2 kk vauvalla vinokallo

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
2 kk ikäisellä vauvallani on todella näkyvästi vinokallo. Lääkäri ensiviikolla.

Onko muilla tästä kokemuksia?
Korjaantuiko kallon muoto?
Kerrotko mitä lääkäri sanoi? Kiinnostaa tietää kun meilläkin hieman vino kallo vauvalla. Ilmeisesti synnytyksessä mennyt ja ollaan toki käännelty sängyssä toisin päin vauvaa, mutta hän kääntää puolen takaisin.
 
vierailija
Mekin ollaan nukutettu selälleen. Meilläkin kohta 2 kk. Saltteko löhetteen siis neuvolan kautta? Vai neivolan lääkäriin menette?
Mä vielä lisään että oon lukenut että kallon muoto muokkaantuu siinä 5-6 kk aikana. Kannattaa lattialla pitää ainakin se 30 min. Meillä on lattialla aina kun se on mahdollista. Myös mahalleen laitan kun pystyy. Silloin kun teen kotitöitä niin silloin hän on sitterissä. Tai nukkuu pinnasängyssä. Viime kerralla neuvolassa ei oltu huolissaan. Saa nähdä kun kuun lopussa käytetään neuvolassa että mitä sitten sanotaan. Kerrohan sitten mitä lääkäri sanoi😊
 
vierailija
Mä vielä lisään että oon lukenut että kallon muoto muokkaantuu siinä 5-6 kk aikana. Kannattaa lattialla pitää ainakin se 30 min. Meillä on lattialla aina kun se on mahdollista. Myös mahalleen laitan kun pystyy. Silloin kun teen kotitöitä niin silloin hän on sitterissä. Tai nukkuu pinnasängyssä. Viime kerralla neuvolassa ei oltu huolissaan. Saa nähdä kun kuun lopussa käytetään neuvolassa että mitä sitten sanotaan. Kerrohan sitten mitä lääkäri sanoi

Auttaako siis ihan selällään olo lattialla myös?
 
vierailija
Mekin ollaan nukutettu selälleen. Meilläkin kohta 2 kk. Saitteko löhetteen siis neuvolan kautta? Vai neivolan lääkäriin menette?

Käytiin ihan neuvolalääkärissä eli ylimääräinen käynti.
Lääkäri ei ollut huolissaan vaikka pää onkin todella epäsymmetrinen. Kertoi että vuoden ikään pää muokkautuu ja sen jälkeen vasta lisätutkimuksiin jos tarvetta on.
Saatiin fysioterapiaan lähete ja sitä toivottiinkin joten se on hyvä asia.

Me yritään viedä virikkeitä toiselle puolelle ja niin ollaan koko aika tehtykin. Tuo nukuttaminen eriasennoissa on hankalaa koska kääntää pään aina samalle puolelle. Lääkäri sanoi ettei päätä saa pakottaa toiselle puolelle. Ei oikein osannut neuvoa muuta. Jospa saataisiin fysioterapiasta apua.

Yritetään pitää mahallaan enemmän. Auttaakohan myös selällään lattialla olo? Siinä tulee ainakin päätä käänneltyä?

Onneksi on vielä pieni vauva niin on aikaa pään muokkautua.
 
vierailija
Käytiin ihan neuvolalääkärissä eli ylimääräinen käynti.
Lääkäri ei ollut huolissaan vaikka pää onkin todella epäsymmetrinen. Kertoi että vuoden ikään pää muokkautuu ja sen jälkeen vasta lisätutkimuksiin jos tarvetta on.
Saatiin fysioterapiaan lähete ja sitä toivottiinkin joten se on hyvä asia.

Me yritään viedä virikkeitä toiselle puolelle ja niin ollaan koko aika tehtykin. Tuo nukuttaminen eriasennoissa on hankalaa koska kääntää pään aina samalle puolelle. Lääkäri sanoi ettei päätä saa pakottaa toiselle puolelle. Ei oikein osannut neuvoa muuta. Jospa saataisiin fysioterapiasta apua.

