2,5 vuotiaan puhe

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huolis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huolis

Vieras
Onko muita,joita huolestuttaa oman 2,5 vuotiaan vähäinen puhe? Meillä selkeitä sanoja noin 20, epäselviä ja omia sanoja enemmän, lauseitakin tulee, mutta on aikas vaikesti ymmärrettäviä. Neuvolassa sanottiin että odotellaan kolmevuotiaaksi. Mites teillä muilla, odotellaanko, vai onko jo puheterapiaa tai lisätutkimuksia?

Älä vielä murehdi liikaa :hug: Minun kaks vee alko kuin salaman iskusta ihme papupadaksi tuossa pari kuukautta sitten, sitä ennen ollut semmosta mitä kuvailit. No iät on näissä erit mutta jokainen lapsonen tulee omalla aikataulullaan mukana :heart: :hug:

Mulla on pari kuukautta yli kaksivuotias tyttö. Sanavarastossa on ehkä kolmisenkymmentä sanaa, suurin osa niistä sellaisia ettei niitä taida tajuta kuin mä, mies ja tytön isoveli. Lauseita ei tule. Tai sanoo se joskus pari sanaa parin sekunnin tauolla, kai ne melkein lauseita on.

Neuvolassa sanottiin että katsotaan kolmevuotiaana mikä on tilanne. Jos silloin ei tule lauseita niin sitten puheterapiaan.

Ei tuo pahalta kuulosta. Puhu lapselle sanoja kuin hidastetusta filmistä, siis aauuttoo. Sen voi auttaa. Ja kannattaa puhua myös kokonaisia lauseita, ettei sanojen taivutus viivästy myös. Puhu sitä, mitä lapsi katsoo, käytä paljon kuvia, jne. Tärkeintä on, että lapsi ymmärtää puhetta. Opeta myös vielä tavuja (tööt, tööt) ja lyhyitä sanoja, pitkät sanat tavuttaen.

Kiitos kaikille vastauksista. Tiedän itsekin että on paljon yksilöllisiä eroja lasten puheen kehityksessä, mutta kun kaikkien ystävien samanikäiset lapset puhuu jo kovasti, tulee itselle välillä tosi huoli ja häpeäkin, vaikka ei saisi. Joten on kiva saada täältä lohdutuksen sanoja, kiiiitoooss!!!!!

On se kyllä jännä, miten erilaiset käytännöt on eri puolilla Suomea. Meidän 1v9kk tyttö sai lähetteen puheterapiaan, kun ymmärrettäviä sanoja on niin vähän. Muuten on kehittynyt hyvin, ymmärtää hyvin, oma kieli on monipuolista äänteiltään ym. Kyllä mua kävi vähän ihmetyttämään, mutta hyvä kai se on mennä ja saada asiantuntijan arvio.

Onko lapsi poika? Monet kertoilee, että erityisesti poikien kohdalla sitä puhetta yleensä odotellaan 3v saakka. Voi nopeastikin sieltä tulla kun on tullakseen. Meillä alkoi juuri 2,5v kieppeillä poika puhua ensin lyhyillä lauseilla ja nyt vajaa 3v höpötys onkin liki taukoamatonta.

Yhteistyössä