2 sektiota takana, enkö voi synnyttää alakautta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja msmsm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

msmsm

Vieras
no niin mulle ainakin sanoi lääkäri kun kysyin kuopusta hakiessa, molemmat sektiota kiireellisiä, joihin päädytty edistymättömyyden, vauva ei ole kiinnittynyt ja monien syiden yhteissummien vuoksi, tässä viimeisimmässä sektiossa vauva oli jo ehtinyt kanavaan työntämään päänsä ja tuli vähän rikkonaista hommaa, verenvuotoa ja ylimääräistä neulomista.
Jos oltaisiin leikkausta 5-10 min maltettu siirtää olisi tullut tavallista kautta sanoivat kätilöt ja kyseessä olikin lääkärin mukaan hiukan turha sektio kun aukesin loppuun asti saliin matkalla ja kukaan ei enää katsonut tilannetta kun salikin varattiin jo.

Onko mahdollista silti että voisin synnyttää silti vaikka kaksi sektiota takana kolmannen alakautta ? neuvolassa ei suostuta keskustelemaan enhän ole edes raskaana, vaan sanotaa että kyllä tällä paikkakunnalla on tapana että kahden sektion jälkeen leikataan aina kolmas ajoissa.
Mitä se paikkakunnasta on kiinni? Mitä syitä muutenkin jotka niin ratkaisevia tässä asiassa, tietoa löytyy asiasta niin vähän?

Mulle ainakin sanottiin 2 section jälkeen että arpi kestää kolmannen raskauden, mutta suoraan tehdään sectio päätös. On kuulemma niin suuri riski että arpi repeää synnytyksessä

lääkäri sanoi toisen sektion jälkeen. että kolmannen voi tehdä ja yleensä menee sektioon se kolmaskin. MUTTA nykyään voidaan harkita alakautta JOS odotusaika on sujunut normaalisti ( ei verenpaine ongelmia, enne aikasia suppareita tms) ja synnytys alkaa normaalisti ja ei tule mitään ongelmia synnytyksessä. tämä lääkäri sanoi, että myös kokenut synnytyslääkäri täytyy olla vuorossa. mutta piti itsekin 99% varmana että se kolmas menee aina sektioon.

Kyllä sektio olisi varmasti varmempi keino saada lapsi ja äiti turvallisesti synnytyksen läpi. Kohtulihas on kuitenkin aiemmista sektioista haurastunut ja kiinnikkeitäkin saattaa olla. Jos minulla olisi 2 sektiota takana en edes haluaisi yrittää alakautta. Se on kuitenkin kauhea tilanne jos kohtu sitten repeää kesken synnytyksen. Mun mielestä yleensä sanotaan että 2 sektion jälkeen kolmaskin leikataan (ja kolmen sektion jälkeen ei enää yleensä suositella neljättä raskautta. Tosin tiedän äidin jolla on 4 sektiolla syntynyttä vauvaa ja hyvin se 4. raskaus meni).

Eli vaikka sinulla paikat kakkosesta auklesikin normaalisti kohdun seinämä ei enää välttämättä kestä ponnistamista. Lääkärihän sen sutten viimekädessä tietysti päättää miten kannattaa toiumi, mutta henkisesti kannattaa varmaan varautua sektioon. Se miksi jollain paikkaunnalla voitaisiin toimia toisin riippuu varmasti lääkärin kokemuksesta ja siitä miten hyvä kapasiteetti sairaalassa on varautuia siihen riskitilanteeseen että kohtu sitten oikeasti repeää (jos äiti välttämättä haluaa alakautta synnyttää).

Onkohan sillä mitään merkitystä kuinka pitkä aika edellisestä sektiosta on (eli jos edellisestä sektiosta on riittävän pitlkä aika niin voitaisiin yrittää alakautta) ?

Yhteistyössä