Yritetään pitää mahallaan enemmän. Auttaakohan myös selällään lattialla olo? Siinä tulee ainakin päätä käänneltyä?

Onneksi on vielä pieni vauva niin on aikaa pään muokkautua.
Ok, mä kans luulen että meidänkään ei tartte vielä olla huolissaan. Jospa pää muokkautuu vielä oikeaan muotoon. Ilmeisesti synnytyksessä/kohdussa mennyt. Ihmettelen vaan kun sairaalassakaan eivät sanoneet mitään vaikka lääkärikin tarkisti vauvan kunnolla..

Tuosta selällään lattiassa olemisessa en tiiä auttaako tähän vaivaan, mutta eikö sitä suositella kuitenkin kun on kova alusta..? Mahallaan olosta varmaan enemmän hyötyä?

Meidän vauvaa tosiaan nukutetaan selällään niinku suositus on, ja tarkoitus olis että aina toisella kertaa olisi pää toisin päin, mutta se on totta että ei väkisin voi kääntää ettei niskat mene. Mitä virikkeitä te ootte keksinyt? Mitä siellä fysioterapissa tehdään?
 
vierailija
Ok, mä kans luulen että meidänkään ei tartte vielä olla huolissaan. Jospa pää muokkautuu vielä oikeaan muotoon. Ilmeisesti synnytyksessä/kohdussa mennyt. Ihmettelen vaan kun sairaalassakaan eivät sanoneet mitään vaikka lääkärikin tarkisti vauvan kunnolla..

Tuosta selällään lattiassa olemisessa en tiiä auttaako tähän vaivaan, mutta eikö sitä suositella kuitenkin kun on kova alusta..? Mahallaan olosta varmaan enemmän hyötyä?

Meidän vauvaa tosiaan nukutetaan selällään niinku suositus on, ja tarkoitus olis että aina toisella kertaa olisi pää toisin päin, mutta se on totta että ei väkisin voi kääntää ettei niskat mene. Mitä virikkeitä te ootte keksinyt? Mitä siellä fysioterapissa tehdään?

Leikkimatolla kaikki lelut ns. Huonolla puolella ja leikitetään siltä puolella eli joutuu kääntämään päätä huonolle puolelle.

Oletan että fysioterapiassa saadaan lisää vinkkejä.

Mä niin toivon että kallo muokkautuu. Harmi kun tuloksia ei nää heti.

Minkä muotoinen kallo teillä on? Toiselta puolelta litteä ja toiselta pyöreä?
 
vierailija
Vauvalla ei ole pyöreä pää, mutta ei varmaan niin näkyvä kun ei ole muut siitä sanoneet kuin mä ja mun mies ollaan huomattu. No toivon että muokkautuu vielä pää. Harmi kun suosii toista puolta vain. Imettäessä toki puolet vaihtuu, mutta se on niin lyhyt hetki kuitenkin. Oon koittanut tosiaan leikkimatolla että siinä olis toisin päin. Kerrothan sitten kun olette käyneet fysioterapiassa käyneet?
 
vierailija
Lääkärissä ja fyssarilla käyty.

Eivät olleet ollenkaan huolissaan vaan sanoivat että iän myötä tasoittuu. Lähinnä kosmeettinen vaiva.
Itse kyllä tätä hieman epäilen ja olen huolissani koska pää on todella vino.

Aktiivisesti virikkeitä toiselle puolelle ja masuaikaa. Unien aikaista asentohoitoa olenkin jo toteuttanut kuukauden päivät ja sitä myös tietysti jatketaan. Fyssarille muutama käynti tulossa ja hyvä niin.

Toivon suuresti että kesään mennessä huomattaisiin tasoittuminen ja hiukset kasvaisivat vauvan päähän. 😅 Ymmärrän kyllä että voi viedä jopa vuoden tasoittuminen.

