2-v herää yöllä itkemään ja valittaa pipiä päässä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Auttakaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Auttakaa

Vieras
Tätä tapahtunut nyt muutamia kertoja, ei säännönmukaisesti, vaan esim. 1-2 kertaa/viikko. herää tosissaan itkemään hädissään ja ihan oikeaa itkua ja valittaa että äiti pipi täällä ja bnäyttää päätä/takaraivoa. Silittelen hetken ja menee ohi. yleensä nukkuu selällään sillon kun tämä tapahtuu ja näyttää aina sille ettei itse pääse siitä silloin kääntymään muuhun asentoon.

mitähän pitäisi tehdä vai ei mitään? Kun jotenkin tuntuu niin "tyhmälle" koko juttu, että otanko nyt tosissani tämän vai onko se jotain pahaa unta tai jotain....

muuten lapsi virkeä ja ok.

voisko ton ikäisellä olla niska jumissa?

minä soittasin neuvolaan ja kysyisin sieltä eka ja sit lääkärille (mut minä oonkin aina vähän vauhkona noiden lasten kipujen ja sairastelujen vuoksi)

Millainen tyynyt lapsella on? Tuli vaan elävästi mieleen meidän esikoinen, joka välttämättä halusi nukkua yhdellä tietyllä tyynyllä ja alkoi samaan aikaan valittää pää-/niskakipua. Tyyny oli ilmeisesti liian kova/korkea, koska tyynyä vaihtamalla kivutkin loppuivat.

Toinen, mikä meillä aiheuttaa epämääräistä heräämistä, on korvatulehdus. Keskimmäinen (melkein 4-v) heräili itkemään ja korvatulehdushan sieltä löytyi, itse ei osannut sanoa että korvaan sattuu.

Leikki-ikäiset voivat kyllä muutenkin heräillä itkemään, kuten tuo meidän keskimmäinen joka on vauvasta asti ollut melkoisen huono nukkkuja. Googlaamalla esim. 'leikki-ikäinen nukkuminen', saa aika hyviä linkkejä uniasioihin liittyen.

Kai mä sitten soittelen neuvolaan, toivottvasti eivät pidä mua ihan hulluna....Korvat on tosiaan katsottu tänä aikana ja meillä tuo kyllä osaa tosiaan kertoa ihan oikeasti jos joku paikka on kipeä. Kun kysyy korvista niin sanoo ettei ole kipeät. Tiedä sitten, mutta viime viikolla katsottiin ne viimeksi.
tyynyä ei halua pitää ollenkaan, eli ainakaan huonosta tyynystä ei voi johtua, mutta johtuuko tyynyttömyydestä....?

En säikähdä, en vaan jaksa ihan tuohon uskoa. kipua (jos se sitä on) on niin harvoin kuitenkin, että tuskinpa aivokasvain oireilisi kerran viikkoon. Ja herätykset ja kivut on kyllä ihan alkuyöstäkin jne.

Kannattaa viedä lapsi lekuriin mitä pikimmin ja vaatia magneettikuva, muuten ei kasvaimet näy. Että pystytään heti leikkaamaan jos sitä nyt ylipäänsä voi leikata. Kuulostaa nimittäin todella erikoiselta ja siltä, että lapsella oikeasti on kipuja jos niihin oikein herääkin. Joskus toki saattaa nähdä untakin, mutta kun se on jatkuvaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Älä nyt säikähdä mutta aivokasvaimen yksi oire on pääkipu, joka herättää aamuyöstä. :/
Mene ihmeessä lääkäriin lapsen kanssa!

Vastoin yleistä uskomusta aivokasvain oireilee hyvin harvoin pääkivulla. Muut neurologiset oireet tulevat ensin. Pääkipu tulee aivosyövän terminaalivaiheessa jolloin kasvain kyllä olisi jo muulla tavoin huomattu.

Juu, itse tiedän hoitoalan ihmisenä myös ettei tämä nyt ole mitään aivokasvain-oireilua. Enkä nyt provosoidu ahdistumaan ja pelkäämän jos joku sitä diagnoosia täällä jo ehdottelee.
Ajattelin, että jos jollain samantyyppisiä kokemuksia tms.

Lisäisin vielä että onko lapseltasi tutkittu hammaspurenta? Voisiko kyse olla unen aikaisesta hampaiden narskuttelusta tai taipumuksesta purra unissaan hampaita lujaa yhteen tai sitten purennan virheasento?

