2 kk ikäisellä kiinteät!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :O
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

:O

Vieras
Mitä mieltä olette? Ystävälläni on 2 kk ikäinen lapsi, ihan täysiaikainen ja normaalin kokoinen. Syö korviketta ja on tosi mahavaivainen. Tää tuttuni antaa lapselle korviketta joka ikiseen kitinään ja valittelee, kun korviketta menee niin paljon päivässä. Jos vauva on nukkunut tunnin pinnasängyssä ja herää kitisemään, äiti on juoksemassa antaan sen 160 ml korviketta. Nyt hän on päättänyt aloittaa tälle mahavaivaiselle jo perunan + muut kiinteät, koska korvike ei pidä kuulemma enää nälkää hänen lapsellaan, joten hänen johtopäätöksensä on, että vauvansa kitisee ja itkeskelee nälkää. Koitin ehdottaa vellejä, mutta asia meni kuuroille korville. Sanoin, että eikö kannata ennemmin neuvolaan olla yhteydessä, niin hekin ovat kuulemma mulkkuja niin ei kannata niille kertoo mitään. Mun mielestä kyllä mahavaivaiselle LIIAN aikaisin aloitetut vellit ja kiinteät vaan pahentaa tilannetta.

Jos (ja kun) keskosillekin aloitetaan kiinteät jo ennen sitä 4kk suositusikää, niin tuskinpa ne kiinteät oikeasti mitään järisyttävää hallaa tekee täysiaikaisillekaan lapsille, jos ne ennen suositusikää jo aloittaa.

Esikoiseni söi ensimmäisen kerran perunaa muistaakseni lähes päivälleen 2kk iässä. Oli kyllä täysiaikainen ja normaalipainoinen syntyessään, mutta paino ei noussut maidon avulla, kuten suotavaa olisi ollut. TYKS:istä sitten sain ohjeen aloittaa perunan jo heti 2kk iässä.

Nyt kotonamme kasvaa uusi vauva ja hänenkin kohdallaan kiinteät tullaan aloittamaan jo ennen suositusikää. Hänellä vaivana on puolestaan refluksi, jonka vuoksi hän tarvitsee ruokansa kiinteämmässä muodossa.

Itse en siis näe sitä mitenkään järisyttävänä asiana, jos ne kiinteät aloitetaan jo 2kk iässä...oman kokemukseni mukaan siitä kun ei haittaa ole ollut.

Niin mutta keskosille annetaan _juurikin_ tuon painon vuoksi niitä kiinteitä ennen suositusikää. Tämä kaverini vauva kasvaa ihan pluskäyrillä, on perusterve ja taispa paino-pituus olla reilusti ylikin. Pointtihan on se, että miksi niitä kiinteitä täytyy aloittaa niin aikaisin, jos siihen ei oikeesti ole syytä??? Eikait se kitinä siihen lopu, jos vauva kinuaa syliä yms. Tämä kaverimamma on huomannut, ettei tää vauva-arki ollut ihan sellasta kun hän kuvitteli. Ja jos on oikeesti mahavaivainen lapsi, niin TODELLAKAAN ne kiinteät ei tee hyvää.

Ja kyllä, terve vauva pärjää hyvin pelkällä maidolla sinne 4-6 kk ikäiseksi asti.

No siitä nyt en olisi ihan varma. Ja ei, en ole huoletimassa muiden tekemisistä. Ei mun arkeen vaikuta toisten vauvojen itkut tai mitä kukakin tekee. Yleisesti ottaenhan näillä keskustelupalstoilla EI SAA kirjoittaa tai kysyä muiden mielipiteitä eriäväisiin asioihin?? ;)

Niin mutta keskosille annetaan _juurikin_ tuon painon vuoksi niitä kiinteitä ennen suositusikää. Tämä kaverini vauva kasvaa ihan pluskäyrillä, on perusterve ja taispa paino-pituus olla reilusti ylikin. Pointtihan on se, että miksi niitä kiinteitä täytyy aloittaa niin aikaisin, jos siihen ei oikeesti ole syytä??? Eikait se kitinä siihen lopu, jos vauva kinuaa syliä yms. Tämä kaverimamma on huomannut, ettei tää vauva-arki ollut ihan sellasta kun hän kuvitteli. Ja jos on oikeesti mahavaivainen lapsi, niin TODELLAKAAN ne kiinteät ei tee hyvää.

