2,5v ei syö itse

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lula
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lula

Vieras

eli häntä syötetään! en tiedä onko tää kauhee virhe, mutta jos syötän pojan, ruokailuun kuluu aikaa 5min. jos taas hän syö niin ottaa pari lusikallista ja sitten alkaa ruuan pyörittely, juttelu, laulaminen... eli siis periaatteessa osaa syödä mutta ei viitsi. pikkuveikkaa (10kk) syötän myös tää voi vaikuttaa asiaan. nyt kysymykseni kuuluu että täytyisikö vaan olla kovana ja olla syöttämättä, luottaa siihen että nälkä tekee tehtävänsä vai jatkaa samaa rataa kunnes kiinnostuis syömisestä itse?
poika on melkoisen omatahtoinen tapaus eli voisi mennä päivä ainakin kokonaan ilman ruokaa.

Meillä aikalailla sama juttu. Jäätelön kyllä syö ihan ite :whistle: Riippuu myös ruuasta esim.kalapuikot ja muussi menee ihan ok, kun on helppo syödä mut vaikka makaroonilaatikko on sit sellanen syötettävä kun ei meinaa saada sitä haarukkaan/lusikkaan. Kyl mä olen syöttänyt. Laitan sen lautasen kuitenkin ihan pojan eteen ja annan lusikan käteen ja ite syötän siinä sivussa. Jokunen lusikallinen menee itekin suuhun.

Voit kokeilla jujuttaa poikaa syömään itse. Laita alkuun ruoka lusikkaan ja kysy, mahtuisikohan tuo suuhun, eipä mahda mahtua... Joskus, kun syönti on hyvin takkuista, niin sanon, että "ethän vain ota tuosta ruokaa sillä aikaa, kun minä katson ikkunasta ulos" -kujeillen tietty, että lapsi oppii eron höpsptteöyn ja oikean kiellon välillä. Sitten ihmetellään, miten lusikka voi olla rikki, nihin se ruoka hävisi jne. Auttaa alkuun, mutta ei kannata ihan joka kerta harrastaa. Meillä silloin, kun lapset ovat liian nälkäisiä/väsyneitä ->kiukkuisia.

Eihän se ole kuitenkaan synti, että syöttää pientä lasta, mutta kannataa rohkaista omatoimisuuteen. Helpommalla ja ainakin nopeammin pääsee, kun tekee kaiksen itse, mutta se ei kasvata lapsen itsetuntoa eikä omatoimisuutta ("anna kun minä, kun muuten siinä menee kauhean kauan aikaa" ei ole lapsen korviin kaunis lause). Jossain vaiheessa lapsen on joka tapauksessa opittava syömään itse ja silloin aikaa kuluu huomattavasti enemmän kuin 5 min (tuo on kyllä tosi lyhyt ruoka-aika!) ja sotkua tulee enemmän. Itsekin kannattaa ottaa kiireetön asenne ja ruokapöydässä menee sen verran kun menee. Lapsen seurana kannattaa istua koko ajan, muuten syönti menee leikkimiseksi.

joo, meilläkin muussi +lisuke menee paremmin. tuo jujuttaminen voisi toimiakin. nythän pojalla on menossa ankara uhma eli osittain syömättömyys on pelkkää valtataistelua :/

valitan jos tekstistä sai sen kuvan, että syötän lastani kiireen vuoksi! laitoin tuon arvioidun 5min (kun äiti syöttää) siksi että poika syö todella reippaasti SYÖTETTÄESSÄ KOSKA ON NÄLKÄINEN!! aikaa saisi kulua vaikka 2h jos itse saisi syötyä lautasen tyhjäksi (tai sinne päin), mutta ongelma onkin siinä ettei syö itse kuin pari lusikallista ja sitten alkaa leikkiä/jutella tms, ei siis vaan viitsi syödä. avainsana on viitsiminen :p

mutta mitään pakkotahtista "syöt itse tai olet nälässä" -tyylistä syöntikoulua en jaksa aloittaa. jatketaan siis samalla linjalla, mamma jatkaa siitä mihin poika lopettaa.

Meillä ihan sama tilanne. Neuvolassa sanottiin että tuonikäisillä usein syömin on jotenkin tosi vaivalloinen asia, eivät jaksa syödä itse, ja ei ole väärin syöttää jos on aikaa. Onhan sitä aikaa jos järjestää mutta ois tietysti kiva että söisi itse kun osaa kutienkin. No, kyllä ne varmaan ennen kouluikää alkaa itse syödä :)

Ei lapsi kehtaa syödä itse kun tietää että hänet kohta syötetään.. No kyllä ne jossain vaiheessa sitten itse käyvät syömään, viimeistään sitten kun hoitoon tai kouluun menevät, siellä kun ei kukaan kehtaa käydä tuon ikäistä enää syöttämään ellei ole mitään erityistarvetta semmoiseen (kehitysvamma tms).

Voisit ihan hyvin puhua lapselle asiasta ja sanoa, että vauvaa syötetään koska vauva ei osaa syödä vielä itse, mutta että hän on jo sen verran iso että osaa jo itse syödä. Voithan lupailla myös jotain "lahjuksia" aina kun hän on itse syönyt, ainakin muutaman kerran. Annat vaikka jotain kivaa pientä jälkkäriä tms. ja tietty kehut päällä =)

Taitaa teidän pienokainen vaan nauttia " palvelusta" B)
Meillä ei ole koskaan ollut tämän tyyppistä "ongelmaa", vaan ovat kyllä kovinkin äkkiä ilmaisseet sanoin MINÄ ITTE. Mutta kehoittaisin sinua kokeilemaan sitä, että et syötä ja tarjoat ruoan eteen, olet kuitenkin hänen vierellään ja syöt vaikka itsekkin siinä samassa, jolloin hän tavallaan voisi matkia sinua. Hän syö sen minkä syö. Jos vain leikkii ruoalla, otat lautasen pois ja ilmoitat, ettei ruolla leikitä ja että "eihän äitikään leiki vaan syö reippaasti". Kun määrätietoisesti jaksat toistaa itseäsi tässä, seisoo se kiitos lopussa. Lapsosesi oppii, että kun on ruoka-aika, niin silloin syödään eikä leikitä. =) Jos hän ei suostu heti syömään, ei kannata huolestua, koska ruoka ei sinänsä ole se tärkein, huolehdit vain niinä huonosti syötyinä päivinä nesteensaamisesta, niin kaikki menee hyvin. ONNEA KOETUKSEEN! :wave: <br><br>

Yhteistyössä