2,5-vuotiaan nukahtaminen yhtä pelleilyä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Nukahtaminen meni häneksi, kun vaihdettiin kesällä pinnasängystä jatkettavaan. Ennen nukahti rauhassa itse kun vei vain sänkyyn, nyt pitää olla vieressä. On vauvasta asti ollut huono nukahtamaan yksin, nukutettiin syliin, tissille jne. kun muuten ei tullut nukahtamisesta yhtikäs mitään. Sitten pidettiin hellä tassu-unikoulu ja rupesi nukahtamaan yksin rauhallisesti pinnasänkyyn, kunnes tuli tuo vaihto.. Nyt nukahtaminen on yhtä hirveätä showta. Pelleilee, tekee kaikkea muuta kuin yrittää nukkua ja vaatii vanhemman vierelleen.. Pyytää vettä, valittaa nälkää (vaikka on syönyt normaalin iltapalan) jne. jne.

Itkee kauheasti, jos yritetään, että nukahtaisi itsekseen. Varmaan jonkunlainen unikoulu pitäisi pitää, mutta vaikeata on. Meillä on myös vauva ja nukutaan kaikki samassa huoneessa ja ei ole oikein uskaltanutkaan heittää heitä kahdestaan nukahtamaan (tai jos vauva jo nukkuu ja isomman pitäisi ruveta nukkumaan). Ei ole kyllä tehnyt vauvalle koskaan mitään pahaa, mutta kerta se olisi ensimmäinenkin..

Varmaan on ikään kuuluvaa, mutta aika raskasta tuollainen on. Minä mielelläni vaikka nukuttaisin tuon lapsen joka ilta, mutta se hirveä pelleily alkaa heti kun sinne huoneeseen yhdessä mennään. Pari kertaa se on nukahtanut yksin ja nukahti lähes hetkessä. Mutta yleensä alkaa se sydäntäraastava itku...

Asiallisia kommentteja pyytäisin...? :)

Niin, tämän iltainen "nälkä, nälkä"-huuto oli selvästi juurikin kaikkea muuta paitsi oikeaa nälkää... ja ei annettu enää ruokaa. Mutta oon niin hellämielinen muuten.... :/

Katsoin just kun 3 ja puoli vee hiippaili omasta sängystään meidän makkariin ja tuntui jäävän sinne nukkumaan.. Olen luovuttanut, ihan sama missä kukain nukkuu, kuhan kaikki saaa unta yöllä..Tästä ei ollut mitään apua, kerroinpahan vain että perhepetiin siirtyminen on arvokas tapa sanoa, että minusta ei ole unikouluttajaksi :D

No joo.. meillä tämä esikoinen nukkui pääosin ensimmäisen vuoden meidän keskessä. Ja toinen nukkuu osittain myös. Mutta esikoinen heräili vielä vuosikkaana 2h välein syömään, potki ja pyöri välissä ja siinä vaiheessa vihellettiin peli poikki. Nykyään ei tule viereen, kielletty ei olla. Mutta tuo nukahtaminen on vähän ongelma...

Voi kuule meidän oma on täyttää kohta 6-vuotta ja samanlaista touhua meilläkin.. nukkumaan kun lapsi on väsynyt. Noin 2-3h pelleillään ja sitten nukkuu. Jano,väsy, nälkä, kylmä, väärä unilelu, sukat kiristää ja puristaa, huono tyyny, peitto haisee. Kirjoja pitää lukea ainakin 5 joka ilta.

Mä olen tehnyt kaikkeni, mutta ei auta. Helpommalla pääsee kun jatkaa näin..

Meillä on ihan samaa pelleilyä! Ja tyttö 2v9kk nyt, tätä on jatkunut jo KAUAN. Nyt viime viikolla siirrettiin nukkumaan menemistä myöhemmäksi, sitä ennen saa puuhailla ihan rauhassa omiaan kun pienempi sisko menee jo nukkumaan. Tuo on auttanut jonkun verran, mutta aika pelleilyä se on vieläkin..

Niin, sekin vaikuttaa miten nukkuu päiväunia. Huomasin että nyt riittää päiväunien nukkuminen kun poika pomppii vielä 10 jälkeen kiljumassa juurikin vettä,pelottaa,nälkä jne.. Kun on oikeesti väsynyt illalla, nukahtaa 10 minuuttiin ja nukkuu sikeämmin..

Meillä oli vähän samantapaista 2-vuotiaan kanssa. Sitten laitettiin sille stoppi. Aina kun lapsi huusi avasin oven ja sanoin hyvää yötä ja jatkoin kunnes nukahti. Siis olin koko ajan oven ulkopuolella.

Minulla 2v3kk tyttö joka nukkuu kerrossängyn alapetissä.

Minä käytän hankalina iltoina taktiikkaa että käyn katsomassa ja kehumassa vähän väliä.
Ensin 10sek ja jos lapsi pysyy sängyssä, hiivin viereen ja kehun että "Ai kun ihanaa, onpas Jenni hienosti omassa sängyssä, hyvä, nyt on äiti iloinen" ja halaan.

Sitten 20sek ja sama juttu, taas halataan ja kehutaan. Ja 30sek..

Koko ajan hieman pitemmäksi aika, ja kun lapsi jää sinne petiinsä hymyillen halattuna, niin tulee äitillekin hyvä mieli. :)
Tämä taktiikka ei tosin toimi jos lapsi on oikeasti aivan liian virkeä nukuttuaan pitkät päiväunet.

Mites olis tällainen unikoulu eli mene ite samaan aikaan nukkumaan omaan sänkyysi, mutta älä reagoi mitenkään noihin pyyntöihin: Nuku tai teeskentele nukkuvaa, vaikka lapsi itkisi. Älä reagoi protesteihin.Tee tätä viikon ajan ja sen jälkeen viet vaan lapsesi nukkumaan ja jätät sinne.

Ja jos jaksat luke ni suosittelen sitä unikirjaa "Unihiekkaa etsimässä", siinä on paljon hyviä vinkkejä!

Yhteistyössä