Onko teillä toispuoleisuus helpottanut? Olisi kiva jatkossa kuulla miten teillä on päänmuoto korjaantunut? Onko teilläkin ns. Toiselta puolelta litteä/vino pää?
 
vierailija
Edelleen meilläkin vinokallo. On meilläkin toiselta puolelta litteä/vino pää. Mä uskon että asia korjaantuu myöhemmin, jos vaan pää kasvaa normaalisti. Oon lukenut netistä että yleensä alkaa muokkautua kun alkaa vauva istumaan ja alkaa itse kannattelemaan päätä. Niinku teillekin oli sanottu että myöhemmin pitäis korjaantua asia..
Miten saatte sängyssä kun vauva nukkuu niin pään aina toiselle puolelle? Oisko vinkkejä?
 
vierailija
Edelleen meilläkin vinokallo. On meilläkin toiselta puolelta litteä/vino pää. Mä uskon että asia korjaantuu myöhemmin, jos vaan pää kasvaa normaalisti. Oon lukenut netistä että yleensä alkaa muokkautua kun alkaa vauva istumaan ja alkaa itse kannattelemaan päätä. Niinku teillekin oli sanottu että myöhemmin pitäis korjaantua asia..
Miten saatte sängyssä kun vauva nukkuu niin pään aina toiselle puolelle? Oisko vinkkejä?

Tuetaan asentoa esim. pyyhkeellä tai kiilatyynyllä.
Usein kääntyy kyllä takaisin "väärälle" puolelle kun pystyy jo liikkumaan jonkin verran.
Mitä juttuja teillä on ollut käytössä?
 
vierailija
Miten menee aloittajan vauvalla? Vieläkö vinokallo? Kerro kuulumiset😀 Meidän vauvan pään muodosta ei olla oltu ollenkaan huolissaan neuvolassa. (Ja pää on kasvanut hyvin)Ja nyt vauva on 4 kktta ja ei ole enään niin vino mitä oli aiemmin, eli meillä taitaa korjaantua tuo ihan itsestään. Ollaan esim kun vauva lattialla niin käännetty niin on sillä toisella puolella lattiaa vasten. Uskon että pää vielä muokkautuu hyvin ajan kuluessa.
 
vierailija
Miten menee aloittajan vauvalla? Vieläkö vinokallo? Kerro kuulumiset Meidän vauvan pään muodosta ei olla oltu ollenkaan huolissaan neuvolassa. (Ja pää on kasvanut hyvin)Ja nyt vauva on 4 kktta ja ei ole enään niin vino mitä oli aiemmin, eli meillä taitaa korjaantua tuo ihan itsestään. Ollaan esim kun vauva lattialla niin käännetty niin on sillä toisella puolella lattiaa vasten. Uskon että pää vielä muokkautuu hyvin ajan kuluessa.

Moikka!

Kiva kuulla kuulumisia. Onko teillä isokin ero entiseen? 😊

Ei oltu meidänkään 4kk neuvolassa huolissaan tai oikeastaan koko asiasta ei siellä nyt edes keskusteltu. 🙂 Enemmän saan netistä tietoa kuin neuvolasta. 😅

Meillä on edelleen vinokallo. Ehkä aavistuksen palautumassa. 🙂
Koska kallo ollut vino syntymästä saakka niin en odota täydellistä palautumista mutta toivon että lähelle päästään.
Odotan kyllä että tukka kasvaa päähän....toivottavasti kesään mennessä. 😅

Yöt ja päikkärit yritän nukuttaa edelleen niin ettei pää ole litteä puoli patjaa vasten.

Varmasti myös auttaa kun pieni oppii liikkumaan ja on päivällä pää pystyssä. 1 ikävuoteen astihan kallon pitäisi muotoutua eli vielä on onneksi aikaa !

Olisi kiva kuulla kuulumisia vaikka taas parin kuukauden kuluttua? 😊
 
vierailija
On meidän vauvalla nyt parempi toi pään muito, ehkä hieman näkee että toinen puoli on littanampi kun on suosinut toista puolta. Neuvolan lääkäri sanoi että kyllä se siitä tasottuu ajan myötä ja kun pää kasvaa hyvin, niin ei syytä huoleen ole.
Monestikko kävitte siellä fyssarilla?
 

Yhteistyössä