Joskus päivällä lapsi kyllä narskuttelee hampaitaan ihan tahallaan, enpäs sitten tiedä jos tekeekin sitä yöllä myös unissaan....
Purentaa ei ole katsottu, seuraava hammashoitajan käyntikin on vasta vuoden päästä. Ehkä neuvolan kautta voisi saada selvitettyä.

Alkuperäinen kirjoittaja miero:
voisiko olla migreeniä tai epilepsiaa? molemmissa kun voi olla tuon tyyppisiä oireita. suosittelisin tosiaan lääkärille menoa ja neurologin luona käymistä.
Voi tietysti, mutta mulle se migreeni tulee ruoasta - mitähän tuon ikäinen on syönyt? Onneksi siihen löytyi selitys meillä, mut en tajua, miksi niin moni vähättelee asiaa. Lapsihan ei voi valita. Kyllä minuakin pienenä kiikutettiin osastolle "syytä etsimään" mut kukaan ei tajunnut, että äiti tykkäsi liikaa nakeista, joista mun pää tulee kipeeksi. Voin nykyään pahoin jopa väärien nakkien höyryistä, mutta myös hajuvesistä. Bold- pyykkipulveri on lienee pahin - mut eihän lapsi voi valita oikeastaan mitään:-(

http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/lihapull.htm

Alkuperäinen kirjoittaja entäs:
jos yksinkertaisesti takaraivo puutuu, kun nukkuu pitkään samassa asennossa. itselleni ainakin joskus käy niin, tosin harvoin.

Tätäkin mietin kyllä yhtenä vaihtoehtona, että jos tosiaan nukkuu pidempään samassa asennossa ja paikat puutuu....

Mä veisin lapsen lastenlääkärille suoraan, en lähtisi neuvolan kautta selvittelemään, ne vain tuhahtelee siellä jos joku murhe on perheellä.
Toi puutumishomma vois kyllä olla ihan mahdollinen juttu, siihen kait auttaisi se tyynyn käyttöönotto, nimittäin pelkällä patjalla nukkuminen puuduttaa munkin pään... ;o) Onhan niitä ihan litteitä lasten tyynyjä, esim Familon? Jos puhut lapselle ensin että kipu voisi lähteä sillä tyynyllä ja kokeilisitte auttaisko? Rankahan pitäisi olla melkosen suorassa nukkuessa, ei saisi pää "roikkua" selkää alempana. Näinhän voi käydä kun tyynyä ei ole?

lainattu lause neurologian oppikirjasta, vuodelta 1996:

Neurologia, kirjoittanut Palo, Jokelainen, Kaste,Teräväinen, Waltimo. Sivulla 180 lukee:

"Kemiallisiin aineisiin tai niiden poisjättöön liittyvä päänsärky:

Päänsärkyä aiheuttavia aineita ovat alkoholi,

angina pectorisksen hoitoon käytetty nitroglyseriini,

lihan punavärin säilyttämiseen käytetty nitriitti,

säilöntäaineena käytetty natriumglutamaatti,

lyijybensiini

ja hiilitetrakloridi... jne."

Ei taida neuvolassakaan tietää tuota? Pan-suolassakin on se lysiinihydrokloridi, joka aiheuttaa migreeniä ja hiivauutteet jopa joissakin luomutuotteissa sekä proteiinihydrolysaatit keittokinkuissa ja sipseissä, hesen ja mäkkärin sapuskoissa ym E621... Onhan noita jo ihan liikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
En säikähdä, en vaan jaksa ihan tuohon uskoa. kipua (jos se sitä on) on niin harvoin kuitenkin, että tuskinpa aivokasvain oireilisi kerran viikkoon. Ja herätykset ja kivut on kyllä ihan alkuyöstäkin jne.

mun äidillä oli aivokasvain ja oireili ensin vain harvoin mutta aina öisin tuli kipu. Vie lapsi lääkäriin.

Meillä oli 2v. tytön kanssa sama homma, mentiin lääkäriin, kaikki mahdollinen tutkittiin, myös magneettikuvaus tehtiin. Lääkäri sanoi, että tuon ikäisen päänsärky on aina tutkittava kunnolla ja varsinkin yöllä herääminen päänsärkyyn on poikkeuksellista vanhemmallekkin ja vaatii aina tutkimuksen.

eihän lapsi lyö päätänsä esim.kääntyessän sängyssä?taikka näe pahaa unta jossa häntä sattuu päähän?onko joskus sattunu sellanen tapaus että on lyöny päänsä?meillä tulee kaikki uniin mitä tapahtuu,juuri kivut yms.

Yhteistyössä