2-vuotiaan kesäreissut

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Meillä on tiedossa mukava kesä. Miehellä 5 viikon loma, mökkeilyä, mummolassa kyläilyä, ja varmaan jossain eläintarhassa pyörähdämme. Lapsi pääsee soutelemaan ja mustikkametsään, ja kaupungissa piknik-eväät saa tavallisen puistoreissunkin tuntumaan jotenkin erityiseltä. Potkupyörä on tulossa kesäksi ja ranta on kävelymatkan päässä.

Kuuntelen kavereita, joilla on samanikäisiä lapsia. On varattu lastenkonserttimatkaa, suunnitellaan Muumimaailmaa ja Särkänniemenä, taidekurssia ja taaperoiden puistojumppaa jne. Koska niin pitää tehdä, lapsi kaipaa elämyksiä, kokemuksia ja virikkeitä. Siis niin, että lähdetään toiselta puolelta varta vasten ajamaan yhden 2-vuotiaan lapsen kanssa Muumimaailmaan.

Saako noin pienet tosiaan niin paljon irti tuollaisista huvipuistoista ja muista, että sitä varten kannattaa körötellä satoja kilometrejä? Kasvaako oma lapseni kieroon siellä mustikkametsässä? En tarkoita, etteikö noita reissuja voisi ja saisi ja pitäisi tehdä jos vaikkapa vanhemmat kaipaavat tekemistä, ja varmasti lapsikin niistä usein nauttii, mutta mulle ei tullut mieleen että 2-vuotias olisi vielä Puuhamaata vailla...?
 
En tiedä.

Meillä on lapsilla 5 viikkoa kesälomaa. Olin ajatellut, että käytäis Ranuan eläinpuistossa päivän reissu. Mutta tuo 4v menee päiväkotinsa kanssa sinne nyt retkelle, niin onko se sitten jo niiiin nähty juttu. Pitää miettiä.

Muuten on lapsille kesälomalla luvassa mummolassa käyntiä, leikkipuistoa, paaljon kotipihalla hengailua ja naapurinlasten kanssa leikkimistä. Tivolissa käydään kun se tänne saapuu. Viimevuodesta opimme, että myös meidän nyt 2v saa oman rannekkeen sinne.
 
Saraldo
Mä uskon vakaasti, ettei 2-vuotias osaa vaatia vielä mitään. Niin ollen kaikki nämä Muumimaailmat ja systeemit käydään läpi siksi, että vanhemmat haluavat sinne. Ap, mä luulen että sun lapsellesi tulee aivan ihana kesä :).
 
ap.
Niin, lisäyksenä että tuo meidän kohta 2v on kotihoidossa että hänellä ei erillistä "lomaa" ole, vaikka toki miehen loma vaikuttaa arkeen ja lisää reissailua ja rentoilua :)
 
"vieras"
Ei tarvitse. 2-vuotias ei tarvitse vielä mitään. 4-5vuotias on sitten eri asia.
Mutta toi on ihan rahanhukkaa, 2-vuotias ei edes tule muistamaan kokemuksiaan.
2-vuotias nauttii pienistä asioista, mansikoista, pihalla leikkimisestä, rantahiekassa leikkimisestä yms.
Ei tarvii mitään maksullisia puistoja ym. hömppää.
 
"jees"
Meillä on parivuotiaalle suunnitteilla kesäksi omassa pihassa ja hiekkalaatikossa leikkimistä, lehmien laiduntamisen seurailua, välillä käydään leikkipuistossa eväiden kanssa tai ilman, rannalle tehdään reissuja ja piknikkejä, ehkä käydään jossain kotieläinpihassa. Meillekin on kesäksi tulossa pyörä joten sillä tietysti harjoitellaan. Käydään mummulassa, poimitaan mansikoita ja soudellaan.

Ehkä yksi isompi reissu tehdään, mutta en tiedä vielä minne. Reissu lähinnä siksi, että olen ollut lapsen kanssa kotona hoitovapaalla ja itsekin haluaisin päästä johonkin. Ei pitkälle, miehellä on aika työntäyteinen kesä. Mutta reissulla voisi sitten käydä muumimaailmassa, eläinpuistossa tms.

