2 kk vauva ja syöttövälit

Miten usein teidän noin 2kk:n ikäiset vauvat syö? Meillä syödään välillä tunninkin välein, yleensä noin 60ml maitoa. Vatsavaivoja vauvalla on jonkun verran, ja olenkin miettinyt, että onko vatsa tavallaan käymistilassa koko ajan, kun vauva syö niin usein? Miten saisin vauvan syömään kerralla enemmän ja näin pidentämään syöttöväliä? Onko kellään kokemusta? Vauva ei myöskään nuku päivällä kuin pieniä patkiä, kun pitää aina herätä välillä syömään.
 
toinen äiti
No meillä ihan sama juttu, monesti syö tunnin väleinkin. Syö ennen ku nukahtaa ja tunnin unien jälkeen syö uudelleen. En ole minäkään saanut syömään suurempia määriä jotta syöttövälejä vois harventaa. Yön kyllä pärjää ilman maitoa (21-06!). Ei ole ollut mahavaivoja tämän(kään) johdosta.

Meillä ollaan vieläpä osaimetyksellä, jonka takia syödään ensin tissiä, sitten tuttipulloa eli välillä on yhtä syömistä tämä meidän elämä..
 
määristä ei ole hajuakaan, kun tissitellään, mutta välillä menee tunnin välein ja välillä on tuo jopa kolme tuntia välillä. Yleensä yöllä on pari kolmen tunnin pätkää ja pitkillä päiväpäikkäreillä kans, kun ulkoillaan. :) Ja nuista syötön pidennyksistä ei mitään tietoa. Mä annan lapselle ruokaa jos se sitä on vailla.
 
Jos vauvalle ei tule vatsavaivoja, esim. runsasta pulauttelua tai ilmavaivoja (=juo ahmien kovaan nälkään), niin välillä voi syöttää tiheämpäänkin. Kuitenkin lastenlääkärin ohje meille oli että 2h on liian tiheä! Vauvan suolisto ei lepää laisinkaan jos niin tiheään syö.

Meillä ollaan osaimetyksellä. Pumppaamalla olen testannut että tulee noin 50 ml kerralla (yhteensä molemmista). Sen lisäksi tyttö juo pullosta 120-160 ml. Elikkäs aikas paljon ;) Lääkärin ohje oli: älkää säännöstelkö maitoa, terve vauva osaa itse lopettaa juomisen kun tulee kylläiseksi. Ikää on nyt 7 viikkoa, pituus 59,2 ja paino 5300 (pituuden suhteen yläkäyrällä, paino pikkasen miinuksen puolella).

:heart: mami
 
meillä 5 viikkoisia poikia kaksi kappaletta ja syövät päivällä 4-5 tunnin välein ja yöllä kerran. Määrästä en tiedä kun rintaa syövät, mutta kait aika paljon kun ei tiheämpää tarvitse. Ei ole mahavaivoja myöskään, liekö pelastus nuo pitkät syöttövälit?
 
Oletteko tulkinneet vauvan "nälän" oikein. Esim. kun vauvalla on ilmavaivoja hän luulee jopa itsekin että on nälkä (hamuaa tissiä). Pierujumpan jälkeen vauva voi olla hyvinkin tyytyväinen pari tuntia. Ja jos liian tiheään syöttää, menee uusi maito vanhan maidon päälle ja masu täyttyy nopeammin eli vauva syö vähemmän. Ollaan kierteessä.

Kysykää syöttöohjeita neuvolasta tai lastenlääkäriltä :flower:
 
Täällä näin
Meillä tasan 2kk tyttö, joka täysimetyksellä. Maitomääristä ei hajua koska siis imetän. Tyttö saa rintaa kun sitä haluaa (tunnistan nälkäitkun), ja päivällä mennään vaihtelevasti 1-4h välein, yleisin 2.5h väli. Yöllä nukkuu aluksi 5-6 h pätkän ja sitten 3-4 h, jonka jälkeen on aamu ja alkaa tuo päivärytmi (jos rytmiksi voi sanoa).

En stressaa näin pienellä syöttöväleistä, koska selvästi maitoa tulee (välillä ihan suihkuaa, rinnat täyttyy selvästi, tyttö kasvaa hyvin, tulee paljon märkiä pissavaippoja). Ja tuo lastenlääkärin ohje että 2 h väli liian lyhyt... hmmm... itse olen sitä mieltä (lääkäri myös) että kellolla et tee imetyksessä yhtikäs mitään. Myöskin kaikenlaiset mittaukset ja punnitukset ja millimäärät kannattaa unohtaa. Kyllä ne syöttövälit alkaa harventua kun vauva vanhenee. 2kk ikäinen on vielä tosi pieni eikä rytmejä kannata vielä haikailla liikaa. Aikansa kutakin, maltti on valttia... :)
 
Täällä näin
Sanon vielä tuohon edelliseen tarkennuksen, että tietty neuvolamittaukset ym on ehdottomat! Muttasiis tarkoitin kotimittauksia ja muita ylimääräisiä toimepiteitä esim imetyksen jälkeen puntarille, rintoja lypsetään koemielessä jne. Turhaa.
 
meillä näin
Meidän poika on nyt 3,5 kk ja on lähes aina syönyt n.2 tunnin välein. Suurin piirtein kk sitten oli tosin yöaikaan jopa yksi 4-5 tunnin väli, mutta turhaan iloitsin että nyt yöunet paranevat. Olemme siis palanneet tuohon 2 tuntia ja imetys -tahtiin.
Neuvolassa ovat silti kehoittaneet jatkamaan täysimetystä vielä. 4 kk ikäisenä ehkäpä aloittelen perunaa ja velliä, saas nähdä.. josko kiinteillä syömiet vähenisi.
Olen sitä mieltä, että lapset ovat erilaisia, toiset syövät kerralla enemmän kuin toiset. Ei lasta oikein voi pakottaan imemään lisää äidin mieliksi.. Minusta se, jos äiti ja vauva voi hyvin, ei kannata turhaan kelloa katsella. Tämä on pieni aika elämässä!
 

Yhteistyössä