vastaan.

meillä poika reilu 2v ja kun isojen sänkyyn siirty ei meinannu tulla hommasta mitään.juoksi pois ja pelleili ym...mut sit ku vaan sitkeesti kannettiin takas,muutaman kerran sanottiin että hyvää yötä ja nyt nukutaan ja lopulta ei enää sanottu mitään ja sinne jäi.mutta kesti kauan,ekoilla kerroilla yli 100 kertaa kannettiin.ja u helpotti niin synty vauva ja se alko taas.nyt vauva 4 kk ja taas helpompaa.välillä mies oli aina hetken vieressä niin ei ollu niin paha rundi...

eli siis suosittelen iltasatua,rauhallisuutta ym tietty ja sitten vaan ku tulee ekan kerran pois niin peittelet ja sanot hyvätt yöt ja tokalla kerralla sama ja sitten vaan kannat ja kannat etkä reagoi millään lailla.nätisti toki.tai sitten jos haluaa niin on aluks alle vartintai vähän aikaa kuitenkin vierellä ja lapsi rauhottuu pahimmat menohalut pois niin sekin auttaa...

mut toki tapoja on monia =) :hug:

sitkeesti vaan palautatte takas omaan sänkyyn! Meillä oli kans 2v:na ongelma ettei millään ois jäänyt! Mut kyllä kannatti. Nyt on 3v ja jää yksin omaan huoneeseen nukahtaan kun sammuttaa valot ja sanoo hyvää yötä. Ei enää mitään ongelmaa. Älkää missääntapauksessa antako periksi!

periks ei pie antoo, oon sammaa mieltä.. Mie vaa muisteleisin ettei tuommosta vaihetta oo ollukkaa, isokokonen häkkisänky (120cm) ja nukkuvat sielä nii pitkää ku mahtuvat. Ei ollu kiusausta juoksennella ku eivät laiskoina viittiny kiipeillä ;) oikeesti siinä vaiheessa ku yli tulivat ni vaihettii sänkymallia

jos hän ei ole valmis vielä jäämään yksin nukkumaan? eli kaipaa vielä jonkun lähelleen unille menossa. En usko että lapsi tuossa tilanteessa hakee huomiota muuta kuin siinä tarkoituksessa, että tahtoo turvaa sinne sängyn viereen siksi aikaa kunnes nukahtaa. Ei tahallaan sitä tee tai sinun kiusaksi. Mä olisin lapsen vierellä ja kokeilisin vaikka parin kuukauden tai puolen vuoden päästä uudelleen, olisiko jo valmis käymään yksin unille. =)

Meillä istutaan vieressä niin kauan kuin nukahtaa, välillä menee 5 min, välillä 50 min. Olen itse sitä mieltä, että toinen on niin pieni vielä, kyllä sen ehtii opetella myöhemminkin. Nauttikoon nyt kun äiti tai isi istuu vieressä!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
sitkeesti vaan palautatte takas omaan sänkyyn! Meillä oli kans 2v:na ongelma ettei millään ois jäänyt! Mut kyllä kannatti. Nyt on 3v ja jää yksin omaan huoneeseen nukahtaan kun sammuttaa valot ja sanoo hyvää yötä. Ei enää mitään ongelmaa. Älkää missääntapauksessa antako periksi!

Peesaan! Sama käyty läpi, kova taistelu oli mutta onnistui lopulta ja nykyisin nukahtaa helposti!

Mutta tosiaan, ei auta antaa periksi vaan äidin on oltava se itsepäisempi tapaus, muuten on peli menetetty!

Meillä toimii sekin kun antaa sänkyyn oman puseron tms. äidin tuoksuisen vaatekappaleen. Mä juuri uhrasin yhden vanhan paitani tähän tarkoitukseen...

Meillä oli ihan samanlaista, että mun piti olla vierellä ja silitellä. Moni kiva tv-ohjelma ehti mennä sinä aikana ja mä olin sit ihan poikki touhun päätteeksi. Pikkuhiljaa aloin kokeilla eri konsteja mm.sanoin pojalle, että mamma käy vessassa, tulen kohta. Sit keksin jotain muuta esim.käyn juomassa ja aina vaan olin pitempään poissa, mut tuokaan ei tuottanut tulosta. Jossain vaiheessa kun laitoin poikaa nukkumaan niin sanoin vaan, että hyvää yötä ja lähin pois(jätin oven auki) ja juteltiin ihan normaalisti miehen kans ja tehtiin normaaleja juttuja(kolistiinkin vähän) niin poika olikin nukahtanut. Tuolleen se pikkuhiljaa alkoi, että jäi ite kun oven jätti auki. Tosin tulee vieläkin aika-ajoin pois jollain tekosyyllä, mut ehkä kerran pari.

kiitos kokemuksistanne, siskot!
Nyt mun pitää sitten suunnitella uutta strategiaa tätä iltaa varten. Normirutiinit pitää ennallaan ja sitten voisin olla vähän kauemmin tytön kanssa huoneessa, että rauhottuu kunnolla. katotaan miten käy!

Meillä oli joku kk sitten sama juttu. Sit sanoin pojalle, että sovitaanko, että sängystä ei tulla pois, eikä huudella mitään, kun sinne on menty. Ja sit löytiin kättä päälle. Sen jälkeen ei ole tullut. Sanoo jo itekin, että sopimusta ei saa rikkoa... =)

Yhteistyössä