Ja kyllä, terve vauva pärjää hyvin pelkällä maidolla sinne 4-6 kk ikäiseksi asti.

Minä olen aloittanut omalle yliaikaiselle, reilusti plussakäyräiselle (niin pituus kun paino) kiinteät jo 2,5kk iässä ja ihan lääkärin ohjeesta. Maitoa meni aivan liian paljon päivässä ja siltikin vauva oli nälkäinen ja tyydymätön.
Lapset ovat kovin erilaisia, joten sinuna en kyllä arvostelisi ystävän päätöstä.

2 kuukauden ikäinen ja 2,5 kuukautinen oli kuitenkin vielä eilen eri-ikäisiä? Tänään ei ilmeisesti enään ole. ;) Pienellä vauvalla 2-3 viikkoa on kehityksessä paljon.

Ja miksi en saa arvostella?

Minä olen aloittanut omalle yliaikaiselle, reilusti plussakäyräiselle (niin pituus kun paino) kiinteät jo 2,5kk iässä ja ihan lääkärin ohjeesta. Maitoa meni aivan liian paljon päivässä ja siltikin vauva oli nälkäinen ja tyydymätön.
Lapset ovat kovin erilaisia, joten sinuna en kyllä arvostelisi ystävän päätöstä.

Voisiko olla että nuo lääkärin ohjeesta aikaisin aloitetut kiinteät olisi vähän eri juttu kuin tämä "mä sinne neuvolaan viitsi mitään kertoa kun ne on siellä kuitenkin ihan m****ja"-tyyli mikä ap:n kaverilla on?

Kyllä äiti aina tietää mikä on lapselleen parasta, sanotaan. En ihan aina siihen itse usko. Omalla kohdallanikin on ollut juttuja joissa olen joutunut kysymään neuvoa "viisaammilta" ja kieltämättä nähnyt sellaistakin lastenhoitoa minkä en osaa ajatella olevan enää lapselle hyväksi.

ja muistan kun itekin annoin aina maitoa jos itki vähänkin. koska sillon en vielä tienny vauvoista mitään niin luulin että pitää antaa. niin eiköhän kaveriskin opi jossain vaiheessa enemmän vauvastaan ja että koko ajan ei tartte antaa sitä maitoa

Ja minähän en mitään vastauksia täältä hae. Kysyinkin, että mitä mieltä täällä muut ovat. Sitten tulee näitä "kysy omista asioistas" ja "huoledi omista asioista" juttuja. Ei mun TARVITSE kysellä täältä mitään omista asioista, tämä nyt on vaan tämmöstä ajanvietettä lasten ollessa päiväunilla. ;) Ja täältäkun tulee 50/50 noita älyvapaita vastauksia. :)

Voisiko olla että nuo lääkärin ohjeesta aikaisin aloitetut kiinteät olisi vähän eri juttu kuin tämä "mä sinne neuvolaan viitsi mitään kertoa kun ne on siellä kuitenkin ihan m****ja"-tyyli mikä ap:n kaverilla on?

Kyllä äiti aina tietää mikä on lapselleen parasta, sanotaan. En ihan aina siihen itse usko. Omalla kohdallanikin on ollut juttuja joissa olen joutunut kysymään neuvoa "viisaammilta" ja kieltämättä nähnyt sellaistakin lastenhoitoa minkä en osaa ajatella olevan enää lapselle hyväksi.