Mukavalta kuulostaa teidän kesä!
 
mikkis
Meillä nyt 4.5 vuotias poika jonka kanssa ollaan käyty muumimaailmassa aina 2 vuotiaasta lähtien. Poika nautti suunnattomasti jo 2 vuotiaana muumeista ja muistaa edelleen asioita noilta käynneiltä. Mihinkään muihin suuriin huvipuistoihin en kokenut tarvetta noin pienen kanssa mennä, mutta muumit olivat kyllä ehdoton hitti.
 
"vieras"
Henkilökohtainen mielipiteeni on, että 2-vuotiaalle riittää melkoisen tavalliset lomajutut. Eihän hän tiedä muumimaailmoiden tai puuhamaiden "ihanuuksista", joten mistä kummasta pieni lapsi niihin edes osaisi kaivata. Pienelle, ja miksei isommallekin, riittää varmasti yhteinen aika perheen kanssa ja yhteiset jutut pienemmässä mittakaavassa.

Omassa perheessä on 5- ja 2-vuotiaat veljekset ja suurin osa kesästämme kuluu kotioloissa tai mummolassa. Itse olen opettaja, joten loma ylipäätänsä on pidempi. Mieheni pitää lomaa kesällä kolme viikkoa ja tuolle ajalle olemme suunnitelleet enemmän menoja. Nämäkin menot on kyllä mietitty mm. mummolareissun yhteyteen tms. Isompi poika pitänee viedä Särkänniemeen Angry Birds -landiin, mutta eiköhän kaikki muut huvipuistot tms. jää väliin. Itse en hinkua niihin laisinkaan, ja mies vielä vähemmän.
 
Minä rakastan menoa ja meininkiä. Varsinkin lomilla kun on aikaa. Mitä kauemmas sen parempi. Lapset kulkee tietysti mukana eivätkä ole koskaan valittaneet ja paljon ovat nähneet. Lapset on 8v, 7v ja 2v. Perinteeksi meillä muodostunut joka kesäinen lapin reissu ja vaellukset. Tänä kesänä taas, vaikka 1000 kilometriä joudutaankin ajamaan. Mukavaa vaihtelua, yhdessä oloa ja raitista ilmaa. Lapset ovat kiertäneet lähes koko suomen ja isommat olleet ulkomaillakin useasti.
 
Niin siis kuka on sanonut, että niin PITÄÄ tehdä?

Mä tykkään reissauttaa lapsia ympäriinsä. Meillä siis käydään joka kesä Puuhamaassa, Muumimaailmassa ja useammassa ns. lähikohteessa. Käydään Vepsän saaressa vesibussin kanssa, kurkitaan kasvitieteellisen puutarhan kukkamaailmaa ja käyhään rapsuttelemassa Kuralan kylämäessä eulukoita.

Tänä vuonna mennään Korkeasaareenkin ja läheisille kotieläintiloille tehdään pari eri reissua. Kyllä me veneilläänkin ja käydään lähirannalla uimassa, sekä grillaillaan takapihalla.

Ja nämä kaikki me tehtäisiin, olis meillä sitten yksi 2v tai nämä mitä on. Ei siksi, että niin pitää tehdä, vaan siksi että mä haluan :)
 
Väsähtänyt äitiraasku
[QUOTE="vieras";28415457]
Kasvaako oma lapseni kieroon siellä mustikkametsässä? [/QUOTE]

:D Oon varmaan vähän väsynyt, mutta tää jaksoi naurattaa mua. Jotenkin nään sen lapsen palaamassa metsästä pieni mustikkaämpäri kädessä selkä kippuralla.
 
  • Tykkää
Reactions: Big Bang Theory
[QUOTE="vieras";28415513]Ei tarvitse. 2-vuotias ei tarvitse vielä mitään. 4-5vuotias on sitten eri asia.
Mutta toi on ihan rahanhukkaa, 2-vuotias ei edes tule muistamaan kokemuksiaan.
2-vuotias nauttii pienistä asioista, mansikoista, pihalla leikkimisestä, rantahiekassa leikkimisestä yms.
Ei tarvii mitään maksullisia puistoja ym. hömppää.[/QUOTE]

Tosta oon erimieltä että 2v ei tule muistamaan. Kyllä vaan muistaa meilläkin asioita joita mekään emme muistaneet. Ja ap, tuo on kiva loma 2v, ei tosiaan sen ikänen kaipaa kaikenmaailman huvituksia ja ajamista tuntitolkulla johonkin maailmaan. Me kierretään vaunun kanssa ja tuo 5v on kasvanut mustikkametsässä jne luonnon huvipuistoissa. Eläintarhassa käytiin 2v kanssa ja leikkipuistoissa, retkillä joissa eväät mukana. Elämys edelleen tolle lapselle. 4v kesänään se alko osata pyytää jo huvopuistoon jne.
 
"vieras"
Eli sun tapa viettää keää on se ainoa oikea ja ne jotka menee muumimaailmaan on sitten niitä suorittaja vanhempia jotka raahaa lapsiaan väkisin pitkin suomea? Musta kaikki noi kuulostaa todella kivalle ja voisin ilomielin viedä lapseni mihin vaan humputukseen. Vietiin me 1-vuotias korkeasaareenkin eikä se innostunut muista kuin valkoposkihanhista. Mitä sen on väliä, olipa ainakin kiva päivä.
 
Saraldo
[QUOTE="vieras";28415619]Eli sun tapa viettää keää on se ainoa oikea ja ne jotka menee muumimaailmaan on sitten niitä suorittaja vanhempia jotka raahaa lapsiaan väkisin pitkin suomea?[/QUOTE]

Ei ap varmaan asiaa ihan noin tarkoittanut. Kyllä mekin ollaan lasta viety pienestä saakka vaikka mihin, mutta ei se niitä itse osannut pyytää ja varmasti olisi tullut toimeen ilmankin. Kyse oli siis siitä, että me vanhemmat itse haluttiin lähteä. Mä en kokenut, että mun pitää viedä lapsi jonnekin, vaan ihan itse halusin viedä.
 
"vieras"
Niin siis kuka on sanonut, että niin PITÄÄ tehdä?

Ainakin osa näistä aloitusviestissäni mainitsemista kavereista puhuvat reissuistaan tyyliin "pitää kai sitä lähteä käymään siellä Muumimaailmassa kun tuo niin tykkää muumeista" tai "kai se on käytävä Puuhamaassa, että on tuolla lapsellekin kesässä jotain erityistä", eli eivät ainakaan ilmaise että kyseessä olisi heidän oma intonsa :)
 
"vieras"
Mä en ymmärrä tätä aloituksen vastakkainasettelua. Meillä pääosa kesälomasta menee varmaan mökillä, leikkipuistossa, potkupyöräillessä jne. Lapsi (kesällä 2,5 v) tykkää näistä kaikista kovasti. Silti varmaan käydään Muumimaailmassa ja ehkä jossain huvipuistossakin. Ei onnistunut kesäloma siitä Muumimaailmasta ole kiinni eikä lapsi sellaista luonnollisestikaan osaa kaivata. Toisaalta lapsi on valtavan innostunut kaikesta muumeihin liittyvästi ja uskon, että nauttisi Muumimaailmassa olosta. Mä en ymmärrä, että miksei sinne Muumimaailmaan voisi mennä, kun lapsi siitä oletettavasti tykkää? Ja ihanaa seurata vierestä toisen riemua :)
 
ap.
[QUOTE="vieras";28415619]Eli sun tapa viettää keää on se ainoa oikea ja ne jotka menee muumimaailmaan on sitten niitä suorittaja vanhempia jotka raahaa lapsiaan väkisin pitkin suomea? Musta kaikki noi kuulostaa todella kivalle ja voisin ilomielin viedä lapseni mihin vaan humputukseen. Vietiin me 1-vuotias korkeasaareenkin eikä se innostunut muista kuin valkoposkihanhista. Mitä sen on väliä, olipa ainakin kiva päivä.[/QUOTE]

En toki sanonut niin. Ja taisinkin nimenomaan sanoa, että en tarkoita, etteikö niitä aktiviteetteja kannattaisi haalia jos esimerkiksi vanhemmat niissä viihtyvät. Mutta että onko niillä noin pienelle niin suurta arvoa, että sitä sen taaperon takia kannattaisi nähdä se vaiva?

