2,5v lapsi kääntää toisen jalan sisäänpäin ja valittaa nilkkaa, kipeitä jalkoja, mikähän voisi olla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
onko tyypillistä että parivuotiaan jalat on aamuisin jäykät ja kävellään tönkösti?

Lapsi aina ollut vähän jäykkäjalkainen mutta nyt on myös aamuisin jo valitellut että jalat on jo aamusta kipeät ja toisen jalan kääntää nilkasta sisäänpäin kävellessään, niin että kävely jollain tapaa ontuvaa. Ei ole kaatunut tai mitään mutta oisko jo aihetta viedä johonkin lääkäriin vai onko tää jotain ikään liittyvää. On siis 2,5v lapsi.

Kuumetta tai muuta oireita ei oo, joten tuskin mikään tulehdus. Ja jos lääkäriin niin pitäskö viedä jollekkin fyssarille, ortopedille vai mille? Neuvolasta ei sanonut mitään kun kysyin sanoi vain että onhan tuo hassun näköistä kävely..

niin en oikein tiedä että onko se kipeä vai ei . olen tunnustellut jalkaa, eikä siinä arastele sitä. kuitenkin taivuttaa toisen jalan sisäänpäin niin että melkein voi kompastua ku kävelee.

ja vielä että kun olen sanonut että pidä jalkaa suorasssa niin sitten pitää sitä hetken aikaa ja kävelee ns. oikein mutta sitten se jalka taas kääntyy sisäänpäin..outoaon

Käytä lääkärillä, mielellään lastenlääkärillä.

Mun puolitoistavuotiaani oireilu juuri noin- käveli kummallisesti, aamuisin kipus syliin kun jalat oli arat ja lääkäri taputteli mua olkapäälle kertoen että lapset, hyvä rouva, kolhivat itseään ja te olette vain ylihysteerinen.

Diagnoosi oli kuukautta myöhemmin nilkat ja polvet kattava lastenreuma.

Syy jalkojen vääntelyyn oli se, että lapset kävelevät ja liikkuvat käyttäen sitä tapaa, joka sattuu vähiten.
Mun tyttäreni on nyt 9 vuotias, ja jalkoihin on jäänyt pysyvää virheasentoa jota fysioterapialla korjataan yhä.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä