Kahden vuoden koulutus - palkka yli 7500 euroa kuussa
Kaksi vuotta opiskelleet suomalaiset lennonjohtajat tienaavat keskimäärin enemmän kuin 13 vuotta opiskelleet erikoislääkärit.
Lennonjohtotoiminta on tällä hetkellä Finavialle raskaasti tappiollista ja toimintaa joudutaan rahoittamaan Helsinki-Vantaan lentoaseman tuloksesta. (PEKKA KARHUNEN)
Suomen Lennonjohtajien Yhdistys (SLJY) ja Palvelualojen työnantajat PALTA ovat vääntäneet kovapalkkaisille lennonjohtajille uutta työehtosopimusta jo tammikuusta lähtien. SLJY:n mukaan palkka-asiat eivät kuitenkaan ole heidän prioriteettilistansa kärkipäässä.
Lennonjohtajien kannan palkkakysymykseen ymmärtää hyvin, sillä moni suomalainen voi vain haaveilla lennonjohtajien tienesteistä. Helsinki-Vantaan lentoasemalla ja Suomen aluelennonjohdossa Tampereella työskentelevien lennonjohtajien keskimääräinen kuukausipalkka on yli 7 500 euroa.
Paljon huonommin ei mene maakuntalentoasemilla työskentelevillä lennonjohtajilla, jotka ansaitsevat keskimäärin hieman alle 7 000 euroa kuukaudessa.
Kun ottaa huomioon, että lennonjohtajakoulutus kestää vain kaksi vuotta ja hakijalta vaaditaan 20 vuoden iän, hyvän terveydentilan ja hyvän englannin kielen taidon lisäksi vain ammattiopistotasoista tutkintoa, voidaan lennonjohtajien palkkatasoa pitää perustellusti erittäin hyvänä.
Varsinkin, kun lennonjohtajien viikoittainen työaika on noin 32,5 tuntia ja lennonjohtotyön osuus tästä noin 20 tuntia.
Vertailun vuoksi: Tilastokeskuksen mukaan kuntasektorilla työskentelevä erikoislääkäri ansaitsee keskimäärin hieman yli 6 000 euroa kuukaudessa.
Erikoislääkärin oikeuksien saaminen edellyttää käytännössä vähintään 13 vuoden mittaisten opintojen suorittamista.
Kynnyskysymys
Noin 300 lennonjohtajaa työllistävä Finavia aloitti keväällä lennonvarmistusliiketoimintansa uudelleenjärjestelyn, jolla yhtiö pyrkii parantamaan liiketoimintojensa tehokkuutta. Samassa yhteydessä yhtiö ilmoitti suunnittelevansa Suomen aluelennonjohdon siirtämistä Tampereelta Vantaalle.
Lennonjohtotoiminta on tällä hetkellä Finavialle raskaasti tappiollista ja toimintaa joudutaan rahoittamaan Helsinki-Vantaan lentoaseman tuloksesta.
Finavian suunnitelmia tiukasti vastustavan SLJY:n mukaan kahden päälennonjohtoyksikön keskittäminen samoihin tiloihin kasvattaa merkittävästi riskiä koko Suomen lentoliikenteen lamautumiseen erilaisissa häiriötilanteissa ja on myös Suomen alueellistamis- ja hajasijoitustavoitteiden vastaista.
- Aluelennonjohtokysymys on meille erittäin tärkeä ja sen ratkaiseminen auttaa tässä pöydässäkin huomattavasti, sovittelijan toimistolta keskiviikkoiltana tavoitettu SLJY:n puheenjohtaja Sami Fabritius sanoo.
Finavian mukaan aluelennonjohdon mahdollinen siirtäminen Helsinki-Vantaalle ei lisää häiriöriskiä, koska lennonjohdon käyttämät tietojärjestelmät sijaitsevat käytännössä Vantaalla jo tälläkin hetkellä.
Työnantajapuoli on muistuttanut, etteivät Finavian käynnistämät yt-neuvottelut liity juridisesti millään tavalla käynnissä oleviin tes-neuvotteluihin.
SLJY on ilmoittanut aloittavansa mahdollisen työtaistelun (lisätehtäväkiellon) aikaisintaan ensi viikon tiistaina aamulla kello 8.
MARKO-OSKARI LEHTONEN
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013080817347628_uu.shtml