Me käytiin Lontoossa tuossa jokin aika sitten, muun muassa London Zoossa. Ja lapsella oli siellä kivaa. Ja oikein kivaa sillä oli myös hotellin portaissa. Eli reissata voi ja kannattaa jos haluaa, mutta että taaperoa varten...?
 
ap.
[QUOTE="vieras";28415700]Mä en ymmärrä tätä aloituksen vastakkainasettelua. Meillä pääosa kesälomasta menee varmaan mökillä, leikkipuistossa, potkupyöräillessä jne. Lapsi (kesällä 2,5 v) tykkää näistä kaikista kovasti. Silti varmaan käydään Muumimaailmassa ja ehkä jossain huvipuistossakin. Ei onnistunut kesäloma siitä Muumimaailmasta ole kiinni eikä lapsi sellaista luonnollisestikaan osaa kaivata. Toisaalta lapsi on valtavan innostunut kaikesta muumeihin liittyvästi ja uskon, että nauttisi Muumimaailmassa olosta. Mä en ymmärrä, että miksei sinne Muumimaailmaan voisi mennä, kun lapsi siitä oletettavasti tykkää? Ja ihanaa seurata vierestä toisen riemua :)[/QUOTE]

Ei sen ollut tarkoitus olla vastakkainasettelu, voihan ne muutkin tehdä kaikkea sitä mitä mekin ja sitten Muumimaailmat kaupan päälle. Ajatus oli, että riittääkö "vain" tuo tuollainen tavallinen, vai olisiko jostain "erityisemmästä" jotain etua. En osaa ajatella, ilahtuisiko 2-vuotias sen enempää Muumimaailmasta kuin se ihastuu tuosta viereisestä ojasta jossa saa lotrata, siksi kysynkin, että onko noin pieni itse jo vailla jotain suureellisempaa (se on oman lukunsa mitä vanhemmat ovat vailla). Ja asiasta näytetään olevan kahta mieltä.
 
"Tiksu"
Omalle 2v:lle oli kesän kohokohta, kun sai syöttää lammasta kotieläinpihassa. Uiminen oli myös tosi hauskaa.
Pidemmät automatkat olivat vähän tuskaa välillä, joten yksi pidempi (500km suuntaansa) autoreissu tehtiin kesällä.
 
ap.
Ei sen ollut tarkoitus olla vastakkainasettelu, voihan ne muutkin tehdä kaikkea sitä mitä mekin ja sitten Muumimaailmat kaupan päälle. Ajatus oli, että riittääkö "vain" tuo tuollainen tavallinen, vai olisiko jostain "erityisemmästä" jotain etua. En osaa ajatella, ilahtuisiko 2-vuotias sen enempää Muumimaailmasta kuin se ihastuu tuosta viereisestä ojasta jossa saa lotrata, siksi kysynkin, että onko noin pieni itse jo vailla jotain suureellisempaa (se on oman lukunsa mitä vanhemmat ovat vailla). Ja asiasta näytetään olevan kahta mieltä.
Ja nyt pitää vielä lisätä, ennen kuin joku tähän tarttuu, että en myöskään tarkoita että ne jutut mitä me tehdään olisi jotenkin tarpeellisia tai välttämättömiä ja että muidenkin pitäisi tehdä vähintään samat asiat. Seuraavaksi joku olisi lukenut tämän niin :) Kukin tehköön perheensä kanssa juuri niitä asioita mistä perhe kokonaisuutena eniten nauttii, mihin on kiinnostusta ja mahdollisuus, mietin vain onko sen taaperon näkökulmasta oleellista eroa ilahduttavuudella onko kyseessä "tavallinen" metsäretki tai rantapäivä vai Muumimaailma tai huvipuisto. Toivottavasti valintoja tehdessä huomioidaan muidenkin näkökulmat :D
 
[QUOTE="Tiksu";28415836]Omalle 2v:lle oli kesän kohokohta, kun sai syöttää lammasta kotieläinpihassa. Uiminen oli myös tosi hauskaa.
Pidemmät automatkat olivat vähän tuskaa välillä, joten yksi pidempi (500km suuntaansa) autoreissu tehtiin kesällä.[/QUOTE]

Meillä kohokohta 2v tais olla se kun sai syöttää pullosta pikkukiliä. Ja näki poroja. Ja asua vaunussa useamman viikon. Meillä mökki kulkee mukana ja eletään normielämää vaikkei kotona ollakaan.
 

Yhteistyössä