2.synnytys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja villemo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

villemo

Vieras
Eka synnytys päätyi imukuppiin ja parantuminen epparista ja 1.asteen repeytymästä kesti pitkään. Lapsi syntyi "yliaikaisena" ja vesien menojen jälkeen kun suppareita ei tullut käynnistettiin. Mitenkähän mahtaa mennä tän toisen synnytyksen suhteen. Mahtaakohan toisestakin synnytyksestä tulla imukuppiavusteinen......Kuinkas teillä 2 lasta synnyttäneillä on toka synnytys sujunut ja miten on toipuminen mennyt?

Miulla ainakin toinen sujui joka suhteessa paremmin ja helpommin kuin eka! Eka oli 3vrkv projekti, mutta toisen kanssa mentiin sairaalaan 8 maissa ja pikku kakkonen oli miun sylissä vähää vaille 4 ip:llä ihan omin voimin punnersin.
Tietystikään ei voi yleistää ja muistettava on että jokainen synnytys on erilainen eikä etukäteen voi sanoa miten menee. Mutta miulle sanoi kätilö ekan jälkeen että keho muistaa n.4 vuotta, eli toinen jos tällä aikahaarukalla tulee niin pitäisi olla helpompi. Lantio kun antaa helpommin myötä ja lihaksetkin kerran jo venyneet.
Tsemppiä vaan ja venyttele koko raskauden loppuaika huolellisesti jalkoja ja lention lihaksia, jos et osaa tai oot epävarma, käy tk:si fysioterapeutilla, hää neuvoo kyl.

Ensimmäinen synntys kesti melkein 13h alkoi vesien menolla ja suppareita ei kuulunnu sitten käynnistettiin. Imukuppia ei tarvittu, mutta jos ei olisi tullut viimeisellä ponnistuksella oltaisiin otettu sitten käyttöön.
Toista synnytystä sitten "pelkäsin" hieman kun tiesi minkälaista se oli, mutta turhaan pääsin ainakin minä helpommalla. Toinen kesti reilu 6 tuntia alkoi myös vesien menolla ja supparit alkoi sairaalaan päästyään. Ponnistusvaiheen koin huomattavasti helpommaksi kuin ensimmäissessä, koska sitä lähinnä jännitin, ei tarvinnut onneksi pusata kun viitisen minuuttia kun ekassa oli reilu 40min.
Toivuin toisen jälkeen huomattavasti nopeammin kun ensimmäisestä tosin ei tullut tokan jälkeen niin pahoja repeytymiäkään. Tsemppiä sinulle =)

Ekassa synnytys kesti noin 12h ja päätyi imukuppilla avustamiseen kun supistelut heikkeni. POnnistusvaihe 1h40min. Erittäin epämiellyttävä kokemus ja verehukan myötä myös sekava.

Toinen synnytys 13h, kivut kuitenkin kesti paremmin kun tiesi mitä tuleman pitää. Mä kuitenkin jännnitin niin kovasti ponnistuvaihetta, että kärsin pääkivusta ja tosi lievästä pahoinvoinnista koko ajan. Loppu kuitenkin meni hyvin, ponnistus 10 min ja kaikki ok, samantien suihkuun ja olo ihan uskomattoman freesi!

MIllään en uskonut etukäteen, että näin suuri ero voi synnytyksillä olla, joten kaikki on mahdollista!

Mulla myös ekalla meni vedet ja sitten käynnistettiin.Vauvan sydänäänten takia oli kiire saada vauva ulos.Imukuppi tuotiin jo saliin ja minä hampaat irvessä ponnistin ettei sitä olis tarvittu.Onneksi sain ponnistettua kätilön painaessa mahan päältä vauvan nopeasti ulos.Eppari oli toisen asteen ja lisäksi tuli toisen asteen repeämä.Niistä ei tosiaan parane hetkessä.Meni kauan ennen kuin kykenin istumaan kunnolla, ja muutenkin oli kipee.
Mua nyt myös mietityttää tämä toinen synnytys.

Eka kesti yli 14 tuntia ja toinen 5 tuntia. Vaikea ja helppo synnytys koettu..Eli toinen oli kuin oppikirjasta. Synnytyksen jälkeen pomppasin vauhdilla pystyyn ja sanoin meneväni pissalle ja suihkuun, sieltä tultuani valitelinkin jo kovaa nälkää ja et missä se aamupala viipyy.

Mulla pysy itellä se synnytys hallussa paremmin ku oli jo kokemusta ja kelattu se eka synnytys edestakas läpi ja pelkopoli antoi paljon myös kun sai suunnitella ja etenkin kertoa omista toivomuksista miten synnytyksessä edetään ja mitä lääkitystä toivoo.

Ekalta ei ollut mitään ponnistamisen tarvetta ku epiduraali 3 kertaa saatuna hävitti sen ja ei tuntunut supistukset. Ja toiselta tiesin tasan tarkkaan mitä tehdä missäkin vaiheessa, ja sanoinkin että lapsi syntyy ennen aamu yhdeksää, niin kello oli kolme min. vaille kun syntyi. Mua ei sattunut niin paljon toisella kertaa kun kaikki lääkitykset meni hyvin putkeen ja sitten olikin jo 9,5 cm auki ja alkoi ponnistuttaa...

minkälaisia kivunlievityksiä olette saaneet toisella kertaa ja auttoiko hyvin??? Itse sain ekassa epiduraalin ja nyt toisessa oon ajatellut että jos riittäis se pelkkä kohdunkaulan puudutus...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.02.2005 klo 07:22 Tintti1010 kirjoitti:
minkälaisia kivunlievityksiä olette saaneet toisella kertaa ja auttoiko hyvin??? Itse sain ekassa epiduraalin ja nyt toisessa oon ajatellut että jos riittäis se pelkkä kohdunkaulan puudutus...
[/quote

Kivunlievitykseen toisella kertaa sain myös epiduraalin yhden kerran ja se riitti tosi hyvin.

eka synnytys oli nopea, samoin myös toinen.
Toka kesti vähän reilun 4h kaikkiaan.
Sain tokassa spinaalipuudutuksen mitä suosittelen jos on nopeampi synnytys tiedossa. Vei aivan kaikki kivut ja rentoutumisen vuoksi vauva pääsi laskeutumaan aivan alas ja ponnistuskin kesti vain 2 min!

Ekassa tehtin episiotomia, tokassa ei tarvinut :)
toivuin todella hyvin ja nopeasti ja jälkivuotokin kesti vaan muutaman viikon.
Aloitin kuntosalitreenit jo 3 viikkoa synnytyksen jälkeen.

Toinen oli miellyttävämpi kokemus kaikenkaikkiaan.Lähti itsekseen käyntiin laskettuna päivänä,vaikka eka meni reeeeipppaaaastiiii yli,ja sujui ongelmitta loppuun noin kuudessa tunnissa.Ponnistinkin vain 3 minuuttia,kun esikoista 40 min!!!!

Yhteistyössä