2,5-vuotias poika ja lyöminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miltsu05
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miltsu05

Vieras
uhmaikäinen poikamme on käyttäytynyt jo pitkän aikaa seuraavasti, kun jokin ei mene niinkuin itse haluaa, niin samantien lyö sisaruksiaan. Lyömisen kohteeksi joutuu usein viaton. Monesti otan pojan syliin ja kertoa, miten lyöminen sattuu ja pyydän pyydän pyytämään anteeksi, mutta ei mitään kuitenkaan auta. Meuhoo sylissä paljon ja huutaa. Sitten olen kiikuttanut pojan huoneeseen miettimään asioita, mutta viisi minuuttia ja sama toistuu. Minkälaisia keinoja ja kokemuksia teillä on tälläisistä jutuista. Miten lapsen saisi ymmärtämään ettei muita saa lyödä. Onko se huoneeseen vienti ratkaisu, kun toisaalta jotenkin tuntuu, että siinähän jättää lapsen yksikseen miettimään, mutta kertokkee! Kiitos jo suuresti etukäteen.

Täytyy heti kyllä sanoa, että meidän vajaa 3 vuotias on kohtuullisen helppo tapaus, vaikka nyt onkin uhmaa ja kiukkua olemassa ja on huonoja kiukkupäivä ja on hetkiä jolloin karjuu ja huutaa vaan kun ei saa jotain...

Meillä on ollut myös tuota, että tykkää lyödä. Ei sisaruksia, kun ei ole, vaan meitä aikuisia. Olen tarttunut ranteesta kiinni, pitänyt kädestä kiinni (käsi on siinä lyömä-asennossa, pystyssä, minun tiukassa otteessa) ja lapsi on aivan lähellä, katson silmiin ja olen ihan oikeasti mielettömän vihainen (ei tarvitse näytellä) ja sanonut vihaisesti, lujalla äänellä että et lyö / ei saa lyödä. Joskus otan molemmat kädet ranteista kiinni ja tuo sama.

Ei 2-3 vuotiaan muisti kummonen ole eikä käsityskykykään, joten mitään miettimisiä ei meillä ole, mutta olen jättänyt itsekseen hetkeksi. En ota syliin, koska lyöt jne.
Nämä ovat aika lyhyitä hetkiä, tuokion päästä se syli on tarjolla.

Joko minun tapani tuoda asia ilmi on niin tyhjentävä tai sitten lapsi on vaan ns. helppo tapaus, mutta tuo on auttanut. Aina näitä tulee, mutta ei edes joka viikko.

Olen kyllä aika temperamenttinen enkä jaksa lässytellä kauaa mistään asiasta. Ei lapsi halua vihaista äitiä, vaan kivan ja hyväntuulisen... =)

Meijän poika 2v7kk lyö, huutaa ja kiukkuaa myös, olen miettinyt kuuluuko tämä ikään vai suurenmuutoksen aiheuttamaako se on? (adoptoitu 5/06)
Mä oon koittanu pitää sylis ja keksii jotain mielekkäänpää tekemistä.. esim kesken kiukun "Haa, tuolla meni orava! Ohhoh, taas näkyi" Ja ohjata mielenkiintoo muualle ku lyömiseen, tietty kiellän et ei saa lyödä! :hug: voimii

Yhteistyössä