2-vuotiaan esinahka

• Viestiketjun aloittaja huolestunut
  • Ensimmäinen viesti
huolestunut
Tuntuu tyhmältä kysyä tällaista, mutta onko esm.poikavauvoilla pippeli sellainen, ettei esinahka veny taaksepäin?!
Me ollaan alettu pesemään iltaisin 2.5 vuotiaan pippeliä kevyesti vetämällä esinahkaa taaksepäin ja tuntuu, että esinahka jää sivusta vähän kiinni. Aivan kuin pieni osa olisi liimautunut pippelin päähän. Onkohan kehittyminen sen puoleen vielä kesken? Muuttuukohan rakenne, kun pippeli kasvaa? Olisikohan jollakin tärkeää tietoa asiasta
:ashamed:

Meill äei kyllä 4v:n esinahalle olla vielä mitään tehty pesun yhteydessä. Ei kyllä 4v neuvolassakaan asiasta mainittu, joten antaa rauhassa olla vaan. Jos tulehduksia tms vaivaa on niin lääkäriin tietysti!

huolestunut
Neuvolassa käytin kuopusta ja juttelimme esikosta. Neuvolantäti vaan sanoi, että olisi hyvä pikku hiljaa aloittaa pippelinpesu eli aivan varovasti venyttää esinahkaa taakse päin niin saataisiin pippeli pestyä sisältäkin. Lapsi ikäänkuin tottuu siihen eikä näin pippeli pääse tulehtumaan sisältä. Siksi olen tässä huolissani, mutta jos kellekkään muulle ei ole näin neuvottu niin toki itsekin jätän sen väliin :/

yksi vaan
ja mulle lääkäri kyllä opasti ja neuvoi, kuinka pesu tapahtuu ja nimen omaan aloitetaan se pippelin venytys varovasti 2-vuotiaana. Jos sitä ei tee on se esinahka liian kireä sitten myöhemmin ja siitä sitä haittaa sitten onkin.

Meidän pojalla 1v 11kk oli täs vähän aikaa sitten pippelitulehdus, juuri sen kireän esinahan takia. Oli vaikea pissiä ja juostiin kaiken maailman kokeissa kyssissä. Onneksi se meni ohi salvalla, jota annetaan myös silmätulehdukseen, ja aamuin illoin piti käyttää pesulla noin viiikon ajan.

onpas kumman ristiriitaista tietoa,mitä tässä sitten pitäisi uskoa?
Pitääpäs 3 v neuvolassa kysästä!
Itse olen ymmärtänyt kyllä että poikalapsen esinahkaa ei pitäisi missään nimessä vetää mihinkään suuntaan..
No...kysytään:)

äiti72
Kyselin esinahkajuttuja esikoisen kohdalla aikanaan (nyt poika 5v.) ja neuvolantäti sanoi et varovasti voi vähän vetää taaksepäin ja suihkulla pestä, mut helposti voi tulla kuulemma pieniä repeämiä, jotka sitten arpeutuessaan vielä hankaloittavat esinahan liikettä. Ollaan pikkasen suihkuteltu päivittäin ja jos enemmän punoittanu niin sit usein ja vielä pumpulipuikolla ja septidinillä hoidettu. Kuopus on niin väljällä nahalla varustettu 2-vuotias että ite vetää kylvyssä aina nahkaa taakse (tuntuu kai kivalle) eikä ole moksiskaan eli ei hänen kohdalla ongelmaa siitä.

Yhteistyössä