2.lapsi ja äitiysraha

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja marika
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

marika

Vieras
Olen nyt äitiyslomalla,lapsi 6kk ja tein juuri positiivisen raskaustestin. eli seuraava äitiyslomani alkaisi suurin piirtein maaliskuussa ja nykyinen äitiyslomani päättyy syyskuussa. mikäli en mene töihin tässä välillä niin lasketaanko äitiysrahani vanhoista tuloistani ja saan näin ollen samaa äitiysrahaa kuin nyt vai laskettaisiinko se näiden nykyisten tulojeni,eli käytännössä 0€,perusteella? siis suomeksi, kannattaako minun mennä välissä töihin vai ei?

Äitiysraha pysyy samana, mutta jos tulot selvästi paremmat äitiysraha paranee... Täytyy ilmeisesti vaan olla puol vuotta töissä, että tulot otetaan huomioon... En jaksa laskea kerkeetkö olee puolta vuotta töissä! Itse menen 4.5kk töihin äitiysloman jälkeen ja sitten taas äippälomalle ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Mii:
Äitiysraha pysyy samana, mutta jos tulot selvästi paremmat äitiysraha paranee... Täytyy ilmeisesti vaan olla puol vuotta töissä, että tulot otetaan huomioon... En jaksa laskea kerkeetkö olee puolta vuotta töissä! Itse menen 4.5kk töihin äitiysloman jälkeen ja sitten taas äippälomalle ;)

Kelan nykysäännön mukaan ei tarvi olla puolta vuotta, tulot voidaan laskea myös vähintään kuukauden tulojen perusteella jos työsuhde olisi jatkunut vähintään puoli vuotta ellei äitiyslomaa olisi tullut. Katsokaa Kelan sivuilta

HUOM:
Tämä ei kuitenkaan koske vakituisessa työsuhteessa olevia eli hoitovapaalta vakituiseen työsuhteeseen palaavia.

Kopioitu Kelan sivuilta:
Työtulo voidaan arvioida vuosityötuloksi (=12 kuukauden tuloksi) myös vähintään kuukauden työtulon perusteella edellyttäen, että hakija tekee määräaikasta työtä (pätkätyötä) ja esittää työnantajan todistuksen (esim. työsopimus) tai muun luotettavan selvityksen (esim. selvitys hakijan työhistoriasta) siitä, että työssäolo olisi jatkunut vähintään kuusi kuukautta, ellei hakijan oikeus vanhempainpäivärahaan olisi alkanut. Tämä ei kuitenkaan koske vakituisessa työsuhteessa olevia eli hoitovapaalta vakituiseen työsuhteeseen palaavia.

Eli ei kannata mennä töihin, saat joka tapauksessa samaa äitiyspäivärahaa,ku aiemminki,eli työtulojen perusteella..
Ellet mene sit eri työpaikkaan ku aiemmin ja siellä ois parempi palkka...