Neuvolan ohjeetkin saattavat olla niin ja näin..... Mullekin sanottiin, että imetä, imetä, mitä enemmän imetät, sen enemmän maitoa tulee. No ei tullut, ei riittänyt sille kovaa vauhtia kasvavalle, vaikka oli 24/7 tissillä. Siinähän väsyi niin äiti kun lapsi. Ja neuvolatäti oli erittäin tyytymätön ratkaisuuni, kun ilmoitin, että annan korviketta lisäksi. Maidolla menti sen pari kuukautta, jolloin ei riittänyt enään sekään. Poika on koko 8v elämänsä kasvanut +3 käyrää, toisin kun hänen kaksi pikkuveljeä, jotka on 0-käyräläisiä ja tissimaidolla kasvaneita ;)

Neuvolan ohjeetkin saattavat olla niin ja näin..... Mullekin sanottiin, että imetä, imetä, mitä enemmän imetät, sen enemmän maitoa tulee. No ei tullut, ei riittänyt sille kovaa vauhtia kasvavalle, vaikka oli 24/7 tissillä. Siinähän väsyi niin äiti kun lapsi. Ja neuvolatäti oli erittäin tyytymätön ratkaisuuni, kun ilmoitin, että annan korviketta lisäksi. Maidolla menti sen pari kuukautta, jolloin ei riittänyt enään sekään. Poika on koko 8v elämänsä kasvanut +3 käyrää, toisin kun hänen kaksi pikkuveljeä, jotka on 0-käyräläisiä ja tissimaidolla kasvaneita ;)

Ei tietty neuvoloiden ohjeetkaan aina kaikille osu, meilläkin on kolme pitkään täysimetettyä isokokoista vauvaa ollut ja yksi pienempi jolle annettiin kiinteitä aiemmin (neuvolan painostuksesta, turhaan sekin). Yleensä maito riittää mutta aina ei, eikä kaikki terkat välttämättä osaa sitä oikein arvioida.

Mutta yleisesti voisin kuvitella että neuvolan ohjeiden noudattaminen esim 2kk ikäisen ruokinnassa voisi todennäköisesti olla vauvalle turvallisempaa kuin tuoreen äidin omat sävellykset joista ei neuvolaan meinaa mitään kertoakaan.

Ja minähän en mitään vastauksia täältä hae. Kysyinkin, että mitä mieltä täällä muut ovat. Sitten tulee näitä "kysy omista asioistas" ja "huoledi omista asioista" juttuja. Ei mun TARVITSE kysellä täältä mitään omista asioista, tämä nyt on vaan tämmöstä ajanvietettä lasten ollessa päiväunilla. ;) Ja täältäkun tulee 50/50 noita älyvapaita vastauksia. :)

aivan sama, etpä! mut minkä takia sun pitää kaveris asiasta kysyä mielipiteitä... älä yritä selittää mitään muuta. kyl sua taitaa kaveris asiat kiinnostaa.

Anna kaverisi tehdä niin kuin tekee, kyseessä ei ole sun lapsi -- eihän? Ei välttämättä fiksuinta kaverilta olla konsultoimatta neuvolaa ennen muutoksia lapsen ruokavaliossa, mutta minkäs tuolle voi. Hän päättää mitä tekee.

Meidän lapsi joi päälle kuukauden ikäisenä 2500 ml korviketta/äidinmaitoa vuorokaudessa ja maissivelli aloitettiin silloin, heti perään muut vellit. Tosin neuvolasta saatiin "lupa". Kahden kuukauden iässä kiinteät banaani-riisijauhopuuron muodossa ja kolmen kuukauden iässä soseet. Lapsen huuto väheni hetkessä kun alkoi saamaan vatsaan kiinteitä. Meitäkin arvosteltiin muiden vanhempien toimesta, että mennään siitä mistä aita on matalin. Se on niin perkeleen helppoa aina tuomita ja leikkiä besserwisseriä. Jokainen hoitakoot oman lapsensa ja that's it.

Olisipa kiva nähdä, millaisia vastauksia ap saisi, jos hän olisikin itse tarjoamassa kiinteitä tuon ikäiselle konsultoimatta neuvolaa, koska nämä ovat m***kuja. Epäilen, ettei palsta pitäisi asiaa hänen omanaan ;)

Yhteistyössä